I LO-tidningen kan man lāsa om vilket stöd som LO har bland sina medlemmar för sitt stöd till socialdemokraterana. Bara tre av tio medlemmar tycker det ār en bra ide. Av de som sāger nej till att stödja socialdemokraterna anser nästan hälften (45%) att LO inte ska stödja något parti. En klok synpunkt kan man tycka. Att vara medlem i en fackförening innebār inte att alla medlemmar har samma politiska sympatier. Resultatet av Sifo-undersökningen visar att även LO kan komma att fâ genomgå samma förändringar som fack i andra länder, mot partipolitiskt oberoende. Det ār i så fall inte en dags för tidigt!
/
Dubbdäck på Hornsgatan
Enligt uppgift från boende på Hornsgatan kör såväl Taxi Kurir som Taxi 020 med dubbdäck på Hornsgatan. Jag utgår ifrån att de har fått dispens för att göra detta. annars är det inte så bra good-will…….
Infrastruktur enl Jämtin
Idag kan vi läsa i tidningen att Carin Jämtin ställer krav kopplade till Förbifart Stockholm. Först kan vi konstatera att stockholmarna har sett till att Jämtin och hennes rödgröna kompisar inte fått möjlighet att stoppa Förbifarten. Tack vare fortsatt alliansstyre i Stockholm, landstinget och regeringen kan nu arbetet gå vidare i oförminskad fart. Förbifarten är viktig och ska givetvis också erbjuda kollektivtrafik. Jämtins trovärdighet inom infrastrukturen är inte imponerande. För det andra – Krokar hon fortfarande arm med mp och v när det gäller Förbifarten?
/
Trafiksäkerhetsarbete och företagsamhet i blickpunkten
Bra att flera media tar upp det nya trafiksäkerhetsprogram som vi ska fatta beslut om i kommunfullmäktige nästa måndag. Det är alldeles för många trafikanter i Stockholm som struntar i trafikreglerna. Ett problem är bl a alla föräldrar som skjutsar sina barn till skolan och sedan klagar på att det är mycket trafik vid skolan och att bilar stnnar och därmed skymmer sikten vid skolor.
Klokt av socialdemokraterna och miljöpartiet att göra upp med regeringen om den svenska Afganistanstyrkan.
Noterar med glädje att Svenskt Näringslivs Företagsamhetsrapport visar att företagsamheten i Stockholm har ökat det senaste halvåret. Av länets kommuner ligger Danderyd bäst till. Min förhoppning är att Stockholm ska klättra i ”ligan”. Det finns goda förutsättningar för det. När man tittar på andelen företagsamma bland yngre så ligger Stockholm stad särklass bäst till med 9,4% och nyföretagandet hos personer under 35 år ökar kraftigt jämfört med föregående halvår.
Som företagarborgarråd kommer jag att jobba för att fler ska vilja bli företagsamma och starta företag i Stockholm. Det är en rejäl investering i framtiden.
/
Appropå

Rödgrönt och servicenivå
Intressant att den röd/gröna alliansen hade en så låg överlevnadsförmåga. Jag kan förstå att Mona Sahlin mfl tar chansen att spä på journalistjakten på Sofia Arkelsten. Det innebär ju att fokus kommer bort från det egna misslyckade samarbetet. En händelse som ju rimligen borde ha större intresse än händelser som är flera år gamla.
Idag har jag talat på en konferens som SKL anordnat om myndighetsutövning . Det var trevligt att kunna berätta om stadens arbete för att öka servicegraden gentemot stockholmarna. För 3-4 år sedan gjordes en undersökning som visade att 6 av 10 samtal som ringdes till staden aldrig kom fram till tjänstemännen. Telefontiderna var korta och det innebar att det ständigt var upptaget. Sedan dess har det skett satsningar på såväl webben som telefon. Kontaktcenters införande har inneburit att nästan 90% av alla ärenden kan klaras av direkt. Tillgänligheten har mer än fördubblats. Stockholmarna är nöjda och handläggarna får möjlighet att lägga mer tid på de komplicerade fallen när så många enkla klaras av via kontaktcenter.
Registrering av livsmedelshantering, ansökan om att installera bergvärmepump, ansökan om bygglov, anmälan om matförgiftning är bara några exempel på hur tillgängligheten har ökat. Det är kul att berätta för andra om detta arbete. Men mer återstår – vi kan bli bättre. Och det ska vi bli.
