Studentflak och framkomlighet i city

I dagens DN skriver jag om studentutspringen och studentflaken och dess effekter på framkomligheten i staden. Jag minns mycket väl – även om det var länge sedan – den fantastiska känslan att ha tagit studenten. Att få stå på flaket i Västeräs och tillsammans med kamraterna jubla över att nu var vi klara, nu springer vi ut i vuxenlivet.

Självklart ska studenter få fira studenten. Men det måste ske på ett balanserat sätt så att det inte förhindrar framkomlighet i staden. Alla som rör sig i Stockholm idag vet hur mycket som är på gång när det gäller byggande och infrastrukturarbeten. På gårdagens trafiknämnd fattade vi beslut om att inleda arbetet med tätskiktsrenoveringar på sträckan regeringsgatan/hamngatan över sergels torg bort till klarabergsviadukten. Jättelika arbeten som kommer att pågå under flera år och som påbörjas sommaren 2012. De innebär evakuering av butiker och stora arbeten som obönhörligen påverkar framkomligheten. Därför tycker jag att det är juste att redan nu förvarna om att studentflaken behöver planera andra färdvägar. Trafikkontoret, polisen mfl kommer att ta fram förslag i denna del.

Så alla studenter, njut av studenten och ha samtidigt förståelse för att vi vill hitta en balans mellan studentyran och att staden ska fungera.
/
http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/ohallbart-att-lata-studentflak-tappa-till-stockholms-vagnat

Grattis SEEC och Aerogel

Två STING-företag har utsetts av WWF till Climate Solver. Det handlar om SEEC och Svenska Aerogel. Jag har träffat båda företagen ett antal gånger, senast var nog när vi var med STING i London för att presentera dessa två och fyra till företag för internationella investerare på svenska ambassaden i just London. Det var ett bra möte. Det är lätt att förstå att dessa företag är intressanta för investerare för de har båda mycket smarta lösningar för att energieffektivisering.

SEEC har bergvärmelösningar som gör det möjligt att lagra värme på sommaren för användning på vintern och lagra kyla för att använda på sommaren. Svenska Aerogel har utvecklat ett isoleringsmaterial som är oerhört mycket effektivare och billigare än andra i branschen.

Så stort grattis till er båda för välförtjänt uppmärksamhet från WWF !

/

Skolinspektionens granskning av vuxenutbildningen

Jag välkomnar Skolinspektionens granskning av stadens komvux- och sfi-verksamheter. Mycket av det som de konstaterar har vi också noterat. Andra saker, kan man, se beror på att inspektionen mäter på annat sätt än vi. Staden anser att statistiken ska utformas utifrån vilka som gått igenom kursen och inte efter vilka som blivit inskrivna när man pratar om resultaten. Om det mäts som staden gör blir resultatet ett helt annat. Skolinspektionens mätmetod innebär att om en arbetslös person skriver in sig på komvux idag, och får jobb i morgon och hoppar av, så noteras den personen som icke godkänd.

Hur ser då resultatet ut i Stockholm när det gäller komvux gymnasiaal utbildning över en tidsperiod?

Inom komvux gymnasienivå 2005/2006 var andelen godkända 74%. Sedan dess har den ökat och 2010/2011 var det 80%.

Siffrorna inom den grundläggande vuxenutbildningen är inte bra och det måste vi jobba med. Det finns andra delar i Skolinspektionens kritik som också är viktig att ta till sig. Det handlar om att staden måste bli duktigare på samarbete och uppföljning av entreprenörerna som utför utbildningen. Det handlar om att säkra kvaliteten på utbildningarna och se till att de mål som vi sätter upp också uppfylls. Det innebär att vi inte heller ska tveka att vidta åtgärder om inte kvaliteten är tillräckligt god. Som det beslut som vi tog att stoppa intagningen till komvux i Västerort. 

