Slussen mm

Man kan undra vilken linje som gäller från s sida ang Slussen. Carin Jämtin mfl företräder en linje och Thomas Rudin talar nu om att det måste göras en samhällsekonomisk analys av trafikstörningar mm under en byggnation.åter igen står det klart vilket bristande ledarskap det finns inom s. Det är bekymmersamt eftersom det givetvis är bra för Stockholm om vi kan komma överens över blockgränserna kring stora projekt som detta. Men tyvärr gör deras agerande att vi inte kan lita på att sagt ord gäller.
Slussen faller samman, miljontals kronor pumpas in varje år för att den ska fungera hjälpligt. Så ser verkligheten ut och det är därför som det är angeläget att komma igång. Det beslut som kommunfullmäktige tog i juni 2010 gav stadsbyggnadskontoret i uppdrag att titta över förslaget när det gäller byggnaderna. Infrastrukturutformningen fattades det beslut om. Att svd nu framställer ny utformning av platsen som en stor nyhet är lite lustigt eftersom det var det uppdraget som fullmäktige gav i juni. Det är också lustigt att SvD lyfter fram att vissa tjänstemän på stadsbyggnadskontoret ville ha ett annat förslag. Det är lätt att föreställa hur allmänhetens reaktion hade blivit på det.

Nej låt oss nu fokusera på att komma till skott med nya slussen. Det förslag som finns innebär att i princip all betongyta från skeppsbron mot mälaren försvinner och vi får njuta av vatte ytan där den idag täcks av Karl XIV Johans torg och munkbroleden.
/

Cykelinfrastruktur och Grön kapitalist

I morse på P1 drevs den mp ,v,s- linje som vi hört så ofta ang investeringar i cykelbanor från journalisternas sida. Anslag till cykelbanor i trafiknämndens budget togs som intäkt för att alliansen inte bryr sig om cyklisterna. Vi vill bara bygga vägar för bilismen var budskapet från P1, kryddat med lämpligt citat från Regina Kevius. Det finns ca 80 mil cykelstråk i staden. Det finns uppdrag i budgeten som visar att majoriteten vill bygga ut infrastrukturen och vi vet att det byggs för andra pengar och inte bara för de som finns i trafikförvaltningens investeringsbudget. Men det budskapet är inte lika kul att sprida verkar det som.

I eftermiddag har jag varit med och delat ut priset till Årets gröna kapitalist. Veckans Affärers utmärkelse gick till Sunfleet. Bilpoolsföretag som är med i Klimatpakten. Kul! Bilpoolsmodellen finns också med i Norra Djurgårdsstaden och det är ett koncept som jag tror kommer att växa runt om i Sverige. Det är en tydlig generationsfråga.

Intressant att DO valde att informera om sin slutsats när det gäller Nikab-frågan via debattsidorna och inte ge information först till staden. Intressant form av myndighetsutövning.

Kista utifrån olika aspekter

Jag har tillbringat en stor del av dagen i Kista. Lunch på Kistamässan med ett 10-tal företagare. Ett utmärkt tillfälle för mig att presentera vad jag tycker är viktigt att jobba med inom mina ansvarsområden under mandatperioden. Redan vid lunchen framkom det bra bevis på att det är klokt att lägga ihop ansvaret för näringslivs, arbetsmarknads och integrationsfrågor. Kul att möte det intresse som finns från företagens sida. Dessutom finns det naturligtvis ett stort engagemang kring infrastrukturfrågor. Av lätt insedda skäl eftersom det är oerhört viktigt för företagen som finns på plats att deras medarbetare, kunder och affärspartners lätt kan komma till och från Kistaområdet. Det kommer att vara stökigt där ett tag framöver men det är viktigt att hitta lösningar så att kunderna hittar till bl a Kistagallerian och att Ericssons medarbetare mfl kommer lätt till jobbet.

