Knappast någon pudel DN

Dagens Nyheter hävdar idag i kulturdelen att jag gjort en pudel i frågan om skolpolisen. Knappast DN. Det gäller att hålla reda på hur den kommunala beslutsordningen ser ut. Förslaget om skolpoliserna är framtaget av trafikkontoret på eget initiativ. Ingen beställning från politiken.

Trafikkontoret vill att skolpoliserna ska bort. Det ska skolorna själva bestämma anser vi. Att en förvaltning föreslår saker som en politiker inte tycker är bra är knappast en pudel. Om den hävdar detta så kan jag meddela att det gör pudlar motsvarande minst en hel kennel varje dag i Stockholm. 

/

Dammsugning av gator?

Ja det är inte så orimligt som det kan låta. Tisdageseftermiddagens företagsbesök gick till företaget DISAB-TELLA AB. Det är ett företag som funnits länge och tillverkar industridammsugare för stationära och mobila behov. Deras kunder är kraftvärmeverk, betongindustrier, byggplatser, pappersmasseindustrier mfl.

Som alla entreprenörer är detta företag lyhört när det gäller att lösa problem. Därför har de nu utvecklat en mobil gatusopare. Enkelt uttryckt en lastbil som försetts med borstar som kopplas till ett vaccumsugsystem. Det gör att sopningen är helt dammfri och man kan suga upp små partiklar, typ PM 10, utan att det dammar och släpps ut igen i luften. 

Fordonet har testats i Uppsala och även under en kort tid i Stockholm. Måhända kan vi få se denna effektiva mobila dammsugare på Stockholms gator framöver….

/

Sjukförsäkringen och regeringen

Regeringen berättar idag på DN-debatt om nya regler för sjukförsäkringen. Jag vet att många inser att det  gamla systemet inte var hållbart. Jag jobbade med sjukförsäkringsfrågan på Svenskt Näringsliv när frågan var som hetast och utslagningen via sjukförsäkringen var mycket omfattande. Till slut insåg regeringen Persson (s) att det inte var arbetsgivarnas och en dålig arbetsmiljö som var orsaken till de höga sjukskrivningstalen och till att över 500.000 människor var förtidspensionerade i Sverige.

En utredning under ledning av  Anna Hedborg tillsattes och frågeställningarna var om det hade skett en glidning i sjukförsäkringsbegreppet, varför det saknades en bortre gräns och hur rättigheten att bli försörjd korresponderade med skyldigheten att göra allt man kan för att komma tillbaka.

Alliansregeringen har genomfört nödvändiga förändringar av sjukförsäkringen. I valrörelsen träffade jag ett antal personer som tackade mig för detta, som vittnade om att Försäkringskassan plötslig visat intresse för deras situation och inte bara betraktade dem som ointressanta förtidspensionerade personer som inte kassan behövde jobba med. Samtidigt vet vi att allt inte har landat på ett rimligt sätt. Därför är promemorian från regeringen välkommen.

Förslaget om en ny form av ersättning för den som har haft tidsbegränsad förtidspension, omförsäkrats till Arbetsförmedlingens arbetslivsintroduktion för att landa i konstaterandet att personen inte har tillräcklig arbetsförmåga, är bra. I många fall (2 000 förra året) återstår endast försörjningsstöd eftersom personen inte har sjukpenninggrundad inkomst, vilket är förutsättningen för att kunna få ta del av sjukförsäkringen (så har det alltid varit). Nu vill regeringen att dessa personer ska kunna få en ersättning som motsvarar vad de hade fått om de hade varit kvar i arbetslivsintroduktionen och det kommer också finnas möjlighet till ett extra bostadstillägg.

Bra är också att den andra sjuklöneperioden för arbetsgivare tas bort. I dag har det blivit så att arbetsgivaren först betalar en sjuklöneperiod när personen blir sjukskriven och sedan ytterligare en när en person återgår från Arbetsförmedlingen till sjukförsäkringen. Det var aldrig avsikten och med de nya reglerna görs ett förtydligande om att arbetsgivaren har ansvar för en sjuklöneperiod i dessa fall.

