socialdemokraterna näst intill desperata

S har nu insett att de har problem i Stockholm. Fastighetsskattehöjningar är inte populärt, liksom sveket om Förbifrten.

Men även om de nu försöker att sprida ut dimridåer kring sin politik för att locka väljare så är det en sak som man kan lita på. De höjer skatter, de viker sig för miljöpartiet och de satsar på bidragslinjen i stället för arbetslinjen.

Den som vill ha Förbifarten ska definitivt inte rösta på s, v eller mp.

Energimyndigheter säger ok till 62 miljoner för elbilsupphandling

Den gemensamma upphandlingen av elbilar som Stockholm stad och Vattenfall har tagit initiativ till stöds av Energimyndigheten. De har beviljat projektet 62 Mkr i stöd. Det innebär att det kan starta på allvar. Intresset är stort från många olika håll, såväl privata som offentliga aktörer. Företag som är med i Klimatpakten i Stockholm har bl a anmält intresse. Förflottan består av 50 bilar och upphandlingen kommer att ske i flera steg. Detta är den största elbilsupphandling som genomförts i Sverige. Men det är också den omfattningen som krävs om vi ska kunna attrahera elbilsleverantörer att introducera sig snabbt på den svenska marknaden. 

/

Båthållplatser vid innerstadskajerna i Stockholm

Idag invigde jag en båthållplats vid Strandvägen, Visit Skärgården. Totalt kommer Stockholms hamnar att sätta upp ca 20 stolpar vid innerstadskajerna. Dessa kajplaser är till för att hämta och lämna passagerare. Förhoppningsvis leder dessa till att det blir än lättare att använda sig av stadens vatten för transporter. Syftet är inte att båtar ska kunna ligga en längre tid utan det handlar om att under 10 minuter lägga till vid en kaj. Vissa av platserna kan också användas av fritidsbåtar. Så framöver kommer fritidsbåtägare att kunna säga; jag plockar upp dig vid Norr Mälarstrand, Vintertullen, Luxkajen, Djurgårdsbron, Långholmen, Mandelparken, Strandvägen, Söder Mälarstrand. Och det ska inte råda någon som helst tvekan om var detta är – för det finns en båthållplats!

Redan nu finns båthållplatserna utmärkta på Strandvägen, Allmänna gränd och Djurgårdsbron.

Njut av Stockholm och dess vatten med hjälp av dessa båthållplatser! Förhoppningsvis leder dessa hållplatser också till att fler aktörer kommer ut på marknaden så att vi kan få fler transporter på vattnet.

/

SvD fortsätter om cyklingen

Alla partier vill satsa på cykling utom moderaterna säger SvD idag. Detta är inte korrekt. Det jag har invänt mot är att avsätta särskilda summor för cykelbanor i en särskild budget. Som jag skrev igår på min blogg, lika lite som vi har särskild budget för gångbanor så har vi det för cykelinvesteringar. Vi ser helheten i investeringarjna och självklart är cykelinfrastruktur en viktig del i detta. Att framställa det som om vi inte vill satsa pengar på cykelinfrastruktur är grovt vilseledande.

Trafikfrågorna är viktiga i Stockholm, de berör många. Att bara fokusera på cyklisterna är helt fel. Vi måste ha ett helhetsperspektiv när det gäller trafiken i Stockholm. Det vägrar oppositionen att inse, och även SvD verkar det som, men trafiklösningar som inte ser till helheten blir inte bra. Cyklister är ett toppentillskott och självfallet ska den infrastrukturen fungera bra. Men det handlar också om att se till att underhållet av den befintliga cykelinfrastrukturen fungerar bra. Det feramgår av den analys som SvD skrev om igår. Men det är inte lika roligt att tala om att man ska sköta om det som finns. Roligare verkar det vara populist och ägna sig åt överbudspolitik och enbart fokus på cyklar. Men det är inte ansvarsfullt, vi har problem i Stockholm med infrastrukturen i stort och det är viktigt att förstå att denna utmaning måste hanteras med utgångspunkten -Alla ska med. 

