Vem är en politikers arbetsgivare?

Hörde i morse ett samtal mellan en journalist och en politiker om villkoren för att vara politiker. Detta med anledning av Sven Otto Littorins avgång av personliga skäl. Journlisten drog då en parallell med andra arbetsplatser och vad arbetsgivaren kan göra och gör i form av stöd till sina medarbetare och undrade varför detta inte fungerar i politiken. Men vem är ett statsråds, kommunal- eller landstingsråds eller riksdagsmans arbetsgivare?

Det som så ofta glöms bort i dessa sammanhang är att detta är inte anställningar – det är förtroendeuppdrag. Ett uppdrag att företräda väljarna. Det finns inget anställningsförhållande mellan partierna och deras förtroendevalda. Därför är situationen inom politiken helt olik alla andra på arbetsmarknaden. Därmed inte sagt att det inte ska finnas en funktion inom partierna som kan vara ett stöd om det behövs. Men det bygger på helt andra förhållanden än på arbetsmarknaden i övrigt. En viktig distinktion tycker jag. Ytterst är det väljarna som är den förtroendevaldes arbetsgivare.

Schyman och pengar

Nyss hemkommen från Almedalen kan jag konstatera att jag missade när Gudrun Schyman eldade upp 100.000 kr. Något som dock givetvis inte media missade. Om jag inte minns fel stödjer Benny Andersson Fi ekonomiskt. Måste kännas bra att veta att pengarna kommer till nytta.

/

Klotterbekämpningen ger resultat

POLISANMÄLNINGARNA ANG KLOTTER MINSKAR ENL RADIO STOCKHOLM. DET ÄR UTMÄRKT. STADSHUSMAJORITETEN HAR PRIORITERAT KLOTTERFRÅGAN HÖGT UNDER MANDATPERIODEN. 24-TIMMARSGARANTIN GÖR ATT KLOTTER FÖRSVINNER SNABBT. POLISANMÄLNINGAR OCH RÄTTSVÄSENDETS TYDLIGARE AGERANDE, DÄR MAN VISAR ATT KLOTTER ÄR SKADEGÖRELSE OCH KLOTTRARN FÄLLS FÖR DETTA ÄR UPPENBARLIGEN AVSKRÄCKANDE. SAMMANTAGET INNEBÄR DETTA ATT DET BLIVIT MYCKET BESVÄRLIGARE ATT VARA KLOTTRARE. DÄRFÖR BLIR DE OCKSÅ FÄRRE. ANTIKLOTTERSTRATEGIN FUNGERAR.

DN om kollektivtrafik på vatten

DN hade en intressant ledare om kollektivtrafiik på vatten idag. Visst finns det många som anser att det är en bra idé, och jag tillhör definitivt den skaran. Men det gäller att det faktiskt också är konkurrenskraftigt i skarpt läge. Därför är tanken att tillåta högre hastighet för linjetrafik intressant, men det behövs också att denna linjetrafik på vatten kan ansluta på ett bra sätt till annan kollektivtrafik. Stockholmare har en bristvara – tid! Så om kollektivtrafiik på vatten ska vara ett intressant alternativ så måste det gå snabbt och vara sammanlänkad med övrig kollektivtrafik. Därför är initiativet att SL-kortet ska gälla även för Waxholmsbolagets trafik på sträckan Lidingö,Nacka strand , Nybrokajen ett utmärkt inbitiativ. Det leder förhoppningsvis till en utökning och till ett bättre helhetsperspektiv i planeringen för kollektivtrafik såväl på spår, vägar som på vatten. 

När det gäller utformningen av nya Slussen så finns det med direktiv om att det ska planeras för kollektivtrafik på vatten och anslutningar vid Slussen. De nya båthållplatserna som Stockholms hamnar har inräåttat, där jag invigde den första för några veckor sedan, är också ett steg på vägen mot bättre trafikförutsättningar på vattnen runt Stockholm. 

/

Intressant om Fortum

Det faktum att Stockholm är Europas första miljöhuvudstad har många skäl. Men en viktig ffaktor är det väl utbyggda fjärrvärmenätet och den bränslemix som finns i kraftvärmeverken. Den dominerande andelen är förnyelsebart bränsle, närmare bestämt ca 87%. Fortum Värme skriver i sitt senaste nyhetsbrev om just bränselsmixen och den kritik som de får för att det finns kol i den resterande 13 procenten. Läs om det här.

