Slakthusområdet och Söderstaden

På onsdagen presenterades planerna om omdaningen av områdena kring Globen mm. På decembernämnderna i fastighets-, exploaterings-, och stadsbyggnadsnämnden kommer ärenden om Söderstaden att komma upp. Som företagarborgarråd är jag givetvis särskilt angelägen om vad som kommer att hända med företagen i Slakthusområdet. Staden har ett viktigt livsmedelskluster där och det finns även många andra företag på området.

Det planeras för bostäder i området men det kommer också att finnas kvar plats för företag. Området är idag 300.000 kvm varav 230.000 kvm lokalyta. Det föröslag som nu presenterats av mina kollegor innebär att det finns en bebyggelsepotential för 2.500-3.000 lägenheter och ca 100.000 kvm i bevarade verksamhetslokaler. Således kommer det att finnas utrymme för många företag att vara kvar.

Livsmedelsklustret måste värnas och därför har staden hittat ett nytt område som klustret, om företagen är intresserade av detta givetvis, kan omlokaliseras till. Det är Larsboda industriområde, där staden äger marken och den är detaljplanelagd för just industri. Därför kommer en lokaliseringsutredning nu att starta som mer i detalj ska utreda förutsättningarna.

Jag förstår att det är många företag som känner oro över försändringar. Det handlar om investeringar och möjligheter till planering på sikt. Därför är det oerhört viktigt att nu ha den dialog som alla erbjuds med staden för att hitta bästa möjliga lösningar för alla. För Stockholm vill se ett fortsatt starkt livsmedelskluster i staden även framöver. Jag vet att många företagare misstror politiker men jag hoppas ändå på att vi ska få chansen att visa att vi menar vad vi säger.

/

Pilar och GE

På förmiddagen deltog jag i planteringen av de nya pilarna på Norr Mälarstrand. Ett dygn försenade pga stormen Berit har de nu anlänt till Stockholm. Det är viktigt att snabbt återställa efter det att enskilda personer tagit sig rätten att förstöra och skada i den offentliga miljön. Det gäller klotter och det gäller träd. Drygt 900.000 kronor kostade denna skadegörelse skattebetalarna i Stockholm. Pengar som kunde ha använts till något helt annat. Intresset var stort för planteringen, som fortsätter på onsdagen, och det var kul att få sätta den första pilen på plats med hjälp av en kranbil.

Återplanteringen av dessa 6 pilar och planteringen av 7 träd i Berzeli park är en god illustration av att träd står högt på agendan i Stockholm.

En annan sak som står högt på agendan i Stockholm är att attrahera företag. Inte minst viktigt är det att utlandsägda företag tycker att det är intressant att vara etablerade i Stockholm. Ett stort sådant, som trivs i vår region, är GE. Jag besökte dem i eftermiddags och det är uppenbart att de är intresserade av att ta större del av den spännande utveckling som sker här på såväl energiområdet, stadsbyggnadsområdet som infrastruktur. De har samarbete med KTH, Karolinska mfl. Det var mycket intressant att höra deras beskrivning av Nya Karolinska och hur viktigt det var för dem att vara med i hur det projektet utvecklas. Det är verkligen en helt annan bild än den som oppositionen i landstinget gav för några år sedan när de kritiserade projektet. Men den kritiken har tystnat nu och jag tror att vi kommer att få höra mer synpunkter från näringslivet som går ut på att detta projekt är ett mycket viktigt framtidsprojekt som kan understryka Stockholms position inom life science och ICT. 

Jag är övertygad om att vi kan göra mer från staden sida för att bjuda in näringsliv och akademi tidigare i processerna när det gäller stadsutvecklingen. Norra Djurgårdsstaden är en bit på vägen men vi kan göra mer. Det skulle alla tjäna på.

/

Arbetslösheten bland utlandsfödda

Nyligen kunde vi läsa i morgontidningen skrämmande höga siffror när det gäller arbetslösheten bland utlandsfödda i Sverige. Hela 35% var arbetslösa på nationell nivå. Det är skrämmande att vi är så dåliga på att ta hand om kompetensen bland dessa.

Dessbättre är dock siffrorna inte lika alarmerande i Stockholm. Även om 7% är mycket så är det långt ifrån den nationella siffran.

Men det finns mer att göra och Jobbtorgen gör ett viktigt arbete för att många ska gå från försörjningsstöd till egen försörjning eller studier.

/

Innovativa stockholmare belönade

Idag hade jag äran överlämna diplom och stipendium till årets innovationsstipendiater från Stockholms stad. Nio uppfinnare får pris för spännande idéer med goda framtidsutsikter.

Stockholm är en kunskapsstad och framgången bygger mycket på vår förmåga till nytänkande. Med innovationsstipendiet har vi i mer än 25 år uppmuntrat människor att förverkliga sina idéer. Det var verkligen kul att belöna årets nio stipendiater. Och det är spännande innovationer vilket framgår av juryns motivering:

Philip Abedian och Katarina Markovic tilldelas ett stipendium på 25 000 kronor för Muto Footwear, ett nytt, innovativt och mer miljöanpassat skokoncept inom segmentet sneakers och street shoes. Idén bygger på en teknisk uppfinning och en innovativ affärsmodell. Tack vare tekniken blir det både billigare och enklare för kunderna att konsumera och anpassa sina skor till sin dagliga klädsel.

