Långa handläggningstider hotar företags tillväxt å därmed jobb

LO vill,föga förvånande, begränsa arbetskraftsinvandringen. 2008 blev det enklare för enskilda arbetsgivare att rekrytera arbetskraft utanför EU. Det är positivt för företagen, för Sverige och Stockholm samt för alla de som är nyfikna på vårt land och som vill bidra med sin kompetens. Reformen för att underlätta arbetskraftsinvandring är bra och ska värnas.

Därmed inte sagt att det inte finns problem. Dock är de av annan karaktär än det som LO vill diskutera. Migrationsverket måste arbeta för att effektivisera processerna kring handläggning av ärenden, så att Sverige inte förlorar värdefull kompetens och således konkurrenskraft till andra länder. Jag har ett exempel:

För några veckor sedan blev jag kontaktad av ett litet, exportberoende företag som var öppna för att nyanställa. På företaget arbetar representanter från nio nationer – både inom och utom Europa.Där finns kompetens att göra sig förstådd på 16 olika språk. Företagets CTO och delägare kommer från ett utomeuropeiskt land. Han har bott i Sverige i flera år och äger en lägenhet i Stockholm. Det råder inget tvivel om att hans avsikt är att skapa sig ett liv här och att arbeta hårt för att kunna expandera företaget. Tyvärr sätter Migrationsverkets handläggningstider stopp för det. I över åtta månader har han väntat på att få ett besked kring förlängning av sitt arbetstillstånd. I väntan på besked kan han till exempel inte kan resa utomlands vilket hämmar hela företagets utveckling och tillväxtpotential. Nu vill de nyanställa från Mexico, men vågar inte på grund av Migrationsverkets sega hantering. Detta är inte acceptabelt!

Migrationsverket säger att handläggningstiderna har ökat dramatiskt sedan 2011 då det inleddes ett arbete för att stävja missbruk av arbetskraftsinvandringsreglerna. Det är i grunden bra, men det måste kunna gå att utarbeta ett system för att kunna prioritera vissa glasklara ärenden. Att vänta i över åtta månader på ett besked är inte gångbart. Det är inte heller acceptabelt att inte kunna få prata med någon som är inläst och kunnig på ens ärende över telefon. Det skapar frustration, misstro och uppgivenhet. I förlängningen förlorar Sverige och Stockholm på ett sådant bemötande. För att inte tala om den enskilde individen. Skärpning Migrationsverket!