Bravo regeringen!

Detta är precis vad vi har efterfrågat! Bravo regeringen!

PRM

Reserverade parkeringsplatser för elbilar

 Regeringen har i dag beslutat att uppdra åt Transportstyrelsen att lämna förslag på nödvändiga författningsändringar som gör det möjligt för behöriga myndigheter att reservera särskilda parkeringsplatser för elbilar och laddhybridbilar.

 – Med fler elbilar på våra vägar kan vi kraftigt minska transportsektorns koldioxidutsläpp. Det gör att elbilar tydligt kommer att vara en del av lösningen för att nå regeringens mål om en fossiloberoende fordonsflotta 2030. Nollutsläpp av avgaser vid eldrift och låga bullernivåer gör dessutom elfordon till ett intressant alternativ för att uppnå goda livsmiljöer i städer, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.

 För att de laddplatser som nu börjar anläggas ska komma rätt målgrupp tillgodo bör det vara möjligt för behöriga myndigheter att reservera laddplatserna för elbilar och laddhybridbilar. I dagens trafiklagstiftning finns inte denna möjlighet. Transportstyrelsen ges därför i uppdrag att utreda hur detta kan åstadkommas samt lämna förslag på nödvändiga författningsändringar.

 Uppdraget ska redovisas senast den 10 maj 2010 efter samråd med Statens energimyndighet, Vägverket samt Sveriges Kommuner och Landsting.

Många spännande projekt på gång i staden

Ikväll har jag talat på Östermalmsföreningarnas årsmöte. Många var där och lyssnade och ställde frågor. Känns kul att med stolthet kunna berätta om hur uppmärksammad vår vackra stad är internationellt. Utmärkelsen Europas Miljöhuvudstad är ju ett utmärkt kvitto på detta. Men att staden är känd för sitt miljöarbete internationellt innebär inte med automatik att stadens invånare känner till detta. Norra Djurgårdsstaden, Järvalyftet, Hammarby Sjöstad är bara några exempel.

Engagemanget kring stadens utveckling finns också hos många stockholmare. Idag har jag träffat fastighetsägare  som tagit goda initiativ till att utveckla det egna närområdet. Kul att näringslivet vill bidra på detta sätt. Jag har också fått en presentation av utvecklingen på Strömkajen. Det ska bli ett fint område i staden när kajupprustningen är klar. Läget mitt emot Slottet ställer ju speciella krav på utformningen minst sagt.

Sopberget växer dessvärre på många håll i staden pga att entreprenörerna inte fullföljer sitt uppdrag. Stockholmarna blir lidande. Under torsdagen vidtar trafikkontoret åtgärder för att få ordning på sophämtningen. Entreprenörerna försöker tyvärr att flytta över skulden för läget på staden men det är klart i kontrakten vilka förplikter de har.

/

Föredömen i tillgänglighet

Fullt ös idag med två olika anföranden om Stockholm, Europas första miljöhuvudstad. Kul att intresset är stort. I kväll har årets S:t Julian-pris utdelats till privata företag som har god tillgänglighet för funktionshindade. Jag hade glädjen att dela ut priser till två vinnare oh tre hedersomnämnanden.

Vinnare var Casablanca Video, Sveavägen 88 samt Farsta centrum Båda har gjort stora förbättringar för tillgängligheten. Lustigt nog intog jag min lunch idag på Max hamburgare på Vasagatan. De fick ett hedersomnämnande vid utdelningen. Föga anade jag att jag skulle få ge dem ett hedersomnämnande några timmar efter det att jag intog min falafelburgare.

Ett företagsbesök på United Space har också förgyllt dagen. De har infört mätning av energianvändningen för sina lokaler. Alla kan se hur deras eget beteende påverkar energiförbrukningen i lokalerna. Snacka om pedagogik. 30 procent lägre förbrukning har blotta synligheten inneburit. Systemet är enkelt och heter eZE.

/

Fler miljöutmärkelser till Stockholm

Under söndagskvällen blev det klart att applikationen ”Energy Saving through Smart Applications”, en tjänst för individuell mätning av energiförbrukning i Stockholms stads bostadsbolag Svenska Bostäders hyresbestånd, vann sin delkategori i Living Labs VM i Mobila Tjänster, som hölls i samband med den fjärde världskongressen för den mobila industrin (GSMA) i Barcelona.
 
