Om fordonsgasen i Stockholm och i Sverige

SvD skriver idag om biogasen i Stockholm. De framställer det som en stor nyhet att fordonsgasen i Stockholm består av såväl biogas som naturgas. Det kan knappast vara någon nyhet. Några korta fakta kring detta.

1. Det finns ingenstans i Sverige där inte naturgas blandas med biogas för att säkra tillgången på gas. Så ser det ut i Göteborg , Linköping, Skåne mfl ställen. Det nämns inte med ett ord i artikeln.

2. Om det inte vore så att naturgas kan komplettera biogasen så skulle det inte ha funnits någon fordonsgasmarknad alls i Stockholm. Den skulle ha dött 2007 pga total brist på gas. Det produceras helt enkelt för lite biogas för att försörja efterfrågan på marknaden.

3. Det finns ett flertal planer från olika marknadsaktörer på att investera i produktionsanläggningar och därmed öka utbudet av biogas.

4. Tillståndsprövningen av dessa investeringar tar mycket lång tid dessvärre. En tankstation för sopbilar är planerad vid Högdalenverket och den skulle ha varit klar för ca 1,5 år sedan men den är ännu ej igång pga långsam tillståndshandläggning på länsstyrelsen.

5. Fordonsgas är bättre för miljön än bensin.

6. Om miljöpartiet hade fått bestämma så hade marknaden för gasbilar i Stockholm inte funnits alls för det var deras politik, att förbjuda kompletteing av naturgas, som så när tog död på marknaden i Stockholm.

7. Det kommer att ta några år innan alla investeringar är på plats och då kommer marknaden förhoppningsvis att fungera så att kunderna blir nöjda.

8. Biogasstrategi

/

Oppositionen skjuter sig i foten om Rut

Almega har gjort en intressant studie av vilka som utnyttjar hushållsnära avdrag. Det visar sig att 7 av 10 nyttjare av avdraget är låg- och medelinkomstagare. Detta kom samtidigt som oppositionen meddelade i en gemensam pressträff att de kommer att försämra systemet om de kommer till makten. Deras argumentation bygger på föreställningen att det är framförallt höginkomsttagare som använder sig att avdragsmöjligheterna. Detta visar nu Almega att det inte finns någon grund för, tvärtom är det just de väljargrupper som oppositionen vill attrahera som nyttjar RUT. Det ska bli intressant att se hur s-v och mp ska hantera denna nya information. Ska de snurra i frågan ytterligare varv? Hanteringen den senaste veckan har ju inte varit speciellt imponerande.

Men jag ska inte klaga. Jag tror att stockholmarnas uppfattning om RUT är solklar. De vill ha systemet – så då blir ju valet mellan alternativen lätt.

/

Jämtin vill ha en oberoende granskning av stadens snöröjning

Självklart ska det göras en utvärdering av stadens snöröjning men det ska ske när man kan göra en samlad bedömning av hur det hela har fungerat. Det finns ingen som har något intresse av att det ska vara en dåligt fungerande snöröjning i staden. Trafikkontoret har redan haft kontakt med stadens revisorer i denna fråga. Alla har intresse av att snöröjningen i staden ska fungera så bra som möjligt. Så i detta fall misslyckas Jämtin med att göra politik av denna fråga.

/

Utmärkt Fastighetsägarna

Fastighetsägarna i Stockholm har gått ut med en utmärkt uppmaning till alla när det gäller istappar och snöskottning av tak. Det känns bra att de på detta sätt markerar att de tar ansvar för fastigheterna och samtidigt är det viktigt att påpeka att alla som rör sig längs fastigheterna måste vara uppmärksamma på vad som finns ovanför huvudet.

 

Varning för snö och is på tak

Snö och is på tak innebär just nu stora risker för fotgängare i Stockholms innerstad. Den stora mängden snö på taken blir genom det milda vädret mycket tung och det finns stor risk för att isblock sätter sig i rörelse och ramlar ner på trottoarer och gator. Vi vill därför uppmana alla som vistas på gator och trottoarer att vara särskilt uppmärksamma på rasrisken.

– Våra medlemmar arbetar så hårt de kan med att få bort snön och isen på taket, säger Fastighetsägarna Stockholms vice vd Tore Ljungkvist. Men på grund av den stora mängd snö som fallit de senaste månaderna är behovet av snöröjare större än tillgången. Därför kan det fortfarande dröja innan samtliga tak är röjda.

