Opposition med spenderbyxorna på

 

Socialdemokraterna har idag gått ut med ett pressmeddelande om cykelsatsningar. Dels så säger de att de ska satsa 100 miljoner kr/år för att bygga ut cykelbanor. Det är intressant att de säger detta. Det har de även i årets budget. Lustigt nog är deras investeringsbudget lika stor som vår när det gäller antalet miljoner. De har dock fortsfarande inte talat om vilka projekt som de ska ta bort av de som vi finansierar inom denna summa. Är det Norra Länken? Är det E18? är det söderledstunneln? Dessutom har de sagt att de ska bygga bullerplank på Nynäsvägen. Även det en investering på över 100 Mkr. Således lovar de redan nu investeringar  motsvarande minst 100 miljoner kronor utöver den budget de själva har lagt. Det är lätt att vara i opposition när man inte behöver ta ansvar för finansieringen. Så till socialdemokraternas cykelsatsning. De säger att de under nästa mandatperiod ska:

* Göra en kartläggning av och åtgärda mötespunkter mellan gång- och cykeltrafikanter i de stora stråken. MIN KOMMENTAR; Det arbetet pågår.

•Initiera ett samarbete med trafikverket och polisen för att  höja trafikmoralen. KOMMENTAR; Trafikkontoret har kontinueringt samarbete med polisen i dessa frågor.

• Se till att det finns flera stationära cykelpumpar i staden och i förorterna. KOMMENTAR; det är på gång. 2 eller 3 nya kommer i år

• Prioritera snöröjning också av cykelbanor. KOMMENTAR; Idag prioriteras det vägnät där utryckningsfordon och kollektivtrafiken går. Så måste det vara även framgent. Därefter kommer cykelbanor i prioriteringen.

• Synkronisera rödljusen även för cyklister. KOMMENTAR; grön våg är på gång för cyklister

• Lånecykelsystemet bör utvidgas med stationer vid samtliga t-banestationer i hela staden. KOMMENTAR; Det är en fråga om utrymme på platsen. Stationerna kräver mycket utrymme som kanske inte finns vid vare station.

• Att lånecykelsystemet blir en del av kollektivtrafiken så man kan låna cykel via SL-kortet. KOMMENTAR; finns redan  se denna länk

 

 

 

Vi satsar 100 miljoner per år på utbyggnad av cykellederna – www.socialdemokratern… Sida 1 av 1 

 

Rundabordssamtal om fordonsgasläget i Stockholm

Idag har vi haft det 7:e rundabordssamtalet om fordonsgasläget i Stockholm. Representanter från produktion, distribution och förbrukare var som vanligt på plats. Det är frustrerande att tillståndsprocessen tar lång tid i staden. Produktionsanläggningen i Skarpnäck kommer tex att bli försenad med ca 2 år bla pga överklaganden. Många vill köra på biogas men ingen vill ha en anläggning i sin närhet. Att frakta gasen långt bort ifrån till Stockholmsmarknaden är ingen bra lösning. Produktionen bör ske här i största möjliga utsträckning. Idag finns det 13 tankställen i Stockholms län. Under 2010 byggs det enligt Energigas Sverige ytterligare 10 tankställen. Det innebär att vi kan räkna med en fördubblad kapacitet inom ett år om allt går som på räls.

AGA, som har de flesta nuvarande tankställen – har ökat sin försäljning av gas med 70% i år jämfört med 2009. 38% av Taxi Stockholms bilflotta är idag gasbilar. Hittills har de köpt in en gasbil/dag under 2010. SL har 101 biogasbussar i trafik. 

Stockholm Vatten och Scandinavian Biogas har inlett ett utvecklingsarbete som innebär att produktionen av gas från Henriksdalsverket, Brommaverket och Louddenanläggningen kan komma att fördubblas under de kommande 5 åren jämfört med idag. Ett konkret exempel på vad försäljningen av Fordonsgasbolaget till Scandinavian biogas har lett till.

Sammantaget ser det ljust ut när det gäller utvecklingen men det är alltjämt mycket sårbart pga behovet av leveranser av gas från andra delar av landet, långa leveranstider för att byta ut komponenter som är trasiga i pumpar mm. Jämfört med hur det såg ut i regionen i slutet av 2006 har det skett en fantastisk ökning av såväl produktion som efterfrågan på gas i Stockholmsområdet. 2006 var biogasförsäljningen lite drygt 4 miljoner Nm3. 2009 uppgick den till närmare 11 miljoner Nm3, varav nästan 8 miljoner Nm3är biogas. Allt talar för att vi bara sett början på en växande fordonsgasmarknad i Stockholm.

I Sverige är biogasandelen i fordonsgasen 63%, på stockholmsmarknaden är andelen 72%.

Idag finns det också betydligt fler aktörer på marknaden som tillsammans bidrar till att öka produktionen och utbudet. 

