En vecka i näringslivets tecken

Det är lätt att glömma bort det som fungerar. Alla företag som finns i Stockholm med omnejd har självklart stor del i det faktum att det går bra för Stockholm.Men det räcker inte med att det finns många duktiga företag idag. Vi måste också se till att nya kommer till och att många av de enmansföretag som finns vill växa.

Inte minst de senaste är en stor utmaning. Nyföretagarcentrum i Stockholm jobbar med rådgivning till de som vill starta företag, innovatörer och ambitionen är att det också ska vara en arena för utbyte av erfarenheter mellan företagare. Företagare är ofta ganska ensamma och därför fyller nätverket Founders Alliance en viktig funktion. Här kan alla som grundat ett företag träffas och utbyta erfarenheter. Årets grundare, Årets förebild, Årets unga företagare; listan kan göras längre på de utmärkelser som de delar ut årligen. Det är viktigt att visa uppskattning för varandra och egentligen skulle de intervjuer som görs med dessa fantastiska företagare sändas på TV, Webb eller spridas på annat sätt. Jag är övertygad om att tex Signhild Arnegård Hansens berättelse om hur de startade Svenska Lantchips och resan till att nu ha en fabrik i USA har varit skulle inspirera och intressera många som inte är företagare.  Signhild har varit ordförande I Ung Företagsamhet. De hade sin final i veckan och detta är helt tydligt en verksamhet som faktiskt leder till att ungdomar startar företag senare i livet.

Kista är alltid lika spännande att besöka. Området är verkligen världsberömt och det finns fog för det. för det skjuder av nya ideer och här sker spännande möten. E-tjänster för städer gentemot medborgare är ett område av flera där vi ser en snabb utveckling och där det gäller att de svenska företagen hänger med. Här har kommunerna som beställare en viktig roll att spela för att driva på utvecklingen.

Ett besök på Swedebank handlade mest om kompetensbehovet. Inom IT-området finns det en klar kompetensbrist. Det underströks dels av företagare som jag träffade vid bankbesöket, dels av företagare som jag talade med på Founder Alliance mötet. Det är viktigt att få en än mer flexibel arbetsmarknad så att vi inte drabbas av att tillväxten hämmas pga att företag som växer inte får tag på kompetent arbetskraft. Stefan Fölster har gjort en intressant kommentar på detta tema.

Kort sagt – en oerhört stimulerande vecka.

/

E-tjänster i Kista och världen

Torsdag förmiddag hälsade jag ca 200 personer från hela världen till Living Lab Globals möte där Kista Science City var värdar. Mötet handlade om att utbyta erfarenheter kring bl a e-tjänster för städer. Deltagare var såväl företag som politiker. Tanken är en benchmarking mellan städer, och en marknadsplats för små och medelstora företag att kunna presentera sina lösningar för en global marknad. Jag kunde berätta om Stockholms arbete med e-tjänster. Här är några exempel på vad Stockholm erbjuder. 

Inrättande av ett Kontaktcenter, ett telefonnummer, för att snabbt få svar på frågor. 2007 var det 40% av samtalen till staden som kom fram till rätt person och fick svar. Med andra ord 6 av 10 samtal misslyckades. Detta har vi ändrat på nu genom att inträtta ett kontaktcenter. Resultatet är häpnadsväckande:

 i 70% av samtalen besvaras frågan direkt, 80% får svar inom en minut och 90% inom tre minuter.

Hemsidan har utvecklats för onlinetjänster;

* 90% av förskoleplatsansökningarna sker på nätet

* 50% av skolvalen

* 60% av tillståndsansökan för bergvärmepump sker via nätet

* Misstänkta fall av matförgiftning kan anmälas via nätet

* En privat –online dagbok  – finns för anhöriga inom äldreomsorgen

* cykelreseplanerare

* Företag kan göra sin anmälan om livsmedelshantering på nätet

* 90% av de som vigs i stadshuset bokas sin vigsel on line

Staden har än så länge ca 50 e-tjänster och ambitionen är att fortsätta utveckla dessa tjänster.

Vi ser bara början på denna utveckling och med all den information som finns samlad i staden så vore det mycket intressant att se vad det skulle kunna utvecklas för tjänster om vi öppnade för företag att ta del av data som finns och utveckla tjänster utifrån detta. 

E-adept, som också visades på konferensen, är ett utmärkt exempel på vad som kan göras om befintlig data används och paketeras på ett annat sätt.

Spännande eller hur!

/

Entreprenörsgalan

I kväll har det varit Entreprenörsgala Öst arrangerad av Founders Alliance. Flera hundra företagsgrundare var på plats i stadshuset. En årlig mötesplats sedan 10 år tillbaka för personer som grundat företag och som är intresserade av att utbyta erfarenheter med varandra. Av tillströmningen att döma fyller den en viktig funktion. Stockholm stad är med och stödjer genom att stå bakom utmärkelsen Årets unga entreprenör. För Öst så blev det Mute Watch och Mai-Lie Hammargren, den enda nominerade kvinnan bland de unga entreprenörerna. Grattis säger jag.

