När blir en nyhet en nyhet?

Medias vägar är förunderliga. I september förra året presenterade jag en rapport om trängselskattens effekter på trafikflödena i Stockholm. Den visade på en i stort sett oförändrad situation när det gäller trafikflödena. Dvs att den minskning av trafikmängen som skett sedan trängselskattens införande är bestående.

Igår kväll hade ABC ett inslag om en rapport om trafikmätningar som WSP genomfört på uppdrag av Stockholm stad. Mätningarna tydde på en ökning av trafiken och Yvonne Ruwaida mp krävde att det vidtas åtgärder för att minska bilismen, höja avgifterna för såväl trängselskatt, införande av trängselskatt på Essingeleden samt kraftigt höjda p-avgifter.

Nu visar det sig att detta inte är någon ny rapport utan den samma som jag presenterade i september. Slutsatsen i rapporten är också att den 18% minskning av trafikmängden som skedde vid permanentandet av trängselskatten 2007 ligger kvar 2009. 

/Intressant hur en gammal nyhet kan bli en ny nyhet…..

Stockholm miljöhuvudstad

Första arbetsdagen på 2010 efter en skön semester. Ett vinterkallt Stockholm är vackert. Dubbdäcken är som vanligt en aktuell fråga. Glädjande siffror tyder på att debatten om dubbdäckens effekter på luften har gett resultat. Allt fler bilister väljer dubbfria däck. Det är viktigt att vi klarar luftkvaliteten i Stockholm. Från och med årsskiftet är det inte tillåtet att köra med dubbdäck på Hornsgatan. Vi kan vara förvissade om att EU-kommissionen har koll på att Sverige  lever upp till miljökvalitetsnormerna. Annars riskeras skadesstånd i mångmiljonklassen. Därför är det väsentligt att den utveckling som nu inletts mot en ökad andel dubbfria däck fortsätter.

/

Stor resedag

 Nu är det dags att ta julledigt. Själv tänkte jag flyga norrut från Bromma ikväll och åka tåg söderut till helgen. Det gäller att nyttja de transportmedel som finns. Bromma har nyligen fått en internationell utmärkelse som inte uppmärksammats alls pga att det råkade komma samma dag som miljödomstolens besked om Norvikshamnen. Men läs om att Brommas klimatarbete klassats som världsledande.

Många är de som tar bilen från staden i dessa dagar. Förbifarten är en viktig infrastruktursatsning som vi kommer att jobba mycket med under de kommande åren. Men den behövs. Det visas bl a i denna film.

 God Jul och Gott Nytt År! 2010 är Stockholm Europas miljöhuvudstad!

 

Ulla -6995

 

 

Julfriden börjar lägra sig…

Tog kameran till jobbet imorse. Underbart vackra vyer från stadshuset mot söder och gamla stan en kylig vintermorgon där solen är på väg upp över hustaken på söder. Vackert men otroligt kallt om fingrarna. För min del infaller snart julfriden. Men innan 4 januari ska ett överklagande av miljödomstolens avslag på tillståndsansökan för Norvikshamnen in. Jag noterar att Nynäshamns kommun också kommer att överklaga. Utvecklingen av Norvik är ett viktigt framtidsprojekt för hela stockholmsregionen. Med den tillväxt som alla räknar med framöver behövs en modern och lättillgänglig hamn.

Redan i början på nyåret kommer vi att få se större fartyg än någonsin i Östersjön och det är denna framtidsutveckling som är grunden för Norvik. Allt större fartyg, allt fler människor och verksamheter i regionen som har behov av varor och ett allt större fokus på miljöfrågor är bara några skäl till varför Norvik behövs. Alternativet är ju att ha kvar hamnfunktionerna som de är nu, med alla transporter som detta innebär genom Stockholms skärgård och på innerstadsvägarna när godset kommit till frihamnen. Mycket av de varor som alla nu handlar inför julen kommer sjövägen till Stockholmsregionen, det är lätt att glömma det.