/Högdalen 008 Kvinnliga ambassadörer på besök i Högdalens sopförbränningsanläggning hösten 2008.

Äntligen oberoende fakta om Vårdval Stockholm

Ibland kan man undra över mediarapporteringen. Vårdval Stockholm, som är en unik reform för ökad tillgänglighet till vård i Stockholms län, har framställts som ett mer eller mindre fiasko i media. Oppositionen i landstinget har eldat på för att befästa bilden att det är ett misslyckande. Men nu kommer en granskning som visar att det faktiskt är den framgång som vi från alliansens håll hela tiden har framhållit. Karolinska Institutets folkhälsoakademi har genomfört granskningen. Slutsatsen av deras oberoende granskning är att vården i Stockholms län har blivit mer rättvis och mer effektiv och därmed slår de hål på oppositionens falska bild av reformen. Granskningen visar bl a 

  • Tillgängligheten har ökat i hela länet.
  • 2 av 3 nya vårdcentraler har öppnats utanför Stockholms innerstad.
  • Reformen har inneburit att nya vårdgivare i stor utsträckning har tillkommit i förorter med lägre inkomster och där det tidigare varit ett dåligt utbud av husläkare. I de 4 områden som har lägst medelinkomst har 5 nya vårdcentraler öppnats medan ytterområden med hög inkomst nästan helt saknar nyetableringar.
  • Läkarbesöken har ökat i främst de socioekonomiskt svaga områdena. Kort sagt, det har blivit lättare att få träffa en doktor. Ett rejält trendbrott med andra ord.
  • Samtidigt kan vi konstatera att kostnadsökningarna efter införandet av vårdvalet varit marginella. Detta trots att antalet läkarbeök har ökat med 20%. Kort sagt, stockholmarna har fått mer sjukvård för skattepengarna.
  •  Såväl unga som äldra upplever att de fått en ökad tillgänglighet. Det har blivit lättare för alla grupper att komma i kontakt med en doktor och lättare att få tid på en vårdcentral.
  • Samtidigt har det skett en generell minskning av antibiotikaförskrivningen.

Mer fakta om vårdval stockholm finns här.

 

Hello Baltic Sea – ett utmärkt initiativ

Kista Science City har tagit steget ut i Östersjön i och med utlysningen av tävlingen ”Hello Baltic Sea – Application Design Award 2010”.  Med denna hoppas de kunna stimulera entreprenörer och programmerare runt om Östersjön, och varför inte världen, att hitta nya lösningar för havets framtid. Redan idag finns det många olika aktörer som utifrån sina perspektiv håller koll på hur Östersjön mår. SMHI mfl stöder projektet.

Samtidigt som denna tävling presenterades genomfördes också konferensen Basic Summer Summit. Där deltog Innovationsnätverk från östersjöregionen. Ledande vetenskapsparker och inkubatorer med starkt stöd från de 9 huvudstäderna i östersjöregionen ansvarar för Basic-projektet. Genom dessa två initiativ har förhoppningsvis en process också inletts bland de ledande lärosätens och forskningsinstitutionerna runt Östersjön med fokus på konkreta åtgärder för Östersjöns framtid. Jag är övertygad om att cross boarder arbete både geografiskt och kompetensområdesmässigt kan vara till stor hjälp för att möta utmaningarna kring Östersjön och dess framtid. Ett strålande initiativ från Kista Science City. Min förhoppning är att vi kommer att få se mer av korsbefruktningen Cleantech och ICT. Två områden som vi är bra på i Stockholmsregionen och områden där världen ropar efter smarta lösningar.

DSC_0463

Valår är enkätår

Varje valår brukar ett stort antal föreningar göra enkäter till partierna – att publiceras i valrörelsen. Naturskyddsföreningen i Stockholm och i Söderort har gjort en enkät som jag nu har svarat på för moderaternas räkning. Enkäten är i form av ja och nej alternativ. Det går inte att svara på det sättet med dessa frågor varför jag vill delge alla det svar som vi nu har gett. Mina svar är med kursiv text.