Fastighetsägarna Stockholm erbjuder i samarbete med Fastighetskalendern 24-timmarstjänsten Istappstelefonen dit vem som helst kan ringa och rapportera problem med istappar eller risk för snöras på fastigheter i Stockholms län. Telefonnumret till Istappstelefonen är 08-50 380 280. Callcentret loggar uppgifter om var problemet har uppstått och meddelar rätt kontaktperson i aktuell fastighet.

– Jag uppmanar alla som ser att det finns istappar eller risk på snöras att omgående kontakta Istappstelefonen. Det kan rädda liv, säger Tore Ljungkvist.

Det är dessutom viktigt att fastighetsägare spärrar av och varnar för rasrisken i de fastigheter där risken finns. Det går till exempel att göra med avspärrningsanordningen Isidor, som avgränsar riskområdet, men inte spärrar av hela gatan. Isidor går att köpa hos Fastighetsägarna Stockholm. Läs mer om Isidor på www.fastighetsagarna.se (välj Stockholm).

För ytterligare information, kontakta:
Tore Ljungkvist, vice vd Fastighetsägarna Stockholm, telefon: 070-517 75 50

Fastighetsägarna Stockholm är en branschorganisation som arbetar för en väl fungerande fastighetsmarknad. Antalet medlemmar uppgår till cirka 5 700. Dessa är dels ägare till lokal- och bostadshyreshus, industrifastigheter, dels bostadsrättsföreningar. Totalt har medlemmarna drygt 10 000 fastigheter och närmare 170 000 lägenheter inom Stockholms och Gotlands län.

Mer om snön

Det är svårt för många att inse hur mycker snö som faktiskt kommit denna vinter, bara iår. 3,5 miljoner kubikmeter snö i INNERSTADEN. Det motsvarar 50.000 lastbilstransporter enkel resa. Och det är bara innerstaden…

Möte med Naturskyddsföreningen ikväll. Kul att det kom så mycket folk. Stort engagemang om miljöfrågor vilket är kul. Men vi tycker inte lika när det gäller behovet av Förbifart Stockholm. Idag har jag också lanserat en dialog med stockholmarna kring klimatfrågan. Alla är välkomna att maila in ideer till klimat@stockholm.se 

Ideer kring hur vi även i framtiden kan ligga i framkant på miljöområdet.

I vilken värld lever s-v-mp??

Nyligen kom det ett pressmeddelande från socialdemokraterna i stadshuset. Det avslutades på följande sätt:

”Inom det rödgröna samarbetet i Stockholms stad finns en överrenskommelse om att minska utsläppen av koldioxidekvivalenter till 2,0 ton per invånare år 2015 och att Stockholm ska vara helt fossilbränslefritt år 2030. Vi vill införa klimatkrav vid stadens upphandlingar. Fortum Värme AB ska ta fram en utfasningsplan för kolanvändningen under år 2011. Fortum Värme AB ska ha målsättningen att starta det biobränsleeldade kraftvärmeverket under mandatperioden.”

Det låter ju himla bra. Busenkelt att bygga ett nytt kraftvärmeverk under nästa mandatperiod och dessutom starta det. Att ingen tänkt på det tidigare!!??

Den plan som de talar om att fasa ut kolanvändningen finns redan. Fortum har en plan som innebär att det ska vara 50% förnyelsebart 2015 och 100% 2020.  Nu vill oppositionen forcera fram en investering under nästa mandatperioden. Frågan är hur de anser att den investeringen om minst 4 miljarder kronor ska finansieras. Det som de i praktiken säger är att de tycker att det är helt ok med en mycket kraftig höjning av fjärrvärmepriset för stockholmarna. För det blir effekten om det över huvud taget ska vara möjligt att forcera fram en investering på det sätt som de föreslår.

Sedan är det en annan sak att det faktiskt tar tid att planera och bygga ett nytt kraftvärmeverk. Bara att få fram planer och tillstånd lär ta några år. Sedan räknar Fortum med att det tar tre år att bygga.

Så kort sagt – realismen i Jämtins energipolitik är inte imponerande – snarare skrämmande dåligt underbyggd.

/

Stockholm har redan klarat målen

Idag har jag presenterat en rapport som visar att Stockholm redan klarat de mål som EU har satt upp inom ramen för stadssamarbetet Covenant of Mayors. Syftet är att städer ska visa att man kan minska klimatutsläppen med 20% mellan 1990 och 2020. Redan nu kan vi konstatera att staden har minskat med minst 25% till dags dato och mycket talar för att vi kommer att ha minskat med 44% till 2015. Det känns oerhört bra. Stockholm är ett bra exempel på att det går utmärkt att kombinera miljöhänsyn, tillväxt och dessutom en befolkningsökning. Detta givetvis att det planeras och genomförs på rätt sätt. Den rapport som jag presenterade idag kommer att hanteras av kommunstyrelsen inom kort.

