Bättre tillgänglighet i färdigbyggt Sabbatsbergsområde

I strålande sol invigde jag på torsdagen en ny och förlängd del av Hälsobrunnsgatan inne på nybyggda Sabbatsbergsområdet. Detta nya bostadsområde mitt i stenstaden, omfattar nu 460 centralt belägna lägenheter. Här finns fem förskolor, fina parker och inte minst Sven Harrys Konstmuseum. I och med Hälsobrunnsgatans förlängning så ökar tillgänligheten till området. Nu kan du komma in och ut via Barnhusbron/Tegnergatan. 

Det var fantastiskt roligt att det var så många från området som kom till invigningen. Eftersom bygget av vägen har varit ganska komplicerat, smal yta i anslutning till en mur, så har det naturligtvis också varit störande för de boende och verksamheterna i området. Men den tiden är över nu. Till våren kommer alla  att kunna njuta av de ca 4000 lökar som planterats och de 35 träd som står längs vägen samt de klängväxter som intar muren. Läs mer här

Stockholm är en stad i ständig förändring. Nya bostäder behövs, liksom förbättrad infrastruktur. Det innebär att det inte bara är de boende på Sabbatsbergsområdet som kommer att märka av byggnationer. Men det som är viktigt att komma ihåg är det det är ett angenämt problem att en stad växer, motsatsen vore inte kul, och att varje projekt också har ett slut. Ett slut som faktiskt innebär att saker och ting har blivit bättre.

Förbifart Stockholm ett steg närmare förverkligande

Idag har jag kommenterat en rapport från TomTom som mäter trafiksituationen i städer runt om i världen. Stockholm och regionen har där hamnat på en position som innebär att vi är på åttonde plats bland de städer som mäts i Europa. Värst i Norden. Eftersom Stockholm och regionen är en av de snabbast växande städerna i Europa just nu, och vi har sedan länge en eftersatt infrastruktur, så är uppgifterna inte så förvånande. Vi har sett liknande resultat i stadens egna mätningar, men undantag för innerstaden där ju minskning en av trafiken ligger på ca 17% lägre jämfört med vad den var innan trängselskatterna infördes.

Det tar tid att komma ikapp en underlåtenshetsskuld. Just nu pågår arbetet med Citybanan för fullt, förhandlingar om utbyggnaden av tunnelbanan liksam arbetet med framkomlighetsstrategin i Stockholm stad. 

Nu på eftermiddagen kom dock en mycket glädjande nyhet från Trafikverket – bygget av Förbifart Stockholm kommer att inledas redan till sommaren. Tidigare har första spadtaget varit planerat till senhösten 2014.

Detta är verkligen ett efterlängtat besked för många stockholmare. Till detta ska dock läggas att frågan inte är i hamn i och med detta. Det finns ett klart och tydligt orosmoln fortfarande. Det handlar om hur det går i valet om ett knappt år. Miljöpartiet och Vänsterpartiet är hårdnackade motståndare till Förbifart Stockholm och jag är helt säker på att de kommer att ställa ultimatum i denna fråga om olyckan skulle vara framme att det blir möjligt för mp, v och s att ta makten i stadshuset efter valet.

Så med dagens besked ligger frågan i väldigt stor utsträckning i stockholmarnas händer. En röst på allianspartierna är en garant för Förbifart Stockholm.Det är definitivt inte en röst på s. Och en röst på v eller mp är en röst för att begrava Förbifartsprojektet.   

 Jag instämmer till 100% med det som finansborgarrådet konstaterar i sitt pressmeddelande

”– När spaden går i jorden är det en historisk händelse för Stockholm, äntligen kan Stockholm bindas samman och stockholmarna får kortare resväg och bättre framkomlighet. Vår region växer allt snabbare och alla infrastrukturprojekt som kan inledas och slutföras innan tidtabell är en stor vinst för hela Stockholm. När det dessutom handlar om en så viktig framtidsinvestering är det dubbelt glädjande, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande i Stockholms stad.”

