COP15

Är i Köpenhamn för att delta i ett Business Europe seminarium tillsammans med Maud Olofsson, Hans Stråberg, Artur Runge-Metzger och Philippe de Buck. Verkligen otroligt mycke folk här. Imorgon är det möten med representanter för världens största städer för att diskutera vad städer kan göra för att bidra till minskad miljöpåverkan. New York, London, Toronto, Los Angeles, Mexico City, Johannesburg och Jakarta är några städer som deltar. På onsdag talar Kaliforniens berömda guvenör.
/

Stockholm höjer beredskapen för klimatförändringar

Stockholm har som första kommun i landet lagt upp en långsiktig strategi för hur vi ska jobba för att förebygga negativa effekter med anledning av klimatförändringar. Tillsammans med bl a FOI har ett framtidsscenario tagits fram som baseras på den befintliga situationen i Stockholm och på de planer som finns i bl a satdens vision 2030. Framtidsscenariot ger en bild av 2030 och 2060 där hänsyn också tagits till IPCCs prognoser. Genom dessa verktyg får staden instrument för att löpande analysera de mest sårbara områdena och successivt arbeta för att förebygga effekter av bla  översvämningar och värmeböljor i det befintliga fastighetsbestånder, avloppsnätet, infrastrukturen och att bygga det nya på ett sätt som minskar sårbarheten vad beträffar värmen och översvämningsrisken.

Mycket talar för att vi kommer att få se varmare vintrar, med mer nederbörd och torrare somrar med längre värmeböljor än vad vi är vana vid hittills, Häftiga skyfall blir också vanligare. För några år sedan drabbades Frankrike av en lång värmebölja som ledde till att många äldre dog. Bostäder, institutioner var helt enkelt inte anpassade för att klara av längre perioder med hög värme. Det är bl a det som vi ska se till att förebygga. Genom att vi börjar redan nu och kan få in detta perspektiv i det löpande underhållet så kan anpassningen ske systematiskt. Redan nu har vi också ställt krav på klimatanåpassning i tex markanvisningar i Norra Djurgårdsstaden. Ombyggnationen av Slussen är också en viktig del i arbetet med att förebygga översvämningar och för att reglera vattennivån i Mälaren. Denna sjö som förser hela stockholmsregionen med dricksvatten.

Se inslaget i ABC här

/

 

Vegetationsperioden beräknas också bli upp till 100 dagar längre 2100. rna

Moderata provvalsresultaten klara

På kvällens förbundsstyrelse i Stockholmsmoderaterna fick vi provvalsresultaten från kommun, landsting och riksdag. Vår justitieminister kom först på riksdagslistan. Grattis Bea. Vår kulturminister kom 2:a. Grattis Lena och trea kom Maria Abrahamsson. Inte illa för en ny kandidat. Grattis Maria.

Landstingsprovvalet vanns av Christer Wennerholm och tvåa var stadens andra landstingsråd Lars-Joakim Lundquist. Grattis till båda. I staden vann finansborgarrådet Sten Nordin och undertecknad kom 2:a. Grattis Sten!

Jag  kan konstatera att det är tur att vi i Stockholm stad inte har beslutat om ”varannan damernas” för då skulle vi tvingas plocka bort en massa kvinnor som har lyckats bra i provvalet. Inte minst i min egen valkrets 3 som bla omfattar norrmalm och östermalm. Bland de 10 första namnen finns det bara en man…..

På riksdagslistan är det tre kvinnor i topp och hälften av de 10 första namnen är kvinnor.

På landstingslistan är det också majoritet kvinnor bland de 12 första namnen.

Nu tar nomineringskommittéernas arbete vid och listorna kommer att spikas i februari 2010.

/

gullmarsplan2

Seminarium om hållbara städer i Köpenhamn

Miljödepartementet arrangerade idag ett officiellt sk ”Side event” i anslutning till COP15 i Köpenhamn. Jag var där och talade tillsammans med exploateringskontorets utvecklingschef Olle Cyrén. Malmö stad representerades av Anders Rubin kommunalråd. Glädjande nog var det ganska mycket åhörare. Och det är en stor utmaning att hantera tillväxten i världens städer på ett sätt som gör att det blir hållbart. Allt fler flyttar till städer och det är oerhört väsentligt att levnadsförhållandena där blir rimliga och hållbara ur många aspekter, ekonomiskt, socialt och miljömässigt.

Stockholm är givetvis mycket lyckligt lottad stad i förhållande till andra riktigt stora städer. Men jag tror ändå att vi kan bidra med ett tänk på miljö- och stadsplaneringsområdena som kan skapa bra förutsättningar för hållbarhet. Men det som är lika viktigt är givetvis att människor kan försörja sig genom eget arbete, som anställd eller som företagare. Kinesiska städer är tex mycket intresserade av samarbete och professor Ulf Ranhagen, KTH och Sweco, berättade om det arbete som bl a han gör tillsammans med staden Tangshan i Kina. De planerar för att bygga en helt ny hållbar storstad.

/cop15091208

Miljöbojen till WWF

Idag har jag delat ut Stockholmshamnars utmärkelse Miljöbojen, till Världsnaturfonden WWF. De fick det för att framgångsrikt ha granskat, informerat och väckt debatt kring fartygens utsläpp av och hamnars möjlighet att ta emot svart- och gråvatten.