Eftermiddagen tillbringade jag i Kista, besök hos Philips. Det har en mycket intressant utställning/experience lounge i anslutning till sitt kontor. Där kan man verkligen konstatera att det händer oerhört mycket på belysningsfronten. LED-lösningar finns redan på plats i stor omfattning och dessa lampor drar bara en bråkdel energi jämfört med andra lampor. Den valmöjlighet bland färger som också erbjuds ger spännande möjligheter för såväl inomhus- som utomhusbelysning. Vägstolpar som är sensorstyrda vilket innebär att det alltid är upplyst när du kommer är en annan intressant energieffektiv produkt.

Vid mitt besök på Philips passade de dessutom på att gå med i Klimatpakten. Kul att ha ett företag som satsar så mycket på forskning och som konkret bidrar till energieffektivisering med i Klimatpakten./

 Exp_Lounge_philipsSigning_Ulla_Ronald_2

Kan man hoppa av när man inte finns med?

Konstaterar att DN idag har en intressant ”nyhet” idag om att ytterligare en 8:e person hoppat av sin moderata kandidatur. Det påstådda avhoppet görs av en person som inte är med på någon lista av de listor som nomineringskommitteerna presenterat. Frågan är hur man gör för att hoppa av på en lista som man inte finns med på. DN vet kanske eftersom de valde att publicera ”nyheten” trots att de visste att han inte fanns med på någon lista.

/

Alla listor till höstens val fastställda

Idag återupptogs den ajournerade nomineringsstämman från förra lördagen och riksdagslistan fastställdes i enlighet med en enig nommineringskommittés förslag.

Därefter var det dags för nästa nomineringsstämma, den för kommun- och landstingslistorna. Den var kallad till idag och även där fanns det förslag från en enig landstingsnomineringskommitté och en enig kommunnomineringskommitté.  Även dessa förslag gick igenom utan några problem. Alla kommittéer har gjort ett utmärkt arbete och förankrat förslagen mycket väl i stadens partiföreningar.

Jag kan som ordförande i landstingsnomineringskommittén också med viss förvåning konstatera att det kl 16.11 igår på DNs webb gick att läsa att kommitten valt att stryka Annika Lindfors från landstingslistan. Intressant information med tanke på att DN skriver det innan kommittén hade börjat behandla listan. När vi sedan behandlade listan kunde vi konstatera att Annika Lindfors på förmiddagen meddelat att hon inte stod till förfogande. Således har hon vare sig petats eller strukits.  Hur vore det med en större varsamhet med orden…..

/

Sten Nordin på dagens pressträff

Sten Nordins inledningsord vid presskonferensen i dag, den 19 februari 2010

 (DET TALADE ORDET GÄLLER)

 Välkomna

 Låt mig först säga att jag är arg, ledsen och besviken. Jag har varit verksam i det här förbundet i över 25 år och kunde inte föreställa mig att jag någonsin skulle behöva uppleva den här senaste veckan.

 Det är kort sagt ledsamt att överhuvudtaget behöva ha den här presskonferensen. Vi vet ju alla varför vi är här. För att få svar på frågan om några få partimedlemmar valt att tänja eller överträda våra interna gränser.

 Låt mig inleda med att teckna en bakgrundsbild.

 I början av februari kunde vi konstatera att det varit ett ovanligt högt valdeltagande i provvalet i en specifik valkrets och vi började inom förbundet att titta på detta. Ett högt valdeltagande säger ingenting i sig om huruvida våra interna regler följs eller inte. Men det fanns ändå fog att agera kraftfullt och undersöka om det har begåtts regelbrott.

 I lördags gav nomineringsstämman i uppdrag till förbundsstyrelsen att göra en än mer grundlig utredning kring förfarandet i provvalet vilket. Vi gav den revisionsbyrån Ernst & Young i uppdrag att utreda om det har begåtts regelbrott i form av att nyvärvade medlemmar har fått sina medlemsavgifter betalda. De har per telefon genomfört samtal med nya medlemmar för att kontrollera hur de blev värvade eller gjorde valet att gå med i förbundet. De har också genomfört samtal med de personer som har värvat flest medlemmar under 2009.