/

Stort intresse för Klimatpakten

Under måndagen var det dags för ett nytt signeringsmöte för nya företag i Klimatpakten. Vi har nu passerat 100-gränsen för antalet företag. Med vid måndagens signering var 22 företag. Det var bl a IBM, Siemens, Envac, McDonalds, Skanska, Försäkringsbolaget Skandia, Cramo, Fläkt Woods, Marginalen, Tricorona. Jag har sagt det förut men det tål att upprepas. Det finns ett stort engagemang för miljöfrågor hos många företag. Det kan var och en av de som var med på mötet intyga. Det känns verkligen stimulerande.

Stockholm är nu underbart snöskrudad. Mycket snö på en gång ställer krav på alla våra entreprenörer. Det gäller att få bort snön fort och i den prioritetsordning som gäller. De stora huvudstråken är viktigast att säkra framkomsten på först. För att det sedan ska bli bra i resten av stan krävs det bl a att städnätterna respekteras. Med tanke på hur trixig vår stad är så måste jag säga att det är imponerande att snöröjningen går så snabbt som den gör.

/

Bra rundabordssamtal om gassituationen

Fredagens rundabordssamtal om fordonsgassituationen i Stockholm samlade många intressenter. Mycket bra. Den kraftiga försäljningsökningen av gasbilar har tagit branschen med överraskning. Det är en förklaring till att marginalerna är små och brister finns på tillgången. Mötet visar dock att det är förbättringar på gång. Vilket är absolut nödvändigt för att kunderna ska ha tilltro till att systemet fungerar.

Jag får ofta höra att det är märkligt att gasförsörjningen fungerar i Malmö och Göteborg men inte i Stockholm. Det är inte så konstigt. Förutsättningarna är helt annorlunda i Stockholm. I Malmö och Göteborg finns det en infrastruktur i form av pipelines med naturgas. Marknaden där har byggts upp på basen naturgas sedan kompletterar man med biogas. Blandningen är idag ca 50/50. Detta har man gjort för att just säkra försörjningen gentemot kunderna.

I Stockholm har vi en situation där den förra majoriteten (mp, s, v) vägrade att säkerställa försörjningen med hjälp av naturgas. Allt skulle vara biogas enligt dem. Eftersom det inte fanns tillräckligt med biogas höll hela marknaden på att falla ihop på nyåret 2007. För den nuvarande majoriteten var det självklart att lyfta ”bannbullan” över naturgasen. Det viktiga är att kunderna kan lita på att det finns gas. Vi tillät kompletteringt av naturgas. AGA har byggt ett backup-lager. Men den snabba utveckling som skett innebär att detta lager har blivit för litet.  Nybilsförsäljningen av gasbilar har mångdubblats i regionen. 

Vid mötet visade branschen på att det kommer att tillföras mer gas till stockholmsmarknaden. Förhoppningvis innebär detta att situationen för alla gasbilägare förbättras. Till detta ska läggas alla planer på nya produktionsanläggningar som finns hos såväl privata som offentliga aktörer. Flera av dem väntar nu på tillstånd från berörda myndigheter.

Det är marknadens aktörer som har ansvaret för att gastillgången fungerar. Fredagens möte visar att de är helt klart beredda att ta detta ansvar. De vet att förtroendet för marknaden hos fordonsägare är beroende av att de lyckas. Om inte kommer många att överge gasbilar till förmån för andra miljöbilsalternativ.

Miljöpartiet hävdar nu att det är stadshuspolitikernas fel att denna situation har uppstått. Inget kunde vara mer fel. Hade deras politik fått råda – att naturgas inte får användas som back-up – så hade det inte funnits någon marknad för gasbilar alls i Stockholm. Biogasen klarar nämligen inte ensam att bygga en marknad.

/

Den ansvarslösa oppositionen

Idag på hamnstyrelsen yrkade socialdemokraterna, vänterspartiet och miljöpartiet nej till Hamnens förslag att arrendeavtalet med oljebolagen på Loudden ska förlängas till 2016. Det nuvarande avtalet löper ut 2011 och det är helt orealistiskt att tro att det går att hitta en alternativ lokalisering för den verksamhet som finns där nu till 2011, i praktiken ett år.