Grattis till kollegan Joakim Larsson. Det är mycket bra att vi på detta sätt fått positiv uppmärksamhet för individuell mätning. Genom applikationen får alla hyresgäster möjlighet att både påverka sin egen miljöpåverkan och sin månadskostnad när debiteringen följer förbrukningen. Det borde egentligen vara en självklarhet i alla nybyggda bostäder.
Det vinnande bidraget ”Energy Saving through Smart Applications”, genom vilket en hyresgäst kan läsa av sin egen ernergiförbrukning, prövas just nu i ett antal av Svenska Bostäders lägenheter.
/
 

Åter igen är Jämtin dåligt påläst

För några veckor sedan var Carin Jämtin ute i snöröjningsfrågan och visade sin okunnighet om regelverket när det gäller bortforsling av snö. Hon kände uppenbarligen inte till att Naturvårdsverket gör en tolkning av snö som flyttas är att jämställas med avfall. Annars tycker man ju att ett fd statsråd skulle känna till detta. Nu är det dags igen. Nu hävdar hon att det är mitt fel att många sophämtningsställen har dåliga arbetsmiljöförhållanden. Om hon hade ställt frågan till sin partikollega Jan Valeskog, som är vice ordförande i trafik- och renhållningsnämnden, så hade hon vetat två väsentliga saker;

1. Det är entreprenören som har ansvaret för att arbetsmiljöförhållandena för sina anställda. Det framgår av såväl lagstiftningen som av de kontrakt som finns mellan staden och entreprenörerna. De har att jobba systematiskt för att förbättra arbetsförhållandena. I avtalen med staden framgår det också tydligt att entreprenörerna ska påtala dåliga arbetsmiljöförhållanden gentemot de fastighetsägare som har ej acceptabla hämtställen.

2. Ansvaret för de egna medarbetarnas arbetsmiljöförhållanden fråntar INTE entreprenörena det ansvar som de har gentemot staden att se till att sophämtningen fungerar. Om inte entreprenörena snarast fullföljer det som finns i avtalen kommer trafikkontoret att vidta ytterligare åtgärder.

Kort sagt – entreprenörerna har i avtal med staden förbundit sig att såväl hämta soporna som att jobba systematiskt för att förbättra arbetsmiljöförhållandena i bl a fastighterna.

Carin Jämtin borde – precis som jag – kräva att de avtal som har tecknats ska följas istället för att försöka göra partipolitik av frågan. Att tredje man drabbas på det sätt som nu sker är inte acceptabelt. 

/

Spelar stockholmshamnar någon roll?

Vad vore Stockholmsregionen utan stockholmshamnar? Jag undrar hur många stockholmare som faktiskt tänker så. Hur många är det som reflekterar över hur alla varor som finns i butikerna kommer till hyllorna? I själva verket så är det ju så att den allra största andelen kommer via sjöfrakt. Och Stockholms hamnar gör det möjligt att varorna kommer så nära marknaden som möjligt via det miljövänliga alternativet sjöfrakt. Det är lätt att ta varuförsörjningen för given. Det är lätt att glömma bort att man måste planera en stad och en region så att det finns en effektiv infrastruktur för varuleveranser.

I Stockholm försöker vi att samordna detta och vi försöker att planera smart och miljöeffektivt för framtiden. Det är därför som vi vill flytta en del av hamnverksamheten till Norviksudden i Nynäshamn. Det skapar möjlighet för att bygga en hamnkapacitet som kan leva upp till den ökade efterfrågan som en växande stockholmsregion kommer att innebära. Det skapar möjligheter att avlasta innerstaden från transporter i kombination  med en utveckling av en naturhamn som kan ta emot moderna fartyg. Det är så det är tänkt.

Det är också detta som Hutchison Port Holdings ser som en intressant möjlighet och det är därför som de har valt att inleda ett samarbete med Stockholmshamnar på containerterminalsidan. De ser långsiktigt på hamnverksamheten. De ser vilka möjligheter som finns i etableringen av en modern hamn i Norvik. Det gör däremot inte miljödomstolen som säger nej till stadens ansökan om miljötillstånd för att bygga Norvikshamnen. Det finns två saker som är mycket förvånande med denna dom – förutom det givna att man säger nej till ansökan. Det är för det första att domstolen har ett oerhört kortsiktigt perspektiv. Den verkar inte förstå att detta är en investering som måste ses på ca 50 års sikt. Det andra är att den tar alla påståenden från de som är motståndare mot hamnen för givet utan att över huvud taget ifrågasätta eller analysera argumenten. Tex så påstår domstolen att det inte har visats att Stockholm är en tillväxtregion. Man kan undra var domstolen har befunnit sig under de senaste åren mot bakgrund av att Stockholm har vuxit med ett Malmö sedan 1990 och att 45% av landets befolkningstillväxt 2008 skedde i Stockholms län.