Särskilt roligt var det för mig att vara med när ”Årets förebild” bland företagsgrundare korades. Det blev nämligen Signhild Arnegård Hansen som grundat Svenska Lantchips. Signhild träffade jag för första gången för över 10 år sedan och hon är verkligen en förebild på många sätt. Grattis Signhild!

Årets Grundare blev Johan Skarborg, Academic Work. Grattis även till honom.

Jag passade på att även i detta sammanhang slå ett slag för att företag ska erbjuda ungdomar sommarjobb. Det är inte försent att visa att man vill bidra till att ge ungdomar arbetslivserfarenhet genom ett sommarjobb. www.sommarjobbstockholm.se

/

Grattis Kärrtorps gymnasium

SM i UF-företagande har gått av stapeln i dagarna. Silver i kategorin Bästa tjänst gick till UF-företaget Green Pickup från Kärrtorps gymnasium.

Vi vet av erfarenhet att många av de ungdomar som startar och driver  UF-företag i framtiden också blir företagare. Därför är denna verksamhet så oerhört viktig för att Stockholm och Sverige ska få fler människor intresserade av att starta företag. Min Youtube-hälsning till ungdomarna vid Kärrtorps gymnasium hittar du här.

/

Första spadtaget för Norra Djurgårdsstaden och företagande

Idag tog finansborgarrådet första spadtaget för Norra Djurgårdsstaden. Detta viktiga nya miljöprofilområde för Stockholm och företagen.

Själv har jag varit på företagsbesök hos Swedbank. Jag har skrivit om det tidigare men det förtjänar att upprepas; de gör ett fantastiskt jobb när det gäller projektet Unga jobb. Via sina företagskunder ser de till att hitta praktikplatser för unga människor. På så sätt får dessa in en fot på arbetsmarknaden och får mycket bättre förutsättningar att sedan få ett fast jobb i nästa led. För några veckor sedan arrangerade stadsdelsnämnden på södermalm en frukost tillsammans med Swedbak. Ett 70-tal företag kom dit och det var över 30 praktikplatser som erbjöds till ungdomar vid detta möte.

Länsstyrelsen arrangerade på eftermiddagen en konferens om projektet Entreprenör Stockholm. Jag var där och avslutade konferensen och underströk vikten av att det finns mötesplatser för företagare. Många företagare är ensamma och behöver arenor för att utbyta erfarenheter med varandra. Projektet Entreprenör Stockholm har bl a syftat till att förstärka rådgivningen till företagare. Resultatet har bl a blivit att flera företag som inte tidigare hade anställda, vågade ta steget till att anställa. Vi behöver fler företag som vågar ta det steget. 

Jag underströk vikten av Ung Företagsamhet i skolorna. Det är ett utmärkt projekt som kan leda till att fler unga vill starta företag. Redan idag finns det i Stockholm stort intresse för att starta företag bland ungdomar 18-30 år. Men det behövs att de också startar.

/

Rikast och fattigast

Intressant undersökning som radion presenterade idag på morgonen. Den visade lite olika saker.

1. Att alla inkomstgrupper fått en ökad medelinkomst under tidsperioden 1999-2009. De fattigaste har fått en ökning på 26 procent de senaste 10 åren, medelinkomsttagarna 37 procent och höginkomsttagarna 42 procent. Undras hur många länder som kan redovisa liknande siffror?

2. 1999 låg 93 av de rikaste områdena i Stockholms län, 2009 var det 96. Det framgår inte bara av denna undersökning utan även om man tittar på skatteintäkterna. Stockholm står tex för hälften av de skatteintäkterna från värnskatten och 42% av de som betalar värnskatt bor i Stockholm. 2010 stod Stockholms län för 50 procent av de statliga direkta skatteinkomsterna från hushåll och företag.

3. Kort sagt. Stockholm betyder mycket för landet. Just nu växer staden så det knakar. Länet växer också och har ökat med 164.000 invånare de senaste fem året. Kompetenskraven på arbetskraften i Stockholm ligger högre än på många andra håll i landet och här finns en företagsstruktur som inte finns någon annan stans i landet. 

Läget i Stockholm kan läsas via denna länk.

Vi lever i en värld med tuff global konkurrens.För att det ska gå bra för Stockholmsregionen så måste den dra till sig kompetens, företagsinvesteringar och entreprenörer. Det är den förmågan som hittills gjort att Stockholm står stark och utvecklas positivt. En utveckling som även andra delar av landet har nytta av. Det perspektivet är viktigt att komma ihåg när denna typ av undersökningar diskuteras och värderas. 

