En renade Östersjö

Invigde idag konferensen Clean Baltic Sea. Konferensen är ett samarrangemang mellan bl a Stockholmshamnar och Trelleborgs hamn. Syftet är att lyfta fram vad hamnar runt Östersjön kan göra för att bidra till en. renare Östersjö. Stockholmshamnar och Helsingfors hamn har sedan tidigare ett samarbete som syftar till att fler fartyg ska använda sig av elanslutningar vid kaj och lämna grå- och svartvatten vid kaj. Detta samarbete tas som utgångspunkt i ett vidare arbete runt Östersjön. Representationen från städer och hamnar runt Östersjön är god vilket borgar för ett bra resultat på konferensen. 

/

Fastighetsägarna 140 år

Medverkade idag på Stockholms fastighetsägarförenings 140 års firande. En ansenlig ålder. Ett skäl till bildandet var sophanteringen. Den frågan är ständigt aktuell. En annan som står högt på listan är installation av avfallskvarnar. Bra tycker jag. Hörde dock att ett antal av länets kommuner motsätter sig installation av avfallskvarnar. De borde göra som Stockholm, ta bort krav på tillstånd och avgift för ansökan.
/

Bo på båt

Vid dagens hamnstyrelse fattade vi beslut om villkoren för att få bo på båt i Stockholm. Det har inte varit tillåtet hittills men nu blir det möjligt längs södermälarstrand. Det krävs bla VA anslutning, sophämtning och ett fullgott brandskydd. Det ār kul att vi nu āntligen kan erbjuda denna möjlighet och intresset är stort. Styrelsen var enig i beslutet.Se film här.

Oppositionen lyckades – det blev tre budgetförslag

Vid kommunstyrelsens möte i onsdags förra veckan var budgeten för 2011 på föredragningslistan. (s) var det enda oppositionsparti som lyckades presentera ett eget budgetalternativ till majoritetens. Idag har (v) och (mp) presenterat sina alternativ efter walk over i kommunstyrelsen i förra veckan. Med tanke på att budgethandlingarna ska ut till fullmäktigeledamöterna så var det ju hög tid idag, om man nu ville ha ett eget alternativ.

Dagens Industri lyfter idag fram brist på kompetent arbetskraft som ett av de stora hindren för tillväxt. Ett viktigt memento inte minst stockholmsområdet. Det är vāsentligt att råda bot på detta. Kvaliteten i grundskolan ār en viktig del i detta. Insikt hos eleverna/studenterna om vilken kompetens som efterfrågas en annan. Arbetskraftsinvandring som ju regeringen öppnat upp för under förra mandatperioden en tredje.
/

Vilken s- politik är det som gäller?

I dessa dagar undrar man lite stillsamt vilken politik det är som gäller. Är det den s-politik som bla återfinns i budgetmotionen som presenterades för några veckor sedan eller den som ”skuggfinansminister” Östros skrev om häromdagen i sin debattartikel.
/

Fällda nockebyträd värderade till 2,2 Mkr

Åklagaren har nu beslutat vācka åtal med anledning av den olovliga trädfällning som skedde i Bromma i augusti nār 10 togs ner. Staden har låtit utföra en oberoende värdering av den skada som detta lett till och den visar att ett återställande av trāden kostar ca 2 200 000 kr. Jag har redan tidigare sagt att det ār helt oacceptabelt att enskilda tar saken i egna händer och hugger ner träd utan markägarens tillstånd. Det finns ingen ursäkt för ett sâdant beteende, som ju inte bara drabbar staden utan också alla de som njuter av vandringsleden längs vattnet vid Nockeby. Därför kräver nu också Staden ersättning motsvarande värderingen i mål.
Det är viktigt att tydligt markera att träd i staden ska skyddas och jag hoppas att alla stockholmare vill hjälpa till i arbetet för ett grönt Stockholm med många träd. Dessutom hoppas jag givetvis att det förfärliga exemplet från Bromma visar att det kostar att ta saken i egna händerap here to begin writing.

Krafttag mot utanförskap och för företagande

Idag på DN-Stockholmdebatt skriver jag om Stadshusalliansens politik för företagande och fler i jobb. Den nya arbetsmarknadsnämnden ska jobba med Jobbtorgen, SFI, Komvux och integrationsfrågor, det blir fokus på fler i arbete. Samt är det oerhört viktigt att vi jobbar på den andra fronten för att se till att lösa en annan utmaning; bristen på arbetsgivare. För att åstadkomma detta behöver staden jobba med att förbättra förutsättningar för företagandet i Stockholm med omnej. Det handlar bl a om fler företag, fler företag som vill växa och att det ska vara lätt och snabbt att ha kontakter med kommunen.