/

Stockholms miljöprofil allt starkare med alliansen

Nyss återkommen från en intressant dragning inför KTH Executive Program in Sustainable Urban Systems känner jag glädje över vad vi faktiskt har åstadkommit på hållbarhetsområdet i Stockholm under de år som Alliansen har haft majoritet i stadshuset. Gunnar Söderholm, miljödirektör, och undertecknad var ombedda att berätta vad som skett sedan 2007. Det är alltid titta tillbaka och få lite perspektiv på vad som hänt. 2006 tilltädde jag som borgarråd, då med ansvar för bl a miljöområdet. Miljöförvaltningen fick ett tufft uppdrag i 2007 års budget när det gäller att renodla verksamheten. Jag valde att själv berätta om det tuffa uppdraget inför förvaltningens alla medarbetare innan budgeten blev offentlig. Jag påpekade då också att detta inte ska ses som ointresse för miljöfrågorna utan tvärtom. Jag utlovade också att det kommer att stå tydligt att vi har tydliga miljömål. 

Miljöförvaltningen fick en ny chef, Gunnar Söderholm, som tog tag i arbetet. Den kompetens som fanns och finns på miljöförvaltningen var till god hjälp när det gäller att genomföra arbetet. Konsulter avvecklades, fokusering skedde på det som ingen annan förvaltning kan göra, dvs miljöförvaltningens kärnuppgifter miljötillsyn, hälso- och livsmedelskontroll. Sedan hände ganska mycket varav jag vill återge en del nedan.

Miljöprogram 2008-2010

Det nya miljöprogram för staden som antog 2007 fokuserade framförallt på stadens egna miljöarbete och det staden har rådighet över. Det innehöll också tydligt vilka förvaltningar som hade ansvar för vad i staden när det gäller genomförande och uppföljning. I detta Miljöprogram angavs bl a tydliga energieffektiviseringsmål för stadens fastighetsbestånd, miljöbilsmål mm.

Nya miljöprofilområden

Hammarby Sjöstad är uppmärksammat runt om i världen för målsättningen att vara en hållbar stadsdel. Vi menade att det fanns behov av att utveckla Hammarby Sjöstad 2.0 för att tala IT-språk. I stadens budget för 2008 beslutades att ”Norra Djurgårdsstaden samt ett något större projekt i programskedet i söderort, Farsta, Gullmarsplan, Midsommarkransen eller liknande, är profilområden som ska ge uttryck för stadsmiljöer i världsklass där ny miljöteknik kan visa vägen för hållbara lösningar för stockholmaren, företagaren och staden.” Sagt och gjort, arbetet påbörjades och resultatet blev Norra Djurgårdsstaden, upprustning av miljonprogramsområdet och ett område där enbart privata fastighetsägare har marken, Lövholmen.

Nya tuffa klimatmål

Klimatmål om utsläpp max 3 ton  Co2/stockholmare 2015 sattes upp. Detta efter det att en noggrann analys genomförts om huruvida målet var rimligt eller ej. Slutsatsen var att det var ett tufft, men rimligt mål, för staden att sätta upp. Ett förverkligande av målet innebär att Co2-utsläppen minskar med 45% sedan 1990. Ender en tidsperiod där Stockholm stad vuxit med med än ett Malmö invånarmäsigt.

Klimatpakten inrättas 2007

I anslutning till att beslutet om stadens nya miljöprogram antogs sjösattes Stockholm stads Klimatpakt. Ett samarbete mellan staden och de företag som anslöt sig till mål i stadens miljöprogram. Ett helt frivilligt nätverk som nu har vuxit från 7 företag till i skrivande stund 179. Nätverket erbjuder erfarenhetsutbyte och har också lett till att nya miljöprojekt har startats mellan företagen.  Klimatpaktkonceptet har kopierats och finns nu på flera håll i världen.

Elbilsprojektet 2008

Ett samarbete mellan staden och Fortum som bl a innebar att Fortum byggde om flera av sina bilar till hybrider för att se om det skulle vara möjligt att använda den typen av fordon i stadsmiljön, som servicefordon. I projektet ingick också att utveckla laddstolpar. Projektet gav värdefull erfarenhet och har i sin förlängning lett till att staden tagit initiativ till en gemensam elbilsupphandling där många andra kommuner och företag har medverkat. En gemensam upphandling som har inneburit att elbilar introducerats på den svenska marknaden tidigare än vad som annars hade varit fallet. För Fortums del ledde projektet till att de startade och avknoppade ett nytt bolag som sysslar med just laddning av elbilar

Europas första Miljöhuvudstad 2010

Stockholm beslöt sig för att lämna in ansökan om att bli Europas första miljöhuvudstad. En omfattande ansökan utformades. En ansökan som också kom att bli en viktig berättelse om stadens miljöarbete, historiskt såväl som framtida ambitioner. Efter noggranna juryförhör mm så utsågs Stockholm 2009 till att bli Europas första miljöhuvudstad 2010. Ett beslut som inte minst baserades på att staden har ambitiösa planer för framtiden, vi sitter inte nöjda med det som gjorts.