Att inte göra en förlängning av avtalet är att skapa orimliga förutsättningar för verksamheterna på Loudden och att dessutom riskera miljön. Genom förlängningen får bolagen som har verksamhet där nu möjlighet att göra de investeringar som behövs för att verksamheten ska vara så bra som möjligt. Den politik som uppenbarligen bl a socialdemokraterna förespråkar på detta område är allt annat än miljö- och företagsvänlig. Deras politik innebär att företagen framöver kommer att få ettårsavtal. Det finns inget företag som är beredd att göra nödvändiga investeringar i miljö och säkerhet på basis av ett ettårigt arrendeavtal. 

För mig är det helt obegripligt hur hamnens vice ordförande, som dessutom är ledamot i miljö- och hälsoskyddsnämnden, kan agera på detta sätt. Oseriöst är bara förordet. 

Majoriteten beslutade dock om en förlängning av arrendeavtalet till 2016. Arbetet med att hitta en alternativ lokalisering av verksamheten i Loudden går vidare. Det faktum att Loudden anses vara ett riksintresse innebär att verksamheten inte kan läggas ner förrän det finns ett klart alternativ till placering. Det skulle ju inte skada om socialdemokraterna hjälpte till i detta arbete i stället för att försöka bedriva billig oppositionspolitik på ett sätt som innebär att företagens verksamhet riskerar att drabbas. Och i förlängningen blir det ju kunderna till dessa produkter, dvs alla vi som bor och verkar i Mälardalsregionen.

/

Second Opinion är ett viktigt tillskott till mediagranskningen

Att media har stor makt vet vi alla. Det illustreras näst intill varje dag. Ett av de mest flagranta exemplen på detta är det uppmärksammade reportaget i Ekot där redaktionen tog Djurrättsalliansens material, ett material som Kalla fakta och Uppdrag granskning hade ansett vara för dåligt underbyggt, och slog upp det stort. Effekten blev mycket stor, inte minst för Lars Hultström, ett hett byte för Djurrättsalliansen eftersom han var en hög företrädare för köttbranschen. Djurrättsalliansens syn på köttbranschen kan knappast vara en nyhet för Eko-redaktionen, ända valde de att göra en stor nyhet av organisationens material. Second opinion har nu granskat hela hanteringen av denna nyhet. Ett mycket intressant material där de bl a konstaterar;

”Tillsammans har Djurrättsalliansen och Ekot dömt Lars Hultström för vanvård och straffet blev hårt. Några myndigheter har inte varit involverade. De som avsatte honom som ordförande för Swedish Meats gjorde det inte för att han blivit fälld av domstol utan för att han blivit fälld av en redaktion. De stod inte emot medietrycket. Oavsett om Lars Hultström är skyldig till vanvård eller inte är det frågan om vi vill ha ett samhälle där nyhetsmedia har den makten.”

Läs hela granskningen här.

välkommet tillskott från staten

i Köpenhamn nås jag av beskedet att Stockholm fått pengar från ”Hållbara städer delegationen”. Ett välkommet bidrag som ska användas till energieffektiviserimg av bostäder på Järvafältet samt nya cykelbanor. En lustig tillfällighet att detta kommer samtidigt som New Yorks borgmästare talar om vikten att enegieffektivisera det befintliga fastighesbeståndet och om att bygga ut cykelbanor.

Världens städer år verkligen mycket engagerade i miljöfrågor. Under dagen har jag talat med många kollegor. Warzawa tittar på sopförbränning och biltullar, London planerar 100.000 laddplatser för elbilar, Seattle jobbar med sopsortering, Köpenhamn ska bygga fjärrkyla, Helsingfors bygger kollektivtrfik, Buenos Aires tittar på cykelbanor och vill bygga ut kollektivtrafik, Toronto genomför enorma energieffektiviseringar (minskningar med ca 70 i ishallarna) av fastigheter.

Kort sagt oavsett vad resultatet blir av COP15 så jobbar världens städer vidare för att minska sin miljöpåverkan.
/

80 borgmästare för climate act

700 miljoner bor i de 80 städer som är med på detta möte i Köpenhamn. Alla jobbar på olika sätt för att minska sin miljöpåverkan. Nu talar Bloomberg från NY om sin PLANYC.