 Låt mig här betona att vi är en medlemsorganisation vilket bygger på att man värvar medlemmar och att vissa personer värvar fler medlemmar än andra. Det är inget fel utan ska tvärtom uppmuntras. Dock måste det tydliggöras att detta ska ske i enlighet med våra interna regler.

 Den 12 februari berättade den dåvarande kandidaten Mats Rudin i samtal med förbundsstyrelsen att han har betalat medlemsavgiften för ett antal nyvärvade medlemmar. Det är enligt våra medlemsstadgar inte tillåtet. Och Mats Rudin har som alla vet tagit konsekvenserna av detta och självmant valt att omedelbart dra tillbaka sin kandidatur och lämna samtliga sina uppdrag.

 Jag har tagit del av det skriftliga underlaget och genom de båda utredningarna som har genomförts så har det framkommit att det begåtts fler felaktigheter. Mats Rudin har värvat och registrerat nya medlemmar genom att ge namn och medlemsavgifter till andra partikollegor som också är kandidater – Rolf Könberg, Petter Lindfors och Mats G Nilsson – och dessa har i sin tur lämnat in de nya medlemmarna och medlemsavgifter för registrering. Samtliga tre ovan nämnda bekräftar att så är fallet.

 Frågan som jag vet att ni alla vill ha svar på är om de brutit mot våra egna regler? Svaret är nej.

Däremot har de inte levt upp till den anda med vilken reglerna författats och har därmed brustit i det förtroende på vilket det politiska uppdraget vilar.

 Vi har fört samtal med de här tre personerna. Två av dessa tre, Rolf Könberg och Petter Lindfors, har i idag på morgonen meddelat att de drar tillbaka sina kandidaturer. Den tredje personen, Mats G Nilsson har valt att pröva sitt förtroende inför nomineringskommittén.

 Hur Rolf och Petter motiverar sina respektive avgångar får ni läsa med deras egna ord. Jag kan bara konstatera att den senaste veckans turbulens och intensiva ryktesspridning inte varit lätt för någon.

 Jag känner med Rolf och Petter i dag, men framför allt med deras familjer.

 Provvalet är i sig en intern process och ett av stegen på väg att fastställa våra listor inför valet i höst. I rapporten som kommer att distribueras alldeles strax, rätar vi nu ut de sista frågetecknen och svarar på de detaljfrågor som ställts under veckan. Vi tar också död på några av de värsta osanningarna som präglat delar av rapporteringen runt frågan.

 Låt mig betona att man ska vara mycket försiktig med att lyssna eller sprida anklagelser och ogrundade rykten. I de fall fel begås så ska dessa rättas till, men det är också allvarligt att sprida uppgifter som inte överensstämmer med sanningen.

 Och jag kan intyga att vi har gjort allt som står i vår makt för att gå till botten med det här.

 Genom Ernst & Youngs utredning som ni strax kommer att få ta del av samt i förbundets interna utredning som jag muntligen har berört, men som jag inte delar ut, så framkommer det att det är en person, Mats Rudin, som har begått ett regelbrott och ett fåtal personer som har brustit i omdöme och förfarande.

 Varför delar vi inte ut förbundets interna utredning skriftligen?

 För det första så är det en samling detaljerade intervjuprotokoll som först ska framläggas för nomineringskommittéerna i dag. För det andra – den innehåller redogörelser kring ett flertal namngivna personer.

 Låt mig påminna om att bakom dessa personer så finns inte bara en politiker utan också en människa av kött och blod. Vi tar hänsyn till det och följer det korrekta förfarandet.

Låt mig redogöra för mina slutsatser ur förbundets interna utredning.

”Urvalet av granskade valdistrikt och aktiva medlemmar har skett till följd av en kombination av avvikande röstresultat i provvalet i Stockholms stad, medlemsvärvningar och stora medlemsökningar i förekommande föreningar.

Under 2009 har i Stockholms stad 540 personer nyvärvats av annan medlem till Moderaterna i Stockholms stad. Sju personer har stått för 380 av de värvningarna. Alla dessa sju personer har gjort ett mycket bra provvalsresultat i sjätte kretsen i allmänhet och i föreningen Tensta-Rinkeby i synnerhet. Därför har granskningen främst inriktats på dessa sju personer.