Enkät till alla politiska partier i Stockholms stadshus

 Vad av följande kommer ert parti att verka för genomförande av under mandatperioden 2010-2014

 1.      År 2003 åtog sig Stockholms stad gentemot Länsstyrelsen att skydda nedan angivna områden som naturreservat senast år 2013. Vårt parti kommer att verka för beslut om naturreservat för dessa områden under mandatperioden 2010-2014.

 □ Ja                □ Nej             □X Avstår     □ Delvis (kryssa vilka)

Beslutet togs av den förra majoriteten. Vi vill inte låsa oss i denna fråga just nu därför avstår vi från att svara på frågan. Den nya ÖP bör ses i detta sammanhang.

                                                       □ Kyrkhamn-Lövsta

                                                      □ Norra Djurgården

                                                      □ Södra Djurgården

                                                      □ Årstaskogen-Årsta holmar

                                                      □ Älvsjöskogen

                                                      □ Rågsveds friluftsområde

                                                      □ Fagersjöskogen

 

2.      Ett tydligt regelverk införs för kompensation för ianspråktagen park- eller naturmark som innebär att bebyggd park- eller naturmark ersätts med minst likvärdig park- eller naturmark och att kvarstående park- eller naturmark får konkreta förbättringar både när det gäller naturvärden och rekreativa värden.  

□ Ja   □ Nej    □ Avstår

Vi har regler kring kompensation och den nya ÖPn hanterar dessutom dessa frågor. Vi har sagt att vi ska etablera nya parker i staden och dessutom ska ett träd planteras/nybyggd lägenhet. Således går det inte att svara ja eller nej på denna frågeställning. Grönområden och parker är viktiga i Stockholm. Det är därför som vi tydligt säger att det ska byggas på redan exploaterad mark.

 

3.      De i trafiknämnden antagna cykelplanerna för Stockholms innerstad och ytterstad ska genomföras inom en 10-årsperiod med ett tydligt uppsatt delmål under mandatperioden 2010-2014 och minst tre övervakade cykelparkeringar ska inrättas i Stockholms innerstad under mandatperioden 2010-2014. 

□ Ja   □ Nej    □ Avstår

Trafikkontoret har fått i uppdrag att ta fram nya cykelplaner och då ska det vara en sammanhållen cykelplan för inner och ytterstaden. Inte som dagens separata. Således går det inte att svar ja eller nej på denna fråga.

 

4.      Potentialen för utnyttjandet av Stockholms tak för utvinning av solenergi och för anläggning av så kallade ”gröna tak” utreds och mål och en konkret handlingsplan för att på detta sätt utnyttja stadens tak upprättas. 

□ Ja   □ Nej    □ Avstår

Frågan har varit uppe i kommunfullmäktige i form av en motion från miljöpartiet, som har avvisats. Vi menar att det finns andra mer kostnadseffektiva åtgärder som man kan vidta för att minska miljöpåverkan.

 

5.      Stockholms kommunala fastighetsbolag ska införa energimätare för vatten, värme respektive el i alla bostäder som visar aktuell energiförbrukning för bostaden. Debiteringen ska ske efter mätarnas faktiska antal ackumulerade kWh. 

□ xJa   □ Nej    □ Avstår

Detta är en fråga som vi tagit initiativ till och drivit under mandatperioden. Hyresgästföreningen motsätter sig dock individuell mätning men förhandlingar pågår mellan hyresgästföreningen och stadens bostadsbolag. I Norra Djurgårdsstaden är individuell mätning ett krav för nya bostäder. I samband med renoveringen av bostäderna i miljonprogramsområdet, (Järva-lyftet) så kommer också individuell mätning att installeras.

 

6.      Projektet Förbifart Stockholm skrotas.

 □ Ja   □x Nej  □ Avstår

Absolut inte. Det är oerhört viktigt projekt. Om det inte fullföljs så kommer det att bli trafikinfarkt i regionen. Essingeleden är överbelastad och en växande region behöver varuleveranser och kollektivtrafik mm.