/

Fido och Forestlight – ett okänt känt företag inom film

Tisdagens företagsbesök gick till Fido och Forestlight Gruppen på Söder. Jag tror att det är många som inte känner till detta företag trots att det är ett av de främsta inom animationoch visuella effekter och då med särskild inriktning på djur. Säger jag Tele 2 fåret så kanske en del känner igen sig dock. Fido bildades 1999 och har idag en ganska unik ställning inom filmbranschen. De är 50 anställda idag och är underleverantörer till bl a Hollywood. De finns med i filmer som Låt den rätte komma in, Harry Potter mfl. 

Jag lärde mig att vi svenskar har ett gott rykte internationellt när det gäller kompetens kring animation och visuella effekter.

Den tekniska kompetens som krävs för Fidos medarbetare är minst sagt hög eftersom de också tar fram figurer som styrs via tekniken. Att titta in i ett av de animerade djurens huvud är som att titta in i en mycket avancerad teknisk pryl.

Mycket av den kreativa näring som finns i Stockholm är inte så känd. Det finns många småföretag som förhoppningsvis kan växa och bli framgångsrika som Fido. Men de, liksom de företag som jag skrivit om tidigare på bloggen, är i behov att hitta kompetens. Även på detta område behöver det rekryteras fler till denna typ av utbildningar.

Städer som London och Vancouver försöker att attrahera denna typ av företag genom skattereduktioner. Vi i Stockholm måste attrahera via våran unika miljö, inte bara den gröna utan också miljö i form av akademi, ITC kluster och kreativa miljö.

/

Årets Nybyggare

På måndagen deltog jag vid utseendet av årets nybyggare. Kungen delade ut utmärkelsen till Victoria Soudavnaya. Hon kom till Sverige från Sovjetunionen. Hon har utvecklat en lösning, Sortify – källsortering för offentliga papperskorgar.

Vasilios Zouponidis utsågs till Årets Nybyggare pionjär.Han grundade Sales Competence Sweden AB 2004. Affärsiden är att ge småföretag en kontaktperson inom telekom.

Utmärkt att på detta sätt uppmärksamma entreprenörer som kommit till vårt land och startat företag i princip från noll. Det är bara att tacka för att de valde Sverige och för att de bidrar till jobb och tillväxt i vårt land. Det behövs många som Victoria och Vasilios. Både med utländs och med svensk bakgrund.

/

Cykelmiljard kopplad till cykelplanen

I budgeten för 2012 finns det tydligt att det kommer att avsättas 1 miljard kronor kopplat till den cykelplan som trafikkontoret arbetar med att ta fram. Det är mycket välkommet. Cykelplanearbetet började för ca ett år sedan och min ambition i det arbetet är att dels ska cykelstråken bindas ihop över kommungränserna, dels ska de olika satsningarna i cykelplanen kopplas till kostnader för varje enskilt projekt i planen. Därför är jag mycket nöjd med att pengar nu finns avsatta i budgeten fram till 2018.

I övrigt finns det 10 miljoner kronor till trädsatsningar i staden. Satsningen på Stockholmsvärdar fortsätter och det finns också avsatt pengar till att genomföra effektiviseringar i underhållsarbetena.

Kort sagt en bra budget tycker jag. En budget som tar förjd för att det kan bli sämre tider men samtidigt genomför satningar inom äldreomsorgen, arbete mot cannabis, jobbsatsatsningar mm.

/

Bo på båt

Läser till min glädje att bo på båt nu är sjösatt i och med att kontrakt är tecknade. Det känns jättekul. Detta var en av de sista sakerna jag gjorde som hamnordförande Ett trevligt inslag i stadsmiljön.
/

Esbotunneln och Esbobron invigd

Idag har jag invigt Esbobron och Esbotunneln genom att köra elbil genom tunneln och genom ett fint blågult band. Alla andra kan köra genom den idag från kl 13.

245 m tunnel och 250 meter bro som verkligen kommer att underlätta tillgängligheten till Kista och Akalla-området.  Det ska vara lätt att resa till och från Kista står det i Kista Science Citys vision för år 2020. Just nu är det inte så lätt när den stora ombyggnationen av Kymlingelänken till E18 pågår. Genom Esbotunneln öppnas nu en ny infart till Kistaområdet från norr. Dett kan förhoppningsvis avlasta trafik från Kymlingelänken. 

