Började dagen med frukostmöte för att tala om Offentliga upphandlingar inom IT-området. För Stockholm är detta en mycket viktig fråga att hantera rätt. Vinnova har visat i en rapport att IKT-sektorn i Sverige sysselsätter ca 160,000 människor i Sverige (IKT ganska snävt räknat). De menar att 48% av alla dessa finns i Stockholmsregionen och att ca 6% av alla i åldern 16-64 år i Stockholmsregionen jobbar inom denna bransch. Upphandlingen från kommuner står för en betydande andel av detta. Vilket gör att stadens upphandling inom detta område, och hur vi hanterar dessa frågor är av stor betydelse inte bara utifrån ett ”value for money” perspektiv utan också utifrån ett jobb och näringslivsperspektiv. IT-Telekomföretagen presenterade en rapport som illustrera en stor frustration och ett missnöje från deras medlemmars sida kring hur upphandlingen fungerar idag. De presenterade också 10 förslag hur man kan förbättra situationen. Ökad dialog innan upphandlingen och ökad transparens över lag var viktiga delar i förslagen.
Stockholm stad har vidtagit några viktiga åtgärder för att förbättra upphandlingarna. Dels har vi remitterat förfrågningsunderlag till marknaden innan det har spikats. Det har gett värdefulla synpunkter. I det IT-program som kommunfullmäktige beslutade om 29.4 iår öppnas det upp för att göra tester vid sidan om upphandlade lösningar. Detta i syfte att stimulera till innovationer och utveckling. I stadens budget för 2013 lyfts också innovationsupphandling upp som ett prioriterat område.
Frukosten kom att handla mycket om de juridiska perspektiven på upphandling och jag tror att detta är en del av problematiken. Det som vi måste bli mycket duktigare på är att tydliggöra vad vi vill åstadkomma med upphandlingen, vilka funktioner är det som är viktiga. Här behövs utveckling, det kräver ett vidare perspektiv än att bara förmåga att upphandla till billigast pris. Jag tror också, vilket jag sa idag, att det är viktigt att involvera flera medarbetare än bara experterna på upphandling i arbetet och att ”mindset” kring upphandlingsfrågor ska vara ständigt närvarande och inte bara när avtalen är på väg att gå ut. För har man upphandlingspotentialen i åtanke löpande under arbetets gång så blir det nog än mer fokus på vad verksamheten kan få ut av en upphandling i form av utveckling och innovationer när väl förfrågningsunderlaget ska tas fram.
/
