Hornsgatan får nya träd

Idag inleddes planteringen av 20 nya träd på Horsgatan. Planteringen är ett led i miljöupprustningen av Hornsgatan. Trädet, som är mycket gammalt och härstammar från Asien, heter Grinko biloba och blir ca 15 meter högt. Det är inte så vanligt i Sverige men finns bl a Trelleborg. I New York är trädet vanligt som gatuträd. Det är kul att på detta sätt införa ett nytt gatuträd i stadsmiljön. Jag hoppas att de boende längs Hornsgatan, och alla andra stockholmare, kommer att uppskatta detta nya inslag i miljön. Sedan vore det ju kul att se riktigt fullt med gröna växter på balkongerna längs med Hornsgatan till sommaren. Varför inte en tävling om vem som har den ”grönaste balkongen” längs med Hornsgatan?

Tillsammans kan vi se till att det blir en mycket trivsammare miljö längs med Hornsgatan. Stadens initiativ, där trädplanteringen är en del, kommer att pågå ytterligare några år innan upprustningen är helt klar.

YouTube Ulla Hamilton

Rundabordssamtal om biogasen

ABC annonserade dagens rundabordssamtal om fordonsgasen som ett krismöte. Sanningen är att det första mötet kring fordonsgassituationen i Stockholm ägde rum strax innan midsommar 2007. Sedan dess har det varit ett möte i halvåret med alla olika intressenter. Syftet är att alla ska få en uppdatering av läget och det har fungerat bra.

På dagens möte, som var det första som Per Ankersjö inbjöd till, framgick det att utbudet av fordonsgas har ökat med 100 % det senaste året och att utbudet av gas kommer att öka betydligt under de kommande åren.
Det är en påtaglig förändring som har skett sedan jag bjöd in till det första rundabordssamtalet. På dagens möte var det fler producenter. Numera finns käpplaverket, syvab, srv, scandinavian biogas, Stockholm Gas, Eon som producenter och leverantörer 2007 var det bara Stockholm Vatten och sedemera AGA.

Idag får Taxi Stockholm en ny biogasbil varje dag, en ny tankstation för sopbilar har invigts och SL har öppnat upp för att andra ska kunna köpa den biogas som de inte behöver. Marknaden fungerar kort sagt allt bättre. Men det finns än mer kvar att göra innan den fungerar bra. Men ambitionen från alla aktörer är solklar. Det ska bli en väl fungerande marknad.

Denna situation ska jämföras med december 2006 då hela gasmarknaden i Stockholm höll på att dö pga att miljöpartiet, när de satt vid makten, hade förbjudit användningen av naturgasbackup. Och eftersom det inte fanns tillräckligt med biogas höll marknaden på att dö eftersom bilisterna helt enkelt tröttnade på att det inte fanns gas att tillgå. Idag är situationen mycket bättre – men den är ännu inte så bra som den borde vara.

Snöröjning och farligt avfall

Fastighetsägarföreningen och Stockholm stad har slutit ett avtal kring hus snöröjningen sika hanteras för att öka framkomligheten för gående och cyklister. Mycket bra fastighetsägarna!

Staden utvidgar nu också den mobila insamlingen av farligt avfall till att omfatta alla stadsdelar. Systemet har restats på Kungsholmen och har fallit väl ut så nu får alla möjlighet att hålla sig uppdaterade med hjälp av sms.

Hur prioriteras snöröjningen i Stockholm egentligen? Kan inte staden hålla efter snöröjarna? Det är några frågor som jag ofta får. De har ofta sin grund i att de flesta inte känner till hur snöröjningen fungerar och hur det prioriteras. Men det kan man läsa om här.

/

Om att ta reda på fakta innan pressutspelet görs

Oppositionsborgarrådet Tomas Rudin (s) var idag snabb att försöka göra partipolitik av det sprängdåd som skedde i centrala Stockholm igår. Men hans utspel blev ganska pinsamt eftersom s-kansliet fick skicka ut ett pressmeddelande till när det visade sig att Rudin inte hade koll på vem som är ansvarig för vad. Således kom det ett pressmeddelande med följande innehåll ;
”Tidigare i dag föreslog Tomas Rudin, oppositionsborgarråd (S), att staden ska agera för att av säkerhetsskäl minska antalet parkerade bilar på stadens gågator. Med anledning av detta görs följande klargörande:
Det har under dagen framkommit uppgifter om att detta är en polisiär fråga och att den inte styrs av politiskt fattade beslut. Tomas Rudin har fullt förtroende för hur Stockholmspolisen kommer hantera frågan. ”

Övriga kommentarer om Rudins agerande torde vara överflödiga från min sida………..