Efter lunchen var det dags för besök på Jobbtorget i Kista. Där var det full fart. Oerhört inspirerande att träffa såväl de medarbetare som jobbar där som de aspiranter som lär sig svenska, lär sig söka jobb mm. Jobbtorgen är en viktig verksamhet och de jobbar med coachning på ett individbaserat sätt som dessvärre nog saknas på många andra håll. Jag blir upprörd när jag hör hur det svenska systemet har fungerat. Det borde vara självklart att en av de första frågor som personer som kommer till vårt land får är vilken formell utbildning de har med sig i bagaget. Men den frågan ställs dessvärre alltför sällan. Nu jobbar Jobbtorgen utifrån perspektivet vilken utbildning som individen har. Men när en person har varit i landet under flera år och inte jobbat som tex veterinär, och än mindre fått en validering av den utbildningen till svenska förhållanden, så är det mycket som måste hämtas upp och den förlorade tiden kan aldrig tas igen. Jobbtorgen är ett bra steg på vägen, de jag träffade idag var mycket nöjda med verksamheten. Men det finns mycket att göra när det gäller hur man jobbar i övrigt i samband med att nya människor kommer till vårt land. En sak är att ändra på regelverket, men det gäller också att jobba fokuserat på individen.

/

Oslo startar klimatpakt

Jag har idag varit i Oslo och talat på en konferens i rådhuset om samarbete mellan näringslivet och kommunen. Oslo stad startar nu en klimatpakt, en kopia av den som vi startade i Stockholm i september 2007. Jättekul att iden sprider sig och jag hade turen att få vara med vid den fõrsta signeringen i Oslo idag.

Arbetsmarknad och näringsliv i fokus

Dagens budgetfullmäktigedebatt handlade för min del om arbetsmarknads- och näringslivsfrågor. Glädjande nog ser vi att kurvorna är på väg åt rätt håll. Det handlar om såväl arbetslöshetskurvorna, antalet inkommande till Jobbtorgen minskar, andelen med sjukersättning sjunker, fler jobb tillkommer och fler företag startas. Det finns ett stort stöd över partigränserna i kommunfullmäktige och det känns verkligen att det finns stor förväntan på det arbete som vi står inför på min rotel. Oerhört stimulerande tycker jag.

Många tror att det finns stor antagonism mellan företrädare för olika partier. Det är i nio fall av tio helt fel. De flesta politiker kan skilja mellan sak och person. Och det känns kul att få den uppskattning som jag fått från partikollegor från andra partier idag. Det vittnar om att vi kan få en bra stämning i kommunfullmäktige med udd i sakdebatterna.

Inom mitt ansvarsområde finns också integrationsfrågorna och jag passade på att göra en tydlig markering i mitt inledningsanförande ”Mot bakgrund av den debatt som uppstått kring integrationspolitiken så ser jag det som min uppgift att inom ramen för detta arbete: 

  • Försvara den öppenhet som flyktingpolitiken baseras på 
  • Värna den förändring som skett när det gäller att öppna upp för arbetskraftsinvandring 
  • Genom bland annat Stockholm Business Region och Arbetsmarknadsnämnden till att arbetet inom ramen för Järvalyftet blir framgångsrikt i form av minskat utanförskap och fler arbetsplatser och företag.

Att bygga konflikter mellan nya, potentiella och infödda svenskar gagnar ingen och riskerar att förstärka segregationen. En sådan politik kan vi aldrig acceptera.  Därför är det viktigt att jobba för att eliminera grogrunden för en invandrarfientlig politik som tyvärr vuxit sig starkare även i Sverige. Samtidigt måste vi bli ännu bättre på att ta tillvara på den kompetens som finns hos de människor som valt Sverige till sitt nya hemland.”

 Mina tre mina inledningsanföranden kan läsas i presspalten till höger här på bloggen.

/

Budgetdebatt i Stockholm, Vad vilja (S)?

I dagarna två pågår det budgetdebatt i Stockholm. Det är intressant att följa utvecklingen inom oppositionen. Deras sönderfall börjar nu likna Slussens, de kan bara upprätthållas genom att man skyfflar in mer pengar. Trots att delårsbokslutet förutspår att överskottet för 2010 kan uppgå till över 2 miljarder kronor så vill de rödgröna höja skatten. På tal om Slussen så är den frågan intressant inom (s). Det nya borgarrådet Rudin meddelade i debatten om stadsbyggnadsfrågor att han vill att man ska göra en total samhällsekonomisk analys om Slussen och vad det skulle kosta att bygga om nuvarande. Har vi hört det förrut? Har vi gjort det redan? Det var den analysen som de borgerliga partierna begärde för ca 10 år sedan. Men döm om min förvåning när sedan Jan Valeskog vice ordförande (s) i trafiknämnden, på en fråga under trafikdebatten om vad (S) vill med Slussen egentligen svarar ”Vi vill riva och bygga nytt!”. Intressant inre liv det partiet verkar ha. 

