Ang studentflaken

Det slår mig just att det faktiskt var i dessa dagar för många, många år sedan som det nuvarande presidiet i trafik- och renhållningsnämnden – dvs jag och Jan Valeskog (s) tillsammans firade att vi tagit studenten – på ett studentflak i Västerås………

/

aventyrsgolf

Studentflaken och sossarna

Carin Jämtin försöker att framställa det som om det är jag som försöker stoppa studentflaken. Det är fel. Det är trafikkontoret som beslutar om reglering av trafiken och det är de som nu har velat förbjuda studentflak runt sergelrondellen. När det nu har blivit omfattande kritik mot detta beslut så har de vänt sig till politiken för att vi ska avgöra frågan. Mitt besked är att studentflaken ska få köra.

Det är ingen bra idé att ändra förutsättningarna på detta sätt mitt under studentutspringen. Jag har full förståelse för att många studenter är upprörda och det kommer inte att bli något förbud mot studentflaken. Alla de studenter som sett fram emot att ta sin student och åka på flaken kommer att kunna göra detta år.

Jag minns själv hur himla kul det var att åka på flaket efter det att man lämnat skolan. Så Jämtins försök att framställa mig som studenternas fiende är dömt att misslyckas. För socialdemokraternas omtanke om studenternas framtid återspeglas ju inte direkt i politiken i övrigt med höjda skatter om man vill anställa ungdomar och höjda kommunalskatter och andra skatter i övrigt. Men jag tror att många studenter genomskådar att omsorgen om dem just idag handlar mer om att försöka ta politiska poänger – dvs plakatpolitik.

/

Nya klimatpaktsföretag och gowallaspottar i miljökarta

Mötet med nya klimatpaktsföretag är alltid lika stimulerande. Idag var det bl a Cremab Isolering, Bikeguide Stockholm, Samariten Ambulans AB, Svenskt Butikskött AB och Akka Hemservice som var med. Klimatpakten växer hela tiden och det är fantastiskt kul.

På lunchen var jag med på Handelskammarens årsmötesmiddag. Där delades deras stadsmiljöpris ut och glädjande nog var det det gemensamma projektet bibliotek vid T-banestationerna som fick priset. Väldigt roligt att detta utmärkta initiativ uppmärksammas på detta sätt av Handelskammaren.

Idag har jag också presenterat The Green Capital Map, en grön guide till Stockholm. Här kan var och en få mer information, och samtidigt motion, genom att vandra till de olika platser som genom åren bidragit till det faktum att Stockholm blivit Europas första miljöhuvudsatd. Kartan kan hämtas på Stadsbiblioteken, Turistinformationen och på Stadsmuseet. Det kommer också att arrangeras gröna vandringar för de som inte vill gå på egen hand.

I och med detta är också Stockholm först i landet med en gowalla-trip. Sex platser finns som spots i den mobila internettjänsten Gowalla. Där kan du bl a hitta ”Green light district”.

watch?v=o2LVpvFFk0s

svenskt kött klimatpakt

Bötfälla nedskräpare

Sedan den borgerliga majoriteten tillträdde 2006 har frågan om nedskräpning legat högt på alliansen agenda. Det är viktigt att staden tar sitt ansvar samtidigt som stockholmarna tar sitt. En fråga som tidigt lyftes var möjligheten för staden att bötfälla dem som skräpar ner. Efter ett antal legala turer, orsakade av ett överklagande av stadens beslut att skriva in i den den lokala ordningsstadgan att nedskräpning skulle bötfällas, konstaterades det att staden inte har någon rådighet i frågan utan det är en polisiär uppgift.

Jag tycker att parkvakter med möjlighet att bötfälla dem som skräpar ner hade varit en bra idé för att förstärka och förtydliga det personliga ansvaret, men det är tyvärr inte möjligt dags dato. Det är bra att Erik Slottner (KD) lyfter frågan igen. Mitt tips är att rikta fokus mot lagstiftaren då vi redan gjort vad vi kunnat i staden för att hitta en lösning i frågan.