Norviksudden och den nya hamnen är ett viktigt projekt för miljön och för Stockholmsregionen. Det inser en av världens största hamnaktörer HPH, Hutchison Port Holdings. Jag hoppas att också miljööverdomstolen inser detta nu när den har att ta ställning till det överklagande av miljödomstolens dom som inlämnats av Stockholm stad, Nynäshamns kommun och länsstyrelsen i Stockholms län.

/

Oppositionen alltid i opposition

Trafiknämnden beslutade i december 2008 om att teknik- och trafiktjänsterna ska upphandlas. Oppositionen motsatte sig detta bl a med argumentet att detdels inte finns några privata aktörer som kan ta hand om tex trafiksignalerna och att den kompetensen bara finns på trafikkontoret. Upphandlingen genomfördes och ett antal anbud kom in . Sedan den 1 februari sköter Swarco Sverige AB trafiksignalerna i Stockholm och jag tror inte att det är någon stockholmare som har märkt skillnaden. Vad säger då oppositionen om detta? Jo då är felet att det inte är småföretag som har fått uppdraget. Men hallå! Nu får ni väl bestämma er. Först vill ni inte upphandla. Och sedan när det visar sig att det finns flera kompetenta aktörer, varav staden väljer det bästa anbudet. Då är felet att det inte är ett litet företag som fick uppdraget. Men så är det – oppositionen behöver inte ha en stringent argumentation, det gäller att anpassa kritiken så att man alltid kan kritisera – oavsett vad man sa förra gången. Och den attityden gäller på alla nivåer kan man konstatera.

Ikväll hade vi ett trevligt möte med Klimatpaktsföretagen. De fick information om hur de kan bli ambassadörer för Stockholm Europas första Miljöhuvudstad och samtidigt informera om vad de själva gört på miljöområdet. Inspirerande som alltid att träffa dessa företag. /

Proffsighet i trafiken saknas hos vissa proffs

Trafiknämndens ledamöter och ledningsgrupp var häromdagen ute och tittade på projekt som trafikförvaltningen ansvarar för i staden. Vi åkte buss på Valhallavägen öster ut och svängde strax efter KTH till vänster för att sedan köra mot Roslagstull. Vid vänstersvängen kom en cyklist öster ifrån och skulle cykla mot rött mitt framför bussen. Cykelbudet blev mycket förgrymmad när bussen inte stannade för att budet skulle kunna åka mot rött.

Döm om min förvåning när bussen sedan, framme i höjd med Östra station, träffades av ett antal snöbollar, vid chaufförens sidofönster, som kastades av samma cykelbud, som då hade hunnit fram på cykelbanan i höjd med trafikljusen vid Östra station. Sorgligt nog framgick det inte vilken budfirma som den svartklädde budkillen jobbade för men man undrar ju om de inte får lära sig något om vett och etikett i trafiken. Jag som i min enfald trodde att yrkesmän i trafiken föregår med gott omdöme. Detta cykelbuds agerande mot en buss som inte stannat för att han skulle kunna cykla mot rött  kan man bara beteckna på ett sätt – beklämmande!

Krafttag mot svarthämtning och snön

Trafikkontoret har fått i uppdrag att kontrollera de drygt 200 restauranger som inte finns med i stadens register som kunder för avfallshantering. RagnSells genomförde nyligen en välkommen granskning av ett antal medarbetare och kunde tyvärr konstatera att det var ett antal personer som ägnade sig åt svarthämtning av avfall. Dessa personer har nu varslats av RagnSells. Exemplet visar att det finns fog för det som påståtts, att det finns en svart marknad i Stockholm när det gäller hantering av avfall från restauranger mfl verksamheter. Det är inte acceptabelt. Därför måste staden ta tag i frågan och kontrollera hur dessa dryga 200 verksamheter hanterar sitt avfall.

Snöhanteringsfrågan har tagit fart även om ABC valde att hårddra mitt uttalande i fredagens sändning genom att påstå att jag skyller på stockholmarna för situationen. Det har jag inte gjort. Det jag sa var att trafikkontoret för något år sedan tog fram ett förslag om hur man skulle kunna anlägga ett antal landdepåer för snöhantering i staden. Men detta förslag avvisades i en remissrunda av såväl stockholmare, exploateringskontoret, stadsbyggnadskontoret som stadsdelsnämnderna. Detta valde ABC att att påannonsera som att jag skyller på stockholmarna. Inte riktigt vad jag sa…… Men det blir ju onekligen en intressantare nyhet på det sättet.