Integrationsfrågorna är en mycket viktig del i detta arbete. Inte minst mot bakgrund av de, enligt min mening, mycket oroväckande attityderna runt om i landet mot invandring. Sverige har en stolt tradition av öppenhet och det är viktigt att vi lever upp till den. Då är det också viktigt att vi ser till att de som kommer till vårt land har möjlighet att försörja sig. Regeringens politik på detta område har ökat möjligheterna genom att det faktiskt numera bl a är tillåtet att försörja sig själv från första början. Nu gäller det att ta itu med effekterna av den gamla invandringspolitiken och se till att de som länge varit i utanförskap får möjlighet att komma in på arbetsmarknaden och därmed försörja sig själva.

/

Näringslivet i Stockholm

Idag träffade jag medarbetarna på Stockholm Business Region. Det är de som jobbar med företagsfrågor och besöksnäringen i staden. Denna verksamhet ingår i mitt nya ansvarsområde och det ska bli jätteroligt att jobba med dessa frågor. Stockholms konkurrenskraft internationellt är en mycket viktig del i arbetet för ett hållbart Stockholm. Vi behöver få fler i arbete, bli bättre på att få en samverkan mellan forskningen och näringslivet och givetvis förbättra infrastrukturen.

Stockholm ligger bra till om vi ser på Sverige, vi har ett högt nyföretagande, vi har relativt få utanför arbetsmarknaden, vi har ett allt bättre innovationsklimat. Men världens står inte still omkring oss. En stor andel av de anställda i Stockholms län arbetar i företag med utländskt ägande. Det handlar om nästan 190.000 jobb av totalt  ca 716.000 i Stockholms län.  Det är viktigt att se till att dessa företag anser att Stockholmsregionen är tillräckligt attraktiv för att stanna i. Det handlar givetvis också att se till att mer utländskt kapital kommer till regionen, i form av nyetableringar och i form av satsningar på befintliga företag.

Tjänstesektorn är oerhört viktig för Stockholm. Fyra av fem företag i länet är verksamma inom tjänstesektorn. Den av oppositionen så ofta förtalade konsultbranschen har ca 112.000 anställda i länet och bidrar till att utveckla regionen på ett positivt sätt. Vi vet också att den privata tjänstesektorn växer och blir allt viktigare för stockholmarna. det är viktigt att den får fortsätta att växa. 

Kort sagt – det finns oerhört mycket att göra och det ska bli kul att framöver få jobba än mer med näringslivet i Stockholmsregionen. Det finns idag en brist på arbetsgivare i  Stockholm. Fler företag behöver startas och befintliga företag tycka att det är intressant att anställa fler. För mig är det också viktigt att ha bra kontakter med universitets och forskningsvärlden som är en väsentlig nyckel för att Stockholmsregionen ska kunna behålla och förstärka sin konkurrenskraft framöver.

Citybanan ett fantastiskt projekt

Idag har jag tillsammans med bl a finansborgarrådet och landshövdingen besökt Citybanebygget i centrala Stockholm. Under tunnelbanenätet mitt i stan sprängs det och byggs för fullt för Citybanan. Det är i sanning ett imponerande projekt. Tunnelbanan stängs för sprängningar varje dag. 40 meter under Centralstationen växer nu nya tunnlar fram. 2.500 personer jobbar i projektet som ju involverar flera stora byggföretag. När bygget är klart kommer 6 av 10 tågrörelser som idag sker på den sk getingmidjan – dvs pendeltågen – att flyttas till citybanan. Det är en stor kapacitetsförstärkning för hela tågnätet i Sverige.

Egentligen är det häpnadsväckande att ett projekt av denna storleksordning inte märks mer än vad det faktiskt gör. En sak är dock säkert, stockholmarna känner till projektet och är mycket intresserade av att följa dess utveckling. Det visar inte minst besökssiffrorna vid Trafikverkets öppna hus i tunnlarna och andra möten kring projektet.

Trafiksäkerhetsprogram antaget

Trafiksäkerhetsfrågor är viktiga i en växande stad. Kommunfullmäktige har ikväll beslutat om inriktningen av trafiksäkerhetsarbetet till 2020. De viktigaste åtgärderna är att öka säkerheten på huvudgatorna. Det är där som de flesta olyckorna sker. Mycket har sin grund i att hastighetsgränserna inte följs. Därför kommer hastighetsövervakningen att intensifieras. Konkreta handlingsprogram för åtgärder ska tas fram varje år. På så sätt kommer de trafikfarligaste punkterna att kunna åtgärdas först. Utgångspunkten är att förbättra trafiksäkerheten för gående, cyklister, funktionshindrade, barn och äldre. Stockholm har idag, om man tittar på olycksfallsstatistiken/tusentals invånare, en betydligt lägre grad av dödsolyckor och svårt skadade än riksgenomsnittet. Men vi kan bli än bättre och det är det som ska genomföras med hjälp av årliga handlingsprogram, ett uppföljningssystem kopplat till budgetens och en årlig olycksfallsrapportering.

/