/

Ny förbundsstyrelse i stockholmsmoderaterna

Fredag, lördag har det varit förbundsstämma för stockholmsmoderaterna. 76 motioner, propositioner och val av ny förbundsstyrelse har hanterats under ett dygn i landstingssalen. Efter ca 14 år tackar jag för mig, varav de senaste åtta åren som förste vice ordförande ,  i förbundsstyrelsen. Jag tackar dessutom alla kollegor i förbundsstyrelsen och inte minst kollegorna i presidiet ordförande Sten Nordin och 2:e vice ordförande Christer Wennerholm. Det har varit stimulerande år som erbjudit såväl upp-, som nedgångar och ett flertal valrörelser. Jag blev oerhört hedrad av att få förbundets förtjänstplakett.

Jag ser fram emot ett samarbete – i min egenskap av borgarråd – med den nya  förbundsstyrelsen under ledning av Henry Stenson . Stockholm är en stad som befinner sig i en tuff global konkurrens och även om det går bra idag (för det gör det) så är det ingen garanti för att morgondagen ser lika ljus ut. En av de tuffaste utmaningarna för oss som är verksamma inom stockholmspolitiken är att ha en förmåga att se runt hörnet, att driva en politik som innebär att Stockholm och näringslivet och forskningen i vår region fortsätter att ligga steget före i den globala konkurrensen. Endast så kan vi befästa välfärden och skapa förutsättningar för en fortsatt en positiv utveckling i Stockholm. Det kommer jag att ägna all min tid år framöver.

/

Spännande ettåring firas idag – och STING-dagen

DAC, Digital Art Center, firar idag ett år. Denna pilotanläggning i Kista har under året blivit en spännande mötesplats för personer/företag som är aktiva inom konst, teknik och IT. Därmed är detta en unik mötesplats som har alla förutsättningar att faktiskt stimulera till nya kreativa lösningar inom teknik och IT området.

Att jobba branschöverskridande blir allt viktigare i den globala konkurrensen och stockholmsregionen har det väl förspänt här med bl a Kistas ITC-kluster, en filmbransch på framväxt och universitet som KTH, Karolinska och Stockholms universitet.

Förhoppningsvis kan DAC attrahera än mer besökare under de kommande året. Möten och besök som i sin tur leder till nya innovationer och en utveckling av de kreativa näringarna i Stockholm.

Grattis på ettårsdagen DAC

Jag ska innan firandet av DAC också hinna med att besöka STING-dagen i Kista. Ett alltid lika inspirerande event där idag 60 unga start up företag träffas, presenterar sig själva och utbyter ideer. Något som även det förhoppningsvis i sin förlängning leder till mer business!

/

Miljöpartiets orealistiska Slussendrömmar

Miljöpartiet gick i fredags ut och sa att de stödjer förslaget till nya Slussen. Det blev vi glada för. Men glädjen varade inte så länge för idag kan vi läsa att Emilia Hagberg (Mp) på DN stockholmsdebatt modifierar denna inställning och säger att trafiklösningen måste ändras. Hon jämför Slussen med Stureplan. Hur kan man göra det? Förstår inte trafiknämndens vice ordförande att Slussen är en av de mest centrala trafikpunkterna i Stockholm. Här passerar idag nästan ett Göteborg (415.000 personer/dag) varje dag. Det handlar om kollektivtrafik på spår och vägar, cyklister, gående och annan fordonstrafik.  

Att strypa trafiken ytterligare jämfört med förslaget är knappast någon lösning. Att dessutom framställa trafiklösningen som en motorväg är inte heller särskilt ärligt. Titta på hur Slussen ser ut idag och jämför. Det nya Slussenförslaget består av en trafikbro som är nästan exakt så bred som den bro som idag går från Skeppsbron. Dagens trafiklösning vid Slussen består av två trafikbroar – ett mer än 100 meter brett bälte av betong över vattnet. Den bredaste delen, som går från Skeppsbron in mot Mälaren och anslutningen från Munkbron, försvinner i det nya förslaget. Det innebär att gör att vägytan som täcker vattnet blir mindre än hälften än dagens läge. Hur kan man missa en så stor förändring? Hur kan det beskrivas som att det byggs en stor motorväg? Var och en som tittar och jämför borde inse vilken oerhörd skillnad det bli jämfört med dagens Slussen.  

Stockholm växer idag oerhört snabbt. Till 2030 beräknas vi ha vuxit med ett Göteborg. Ansvarsfulla politiker måste planera för denna tillväxt på ett hållbart sätt, det behövs filer för kollektivtrafik och leveranstrafik. Den som tror att trafiklösningen kan begränsas ytterligare tar inte detta ansvar. Slussen måste byggas för ett växande Stockholm där kollektivtrafik, cyklister, taxi  och även privatbilister får plats. Dagens lösning tillgodoser detta, trots att det är betydligt färre filer än vad dagens Slussen erbjuder. 

/