Norra Djurgårdsstaden ett av 18 utpekade stadsutvecklingsprojekt inom Clinton Climate Development Initiative

I maj 2009 utsågs Stockholm,  och framförallt Norra Djurgårdsstaden, av förre president Clintons stiftelse Clinton Foundation, till en av de städer som globalt ska ingå i programmet Climate Positive Development Program. Det har till syfte att utveckla tekniker och protokoll för att skapa bostadsområden som har en positiv klimatpåverkan. Detta smarbete pågår och Norra Djurgårdsstaden ska vara en spjutspets för hållbart stadsbyggande där innovativ svensk miljöteknik och kreativa lösningar utvecklas, prövas och visas upp. 

Miljöprogram för Norra Djurgårdsstaden

Det miljöprogram, med tuffa miljömål, som utarbetats för Norra Djurgårdsstaden, har tagits fram i samverkan mellan näringslivet och staden. Det gör att detta miljöprofilområde och dess mål, har en helt annan förankring i näringslivet än de som sattes upp för Hammarby Sjöstad. Miljömålen som också är ett skäl till varför området har pekats ut av Clinton Foundation som ett av de två som finns i Europa.

Jag skulle kunna hålla på att skriva mycket mer. Tiden gick fort på vår dragning idag. Vi hann inte ens fram till Framkomlighetsstrategin eller för den delen biogasstrategin som nu också har vidareutvecklats. Ej heller hann jag nämna något om att vi var först med att ta frågan om luftkvaliteten på riktigt allvar. 

Ikväll ska jag träffa representanter för Clinton Climate Initiative. De är här just nu för att göra avstämningar kring vårt gemensamma projekt. Det ska bli spännande att träffa dem.

Så detta – bara en lite smakbit kring vad som har hänt sedan 2006 när Alliansen fick majoriteten i stadshuset och tog tag i miljöarbetet på ett mycket konkret sätt.

/

 

 

 

 

 

Lite fakta om stadens befolkning stadsdelsvis

Bifogar en intressant bild som finns med i den statistik från Sweco som kom idag och som redovisar antalet hushåll som är beroende av ekonomiskt bistånd i Stockholm. Den utveckling som vi sett ett tag nu fortsätter, antalet biståndshushåll minskar.

Jag återkommer inom kort med aktuella sysselsättningssiffror men kan redan nu konstatera, som jag också gjorde i dagens fullmäktigedebatt, att andelen långtidsarbetslösa av samtliga arbetslösa minskar i Stockholm. Tittar vi på antalet långtidsarbetslösa 16-19 åringar så är det totalt 127 personer i hela staden. 127 för många men det är en minskning från för ett år sedan.

Det är lätt att glömma bort hur många som bor i våra stadsdelar, södermalm är tex nästan ett Västerås. Farsta har lika många, om inte fler invånare som Nyköping. 

/

 

Klimatpakten – ni är väl med?

Nyss hemkommen från en spännande resa till New York kan jag konstatera att det är många som tittar på vad som händer på miljöområdet i Stockholm. Svensk-amerikanska handelskammarens konferens ”From Farm to Fork” var välbesökt och det var mycket fokus på hållbarhet. Jag hade möjlighet att tala om stadens nyligen beslutade biogasstrategi, som innebär att 2018 ska 50 procent av hushållens matavfall samlas in för biogasproduktion. Naturligtvis berättade jag också om Klimatpakten, ett initiativ som alltid väcker positiva reaktioner.

 Klimatpakten är ett samarbete mellan Stockholms stad och företag verksamma i Stockholmsregionen. Syftet är att staden och näringslivet kraftsamlar för att minska klimatpåverkan samt annan miljöpåverkan från oss som lever och verkar i staden. Idag har Klimatpakten ca 180 medlemmar från olika typer och storlekar på verksamheter.

Syftet är att alla aktörer i Klimatpakten ska minska sina växthusgasutsläpp till 2015. Klimatpakten är en samarbetsform, men också en arena för kontaktskapande utvecklingsarbete och kunskaps- och erfarenhetsutbyte. De medverkande företagens klimatmål görs synliga och transparenta vilket öppnar för konstruktiva diskussioner och förbättringar.