 

7.      I ett riksdagsbeslut 2006 fastslogs att inriktningen bör vara att 25% av den offentliga konsumtionen av livsmedel skall avse ekologiska livsmedel 2010. Vårt parti kräver att (kryssa): 

         □ minst 25% av livsmedelskostnaden ska gälla KRAV-märkta livsmedel vid upphandling av mat till skolor, förskolor, äldreomsorg och personalmatsalar i Stockholms stad

         □ alla skolor i Stockholms stad ska servera enbart vegetarisk mat minst en gång i veckan

         □ xInget av ovanstående

         □ Avstår

I stadens miljöprogram har vi kravet 15%. Miljöprogrammet gäller tom 2011 och ska sedan förnyas. Vilken nivå som vi då kommer att landa på kan vi inte säga nu. Redan idag har många skolor ett vegetariskt alternativ varje dag.

 

8.      Nuvarande förslag avseende ombyggnation av Slussen revideras och ersätts av ett förslag som ger mer och bättre utrymme för fotgängare, cyklister och spårbunden trafik. 

□ Ja   □ XNej    □ Avstår

Det förslag som finns nu ger radikalt bättre utrymme för cyklister, gående. Finns ingen anledning att omarbeta det ytterligare. Det finns också planering för spårbuden trafik i förslaget.

  

9.      Följande tre åtgärder inom miljöpolitiken i Stockholms stad kommer vårt parti att prioritera under mandatperioden 2010-2014? (Beskriv med totalt max 30 ord.) 

         1.Luftkvaliteten – att leva upp till EU-direktivet för luftkvalitet. 

         2.Värna grönområden och rusta upp stadens parker samt plantera fler träd. 

         3.Hållbar tillväxt i Stockholm i form av bl a nya miljöprofilområden som Norra Djurgårdsstaden, Västra Liljeholmen och miljonprogramsområdena. Det inbegriper också ett förverkligande av det unika 100-miljarderspaketet för infrastruktur där hälften av investeringarna går till spår och hälften till vägar. I detta paket finns också cykelbaneinvesteringar. Paketet är mycket viktigt för en väl fungerande region och för miljön.

Äntligen beslut om Slussen

Bra dag. RoRo-godset ökat för Stockholms hamnar. Det har också blivit klart i dagarna att projektet Clean Baltic Sea Shipping har fått 2,2 MEuro av EUs Östersjöprogram. Projektets syfte är att begränsa sjöfartens miljöfarliga utsläpp och från svensk sida deltar Trelleborgs hamn och Stockholms Hamnar.

Men bästa beskedet är beslutet om Slussen. Nu är inriktningsbeslutet om framförallt trafikapparaten klar. Belackarna kallar det nya förslaget för ett 8-filigt motorvägsbygge. Gå inte på det! Sanningen är följande:

Idag har vi 11 körfiler över Slussen. Totalt är 110 m av vattenytan mellan Mälaren och Saltsjön täckt med betong. Förslaget innebär att vi får en bro med 8 körfält, totalbredden är 42 meter, dvs ungefär  lika bred som den bron som finns idag mot Saltsjön, i Skeppsbrons förlängning. Den består av 2 filer som går upp mot Hornsgatan, 3 filer som går ner i en slits varav två ansluter till SöderMälarstrand och en tar emot trafik från Stadsgårdsleden och sedan är det 3 filer som kommer från södermalmshållet. Socialdemokraterna har nu sagt att de vill ta bort de tre filer som finns i slitsen och som är en anslutning till S Mälarstrand respektive Stadsgården. Det innebär att de trafik som skulle gå där måste åka över söder. Från Nacka Värmdohållet handlar det om ca 7.000 fordon/dygn som då ska slingra sig fram över söder istället för att snabbt kunna ansluta från stadsgårdsleden.  Från andra håller handlar det om ca 2.500 fordon. Man kan inte önska bort vägar. Det är ingen lösning på trafiksituationen att underdimensionera vägnätet bara för att man inte vill ha trafik. Varuleveranser, utryckningsfordon, taxi mfl behövs i en växande storstad och de kan inte välja alternativet kollektivtrafik.

Nåväl, nu har ett historiskt beslut tagits. Minst 25 olika politiska beslut har fattats om Slussen sedan 1991. Nu återstår det fortsatta arbetet med utformningen av byggnader mm, exploatreingen och framförallt att sätta igång och bygga den hett efterlängtade nya infrastrukturlösning som Stockholm så väl behöver för såväl kollektivtrafik, bilar, cyklar, gående som för leverans- och utryckningsfordon.

/