/

Nytt cykelstråk på Hamngatan och några ord om Köpenhamn

Idag har jag invigt det nya cykelstråket på Hamngatan. Det är en bra komplettering till Spårväg City som invigs till hösten. Jag har sagt det6 tidigare och jag säger det igen – det är många cykelsatsningar som sker i staden.

I dagens SvD kunde vi läsa om att det är många köpenhamnare som cyklar. en mycket större andel än i Stockholm. Och så är det. Det som inte stog i artikeln är att vi, till skillnad från Köpenhamn, att närmare 80% av alla resor som sker under rusningstid sker via kollektivtrafiken. I Köpenhamn är det bara 1/3 av köpenhamnarna som använder sig av kollektivtrafiken. Jag tycker att det är himla bra att det är en så stor andel som åker kollektivt i Stockholm och jag hoppas att SvD skriver en artikel på det temat. För det är en viktig anledning till att vi blivit Europas miljöhuvudstad.

IMG_1167

Fimpsug och Naturskyddsföreningen

Idag har jag presenterat Stockholms fimpsug. 65 procent av allt skräp på marken är fimpar. De är farligt avfall och svåra att få upp. Det krävs manuell plockning. Men nu har trafikkontoret hittat en maskin, en fimpsug, som kahn användas för att suga upp fimparna från marken. Tobaksbolagen är med och finansierar städsatsningen, liksom ett erbjudande till stadens restauranger om att sätta upp askkoppar vid entreerna.

Förhoppningsvis leder denna satsning till att vi slipper se en massa fimpar slängda på stadens gator och i parkerna.

 

Naturskyddsföreningen har idag utsett Sveriges klimatkommun. Stockholm kom på andra plats, ett poäng efter Östersund. Det är välkommet att Naturskyddsföreningen på  detta sättbekräftar Stockholms miljö- och klimatarbete.

/

Sjöräddningssällskapet räddar havsmiljön i Stockholm

Ett första förband på miljön, det kallar Sjöräddningssällskapet sin satsning på att minska effekterna av oljeutsläpp i den marina miljön. Tack vare en donation från specialoljeföretaget Nynas, utrustas räddningsstationen i Stockholm med miljöräddningssläp. Jag deltog idag vid sjösättningen av miljöräddningssläpet vid Skeppsholmen. Tack vare detta kan utsläppen snabbt tas omhand vid en olycka. Oljan kan omgärdas och forslas in till land för att där omhändertas. I och med att Sjöräddningssällskapet har målet att på 15 min från det att larmet går lämna kaj så kan man på detta sätt göra en oerhört snabb insats och begränsa spridningen av oljeläckage och därmed rädda stränder och djurliv från oljeskador. Sedan kan kustbevakningen eller brandförsvaret ta vid efter Sjöräddningssällskapets snabba insats.

Ett strålande exempel på det jag brukar framhålla; att det är mycket tack vare enskilda individers och företags miljöengagemang som Stockholm ligger så långt framme på miljöområdet.

/MiljšrŠddning i Stockholm

Certifieringen till Sjöräddningssällskapets station i Stockholm. Utbildningen genomförs av Sjöräddningssällskapets Miljöräddningsskola i samabete med Kommunal räddningstjänst, Kustbevakningen och Nynas egen räddningstjänst.

Fjäsk för cyklister?

Tidningen City anklagar mig för fjäsk för cyklister maa trafikkontorets cykelkampanj. De verkar ha missat att detta är en årlig kampanj och inte något som är kopplat till mediaskriverier.