 Läs mer om de nya reglerna på www.dn.se/debatt och på http://www.regeringen.se/sb/d/14510

Skolpolisernas vara eller icke vara

Skolpolisverksamhetens framtid har diskuterats en hel del under senare tid. Anledningen är att Trafikkontoret genomfört en analys av skolpolisverksamheten mot bakgrund av det intensifierade trafiksäkerhetsarbete som inletts i staden.  Var fjärde skola i Stockholm har idag skolpolisverksamhet. Dessa skolor tror på verksamheten och dess effekter för trafiksäkerheten medan trafikkontoret och NTF ifrågasätter effekterna när det gäller trafiksäkerheten.

Min inställning i skolpolisfrågan är enkel. De skolor som vill bedriva verksamheten ska givetvis kunna göra detta. Det kommer jag också att framföra när jag medverkar i Radio Stockholm idag kl 15.10.

Trafiksäkerhetsarbete är dock så mycket mer än skolpolisverksamhet. Ska staden nå målet med kraftig minskning av antalet olyckor i trafiken, med fokus på oskyddade trafikanter som tex barn, så krävs det att andra åtgärder vidtas. I detta arbete måste alla skolor medverka och det är också viktigt att involvera föräldrar i arbetet. För små barn kan det handla om att arrangera sk gåbussar, där barnen går i samlad tropp till skolan, att föra samtal med föräldrar som skjutsar sina barn till skolan om trafiksäkerhetsaspekter som är förknippade med var barnen släpps av vid skolan mm.

 /

Vi satsar för ett rent och snyggt Stockholm

Sedan flera år tillbaka lägger majoriteten i stadshuset ett särskilt fokus på att Stockholm ska vara snyggt. Vi har mål i budgeten, vi avsätter pengar för städning, Stockholmsvärdar mm. Intrycket av Stockholm som besökare får ska vara att det är en miljöhuvudstad som lever upp till sitt rykte. I  lördagens Dagens Nyheter finns det en artikel som beskriver delar av det arbete som sker i Stockholm. Kul att tidningen uppmärksammar detta på ett positivt sätt. Och givetvis är det också glädjande att stockholmarna också noterar arbetet och uppskattar det.

Alla vill bidra

Ikväll har jag träffat företagare i Hässelby-Vällingby. Det finns ett stort intresse och engagemang från företagare att vara med och bidra till det växande Stockholm. Vinsta och Lunda är ju företagsområden som kommer att få en helt annan, och betydligt centralare, lokalisering när Förbifart Stockholm finns på plats. Det är helt enkelt lysande placeringar. Men innan Förbifarten är på plats som kommer det att vara lite stökigt vid byggandet. Det finns nog ingen del av staden där det inte finns önskemål om infrastruktursatsningar för att öka tillgängligheten. Och det är inte så konstigt i en stad som vuxit med ett Malmö sedan 1990 men där infrastrukturen inte hängt med i samma takt. 

Det är många årtionden sedan det investerades så mycket i Stockholm såväl från Stockholm stads som från näringslivets sida. Slussen, Förbifart Stockholm, Citybanan, Hagastaden ( vars detaljplan regeringen godkände idag), Norra Djurgårdsstaden, Västra Kungsholmen, Globen/Söderstaden, Hammarby Sjöstad, Liljeholmen, Järvafältet, Kista. Ja listan kan göras betydligt längre. Det handlar om mångmiljardbelopp. Det är viktigt att komma ihåg för alla de som önskar ytterligare stora investeringar. De behövs säkert. Men allt kan inte göras på en gång.

/

SvD tar över efter Alvedon

Nu är våren nära. Det kan bl a illustreras av det faktum att hyrcyklarna börjar att komma ut runt om i staden. Vi som sett dem kan konstatera att Alvedon har efterträtts av SvD som prydnad i bakhjulen. På Trafik- och renhållningsnämndens sammanträde den 14 april så hoppas jag att nämnden kommer att säga ja till att öppettiderna  för lånecykelsystemet även i år kommer att utökas från 06.00-18.00 till 06.00-22.00.

De utökade öppettiderna gör lånecykelsystemet ännu mer tillgängligt och värdefullt för stockholmarna och besökarna. Lånecyklar är ett välkommet inslag i stockholmstrafiken och det vore inte fel om fler aktörer ville etablera sig. Inte minst borde det finnas möjligheter i ytterstadsområdena och i områden som är utanför innerstaden. 