/

Svenska Dagbladet och fjärrvärmen

SvD skriver att Norra Djurgårdsstaden ska få fjärrvärme från Sveriges enda kolkraftverk. Två kommentarer med anl av detta.

1. 87 % av fjärrvärmeproduktionen i Stockholm baseras bla på förnyelsebara och återvunna bränslen. De återstående 13 % ska Fortum fasa ut.        

 2. Det är inte ett kolkraftverk utan ett kraftvärmeverk. En betydande skillnad  inte minst miljömässigt. Men det låter ju värre att beskriva det som ett kolkraftverk. Vad nu svd kan ha för syfte med det…

Norra Djurgårdsstadens miljöprogram presenterat

I dag presenterade jag Stockholms miljöprogram för den nya stadsdelen Norra Djurgårdsstaden.  10 000 nya bostäder och 30 000 nya arbetsplatser byggs i stadsdelen, där husen kommer att producerar egen el, det farliga avfallet ska bort från hushållssoporna och kollektivtrafiken eller cykeln ska vara det naturliga valet.

 Med Norra Djurgårdsstadens ambitiösa miljöprogram visar Stockholm att vi vill fortsätta att vara Europas miljöhuvudstad även efter 2010. Arbetet är ett unikt samarbete med näringslivet för att hitta nya spetslösningar på stadsutvecklings-området. Stockholmarna kan lita på att vi fortsätter att jobba för en än mer grön och klimatsmart stad.Miljöprogrammet för Norra Djurgårdsstaden anger baskraven för alla de som ska vara med och utveckla området när det kommer till ekologisk hållbarhet, klimatanpassning och hållbar livsstil i stadsdelen. Programmet är utgångspunkten för fastställandet av konkreta krav och ambitionsnivåer för anläggandet, byggandet samt den framtida driften av den nya stadsdelen. Norra Djurgårdsstaden är ett unikt projekt där staden, i nära samverkan med näringsliv och akademi, sätter upp tuffa miljömål. Genom att satsa på miljöteknik i världsklass kommer de medverkande Stockholmsföretagen få en hel stadsdel att visa upp för utländska investerare och kunder, vilket ger Stockholm otroliga konkurrensfördelar och säkrar framtida gröna jobb. Norra Djurgårdsstaden är ett av tre miljöprofilområden i Stockholm, de andra två varande miljonprogramområdena samt Västra Liljeholmen. Norra Djurgårdsstaden är idag ett av 18 globala projekt som samarbetar inom ramen för Clinton Climate Initiative.

STING, Shanghai och Naturvårdsverket

Tillbaka från Shanghai och en spännande inblick i den snabba och målmedvetna utveckling som sker i bl a städerna för att minska miljöpåverkan. Rätt hanterat finns det stora affärsmöjligheter för svensja företag.

STING, Stockholm Innovation and Growth, hade sin dag med många intressanta nya företag. Dessvärre hann jag inte vara med under dagen men jag gjorde ett snabbesök under lunchen och hann träffa några intressanta företag.  Anledningen till att jag inte kunde vara med var att jag tillsammans med några från Trafikkontoret och trafik- och renhållningsnämndens vice ordförande Jan Valeskog (s) var och träffade Naturvårdsverket för att tala snöröjning. Kan tyckas märkligt så här i sommartider. Men erfarenheterna från vintern och den begränsning som det faktum att snö som flyttas betraktas som avfall gör att vi ville framföra till Naturvårdsverket vilka problem som detta innebär för Stockholm. Sjötippning sker bara på dispens och det innebär att det är svårt att få långsiktiga lösningar på snöhanteringsfrågan. Naturvårdsverket visade inte på något sätt att man var intresserad av att ändra på regelverket utan det att snö som flyttas kommer även i fortsättningen att betraktas som avfall och därmed så kommer det att krävas tillstånd för att lägga ner den. Däremot hade vi bra diskussioner om hanteringen och problematiken. 

Lånecyklarna var en fråga som var uppe på trafiknämnden. Nu har förvaltningen tagit fram förslag på 21 nya platser för stationer. Nu återstår det att se om stadsbyggnadsnämnden beviljar bygglov. Vore ju bra med en snabb hantering av frågan.

/

Alla trafikslag behövs

Jag har tidigare påpekat att vänsterns och miljöpartiets politik som går ut på att cykelbanor ska ersätta vägar och fordonstrafik är orealistisk. Dagens DN-artikel ger stöd för min uppfattning. I DN-artikeln den refereras  det till intressant forskning som professor Jonas Eliasson gjort på KTH. Den visar att det bara blir en mycket liten minskning av trafiken på vägarna även om hälften av alla bilresor som görs idag skulle göras per cykel istället. Och så är det av det enkla skälet att många fordonstransporter inte kan ersättas med cykel. Detta innebär dock iknte att det inte är viktigt att bygga ut infrastrukturen för cyklister, för det behövs. Men man ska inte tro att det går att ta bort vägar genom att bygga ut infrastrukturen för cyklar.