Kista växer så det knakar. Inte bara antalet företag utan det planeras också över 3.400 nya lägenheter i området och 175 småhus. Då behövs också en ny infrastruktur. Det är inte bara E18 och Esbotunneln som är tillskott. Det kommer mera i form av tvärspårväg 2017, Förbifart Stockholm 2022 och det byggs nya cykelbanor, busslinjer kommer till och hela området växer än mer än dagens ca 120.000 invånare. Och visst behövs det, redan idag är det 69.000 som är sysselsatta i Kista. Och det ska bli fler för företagen ska ju växa och även bli fler. Kista är en mycket viktig tillväxtmotor för hela Sverige, med sitt strategiska läge nära Arlanda och Bromma, med KTH, Stockholms universitet och konstnärliga utbildningar så är förutsättningarna myckt goda.

ps Jag passade också på att ta en tur på cykel över den nya fina cykelbron som går parallellt med Esbobron. Ytterligare ett exempel på cykelsatsning som inte återfinns i trafikkontorets investeringsbudget eftersom den finansieras via exploateringskontoret. ds

Stockholm fortsatt starkt

Stockholmskonjunkturen för kvaratal 2 från Stockholm Business Region visar att det alltjämt ser mycket bra ut i Stockholm även om försäljningen inom detaljhandeln faller. Antalket nyregisterarde företag är förbluffande högt. De fyra senaste kvartalen har det registrerats 24.716 företag i Stockholms län varav hela 14.333 i staden.  Det toppas bara av ökningen av antalet invånare under samma period. I länet handlar det om nästan 40.000 nya invånare, varav 18.330 i staden. Det är 40 nya företag varje dag och 50 nya stockholmare! Stockholms län svarar just nu för 54% av Sveriges befolkningsökning.

Besöksnäringen fortsätter att öka och den går starkare i stockholm än i landet i övrigt. Under Q2 var det 2,5 miljoner kommersiella övernattningar i läner varav knappt 1,8 miljoner i staden.

Sysselsättningen, liksom lönesumman, ökar också och arbetslösheten minskar, dock kan vi se en ökning av antalet varsel.

/

Tillväxtspaningen går vidare

Klarna och Accumulate är två spännande företag inomn IT-området som det går mycket bra för just nu. De har ett gemensamt problem och det är att det är nästan omöjligt att få tag på IT-kompetens till företagen. Efterfrågan är helt enkelt större än utbudet. På Klarna träffade jag en nyanställd medarbetare som kommer från Johannesburg i Sydafrika. På Accumulate träffade jag deras kinesiska kontorschef i Peking. 

Klarna arbetar över 500 personer. Företaget startades 2005 av tre Handelsstudenter. Idag är de över 500 anställda, 35 olika nationaliteter och snittåldern i företaget är 26,7 år. Deras affärside är fakturatjänster på nätet, kontotjänster mm. Omsättningen dubblades mellan 2010 och 2011 400 MSek 2010 mot 800 MSek 2011. 20% av e-handeln i Sverige går genom Klarna enligt dem. De rekryterar unga personer som medarbetare i bl a kundtjänst och de jobbar mycket aktivt för att rekrytera medarbetare på landets universitet. Expansionen riskerar att hämmas av att de inte får tag på kompetens.

Accumulate startade 2003. De började med sporttjänster och insåg snabbt att de måste utnför Sverige för att kunna växa. De samarbetar med de stora aktörerna inom tele som LG, Samsung, Vodaphone, Tre och deras produkter som är mobila tjänster och betalsystem. Accumulate finns genom sina produkter i 170 länder. De är nu i full färd med att utveckla en ny spännande produkt

Deta är bara två exempel som illusterar en snabb utveckling som sker på IT-området i stockholmsregionen. det vill till att vi kan svara upp mot de behovs om denna typ av företag har i form av kompetensbehov, bostäder till medarebetare, bra infrastruktur mm. Om inte så lär inte de ha några problem med att hitta lokalisering någon annan stans i världen. För så ser dagens globala verklighet ut.

/