Stockholm får allt bättre näringslivsklimat

Idag kommer Svenskt Näringslivs ranking av näringslivsklimatet i kommunerna. 2006, innan alliansm,ajoriteten tillträdde, låd Stockholm på plats 132 bland landets kommuner. Det var ingen placering att vara nöjd över. Idag kan vi konstatera att Stockholm hamnar på plats 31. Det är verkligen en glädjande klättring och ett kvitto på att företagen uppskattar vårt arbete.

Det är en speciell utmaning för en storstad som Stockholm att erbjuda lätt och rätt access till stadens olika förvaltningar mm. Utmaningen blir inte mindre när staden dessutom växer snabbt, vilket är fallet i Stockholm idag. 

Arbetet går vidare, vi vill hamna än bättre i nästa års ranking. Det är viktigt att staden uppfattas som attraktiv för näringslivet och i arbetet för att befästa och förstärka detta så är Svenskt Näringslivs ranking en viktig värdemätare av stadens arbete. Det är ju företagen själva som ger sitt betyg i kommunrankingen.

/

Bokslutsdebatt

Vid dagens kommunfullmäktige var Bokslutet för 2010 det stora ärendet. Oppositionen (då framförallt s och v) försöker sätta bilden av att det är stor ungdomsarbetslöshet i Stockholm och att klyftorna ökar i staden. Sanningen är att Stockholm går oerhört bra och att arbetslösheten minskar runt om i staden. Några siffror att jämföra med:

Andelen arbetslösa och i program med aktivitetsstöd befolkningen 16-64 år;

I Stockholm stad 2010-01 5,3% —————-2011-03 5,1%

i Rinkeby/Kista är skillnaden under samma period 9,4% mot 9,1%

i Farsta 6,9% mot 6,1%

Ungdomsarbetslösheten 18-24 år (arbetslösa och i program med aktivitetsstöd);

Hela staden 2010-01 5,1% —————-2011-03 4,5%

  • Rinkeby/Kista 7,6% jämfört med 6,3%.
  • Spånga/Tensta 6,75% jämfört med 5,75%
  • Skärholmen 8,6% jämfört med 7%.

På område efter område kan man konstatera att siffrorna pekar åt rätt håll. Visst finns det mycket kvar att göra för att minska utanförskapet men att beskriva en situation i Stockholm som att ”arbetslösheten biter sig fast” och att vi har stora problem med ungdomsarbetslösheten är fel i ett läge där arbetslösheten minskar såväl bland ungdomar som bland befolkningen som helhet. Jämför man siffrorna med riket i stort och med såväl Göteborg som Malmö så är det lätt att konstatera att det är knappast i Stockholm som det finns fog för larmrapporterna.

Öppet arbetslösa och sökande i program med aktivitetsstöd 16-64 år;

  • Riket — 3,4% respektive 3%     
  • Göteborg — 3,7% respektive 3%
  • Malmö —5,4% respektive 3,3%
  • att jämföra med Stockholm —-3,4% respektive 1,7%

Tittar vi på motsvarande siffror när det gäller andelen ungdomar 18-24 år i program med aktivitetsstöd så ser det ut på följande sätt:

  • Riket 6,3%
  • Malmö 6,6%
  • Göteborg 4,3%
  • Stockholm 1,5%

Stockholm har en bättre situation även när det gäller öppet arbetslösa ungdomar.

Stockholm är i ett mycket gott läge och det visar sig också i stadens bokslut för 2010. Många nya företag, många nya jobb, staden växer såväl invånarmässigt som i ekonomi. Det är inte alla städer som har en så god situation. Det är lätt att inse för den som ser sig runt i dagens Europa. Skatteintäkterna ökar, jobbskatteavdrag gör att människor får mer kvar i plånboken, hushållsnära tjänster, RUT och ROT-avdrag bidrar till jobbefterfrågan. Det går bra. Trots detta var det faktiskt några som i kvällens debatt ansåg att det fanns fog för att höja skatten. Trots miljardöverskott i stadens kassa vill de ta in än mer pengar från låginkomsttagarna. Intressant synsätt.

/

Spännande vattenreningstester

Besökte nyligen Clear Water Energy Nordic AB i Västerhaninge. De har en pilotanläggning för vattenrening och bioenergi9produktion. Med hjälp av algodlingar renas vatten från kväve och fosfor. Algerna kan också ta upp tungmetaller. Men ska man använda algerna som biomassa för biogasproduktion så är kanske inte tungmetaller så bra inslag i den processen. Processen kan också användas för dagvattenrening och för att hantera diffusa utsläpp. För det senare användningsområdet har företaget också försöksanläggning i Skåne.

Detta är bara ytterligare ett exempel på den spännande utveckling som pågår inom vattenrenings och clean tech området

Advisory Board och vårstädning

Full dag denna första dag efter en härlig påskhelg. Första mötet med den näringslivsgrupp som är kopplad till Stockholm Business Region var mycket givande. Ett antal kloka synpunkter kring hur vi kan förstärka Stockholms konkurrenskraft kom fram. Direkt från detta möte bar det av till Tekniska nämndhuset för att där vara med vid invigningen av en ny sopsugsmaskin. En perfekt eldriven, tystgående sak som kommer att vara till god hjälp för att suga upp fimpar på stadens allmänna platser. Det bästa vore givetvis om den inte behövde användas, dvs om rökarna tog hand om sina fimpar i stället för att kasta dem på marken.