Till Shanghai når mig också informationen att s vill minska vägkapaciteten vid Slussen. Jag hänvisar till mitt blogginlägg under tisdagen och vill understryka att ingen är betjänt av att vi underdimensionerar infrastrukturen kring Slussen. Jag blir bekymrad om (s) är inne på en sådan linje. Det verkar inte vara likt min kollega Jan Valeskog (s) i trafiknämnden.

/

Nya och gamla slussen

Det finns de som hävdar att det ska byggas en ny motorväg som en del av nya slussen. Inget kan vara mer felaktigt. Idag upptar den totala ytan mellan saltsjön och mälaren över 100 m väg/betongyta. I nya slussen kommer det att bli 40-45 meter. Det är en oerhörd skillnad och en radikal öppning av vattenytan. Tro inte på belackarna som talar om ”ett stort motorvägsbygge”. Titta på hur stor skillnaden faktiskt är mellan idag och förslaget.  

slussen_webb

Mer studentflak å dubbdäck

Det kom just ett samtal från en man som igår var ute och gick med en barnvagn. Ett studentflak passerade och en burk öl hälldes ut från flaket – ner över den 10 månader gamla baby. Detta är inte ok! Om studenterna ska få förståelse för att de ska ges utrymme att glädjas över studenten så måste de bete sig anständigt. Det är inte anständigt att hälla öl över en baby. Det är inte ens anständigt att hälla ut öl över ett lastbilsflak. Skärpning!

Till min oerhörda förvåning såg jag en bil som körde omkring med dubbdäck idag på morgonen. Hur tänker man då??

Till min glädje läste jag igår en mycket bra artikel i SvD näringsliv om Norra Djurgårdsstaden. Detta stadens nya miljöprofilområde som miljöpartiet försöker att baissa. Kan det möjligen bero på att de inte har ett uns del i projektet som sådant? Det är nämligen ett miljöprofilprojekt som helt och hållet har tagits fram under denna mandatperiod.

Nu åker jag till Shanghai för att bidra till att marknadsföra svensk clean tech och Stockholms miljöarbete vid världsutställningen.

 

/

Illustrativt om Stockholms sårbarhet och mp hantering av pengar

I helgen var det en bra artikel i DN om Essingeleden och dess slitna konstruktioner. Det är ingen nyhet att Essingeleden behöver renoveras, men det är ack så viktigt att lyfta fram frågan om Stockholms sårbara infrastruktur. Alla som rör sig i trafiken vet hur oerhört sårbart systemet är . Vi kan inte vänta längre med att bygga nya vägar som ska avlasta Sveriges mest trafikerade väg. Nödvändiga reparationer har länge lagts på is eftersom det är idag är helt omöjligt att stänga av Essingeleden för trafik. För mig är det helt obegripligt att, som vänsterpartierna, säga nej till Förbifart Stockholm och på så sätt bädda för totalt trafikkaos den dagen då Essingeleden inte längre håller. Varuleveranser, sjuktransporer och bussar går också på vägar. Än mer obegripligt är det att (s) ställer upp på mp-v spelet kring Förbifarten.

 På samma team kan dessutom konstateras att Miljöpartiet fullkomligt struntar i hur skattepengar används. Det är inte seriöst att ett parti som aspirerar på regeringsmakten säger att det är helt okej att en miljard kronor, av skattebetalarnas pengar, går förlorade om det blir ett nej till Förbifarten i den föreslagna folkomröstningen 2012.  Enligt Miljöpartiets trafikpolitiska talesperson Karin Svensson Smith  händer det att fel beslut fattas och då är det enligt henne bättre att inse det och gör om istället för att fortsätta att göra fel. 80% av stockholmarna tycker att Förbifarten behövs. Jag befarar att om mp,v får möjlighet att genomföra sin folkomröstning (vilket alla kan sätta stopp för genom att inte ge dem chansen vid höstens val) så kommer de att vrida till resultatet så att det kan tolkas som ett nej. Att bygga Förbifart Stockholm kommer aldrig att vara ett fel beslut. Det behövs både vägar och spår i Stockholm.

/

Bodströms populism mot studenterna

Thomas Bodström bjöd idag till pressträff om ungdomspolitiken. Han genomförde det på ett lastbilsflak utanför Operan. Intressant att justitieutskottets ordförande genomför en pressträff som från ett lastbilsflak. Inte nog med att han försöker att rida på populism kring studentflaken, han stoppar också trafiken i området. Jag hoppas att lastbilen hade tillstånd att stå där den stod.

http://www.youtube.com/watch?v=vuVkddp2ylM

http://www.youtube.com/watch?v=KxIRDG7WhVg