Innovationer i Stockholm

Fredagsmorgon och Nobelfrukost på Berns arrangerat av Stockholm Business region. Anders Johnson presenterade sin nya bok ”Innovativa stockholmare”. Stockholmsregionen är en av Europas mest innovativa regioner. För 25 år sedan inrättades innovationsstipendiet och i boken berättar Anders Johnson vilka innovationer som uppmärksammats under dessa år. 100 innovationer från Stockholmsregionen presenteras. Jätte kul och mycket viktigt att säkerställa att denna innovativa kraft fortsätter att utvecklas.  

Därefter träffade jag VD för Stockholmsmässan Patric Sjöberg. Då fick jag bl a lära mig att Stockholmsmässan är betydligt större än Svenska Mässan i Göteborg. Man lär sig något nytt varje år. Stockholmsmässan har en viktig roll i arbetet med att marknadsföra Stockholm och för besöksnäringen i staden och regionen.

På eftermiddagen avtackade jag min kollega Gunnar Oom i Danderyd. Han har gått vidare från kommunstyrelsens ordförande i Danderyd till att bli statssekreterare hos handelsminister Eva Björling. Där kommer han att göra ett utmärkt jobb.

Jag vill avsluta med att uppmana alla att läsa Sten Nordins utmärkta veckodagbok som denna vecka handlade om Stockholms konkurrenskraft.

/

Avfallskvarnar och länets kommuner

Idag har vi haft styrelse i kommunförbundet i Stockholms län (KSL). Verksamhetsplanen för 2011 var bland ärendena på listan. I förslaget till verksamhetsplanen stog det att ”KSL ska genomföra en utredning med syfte att skapa insikt och öka kunskapen och därmed underlätta beslut som ökar matavfallsinsamlingen till rötning.” på mitt initiativ lades det till avfallskvarnar i denna text. Det visar sig att det finns olika tillämpningar i olika kommuner när det gäller hanteringen av installation och tillstånd för avfallskvarnar. KSL kan bidra i denna del och kanske skapa klarhet för fastighetsägare om vad som gäller och hur man kan underlätta.

mot bakgrund av det jag skrev om konfliken mellan boende och företag

Igår skrev jag på bloggen om vikten av att det vid stadsplanering tas hänsyn till verksamhetsutövare. Så som miljölagstifttningen är konstruerad så är det företagen/verksamhetsutövarna som står risken om boende i ett nybyggt område klagar över verksamheterna. Detta trots att företagens kanske funnits där långt innan bostäderna kom dit. Svenskt Näringsliv har presenterat några konkreta exempel på detta.

Vi måste bereda plats för jobben också.

/

Skolans kvalitet och företagsgrupperna

Det är bekymmersamt att resultaten i den svenska skolan inte är tillräckligt konkurrenskraftigt. Friskolornas belackare tar givetvis chansen och hävdar att det är friskolereformens fel. Tvärtom säger jag. Friskolornas intåg har lett till ett helt annat fokus på resultaten och jag tror inte att vi hade haft samma information om resultaten om inte friskolereformen genomförts. Men nu gäller det att utvecklingen går åt rätt håll. Den svenska skolan måste ligga i topp kvalitets och resultatmässigt. Annars tappar vi i konkurrenskraft.

På tal om konkurrenskraft så träffade jag idag Styrelsen för företagsgrupperna i Stockholm. De hade verkligen längtat efter detta möte. Inte beroende av att det var just mig som de skulle träffa utan pga att de nu träffade stadens Företagarborgarråd. Inrättandet av ett sådant har de nämligen länge framfört önskemål om. Och nu finns jag och mötet var trevligt.

