Läser i dagens SvD om en tragisk cykelolycka på Söder. Cykelfrämjandet uttalar sig i artikeln och vill förbjuda tung trafik i staden. Trafikborgarrådet talar om att det just nu pågår ett flertal pilotprojekt för att minska antalet lastbilar innanför tullarna. Ett sådant handlar om att använda tysta elfordon nattetid för att leverera varor när trafiken är betydligt mindre.
Vilken bra idé tänker nog många. Då kan jag berätta att trafikborgarrådet Ulla Hamilton initierade ett pilotprojekt 2014 som innebar att man skulle testa tysta leveranser nattetid till butiker i innerstaden. Skälen till projektet var många, men ett var att de tider som många varor skulle levereras var efter kl 7 och före kl 11 på förmiddagen. Det vill säga under den tiden som all annan trafik var som mest intensiv. Orsaken är att det inte är tillåtet att köra tunga fordon i innerstaden mellan kl 22 och 06.
Samtidigt är det på natten som trafiken är som lugnast. Därför initierade staden, tillsammans med några andra aktörer projektet ”Off-peak leveranser” Du kan läsa mitt blogginlägg här från invigningen av projektet. Jag åkte själv med en chaufför som levererade på natten och han var lyrisk. Att slippa sitta i köer är en fantastisk förbättring av arbetsmiljön.
Pilotprojektet pågår uppenbarligen fortfarande, 11 år senare. Undersökningar under dessa år visar på goda resultat med körtidsbesparingar på runt 30 procent, hög leveranssäkerhet och en förbättring av förarnas arbetsmiljö.
Det krävs en lagändring för att kunna permanenta möjligheten att köra nattetid. En lågt hängande frukt kan man tycka. Men ingen regering, oavsett partisammansättning, har hittills förmått att ändra på detta under 10 års tid. Men det kanske kommer. Projektet har också fått internationell uppmärksamhet, vilket framgår av detta ärende från 2021.
En stad behöver leveranstrafik – men den skulle mycket väl kunna ske nattetid. Så fixar man en effektiv användning av infrastrukturen.
/