/
Hutchison och Norvik
Tisdags morse arrangerade Stockholm Business Region ett frukostmöte med bl a Jan Westerhoud, chef för Hutchison Ports i Norra Europa. Det var ett välbesökt möte. Det är tråkigt att investeringen i Norvik i media ofta beskrivs i ett kortsiktigt perspektiv och i konflikttermer. Hutchison har sedan några år ett samarbete med Stockholm stad och Stockholmshamnar och bedriver containerverksamhet i Frihamnen och planerar att driva containerverksamheten i hamnen i Norvik, Nynäshamn. Jan Westerhoud beskrev på mötet varför HPH, en av världens största aktörer, är intresserad av bedriva verksamhet i Stockholmsregionen inom det över världen snabbt växande containerområdet.
Enligt dem är stockholmsregionen mycket intressant av flera skäl, det är en växande region vilket ger en växande marknad för transporter. Idag går en förhållandevis liten andel av varutransporterna som ska till stockholmsregionens marknad sjövägen till regionen. Mycket av varutransporterna kommer idag från västkusten, något som enligt HPH inte är hållbara transportvägar eftersom mycket av containerttransporterna går per väg.
I en framtid kommer det bli mycket viktigare, och ett krav från kunderna, att transporterna är miljömässigt hållbara. Då handlar det om sjötransporter med allt större fartyg till hamnar så nära avsättningsmarknaden som möjligt. Det är bl a i det perspektivet som naturhamnen i Norvik är så intressant. Kort inseglingsled, nära till marknaden och bra logistikläge.
Det skulle inte skada om samtalet om Norviksudden hade ett lite längre perspektiv. Vi talar om en utveckling på minst 50 år framåt i tiden. Hamnen i Norvik är en viktig puzzelbit för en hållbar utveckling av Mälardalsregionen och för Sverige i dess helhet.
/
Att kasta sten i glashus
Socialdemokraternas partisekreterare säger i dagens Expressen följande ”Ett företag som satsat pengar på det här förväntar ju sig något. Antingen att man påverkar politiken eller något annat i gengäld.”
Ja han vet ju vad han talar om. Byt ut ordet företag mot tex facket eller LO…..
Saxat ur media
Tittat ikvāll genom tidningshögen. Dār finns bl a Företagarnas tidning Stockholms Nāring och Motor. I den senare ondgör sig chefredaktören över att politiker inte tillgodogör sig det som han anser vara fakta om dubbdācken. I samma artikel presenteras jag som ”dubbdāckens fiende nummer ett”. Intressant påstående från en som vill slå ett slag för fakta. Det ār nāmligen helt fel att jag ār emot dubbdāck. Det ār dubbdāckens effekter på luftkvaliteten i Stockholms innerstad som jag vill åtgārda. Det ār uppenbarligen skillnad på fakta och fakta……
På omslaget på Företagarnas tidning utropas det ”Vi krāver ett företagarborgarråd! ”Nu behövs en dedikerad politiker”. Min kommentar ār – jag finns – jag ār företagarborgarråd – jag anser att definitivt behöver fler företag och att nāringslivets villkor ska stå högt på agendan. Vālkomna med synpunkter! Det finns mycket som kan göra tillsammans, bl a utveckla arbetsmarknaden i Stockholm. /
Sista sammanträdet som ordförande
Idag har jag haft mitt sista sammanträde som ordförande i miljö- och hälsoskyddsnämnden. Det har varit mycket intressanta år och jag har lärt mig mycket nytt. Vi har också utvecklat miljöfrågorna i staden under mandatperioden. Klimatpakten, miljöprogrammet, nya miljöprofilområden är bara några exempel. Fantastiska insatser har gjorts av förvaltningens medarbetare i form av effektiviseringar och ökad tillgänglighet för stockholmarna. Webblösningar har gjort det enklare att ansöka om tillstånd för att installera bergvärmepumpar, tillstånd på livsmedelssidan mm.
Tack alla duktiga medarbetare på miljöförvaltningen och kollegor i nämnden för dessa 4 år och lycka till Per Ankersjö med ett spännande uppdrag.
/