Nicoline Kinch tilldelas ett stipendium på 25 000 kronor för Kolormondo, ett nytt sätt att visa, tala om och förstå färger. I ett första steg är Kolormondo ett lekfullt läromedel för barn och vuxna, men det kan utvecklas i både fysiska och digitala produkter riktade till så väl proffs som enskilda konsumenter. Metodiken underlättar förståelsen av färg och förenklar färgbestämning.

Michael Gustafsson och Anders Marklund tilldelas ett stipendium på 75 000 kronor för Agile Reading System, som gör det lättare att läsa text på små skärmar som exempelvis Iphone. Med detta system kan man förstora texten och samtidigt behålla överblick och sammanhang.

Andreas Byström tilldelas ett stipendium på 75 000 kronor för Stomicontroller. Personer som stomiopererats får en påse på magen, som på många sätt är besvärlig. Många som har den tycker att deras livskvalitet kraftigt försämrats. Med Stomicontroller behövs inte längre stomipåsen. Patienten kan på ett enkelt, säkert och hygieniskt sätt uträtta sina behov själv.

Tomas Modeer tilldelas ett stipendium på 75 000 kronor för sin omriktare för inkoppling av solceller till elnät. Omriktaren är en ny, mer effektiv och miljövänlig lösning för inkoppling av seriekopplade solpaneler till en omriktare som distribuerar energin till elnätet. Med denna lösning kan man utnyttja den instrålade solenergin optimalt och öka systemets totala verkningsgrad.

Ulrica Edlund och Ann-Christine Albertsson tilldelas ett stipendium på 100 000 kronor för förnyelsebara superabsorbenter. Teknologin för miljövänlig framställning av förnyelsebara absorbenter. Med denna teknologi kan råvaran för absorberande produkter utvinnas från redan befintliga industriella processer inom cellulosa- och livsmedelsindustrin.
/

Ny etablering, slutligt genombrott och Bromma

Imorgon fredag öppnar det franska familjeföretaget Decathlon sina första butik i Skandinavien i Stockholm, Bromma. Detta företag, som kan presenteras som sport- och fritidshandelns IKEA, är ett spännande tillskott i Stockholm och en god illustration av att det är intressant även för utländska detaljhandelsföretag att etablera sig här. Etableringen av utlandsägda företag har tredubblats under de senaste 10 åren.

Efter denna pressträff bar det iväg till Norra Länken. Under Roslagstull ungefär skedde idag det sista genombrottet i bygget av Norra Länken. Nu är alla tunnlarna sammakopplade. Detta gigantiska bygga startades våren 2007, efter en långdragen process med tillstånd, detaljplaner mm. Inom kort påbörjas installationerna av all teknik, brandsäkerhet, belysning mm. Allt ska vara klart 2015. Ett efterlängtat tillskott till stadsbyggandet i Stockholm. För det är just vad detta projekt är. Det möjliggör smidiga transporter från Lidingö, Värtan/Frihamnsområdet och ut på Essingeleden. Det avlastar Valhallavägen och det innebär att man kan göra smidiga trafiklösningar för de nya stadsdelarna Norra Djurgårdsstaden och Hagastaden.

Under dagen kom också beskedet från Transportstyrelsen att bl a Finnair, och statsflyget får fortsatt dispens till 2019 att flyga på Bromma. Det var mycket välkommet och ett viktigt besked för Brommas framtid.

/

Socialdemokraternas Slussenkollaps

Socialdemokraterna i stadshuset hade utlyst presskonferens idag för att berätta om deras alternativ till majoritetens Slussen-förslag, ”Hur ett hållbart Slussen kan uppföras”. Spännande tyckte jag – mot bakgrund av att de i förra veckans budgetdebatt inte hade något som helst substansiellt att komma med. De var bara emot. Så vad var då deras alternativ idag?

Det material som delades ut vid pressträffen var rubricerat ”Slussen – tillbakablick och nuläge”. Passande rubrik för av de 50 powerpointbilder som presentationen innehöll var det bara EN bild som innehöll något som inte bara var historiebeskrivningar över Slussen eller kritik mot alliansens förslag. 

På denna enda sida står det ”Viktigast just nu; Hejda processen för att ge tid till eftertanke. Slussen är byggd i 24 olika delar som alla är i olika skick. En del håller länge til, en del måste åtgärdas omgående. Med ett löpande underhåll kan konstruktionen hållas vid liv och snyggas upp. Sen kommer valet av fortsättning – efter en ordentlig programutredning!”

Imponerande tycker jag. Jag förstår att det inte finns framtid i rubriceringen av presentationen för det är bara en beskrivning av vad som redan har skett. Tid för eftertanke säger Karin Wanngård; Sedan 1991 har Slusseneländet pågått, utredning, förslag, arkitekttävling, utredning igen denna gång om att renovera/bevara nuvarande Slussen, ny arkitekttävling omarbetning, remisser, samråd mm mm.