Det finns en del att göra inte minst utifrån perspektivet att Stockholm växer. Det är mycket lätt att bara tänka nya bostäder och glömma bort att det behövs företagsområden också. Med dagens miljölagstiftning så är det särskilt viktigt att planera bostadsbyggandet så att det inte plötsligt blir ett problem för företag i ett företagsområde att bedriva verksamhet pga att de nyinflyttade boende anser sig störda av verksamheterna. Och då vet vi vem som står risken för detta – det är verksamhetsutövarna som då har att minska olägenheterna för de boende. Detta oavsett det faktum att verksamheten kanske varit på plats i många år innan bostäderna kom dit. Detta är en mycket viktig aspekt att tänka på när det nu byggs mycket nytt i Stockholm. Var rädd om de företagsområden som finns – de som flyttar hit behöver ju också arbetsplatser. Och det finns många tillverkningsföretag i Stockholm som lätt glöms bort i dagens ICT och tjänstefokuserade samhälle.

Det ska bli kul att fortsätta samarbetet med företagsgrupperna och dess medlemmar.

Kista viktigt för Stockholm

Idag kom en intressant rapport från Kista Science City. Jag har tidigare påpekat hur många som jobbar där men det tål att upprepas. Och de blir fler dessutom för det finns en stark framtidstro bland Kistaföretagen.  Idag är det drygt 66.000 anställda varav ca 23.000 arbetar inom informations- och kommunikationsteknologi (ICT). Samtidigt finns det en stor spännvidd när det gäller företagens storlek.

Av de 23.000 som är anställda i ICT-företagen jobbar hela 65% i de 13 företag som har fler än 250 anställda. Totalt finns det ca 8.500 företag i Kista Science Cityvarav ca 1000 ICT-företag i Kista. En stor andel av arbetskraften är högutbildad och andelen med doktorsexamen är högra än i såväl riket som länet i övrigt. Den genomsnittliga omsättningen per ICT-anställd i Kista är klart högre än såväl de i riket som i Stockholms län.

Det är viktig information som kommer och området är mitt uppe i en snabb utveckling. En väl utbyggd infrastruktur behövs för att tillgodose företagens behov, som tex god access till Arlanda och Bromma, Förbifarten och tvärspårbana. Men företagen måste också kunna rekrytera kompetent arbetskraft. Därför är det så viktigt att den svenska högre utbildningen har hög kvalitet, men företagen måste också ha goda möjligheter att rekrytera medarbetare från andra länder om de inte hittar rätt kompetens i Sverige. Det behövs också god tillgång till riskkapital för att fler företag ska kunna starta.

Kista uppmärksammades också på ett annat sätt när Pär Hedberg STING blev utnämnd till årets riskkapitalist. Ett stort grattis till Pär för denna välförtjänta utmärkelse.

/

ABC sprider felaktiga påståenden

ABC hävdar ikväll att jag har vänt kappan efter vinden och numera är för avgifter på dubbdäck efter att för en vecka sedan har varit emot detsamma. Detta inte ett korrekt påstående.

För en vecka sedan hade jag en interpellationsdebatt med Jan Valeskog (s) om dubbdäcksförbudet på Hornsgatan. Valeskog hävdade då att dubbdäck är en trafiksäkerhetsfråga, samtidigt förspråkade han en avgift på dubbdäcken för att reglera dubbdäcksanvändningen. Min kommentar var då att om han anser att det är en trafiksäkerhetsfråga så verkar det vara konstigt att han vill lägga en avgift på dubbdäcken. Det innebär ju då – med hans argumentation – att de som inte har råd att betala avgiften får en sämre trafiksäkerhet. Min poäng var att hans argumentering inte hängde ihop – jag argumenterade inte emot avgifter i sig som ABC påstår. Vilket jag också påpekade för reportern när hon intervjuade mig i eftermiddags.

Tvärtom så har Stockholm stad redan för flera år sedan påpekat att det behövs flera instrument för att säkra luftkvaliteten och minska dubbdäcksanvänsdningen. Det handlar om reglering av dubbdäcksanvändningen i form att tex miljözoner, avgifter eller andra åtgärder.

Per Ankersjö och jag har i ett gemensamt pressmeddelande idag påpekat just detta – att det behövs fler åtgärder för att komma till rätta med luftkvaliteten i Stockholm.

/