Vad som också är utmärkande för Tensta-Rinkeby är att deltagandet i provvalet har varit extremt högt i jämförelse med snittdeltagandet i Stockholms stad. I Tensta-Rinkeby var valdeltagandet 68,3 procent, jämfört med snittet i Stockholms stad på 31,8 procent. Därför har hela sjätte kretsen specialgranskats.

Till detta kan läggas att sju personer i Tensta-Rinkeby har avlagt två provvalsröster var, och därmed underkändes deras andra röst. Nio stycken personer som röstade i Tensta-Rinkeby var ej registrerade som medlemmar och deras provvalsröster underkändes därmed. Totalt underkändes 43 kuvert med provvalsröster i Stockholms stad.“

”Mats Rudin, som självmant avsagt sig sin kandidatur till riksdagen, erhöll i sjätte kretsen 174 röster i provvalet till riksdagen. Ett noterbart högt röstetal. Han tillstår att han värvat ett stort antal personer till förbundet – långt över 80 nyvärvade personer – och i flera fall själv betalat deras medlemsavgifter.

Förbundets stadgar:

§ 3, Mom 1 Medlemskap: ”Medlem i förbundet är den som vill främja partiets strävanden och ställa sig dessa stadgar till efterrättelse, inte tillhör annat politiskt parti och som erlagt fastställd medlemsavgift”.

§ 5 Medlemsavgifter: ”Medlem skall erlägga en årlig medlemsavgift, …”

Mats Rudin har via Petter Lindfors, Rolf Könberg och Mats G Nilsson registrerat nya medlemmar och i samband med detta överfört medlemsavgifter till dessa tre.

Petter Lindfors erhöll i sjätte kretsen 161 provvalsröster till kommunfullmäktige. Ett anmärkningsvärt högt röstetal mot bakgrund av att han varken bor eller verkar i valkretsen. Lindfors tillstår att han från Mats Rudin erhållit pengar för att kunna betala medlemsavgifter för ett sextiotal medlemmar till förbundet. Han säger sig ha värvat tio till 15 av dessa medlemmar själv.

Rolf Könberg erhöll i sjätte kretsen 256 provvalsröster till kommunfullmäktige. Ett noterbart högt röstetal. Han tillstår att han för Mats Rudins räkning levererat medlemsavgifter för registrering för registrering. Totalt har Könberg registrerat 45 medlemmar under 2009, varav han värvat ett antal av dessa själv.

Mats G Nilsson erhöll i sjätte kretsen 198 provvalsröster till riksdagen. Ett anmärkningsvärt högt röstetal mot bakgrund av att han varken bor eller verkar i kretsen. Han tillstår att han från Mats Rudin erhållit pengar för att kunna betala medlemsavgift för registrering. Nilsson har under 2009 registrerat 43 medlemmar. Utav dessa har han, hans hustru och andra föreningsmedlemmar värvat ett antal. Nilsson är nomineringskommitténs ordförande till kommunfullmäktige.”

”Specialstudie av nomineringskommittéernas övriga ordförande

Christer G Wennerholm, som varken bor eller är verksam i sjätte kretsen, erhöll i kretsen 232 provvalsröster till landstingsfullmäktige, vilket är marginellt mer än i andra kretsar. Han har under 2009 inte värvat eller registrerat någon medlem. Wennerholm är nomineringskommitténs ordförande till riksdagen. Han har vunnit i alla valkretsar.

Ulla Hamilton, som varken bor eller är verksam i sjätte kretsen, erhöll i kretsen 225 provvalsröster till kommunfullmäktige, vilket är något mer än i andra kretsar. Hon har under 2009 inte värvat eller registrerat någon medlem. Hamilton är nomineringskommitténs ordförande till landstingsfullmäktige. Hon har kommit tvåa i alla valkretsar.”

För sakens skull vill jag återigen klargöra att det inte är jag eller för den delen förbundsstyrelsen som beslutar om vilka som blir våra kandidater. Det är med provvalet som grund och nomineringskommittéernas beredning som förslagen till listor kommer till. Och hur listorna till slut kommer att se ut bestäms i morgon av nomineringsstämman.

Avslutningsvis vill jag rikta ett tack till de externa konsulter som hjälpt oss att utreda detta. Men framförallt vill jag tacka alla dem som jobbat hårt under den senaste tiden för att få klarhet i de frågor som ställts.

I och med detta vänder vi nu blad och går vidare.

Ernst & Youngs regelbrottsutredning hittar ni här: http://www.moderaterna.net/wp-content/uploads/2010/02/ernstyoungs_regelbrottsutredning.pdf