Trafikkontoret räknar med att den dispens som staden fått om att sjötippa 600.000 kbm snö kommer att ha utnyttjats fullt ut under veckan. Nu varnar SMHI för mer snö. Det vill till att Naturvårdsverket accepterar en utökad dispens från staden så att vi kan ta hand om den snö som finns kvar och den som förväntas komma. 

/

Miljöförvaltningen ger valuta för skattepengarna

Miljöförvaltningens resultat för 2009 är glädjande. Det visar att det är möjligt att få mer valuta för pengarna om man organiserar arbetet på ett effektivare sätt. Under mandatperioden har förvaltningen gjort ett imponerande rationaliserings- och effektiviseringsarbete. Självfinansieringsgraden har ändrats enligt:

Livsmedelskontrollen 2006 — 47%        2009 — 84%

Miljöbalkstillsynen       2006 –40%         2009 — 73%

Genom att förändra organisationen har samma antal inspektörer inom dels livsmedelskontrollen, dels miljöbalkstillsynen, kunnat öka antal inspektioner/handläggare enligt:

Livsmedelskontrollen   2007 –148 st      2009 –207 st

Miljöbalkstillsynen         2007 –20 st         2009 — 37 st

Stockholmarnas skattebidrag till miljöförvaltningens verksamhet har minskat med totalt 45 procent sedan 2006, samtidigt som inspektionerna av restauranger, skolor, förskolor, och företag har ökat.  Inspektörerna är nu ute och säkerställer god hälsa och miljö på fler ställen i staden än tidigare, och sänker samtidigt skattebetalarnas kostnader. Kostnaderna har minskat, intäkterna har ökat. Stockholmarna får mer för pengarna och genom e-tjänster ökar tillgängligheten till förvaltningen. Samtidigt visar stadens medarbetarenkät att medarbetarna på miljöförvaltningen är nöjdare än medarbetarna i staden överlag. Och 2009 är de än mer nöjdare än i undersökningen 2008.

Kort sagt, oppositionens försök att svartmåla läget på miljöförvaltningen är inte trovärdigt. Resultatet är fantastiskt och medarbetarna blir allt nöjdare.

/


resultat för 2009 visar att det är möjligt att få mer valuta för pengarna om man organiserar arbetet på ett effektivare sätt. Stockholmarnas skattebidrag till miljöförvaltningens verksamhet har minskat med totalt 45 procent sedan 2006, samtidigt som inspektionerna av restauranger, skolor, förskolor, och företag har ökat.
– Självfinansieringsgraden har ökat dramatiskt, med 84 procent av livsmedelskontrollen och 73 procent miljöbalkstillsynen finansierad genom avgifter. Inspektörerna är nu ute och säkerställer god hälsa och miljö på fler ställen i staden än tidigare, och sänker samtidigt skattebetalarnas kostnader, säger Ulla Hamilton, miljö- och trafikborgarråd (M).
– Stockholms Miljöförvaltning besitter stor kunskap, och är en prestigearbetsplats för nyexaminerade i branschen. Det är därför glädjande att Nöjd Medarbetarindex nu stadigt ökar, säger Ulla Hamilton (M).Miljöförvaltningens resultat för 2009 visar att det är möjligt att få mer valuta för pengarna om man organiserar arbetet på ett effektivare sätt. Stockholmarnas skattebidrag till miljöförvaltningens verksamhet har minskat med totalt 45 procent sedan 2006, samtidigt som inspektionerna av restauranger, skolor, förskolor, och företag har ökat.
– Självfinansieringsgraden har ökat dramatiskt, med 84 procent av livsmedelskontrollen och 73 procent miljöbalkstillsynen finansierad genom avgifter. Inspektörerna är nu ute och säkerställer god hälsa och miljö på fler ställen i staden än tidigare, och sänker samtidigt skattebetalarnas kostnader, säger Ulla Hamilton, miljö- och trafikborgarråd (M).
– Stockholms Miljöförvaltning besitter stor kunskap, och är en prestigearbetsplats för nyexaminerade i branschen. Det är därför glädjande att Nöjd Medarbetarindex nu stadigt ökar, säger Ulla Hamilton (M).