 Läs mer om klimatpakten på: http://www.stockholmsklimatpakt.se/

/

 

 

Veckans nystart 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Exempel 5 – Meder 

När Meder kom in i Jobbtorg Stockholms projekt Filur var han en av de som projektet riktade sig mot: en ungdom mellan 16-24 år som var på drift, oftast med en ganska trasslig bakgrund. I dag arbetar Meder som undersköterska.

Många av ungdomarna i projektet har haft en oavslutad gymnasieutbildning, en otrygg hemmiljö och ibland till och med en bakgrund i missbruk och kriminalitet. Den gemensamma nämnaren för ungdomarna är att de står långt ifrån den reguljära arbetsmarknaden.

De arbetsmetoder som används inom Filur baseras på individuella samtal och övningar. Det handlar om att bygga upp deltagarnas ofta ganska dåliga självkänsla för att hjälpa dem att få insikt om sina styrkor och svagheter. Målet är att hitta en framtid som passar och fungerar för deltagaren samtidigt som de är inskrivna på Jobbtorg Stockholm. Filur mynnar ut i en månads praktik på en arbetsplats som både deltagaren och dennes handledare tror skulle fungera med ambitionen att detta ska leda deltagaren vidare mot studier eller jobb.

 Projektet fick Meder på rätt kurs igen och idag är han liksom flera deltagare med stärkt självkänsla på väg mot en bättre framtid med egen försörjning och egen bostad. I dag arbetar Meder som undersköterska och han trivs mycket bra. Drömmen är att framöver vidareutbilda sig till läkare.

 Meder illustrerar sin ”resa” med sin nyckelknippa. När han började i projektet hade han bara en nyckel. Nu har han en hel nyckelknippa som blir allt mer välfylld med nycklar till jobb, bostad och mycket mer.

/

 

 

 

 

 

 

 

GPS koll bra för entreprenörer, staden och stockholmarna

Idag lanserade jag den nya tjänsten Driftportalen. Den gör det möjligt för Trafikkontoret att via GPS följa våra entreprenörers fordon vid exempelvis sandsopning och snöröjning. Det är ett efterlängtat system som är bra för alla. Det innebär bl a
* att Trafikkontoret lättare kan följa upp entreprenörernas arbete.
* att Stockholmarnas frågor om tex snöröjningen kan besvaras fortare när Trafikkontoret snabbt kan se vilka gator som har snöröjts och när. I framtiden blir det också möjligt för stockholmarna att själva se kartan på webben och se ifall gatan man själv bor på är snöröjd eller inte.
* att överlämningar vid skiften, sjukdom eller liknande kan ske utan att sträckor missas.
* att resurser snabbt kan samlas till områden där det behövs kraftsamling.

Med andra ord säkerställer vi kvaliteten på det arbete som utförs och det, tillsammans med entreprenörer/medarbetare som är ute på våra gator, gör Stockholm vackrare samtidigt som vi ger stockholmarna en ökad service.

Jag passade på att åka med den tjej som kör en av de nya städbilarna idag och så därmed direkt hur tekniken fungerar. Driftportalen är ett exempel på hur stafen kontinuerligt jobbar för att öka tillgängligheten för stockholmarna och transparensen i stadens arbete. Jag hoppas stockholmarna kommer att gilla Driftportalen.

20131031-233438.jpg

20131031-233523.jpg

Glädjande läsning om Stockholmregionens arbetsmarknadsläge

I dagarna presenterade Länsstyrelsen ny arbetsmarknadsstatistik i en kvartalsrapport: Läget i Länet, oktober 2013.

 Det var mycket glädjande läsning i rapporten. Här följer några nedslag:

  •  Antal sysselsatta har ökat med knappt 25.000 under 2013 i länet. Det innebär att sysselsättningsgraden (15-74 år) nu är uppe i 70,5 procent. I Stockholms stad är sysselsättningsgraden hela 73,8 procent.
  • Stockholmsregionen har fortfarande klart högst sysselsättningsgrad jämfört med Västra Götaland (68 procent), Skåne (64,9 procent) och riket (66,8 procent.)
  • Arbetslösheten minskar till 6,6 procent i länet och till 6,2 procent i staden. I (S)-styrda Göteborg och Malmö är arbetslösheten 8,5 procent respektive 13,3 procent.
  • Stockholms län har lägst andel långtidsarbetslösa av Europas samtliga regioner.
  • Ungdomsarbetslösheten i Stockholmsregionen sjunker markant och är den lägsta som har noterats under de 19 kvartal som statistiken omfattar.