/

Sprutor, samverksancentral och brandstationer

De som läste dagens DN kan tro att vi moderater medvetet förhalar frågan om sprututbyte. Men det var rubriceringen av intervjun i DN med kollegan Anna König Jerlmyr som var vilseledande. Vi moderater har aldrig stuckit under stolen med att vi inte tror att sprututbyte är rätt metod för att hantera narkotikamissbruk. Tyvärr har dock landstinget fattat beslut om att man vill införa sprututbyte och Stockholm stad har fått frågan på remiss. den har hanterats i form av en förfrågan till stadens olika stadsdelar om man är beredd att bereda plats för sprututbyte i den egna stadsdelen. Ett ä’rende med svar på dessa frågor och svar från stadens sida till alndstinget, är på väg fram. Det kallar inte jag att förhala. Det kallar jag att handlägga. Sedan är det en annan fråga att moderaterna inte tror på sprututbytesprogrammet. Detta bl a mot bakgrund av att det inte finns forskningsbelägg för att detta är bättre än tex förebyggande arbete. Anna anklagades idag på fullmäktige för att skrämma upp folk när hon i DN idag sa att hon inte tyckte att det var en bra idén att ha sprututbyte i närheten av platser där det finns småbarn. Det är inte att skrämma upp en opinion – det är att ta ansvar för att frågan hanteras på bästa möjliga sätt.

På dagens kommunfullmäktige var ett annant viktigt ärende uppe – frågan om en samverkanscentral inom Kristinebergs slott. Vintern som vi förhoppningsvis nu har bakom oss, har visat att det finns ett stort behov av att samlokalisera delar av myndigheter och organisationer inom säkerhets-, trygghets-, räddnings-, trafik-, och informationstjänster. Jag är övertygad om att tex den hemska snöfredagen i februari skulle kunna ha hanterats på ett bättre sätt av alla inblandade parter om vi hart en samlokalisering mellan räddningssystemens och transportsystemens aktörer. Projektet har pågått ett tag och en ny lokalisering behövs pga att dels fler aktörer ska sitta tillsammans och dels för att den central som finns idag och som rymmer några av dessa aktörer, finns i lokaler som är utdömda av arbetsmiljöverket. 

En opinion har nu väckts från brandförsvarets sida eftersom ärendet bl a innebär att brandförsvaret ska flyttas från Kungsholmens brandstation till samverkanscentralen. En logisk flytt jkan tyckas, men oppositionen tog kritiken som intäkt för att återremmittera ärendet idag på kf. Det är trist att se att staden har en opposition som inte orkar att vara med och genomföra ett så viktigt beslut som detta. Det är en fråga om säkerhet och effektivitet, en fråga som det jobbats med länge och som oppositionen varit med på. Men nu väcks det protester från visst håll och vips är oppostitionen där och hakar på. Då väger uppenbarligen bra förutsättningar för kris- och sårbarhetshantering lätt. Det är trist.

Inte lätt i vårtider

Cykelfrämjandet är kritiskt mot att staden inte omedelbart sopar bort gruset från stadens cykelbanor. Dock finns det skäl att påminna om att en solstråle gör ingen vår. Så sent som i helgen snöade det och det finns risk för att det kommer än mer snö innan våren är här definitivt.

Jag är övertygad om att andra hade hört av sig och klagat om det vore så att trafikkontoret i helgen hade genomfört en riktig vårstädning, dvs sopning och därefter spolning av cykelbanorna. Då hade det nämligen blivit glashalt med tanke på väderförhållandena.

Sopning av cykelstråken har påbörjats och det är viktigt att det vårstädas i staden. Men ingen blir lycklig av att det städas och sedan får man köra ut med nytt grus pga att det annars bli halt på cykelbanorna. Så ett tips till alla som nu otåligt vill att våren ska komma. April brukar innebära snö och bakslag därför kan det vara bra att ha den tågordning som erfarenheten ger – dvs att man grovsopar gång- och cykelbanor och sedan sopas och spolas det ordentligt när man är säker på att det inte fryser till på natten. Och i väntan på att det inträffar – anpassa cykelhastigheten efter underlaget. 

Ett gott råd till bilisterna kan också vara att det är hög tid att ta av dubbdäcken. 

/