Majoriteten inte har en särskild budget för cykelinfrastrukturen, lika lite som vi har en särskild budget för byggandet av gångbanor. Vår integrerade trafikpolitik utgår ifrån att alla trafikslag måste beaktas. Detta till skillnad från oppositionen som vill prioritera cyklar och kollektivtrafik och tydligt uttalar att detta ska ske på bekostnad av framkomligheten på stadens vägar för tex varuleveranser och bilister. 

När staden bygger nytt byggs givetvis också en cykelinfrastruktur i anslutning till detta. Det Slussenförslag som finns och som förhoppningsvis kommer att antas av kommunfullmäktige innebär en radikalt förbättrad situation för cyklisterna över Slussensnittet i form av bla en cykelbro längs med tunnelbanebron och särskilda cykelbanor i anslutning till bron från söder till Gamla stan. Även dessa är en del i exploateringen. Norra Djurgårdsstaden är ett annat exempel på hur planerna innebär tydliga cykelsatsningar. 

I anslutning till spårvägcitybygget anläggs nu cykelstråk på Hamngatan och på Kungsträdgårdsgatan. Kungsgatan vid Kungsbron kommer också att få cykelfält när husbyggetmitt emot Oscarsteatern är klart. Trafiksäkerheten är också en viktig fråga och de cykelboxarna som införs på många håll i staden är bara ett exempel på hur man lätt kan hitta lösningar som är bra för såväl fordonstrafikanterna som cyklisterna. På trafiknämnden i juni ska trafikkontoret få i uppdrag att ta fram en samlad cykelplan för Stockholm. Hittills har de cykelplaner som funnits separerat inner- och ytterstaden. Det är feltänkt. Cykelinfrastrukturen måste ses som en helhet och också på ett bättre sätt än idag länkas ihop över kommungränserna.

Så visst kan man påstå – som SvD i sin artikelingress – att alla partier lovar mer pengar till cykelsatsningar utom Moderaterna. Men då talar man inte sanning.

/

Intressant om cyklar i SvD

I dagens SvD finns det en stor artikel om cykling. I den framställs det som om vi från majoritetens sida inte är intresserade av cykelfrågor. Detta är helt fel. Det finns anledning att göra ett antal kommentarer om hur vi ser på cykelfrågorna i Stockholm.

1. Den analys av cykelinfrastrukturen som det hänvisas till i artikeln har genomförts just för att vi ska få ett bra helhetsperspektiv av vad som är bra och vad som är dåligt i dagens cykelinfrastruktur. Ett utmärkt underlag för att  jobba med förbättringar. Analysens slutsats är att det på det stora hela är det bra men att det finns uttalade problem tex att underhållet av det befintliga nätet måste bli bättre. Det konstateras också att det är trångt på cykelbanorna in till city av det enkla skälet att de går på broar.

2. Jag har vid ett antal tillfällen upprepat att majoriteten inte har en särskild budget för cykelinfrastrukturen, lika lite som vi har en särskild budget för byggandet av gångbanor. Vår integrerade trafikpolitik utgår ifrån att alla trafikslag måste beaktas. Detta till skillnad från oppositionen som vill prioritera cyklar och kollektivtrafik och tydligt uttalar att detta ska ske på bekostnad av framkomligheten på stadens vägar för tex varuleveranser och bilister.

3. När staden bygger nytt så byggs givetvis också en cykelinfrastruktur i anslutning till detta, vilket gör att det återfinns inte i några särskilda budgetanslag. Tex så innebär det Slussenförslag som nu finns och som förhoppningsvis kommer att antas av kommunfullmäktige en radikalt förbättrad situation för cyklisterna över Slussensnittet i form av bla en cykelbro längs med tunnelbanebron och särskilda cykelbanor i anslutning till bron från söder till Gamla stan. Även dessa är en del i exploateringen. Norra Djurgårdsstaden är ett annat bexempel på hur planerna innebär tydliga cykelsatsningar.