Om man lyssnar på oppositionen i debatten så är det faktiskt ett under att någon vill bo och leva i Stockholm. För enlig dem är det ett elände när det gäller miljö, trafiksäkerheten är undermålig, cykelinfrastrukturen finns knappt osv. Jag kan bara lugnt konstatera att Stockholm är i år Europas miljöhuvudstad. Vi har fått utmärkelsen för de historiska bedrifterna men lika mycket för att vi har ambitiösa planer för framtiden. Men en opposition skulle ju aldrig kunna erkänna att en majoritet har ambitiösa planer för framtiden. Särskilt inte en opposition med Miljöpartiet. Men det spelar ingen roll. Andra ser, andra konstaterar och andra applåderar. Och Stockholmarna har gett oss förnyat förtroende.

/

Härliga innovationsstipendiater

Idag var jag med när Årets innovationsstipendiater från Stockholm stad fick sina priser. Tolv uppfinnare hade funnit juryns gillande och pristagarna spände över ett brett fält. Från HoldMe korsetter och en mycket fiffig flexibel transportkärra till biopsinål och tekniker för att tidigt upptäcka äggstockscancer och livmoderhalscancer.

Staden har delat ut stipendier sedan 1983. En av grunderna är att det ska finnas kommersiell potential. Roligt var att juryn i år hade många goda innovationer att välja bland. Det är rätt – en innovationsstipendiejury ska ha ett tufft jobb. Och därefter tackas för ett gott jobb!

Trafiknämnd idag där vi bl a beslutade om att sk dispensfordon. Max 2 turer/dag tor, en på morgonen före kl 6 och en på kvällen efter kl 17 med som  högst 3-4 fordon per transport kommer att åka med färjan från Slagsta till Tyska Botten i Södra Ängby. Transportlinjen kommer att finnas under perioden 2011-2014 och det är Trafikverket som ansvarar för färjelinjen. Linjens inrättande innebär att fordon som idag tvingas ta en omväg på närmare 30 mil över Strängnäs pga att Essingeleden inte klarar fordon med en totalvikt över 60 ton kan röra sig betydligt snabbare mellan olika uppdrag i Stockholm med omnejd.

/

Norra Djurgårdsstaden

Hur vore det om bloggare och media faktiskt lāste grunddokumenten kring Norra Djurgårdsstaden och sedan inte tolka det som f…n lāser bibeln?

Tanken med Norra Djurgårdsstaden ār just att bygga in i bostadsomrādena att det ska vara enkelt att att sopsortera mm. Det handlar om att planera nya områden med god kollektivtrafik, energieffektiva byggnader mm.
Det ār absolut ingen som kommer att vrākas från Norra Djurgårdsstaden om man slānger matavfallet i sopnedkastet i stāllet för i avfallskvarnen. Āven feta mānniskor kommer att tillåtas att köpa lāgenheter i Norra Djurgårdsstaden – utan krav på att de ska motionera och banta….Skārpning i debatten skulle inte skada.
/

Träd och Palm

Läser i dagens SvD att länsstyrelsen i Stockholm håller på med ett arbete som innebär att skyddsvärda träd ska listas. Det arbetet kommer att bli ett utmärkt ingångsvärde till det Trädråd som staden inrättar för att just kartlägga skyddsvärda träd i Stockholm.

Läser också i samma tidning att Veronica Palm (s) anser att förmögenhetsskatten ska återinföras, att fastighetsskatten ska återinföras och rutavdragen ska bort.  Hon ifrågasätter också jobbskatteavdragen. Hon verkar vara en utmärkt kandidat tycker jag.

/

Bravo fastighetsägarna

Läser att Stockholms fastighetsägare har skaffat en nyinrättad tjänst från SMHI, snöraswebben. Det är utmärkt. en del av problemen som uppstod i vintras kring snöröjningen i staden var att det var dålig samordning mellan stadens entreprenörer som röjde på gatorna och fastighetsägarna som skottade ner snpö från taken, dessvärre ofta på nyss snöröjda gator. Nu ska det förhoppningsvis bli en bättre samordning mellan staden och fastighetsägarnas snöröjning. Denna SMHI-tjänst som nu också Fastighetsägarna kommer att använda sig av kan förhoppningsvis underlätta detta samarbete.