Förhoppningsvis kan trycket från omgivningen – för stockholmare gillar inte att det är skräpigt i staden – göra att färre fimpar hamnar på marken. Sopsugen var också inledningen på vårstädningen av Stockholm som nu för femte året i rad drivs i form av en kampanj tillsammans med Håll Sverige Rent. Idag var också City i samverkan med vilket är mycket välkommet. 37.000 förskole- och skolbarn deltar också i vårstädningskampanjen. Nytt för iår är att alla stadens medarbetare uppmanas att delta i kampanjen. Ett antal stadsdelsnämnder kommer att arrangera städdagar under den närmaste veckan. Bla kommer Södermalms stadsdelsnämnd ha en ganska stor ”happening” kring vårstädningen. Sammantaget leder detta till att fler funderar på det egna ansvaret för hur stadens offentliga miljöer ser ut. För det är ingen annan en den enskilde som kastar som är ansvarig för nedsträpningen.

/

Där

Miljööverdomstolen och Stockholms utveckling

Under tisdagen kom ett viktigt besked från Miljööverdomstolen. Den sa ok till stadens och Stockholms hamnars planer för Värtanområdet i Stockholm. Planer som innebär att det ska byggas en ny pir i Värtan och att hamnverksamheten ska blir tätare förlagt runt kring just denna pir. En ny färjeterminal planeras också.  I augusti förra året presenterade jag det vinnande förslaget. Den terminalbyggnaden kommer att bli ett trevligt inslag i hamnmiljön och den inbjuder till besök av de som arb etar vid de olika kontorsarbetsplatser som finns i området.

Det kan tyckas att det inte spelar så stor roll om det är ok att bygga en pir eller inte. Men Värtapiren är en viktig del i utformningen av hela miljöstadsdelen Norra Djurgårdsstaden. Därför är beskedet från domstolen mycket viktigt och innebär att utvecklingen av området kan fortsätte enligt planerna.

/

Matstaden Stockholm

Tisdagens företagsbesök förlades till Pontus på Brunnsgatan. Det är verkligen slående hur många duktiga kockar som vi har i Stockholm. Pontus har bedrivit verksamhet sedan 1999 och jag har kunnat följa hans framgångar under dessa år. Det är inte bara han som kännetecknar matstockholm utan under åren kan vi också glädja oss över de framgångar som bl a Mattias Dahlgren, Melker Andersson, Fredrik Eriksson mfl har och det utmärkta restaurangutbud som de bidrar till i Stockholm. Detta är naturligtvis viktigt för besöksnäringen och för Stockholm i stort. Ett bra restaurangutbud med kockar i världsklass glädjer givetvis såväl stockholmare, näringsliv som besökande i staden. 

Flera av dessa bidrar inte bara till kulinariska höjder utan är också ett tillskott i form av nya spännande inredningar i restauranger.

/

Wanngård överraskande val

Karin Wanngård är socialdemokraternas förslag till ny oppositionsledare i Stockholm stadshus. Ett överraskande val tycker jag. Hon satt i miljö- och hälsoskyddsnämnden som ledamot under förra mandatperioden när jag var ordförande och hon sitter nu som ledamot i Arbetsmarknadsnämnden. Det ska bli intressant och kul att se hur Karin ska jobba med den socialdemokratiska gruppens politik. I Arbetsmarknadsnämnden har hon gått i armkrok med en annan Karin, nämare bestämt den vänsterpartistiske viceordföranden Rågsjö.

Gratulerar till nomineringen till det nya uppdraget Karin. Vi får se om vi ska ses i korridorerna och på barrikaderna. Det är ju den socialdemokratiska fullmäktigegruppen som avgör.

Ny färjelinje spar tid och miljö

På fredagen invigdes den nya färjelinjen för sk dispensfordon, mellan Slagsta och Tyska botten vid Ängby. En efterlängtad händelse för de som är beroende av dessa tunga fordon för olika typer av arbeten. Essingeledens kondition gör att dessa tunga fordon inte får köra där. Det gör att för att komma från södra delen av Stockholm till de no0rra delarna tvingas de tunga fordonen köra en omväg runt Mälaren, via Strängnäs. Det är vare sig tidseffektivt eller miljösmart. Fordonen förbrukar flera liter bränsle/mil. Men nu finns färjelinjen och därmed kan infrastrukturjobben i stockholmsregionen genomföras effektivare och med mindre miljöbelastning.

Mp ratar bilister

Svd brännpunkt kan vi läsa om miljöpartiets inställning till bilister. Miljöpartiet kan i vart fall inte anklagas för att mörka med att de inte gillar bilar. De har länge drivit frågan om att kraftigt höja parkeringsavgifterna för bilar på gatumark i staden. De hävdar att p-hus är bättre samtidigt som de motarbetar de p-hus projekt som genomförs. Det senaste exemplet är Högalidsgaraget som försenats i flera år pga överklaganden.

Stockholm behöver p-platser på gatumark, i p-hus och på tomtmark. Miljöpartiet försöker att framställa det som om det inte finns någon samlad strategi från majoritetens sida när det gäller parkeringsplatser i staden. Nyligen fattade kommunfullmäktige beslut om en inriktning av nya p-hus i staden. Det handlar om 24 potentiella anläggningar med 5.200 bilplatser. Det är självklart att trafikkontoret och parkeringsbolaget och stadens övriga delar ska jobba med genomförandet av detta tillsammans.

Men Emilia Hagbergs artikel är klargörande, miljöpartiet vill göra det svårare och betydligt dyrare att ha bil i staden. Det är ett tydligt besked till alla stockholmare.

Stadshusmajoriteten planerar för en stad där det båda ska vara plats för cyklister,  kollektivtrafik, gående och bilister. Miljöpartiet ratar bilisterna i sin politik. De vill skapa konflikter mellan olika trafikslag. Det ställer inte vi upp på. Alla behövs.

/