 Till sist kan man läsa att drygt 9.000 företag startade i Stockholms stad under årets första tre kvartal. Det innebär att Stockholm tillsammans med Danderyd har flest nystartade företag i förhållande till befolkningen, 16-64 år. Det bådar gott inför framtiden.

 Nu är det mindre än ett år kvar till både riksdags- och kommunalval. Under de senaste sju åren har vi tagit ansvar för ett växande Stockholm trots den värsta ekonomiska krisen sedan 1930-talet. Genom en aktiv arbetslinje har vi lagt grunden som möjliggör att jobben växer till. Mot detta står oppositionspartierna med varierande grader av skattehöjningar på företagande och jobb. Restaurangmomsen ska höjas, det blir dyrare att anställa unga, en eventuell inskränkning i femte jobbskatteavdraget kommer drabba tusentals arbetande stockholmare. Lägg därtill bl a  att den oheliga alliansen mellan S, SD, V och MP försöker stoppa förändringen av brytpunkten för den statliga skatten, en skatt som i mycket stor utsträckning redan idag betalas av stockholmarna. På vilket sätt blir jobben fler av detta (S)?/

S, v och mp oeniga i viktiga infrastrukturfrågor

Det är intressant att se vad oppositionen anser om för staden viktiga utvecklingsfrågor på infrastrukturområdet. DN kommenterade idag det faktum att de har olika nivåer på sina skattehöjningar i sina budgetar för 2014 med att det ska nog gå att komma överens. Men nu kan vi lägga till följande frågor som de som vill regera tillsammans är oeniga om

S vill har Förbifart Stockholm, Mp och V säger nej

Mp och V vill ha fortsatt utbyggnad av Spårväg City  – S vill avbryta utbyggnaden

Mp och V vill ha biltullar vid Slussen, Centralbron och Västerbron , S säger nej.

Det är mycket välkommet att dessa skillnader på ett för stockholmarna så viktigt område som infrastrukturen, nu tydligt framgår i god tid innan valet.

 

Kulturaffischeringen får fortsätta

Vid dagens trafik- och renhållningsnämnd har vi ett ärende om sk ”snäppramar” på elskåp. Ett försök har genomförts och nu vill trafikkontoret inte att det ska fortsätta. Från alliansens sida har vi följande förslag till beslut som rimligen också kommer att bli nämndens beslut vid dagens sammanträde. 

Trafik- och renhållningsnämnden

2013-10-30

 Ärende 23

Snäppramar på elskåp. Utvärdering av försök och förslag till beslut

 

Ulla Hamilton m.fl. (M)

Mark Klamberg (FP)

Jonas Naddebo (C)

Göran Oljeqvist (KD)

 

 Förslag till beslut

  • Trafik- och renhållningsnämnden ger Trafikkontoret i uppdrag att omförhandla stadens avtal rörande Fortums elskåp med Fortum.
  • Trafik- och renhållningsnämnden ger Trafikkontoret i uppdrag att återkomma till nämnden när nytt avtal har kommit till stånd.  
  •  Trafik- och renhållningsnämnden uppdrar åt Trafikkontoret att förlänga försöksverksamheten med affischering i snäppramar på Fortums elskåp och tillstyrka polistillstånd för affischering på elskåp.
  •  Trafik- och renhållningsnämnden beslutar om omedelbar justering

 Att därutöver anföra följande:

 En ren stadsmiljö och god tillgång till kultur utgör några av fundamenten i en vacker och levande stad. Den illegala affischeringen har sedan länge bidragit till att förfula stadsmiljön, samtidigt som det saknats andra möjligheter för delar av det fria kulturlivet att marknadsföra sig på ett effektivt och ekonomiskt förmånligt sätt. Genom att möjliggöra för det fria kulturlivet att göra reklam för sin verksamhet på ett legalt och ordnat sätt, såsom snäppramar på elskåp, har man försökt att kombinera dessa två kontraster.

 Det avtal som idag finns mellan staden och Fortum förhindrar permanent utnyttjande av ytan för reklamändamål. Därför behöver ett nytt avtal mellan Fortum och Trafikkontoret tas fram. Tills dess att ett nytt avtal är på plats bör dock företaget Recadero AB, som i dagförvaltar snäppramarna, ha möjlighet att fortsätta sin verksamhet.