/

Träd och finanser

Från majoritetens sida har vi flera gånger framhållit att det är viktigt med träd i staden. Nu har vi tagit ytterligare ett alternativ, utöver den trädnorm som innebär att det ska planteras ett nytt träd för varje ny lägenhet som byggs under nästa mandatperiod. Det handlar om att slå vakt om gamla träd. Staden ska inrätta ett trädråd som ska ansvara för att skyddsvärda träd inte tas ner. Skyddsvärda träd ska också markeras i detaljplaner. Jag skrev mer om detta i torsdags.

Miljöpartiet har gått ut och påstått att vi inte har någon finansiering för dessa trädinitiativ. Det är fel. I stadens budget finns finansiering för trädplanteringen på tex Hornsgatan. De 15.000 träden som ska planteras under nästa mandatperiod ska givetvis finansieras via exploateringen. Så läs på bättre nästa gång innan ni påstår att vi gör ofinansierade satsningar. Och dessutom vore det ju bra om vissa journalister kollar fakta innan man okritiskt sprider miljöpartiets påståenden vidare.

/

Träd, båthållplatser och cyklar

Stockholm stad måste bli tydligare med att skydda våra stora vackra träd. Det konstaterar Kristina Alvendal och jag i ett uttalande idag. Träd tar flera hundra år på sig att växa och bli vackra. Det är lätt att snabbt ta slut på detta liv och det är inte acceptabelt att det ska vara så lätt som det är idag. Därför vill vi skärpa regelverket i staden. 

Stockholm har ett världsunikt bestånd av månghundaråriga ekar och stora gamla tallar. Långt ifrån alla av stadens stora träd har idag skydd. Nu föreslår majoriteten i Stockholms stad att skyddet ska stärkas genom detaljplaner och genom särskilda avtal, och införandet av ett trädråd.– Grönska är viktigt i en storstad och när staden växer får detta inte leda till att stockholmarnas närhet till parker och grönområden minskar. Genom att införa ett särskilt trädråd samlar vi all kompetens i staden på samma ställe och ger våra unika träd ett bättre skydd. De stora träden adderar mervärden till vår gröna stad och det är rimligt att lägga extra resurser på att utöka skyddet för dem, säger miljö- och trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M).

– Vi har ett mål om att plantera 15 000 nya träd under de kommande fyra åren och då är det också naturligt att skydda och förvalta de gamla värdefulla träd som vi redan har. Som ett led i detta kommer värdefulla träd skötas bättre genom att varje träd får en trädvårdsplan, säger stadsbyggnads- och fastighetsborgarrådet Kristina Alvendal (M). Följande åtgärder föreslås:

• Träd som har en diameter över 1 meter eller är äldre än 140 år anses som särskilt skyddsvärda

• Staden inrättar ett trädråd med olika kompetenser som verkar förvaltningsövergripande

• Skyddsvärda träd ska markeras i detaljplaner.

• Trädvårdsplaner ska upprättas för skyddsvärda träd.

• Det ska vara lätt att ta del av var värdefulla träd finns. På stadens hemsida ska det finnas kartor och upplysning om var trädfällningsförbud råder.

Staden genomför nu också en cykelkampanj och uppmuntrar stockholmarna till att cykla. Tack för att du cyklar är rubriken på kampanjen som Stockholm stad startar i veckan för att få fler att ta cykeln till jobbet. För att tacka alla som cyklar bjuder Trafikkontoret på en energibit, en cykelkarta, lite information om säkerhet och tips för hur cykeln kan vårrustas. Samtidigt som vi arbetar med att förbättra framkomligheten och trafiksäkerheten för alla trafikanter i Stockholm, vill vi uppmuntra och tacka alla som dagligen cykelpendlar till jobbet. Stockholms cyklister är viktiga då de bidrar till bättre luft och minskad trängsel – samtidigt som cyklisterna mår bättre och orkar mer.

 

Båthållplatserna ska läggas till detta. Där underlättar vi för transporter på vatten. Alla tre områdena är en förstärkning av det faktum att Stockholm är Europas miljöhuvudstad.

/