Samtidigt har trafikkontoret betalat tiotals miljoner kronor/år för att Slussen inte ska falla sönder totalt. 

Vilket sönderfall Slussen har blivit för socialdemokraterna. Ledarskap handlar om att våga fatta beslut. Efter 20 år vågar fortfarande socialdemokraterna i stadshuset inte sätta ner foten utan vill ha ytterligare utredningar. När Jämtin fanns i stadshuset vågade de i vart fall ta ställning…..

/

nafvad de I

Rustning av Berzelii park

De som passerar Berzelii park har säkert noterat att det pågår något i parken.  I somras beslutade trafiknämnden att satsa 15 Mkr på att rusta upp parken. Det handlar bl a om nytt bevattningssystem, nya blomsterplanteringar, sittbänkar, grusgångar, borttagande av dåliga träd och plantering av nya.

Det senare var jag med om idag. Ett turkiskt hasselträd (som speciellt uppskattas av ekorrar….) fick jag sätta på plats med hjälp av en kran. Trädet ska stå i parken tillsammans med 6 andra nyplanterade träd från olika delar av världen. De kommer från Tyskland och just dagens träd väger drygt 6 ton så det är inte som att plantera ett nytt litet träd i trädgården hemma precis. 

Jag hoppas att stockholmarna ska uppskatta den upprustade parken mitt i stan och att träden trivs i sin nya miljö.

/

julbelysningen

Har just blivit intervjuad av ABC om ”reklamkuppen” på Sturesvampen. Jag hade ingen aning om att det var en sådan installation och blev mycket förvånad när den avtåcktes. Det som de hade fått tillstånd för var en julinstallation. Detta var något helt annat.

ABC frågade mig varför jag då såg så glad ut på bilderna i anslutning till invigningen av julbelysningen. Ja vad skulle jag göra. Skulle jag inför flera hundra människor ilsket gå därifrån? Eller kanske hoppa på City i Samverkans ordförande? Nej jag valde att visa god min och sedan be mina medarbetare att ta reda på hur tillstånden ser ut.

Nu visar det sig att det inte finns tillstånd för denna installation och då ska den bort. Trafikkontoret har meddelat att den ska vara borta innan helgen.

Med detta hoppas jag att stockholmarna kan njuta av alla andra riktiga julbelysningar som finns på 30 gator runt om i city.

Läs artikeln i DN i denna fråga.

Ingen mer snöröjning 2011

Om man får tro Metro idag så kommer det inte att bli någon mer snöröjning i Stockholm 2011 eftersom snöbudgeten för året är spräckt tack vare den stränga inledningen på 2011.

Nu kan jag trösta alla stockholmare med att det fungerar inte riktigt så. Om det kommer snö i år så kommer det också att finnas pengar att betala snöröjarna. Snöröjningen är nämligen en fråga som staden har att hantera i en osäker värld. Därför finns det pengar centralt att använda sig av om det skulle visa sig att den budget som lagts inte stämmer. Och det ligger också i trafikkontorets uppdrag att göra omprioriteringar så att man kan säkra framkomligheten.

Så om det kommer snö innan årsskiftet så kommer inte trafikkontoret att meddela alla entreprenörer att de inte får snöröja pga att budgeten är överskriden. Deras uppdrag är tydligt; snön ska bort om den överstiger en viss nivå, som anges i avtalen med entreprenörerna.

Och med anledning av påståendet i artikeln om att Stockholm stad ligger back med över 100 miljoner så kan jag dementera även det. Stockholm stad har ett beräknat överskott på ca 1, 4 miljarder kronor för 2011.

/

Stockholmsjul invigt

Omkring 16.30 idag avtäcktes julbelsyningsinstallationen på svampen vid Stureplan. Och med den tändes också 671.647 led-lampor på 30 gator i City. Detta är en satsning på ett tryggare och snyggare Stockholm och på ett Stockholm i jultider som lockar till sig besökare från andra delar av världen.  Stockholm stad och City i samverkan, som stöds av bl a handeln och fastighetsägarna i city, satsar ca 12 miljoner kronor under tre år på detta projekt. 6 miljoner från staden och lika mycket från näringslivet. Det kan låta som mycket pengar men för stadens del så räcker det med ca 1200 extra hotellövernattningar/år för att satsningen ska vara hemma. 

Turismen har ökat enorm i stockholmsregionen under de senaste 10 åren. Närmare bestämt med 85% och i city har försäljningen mer än fördubblats under samma period. ca 18.700 årsarbeten finns inom besöksnäringen i länet varav 11.300 i staden. Vi vill att fler ska komma hit, det leder till fler jobb. Stockholmsjul är ett exempel på den satsning som sker för att öka turismen till Stockholm under den mörka delen av året. 

Jag hoppas att detta leder till klirr i kassan för hotell, restauranger och handel i Stockholm. Det är nämligen också bra för staden.

Så gå ut och njut av det nya inslaget i Stockholm city i form av 671.647 ledlampor. 

/