4. I anslutning till spårvägcitybygget anläggs nu cykelstråk på Hamngatan och på Kungsträdgårdsgatan.I artikeln beskrivs att det är svårt för cyklister i anslutning till byggnationer i staden. Det instämmer jag i och det framkommer också i den analys som trafikkontoret genomfört. Det är inte acceptabelt att det är dåligt skyltat i anslutning till byggnationerna och det måste bli bättre.

5. I artikeln sägs det att det är känsligt med grön våg för cyklister. Det får stå för journalisterna. Jag tycker att det skulle vara intressant att studera det närmare om det skulle vara möjligt och var det kan passa utifrån det övergripande mål som vi har att framkomligheten ska vara god.

6. Jag håller helt med om att det behövs förändrade attityder i stockholmstrafiken. Det gäller alla berörda trafikantslag. Bilisterna måste inse att cyklisterna har kommit för att stanna och att de kommer att bli fler. Men cyklisterna måste också inse att man måsta ta det lugnare i trafiken i innerstaden. Det är trångt på gatorna i innerstaden och hastigheten måste anpassas till detta faktum. Alla måste hjälpas åt för att det ska bli en bra trafiksituation. 

7. Cykelboxarna som införs på många håll i staden är bara ett exempel på hur man lätt kan hitta lösningar som är bra för såväl fordonstrafikanterna som cyklisterna.

8. På trafiknämnden i juni ska trafikkontoret få i uppdrag att ta fram en samlad cykelplan för Stockholm. Hittills har de cykelplaner som fiunnits separerat inner- och ytterstaden. Det är feltänkt. Cykelinfratsrukturen måste ses som en helhet och också på ett bättre sätt än idag länkas ihop över kommungränserna.

  /

Fotografiska

Var igår på Fotografiska i Stora Tullhuset. Stockholms nya stora internationella begivenhet. Fantastiska bilder av bl  a Lennart Nilsson och Annie Leibovitz som måste ses. Gå dit, njut av utställningen och av utsikten. Det är första gången som detta hur ritat av Ferdinand Boberg, är öppet för allmänheten. Missa inte Dan Wolgers fina staty Torso som står vid entren till Fotografiska, Stora Tullhuset, Stadsgårdskajen.

/

Dubbdäck, reaktorer, Skanska och snöröjning

Morgonen började med ett Rotaryföredrag om Stockholm, Europas miljöhuvudstad. Stort intresse och engagemang. Lunchen intogs i KTHs reaktorhall på Drottning Kristinas väg. Intressant industrihistorisk plats som nu används som bla scen. Jag talade vid ett möte inom ramen för forskningsprogrammet ”Business leadership in an Era of Energy Shift and Climate Change”. Även här var det mycket miljöhuvudstad men även mer specifikt kring våra tuffa miljömål i Norra Djurgårdsstaden.

Skanska jobbar mycket medvetet med miljöfrågor. Det framgick tydligt vid ett möte som jag hade idag på em med bla Skanskas Sverigechef  Anders Danielsson, Cecilia Fasth Green Business Officer och Agneta Wannerström miljösamordnare. Skanska miljömärker sina egna arbetsplatser. En grön arbetsplats har högre miljöambitioner än Skanskas standard. Bra initiativ. Det finns mycket att göra på en byggarbetsplats. Skanska jobbar också med olika miljömärkningssystem. Inom kort kommer de att kunna presentera ett Svanenmärkt bostadsområde. De har noterat, precis som många andra, att kunderna ställer allt högre krav på kontor och bostäder utifrån ett miljö- och energieffektivitetsperspektiv.  Och den stora utmaningen ligger i att miljöeffektivisera det befintliga fastighetsbeståndet. Och det kan de – ett exempel är från Emire State Buildning i New York.