Dagens DN hade en stort uppslagen artikel om Förbifart Stockholm och att den hotar världsarvet Drottningholm. Det var en ganska hårddragen artikel minst sagt. Förbifart Stockholm är 21 km lång, varav 17 km kommer att gå i tunnel. En stor del av tunneln ligger under Mälaröarna, nerfart vid Skärholmen och uppfart vid Lunda. För att Ekerö ska kunna dera nytta av Förbifarten planeras det två trafikplatser på Lovön. Därtill har Ekerö kommun ansett att det behövs en breddning av Ekerövägen till Brommaplan. Det senare är en fråga som drivits av kommunen under lång tid och som också varit valfråga i kommunvalet på Ekerö. I samband med förverkligandet av Förbifarten vill Ekerö kommun nu passa på att få denna trafikåtgärd på plats.  Det känns rimligt.

Förbifarten är en viktig fråga för infrastrukturen i Stockholmsregionen. Undersökningar visar att projektet har ett mycket starkt stöd bland stockholmarna.

Jag ser fram emot förverkligandet av detta viktiga projekt.

Passiv blå jungfru

Idag har det varit house warming i Hökarängen. Svenska Bostäder och Skanska har byggt de första passivhusen i Stockholm som är hyreslägenheter i kvarteret Blå Jungfrun. Det ska bli 97 lägenheter. Joakim Larsson och jag var med vid visningen av en lägenhet idag. Det ser mycket trevligt ut i och energianvändningen är bara hälften jämfört med med Boverkets normer. 50 kWh/kvm. Ett strålande exempel på att stadens olika verksamheter, i samverkan med näringslivet, jobbar för att bidra till att minska miljöpåverkan och stärka Stockholms profil som miljöhuvudstad.

/

Återvinningsgala och fimpar

Är på väg till Återvinningsgalan för att dela ut pris till Årets Elektronikåtervinnare- Det ska bli spännande att se vem det blir.

Vår och Håll Sverige Rents skräpmätning har väckt stor uppmärksamhet. I Stockholm är ju rökarna värsta nedskräparna. Var med i Radio Stockholm idag för att tala om vi kan införa samma system som i London, böter för de som kastar fimpar. Min företrädare Mikael Söderlund försökte ju införa böter i lokala ordningsstadgan för nedskräpning. Det beslutet överklagades och länsrätten sa att staden inte får införa den sanktionen eftersom det redan är straffbelagt enligt lag att skräpa ner. Problemet är ju att polisen inte prioriterar att beivra just den typen av brott. Vi får istället, som jag också sa i radion, hjälpas åt och säga till de som kastar fimpar på marken. ”Ursäkta, du tappade något” kan väl vara en lämplig replik så fort man ser en rökare som slänger sin fimp på marken.

Läste i SvD idag att busschaufförerna klagar på bygget av spårväg City. Det är ju faktiskt deras egen uppdragsgivare SL som bygger. Det kanske de borde tänka på när de klagar. Noterade också att SvD-journalisten inte har koll på helheten eftersom det hävdades i artikeln att etappp 1 kostar 230 Mkr och att den avser sträckan Norrmalmstorg-Sergels Torg. Detta är inte korrekt. Upprustningen avser sträckan Waldemarsudde- Sergels Torg. Det handlar om dels en upprustning av befintligt spår samt en förlängning från Normalmstorg. Det gäller att se helheten i SL-projektet.

/

Välkommet AD-utslag och oenig opposition

Dagens stora nyhet är att Arbetsdomstolen utdömt skadestånd för Byggfackets och Elektrikerförbundets illegala stridsåtgärder mot det lettiska företaget Laval i samband med skolbygget i Vaxholm 2004. Deras agerande stred mot EG-rätten enligt ett utlåtande från EG-Domstolen 2007 och därmed har också AD utdömt skadestånd och ålagt facken att betala rättegångskostnaderna för företaget. Detta är ett välkommet beslut. Den fria rörligheten är en av grundpelarna för den gemensamma marknaden och fackens agerande i detta fall, deras rop ”Go home”, till de lettiska arbetarna är verkligen en skamfläck.

I övrigt har det varit kommunstyrelse idag. Oppositionens splittring när det gäller infrastruktursatsningar illustrerades åter idag. Den som vill vara säker på att Förbifart Stockholm blir verklighet ska rösta på ett av de borgerliga partierna. Även om socialdemokraterna säger att de är för Förbifarten så kommer de aldrig att klara av att förhandla hem den, om olyckan skulle vara framme och oppositionen fick majoritet efter valet.

/

Staden visar vägen på miljöområdet

Det går knappast en dag utan att det är någon internationell förfrågan som gäller stadens miljöarbete. Det är en fantastisk möjlighet för företag mfl att sälja sitt kunnande på detta område. Runt om i hela världen efterfrågas kompetens inom byggande, energi, stadsplanering mm. Idag har jag konstaterat att vi har kommit en bra bit på vägen mot stadens mål max 3 ton koldioxidutsläpp/invånare 2015. Vi ligger fn på ca 3,4. Men det är ett tufft arbete framöver där den strategi som Fortum Värme presenterade i form av annonser i förra veckan kring utfasningen av kolanvändningen utgör en viktig faktor.

Idag har vi också fått statistik från Bil Sweden ang nybilsförsäljningen.   Andelen miljöbilar av nybilsförsäljningen är högre i november iår än förra året. Tittar man på helårsbasen så var miljöbilsandelen januari-november 2009 38,3% jämfört med 33,9% samma period året innan. Intressant tycker jag mot bakgrund av alla påståenden från bl a miljöpartister att borttagandet av olika slag av subventioneringar av miljöbilar skulle leda till att försäljningen rasar.

Till sist, duktigt av DN att hitta några av de få boende runt Bromma flygplats som är kritiska till flygplatsen.

/

/