Det är också intressant att höra hur man jobbar i andra länder med miljöfrågor. Tex har Storbritannien nyligen infört en koldioxidbeskattning av fastigheter.

Trafik- och renhållningsnämnden hade en full agenda med bl a återrapportering av dubbdäcksförbudet på Hornsgatan. Kontoret fick i uppdrag att, utifrån det förslag som Transportstyrelsen kom med i förra veckan, analysera möjligheterna att inför miljözon för personbilar i Stockholm. Det innebär att de vill öppna för att reglera dubbdäcksanvändningen inom en miljözon. Det finns redan idag en miljözon för tunga fordon och en idé skulle kunna vara att samma zon skulle kunna gälla dubbdäcksregleringen. Men det viktiga är att vi klara luftkvaliteten och kontoret kommer nu att återkomma med ett förslag.

Ett annat ärende som engagerar stockholmarna är snöröjningen. Vi hade idag en redovisning av hur den har fungerat och vad som behöver göras för att det ska fungera bättre. Problemet med var snön ska göras av som röjs från gatorna måste lösas. Just nu finns det ingen dispens för sjötippning och vi talar om behov av landdepårer som motsvarar ytan av 50 – 80 fotbollsplaner som behövs som volymreserv. Ingen kan nog riktigt föreställa sig vilka mängder snö som vi faktiskt hade i Stockholm under denna vinter. Vi måste hitta en långsiktig lösning på var snön ska forslas vid snöröjningen. Klarar vi inte det så kommer staden inte att fungera – för snön måste kunna fraktas bort.

Även om vintern känns avlägsen så är det en fråga som vi måste jobba med nu för att ha en bra lösning till vintern.

/

Nya e-tjänster på miljöförvaltningen

Effektiviseringen och serviceinriktningen fortsätter på miljöförvaltningen. Nu kan man anmäla misstänkta fall av matförgiftning och klagomål på tex buller via förvaltningens hemsida. Det är förhoppningsvis en tjänst som leder till ett effektivare arbete på förvaltningen och en bättre service gentemot stockholmarna.

Idag har vi också tydliggjort att byggnaderna i den volymstudie som finns i samrådet för Slussen inte är en helig fråga. En poäng med samråd är ju just att få in synpunkter på förslagen. I detta ärende har det kommit in många synpunkter på byggnader, samtidigt som det finns en stor majoritet för att omforma Slussen. Nu är det viktigt att gå vidare med den nya utformningen av trafiklösningarna vid Slussen så att stockholmarna kan få en väl fungerande knutpunkt för såväl gångvägar, vägar, cykelbanor som spår.

/

Trafiken en evig fråga i Stockholm?

På mitt skrivbord ligger ett flygblad från stockholmsvänstern. De vill ha en bilfri cykelstad. Ett första steg i det arbetet är enligt dem att ta bort de dubbla bilfilerna och göra dem till enkla bilfiler på Folkungagatan, Skeppsbron, Flemninggatan, Sveavägen och Valhallavägen. De filer som försvinner ska bli cykelbanor istället. Intressant förslag från ett parti som säger sig värna om kollektivtrafiken.

Jag tycker att detta förslag i all sin enkelhet illustrerar vad som blir effekten om det saknas ett helhetsperspektiv på trafiken. Vår politik utgår från att hitta bra lösningar för såväl gående, cyklister, bilister, varutransporter, kollektivtrafik som utryckningsfordon. Alla ska med. Oppositionen tänker bort flera av dessa trafikslag. Det är inte seriöst. Kollektivtrafiken är en viktig del i stockholmstrafiken  men den tillgodoser inte alltid allas behov. Vi får snart den första spårvägslinjen och det kommer att byggas fler. De skulle säkert vilja ta en stor del av gatuytan i anspråk. Men det är viktigt att se stadens trafiksystem utifrån ett helhetsperspektiv. Det är därför som vi från majoritetens sida på aprilnämnden gav trafikkontoret följande uppdrag;

”För närvarande pågår ett arbete som SL har initierat i syfte att ta fram en spårvägsstrategi för Stockholm. Staden är representerade både i arbetsgrupp och i styrgrupp. Idag fokuserar arbetet på spårsatsningar. Nämnden anser dock att det finns behov av ett bredare angreppsätt, en strategi som omfattar även stombusstrafik och möjlig framtida Bus Rapid Transit-system (BRT). Vilka stombusslinjer ska konverteras till spårväg, var ska BRT-linjerna gå och var ska övrig busstrafik finnas är viktiga strategiska frågor ur ett helhetsperspektiv. Det är högst väsentligt att funktionen och trafikantnyttan ligger i fokus. Val av trafikslag för olika linjer och sträckor skall bestämmas av vilket resandeunderlag som finns och vad som lämpar sig i trafiksystemet. Stockholm växer snabbt. Därför är det viktigt att nu ta ett större grepp på hela systemet och se över och även omdisponera användningen av vissa gator. Det kan vara klokt att renodla trafiken på vissa gator genom att prioritera spårväg och buss på en gata och bilar på en annan. Samutnyttjande av kollektivtrafikkörfält för både buss och spårvagn på sträckor där de finns parallellt är ett annat sätt att effektivisera användningen av gaturummet. Genom att basera beslut om spårvägsutbyggnader på en gemensam strategi mellan SL och Staden ges god förutsägbarhet och framförhållning i planering.  

Med denna skrivelse ges trafikkontoret i uppdrag att i samverkan med SL arbeta utifrån ovanstående resonemang och på så sätt skapa en tydlighet och en överblickbar strategi för den viktiga stomkollektivtrafiken i Stockholm.”

Trafikkontoret har ansvaret för framkomlighetsfrågor och för hur stadens gatunät används. Det är många som vill använda sig av det. Därför är det väsentligt med en tydlig strategi i detta arbete. Inte minst mot bakgrund av det faktum att vi vet att Stockholm kommer att växa mycket framöver. Bara cykelbanor kommer inte att kunna tillgodose det behov som vi ser framöver, lika lite som bara kollektivtrafik.

Därför krävs det en strategi kring hur vi på bästa möjliga sätt löser helheten så att Stockholm även fortsättningsvis kan vara en hållbar storstad.

/

Trevlig helg!

Slussen i upplösning?

Många är omedvetna om vilken dålig kondition som nuvarande Slussen är i. Den riskerar att bli en allt större säkerhetsrisk. Det visar en rapport om Slussens tekniska status som presenteras på Trafik -och renhållningsnämnden den 18 maj. Rapporten visar att det i dagsläget finns 178 skador som klassas som tillståndsklass 3 och bör åtgärdas inom ett år.      

Trafikkontorets rapport visar att det är mycket angeläget att komma igång med arbetet med den nya Slussen. Trots att staden årligen förstärker och underhåller Slussen för 10-15 miljoner kr och transporterar bort stora mängder lös betong varje år sker olyckor på platsen. Den senaste incidenten, då ett vinkeljärn föll ner och skadade en person vid entrén till tunnelbanan, är inte acceptabel. Om inte en god säkerhet kan upprätthållas måste staden stänga av fler delar av Slussen vilket kommer att leda till att framkomligheten för gående, cyklister, bussar, varutransporter och bilister kommer att försämras radikalt.

Det är en mycket viktig knutpunkt för Stockholm som är i akut behov av framtida beslut. Trafiklösningen glöms lätt bort i diskussionerna om allt det andra kring Slussen, men trafiklösningen är oerhört väsentlig för stadens och regionens funktion och den nuvarande lösningen går verkligen på övertid, vilket Trafikkontorets rapport tydligt beskriver.  Varje dag passerar nästan ett Göteborg vid Slussen i form av gående, cyklister, bilar, bussar, tunnelbana.

/