En stor nyhet idag har varit att bromsar kan vara lika farliga för luftkvaliten som dubbdäck. Men bromsarna alstrar partiklar som är mindre än dubbdäcken. Dvs omfattas av ett annat gränsvärde, PM 2,5, som staden klarar. Dubbdäcken handlar om PM 10, som vi inte klarar. det är skillnad.
Kraftig minskning av trafiken på Hornsgatan
Idag har jag presenterat en första utvärdering av dubbdäcksförbudet på Hornsgatan. Det är intressant och man kan konstatera följande:
– trafiken har minskat på Hornsgatan – antalet fordon har minskat med över 30% (kan jämföras med att trängselskatterna minkade trafiken med ca 20%)
– andelen dubbdäck på Hornsgatan har minskat från ca 65% till 40%
– andelen dubbdäck i hela staden har minskat med 10-15%
– andelen bilar med odubbade däck har ökat till 37%
– 37% av de som idag har dubbade däck kan tänka sig att byta de mot odubbade när de är dags att byta däck
– dygnsöverskridandet av luftkvalitetsnormen (max 35 dygn/år) kom i år en månad senare jfr med förra året.
-antalet trafikolyckor har inte påverkats
Dessutom har fler valt kollektivtrafik och att gå eller cykla. Det är intressant resultat som visar att vi är på rätt väg för att klara luftkvaliteten i Stockholm. Men det räcker inte. Fler måste välja bort dubbdäcken för att vi ska klara EUs normer och undvika att bli fällda för brott mot direktivet.
Första spadtag för Sveriges första LEED-certifierade flerfamiljshus
I kvarteret Välbehaget , Västermalmsstrand, påbörjar nu Skanska byggandet av över 220 lägenheter. Över 70% av lägenheterna tecknades på mycket kort tid och det är lätt att förstå när man ser läget vid Ulvsundasjön. Fantastisk vy i solnedgångsläge, nära till kollektivtrafiklägen i och med att Spårväg City kommer dit och nära till City i övrigt. Projektet är ytterligare ett exempel på att det finns stort intresse från näringslivet till att bidra till Stockholms miljöprofil. Skanskas partners är AREIM och IndexEstate. Sedan tidigare har Skanska byggt passivhus för Svenska Bostäder, kvarteret Blå Jungfrun. Nu går de vidare genom att bygga ett energieffektivt flerbostadshus. Vi har bara sett början på denna utveckling som jag är övertygad om kommer att leda till att vi får se allt mer energisnåla fastigheter i Stockholm. Det var kul att få vara med och ta första spadtaget för detta projekt. Som var ett lite annorlunda spadtag vilket syns på bilden.
På eftermiddagen medverkade jag vid EU-kontorets dagar på Centralstationen. Det är kul att på detta sätt kunna berätta för stockholmarna om varför vi har blivit Europas första miljöhuvudstad.
Kammakargatans del mellan Luntmakargatan och Sveavägen kommer att bli gågata inom kort. Detta har jag också berättat om idag.
För övrigt kommer det att bli intressant att följa utvecklingen av valet i Storbritannien. En oviss parlamentarisk situation är ju inte vad de behöver just nu mot bakgrund av den ekonomiska situation som landet befinner sig i.
/
Luftkvalitet, tät stad och höga hus
Idag arrangerade jag ett lunchseminarium om Luftkvalitet, tät stad och höga hus. Många hävdar att höga hus försämrar luften i en stad, andra säger att det är tvärt om. Dsgens seminarium visar att det som är viktigt är att vara medveten om vad man gör när man bygger. Det kan vara så att tillstängda gatumiljöer med mycket trafik kan påverka luften och då spelar det inte så stor roll hur höga husen är. I andra sammanhang kan ett högt hus, rätt placerat, faktiskt leda till att luftkvaliteten förbättras pga att det byggs på ett sätt som gör att luftströmmarna ökas och därmed späds partikelhalterna ut.
Malin Ekman från SLB analys konstaterade att det är inte korrekt att påstå att höga hus försämrar luftkvaliteten, Monica von Schmalensee från White arkitekter konstaterade att det är viktigt att veta varför man vill bygga höga hus. Är det för att bygga ett landmärke? För att exploatera på redan exploaterad mark och skona grönområden eller finns det andra skäl? Gunnar Oom moderat kommunstyrelseordförande i Danderyd konstaterade att den om- och nyvbuyggnation som planeras vid Danderyd centrum kommer att leda till att luften förbättras radikalt, vilket också påverkar skolor i närheten.
Kort sagt,det gäller att tanka på luft- och bullerfrågor från början i projekten, inte minst i storstadsmiljöer.
Till slut, Malin Ekman började med att visa på vilka enorma förbättringar av luftkvaliteten som skett i Stockholm under de senaste decennierna. Det är lätt att glömma det mot bakgrund av debatten om partikelhalterna i luften. Årsrapporten om luftkvaliteten för 2009 illustrerar detta mycket väl. Det finns skäl till att Stockholm är Europas första miljöhuvudstad.
Miljöpartiet pinsamt enkelspåriga
Yvonne Ruwaida har skickat ut ett pressmeddelande om att Stockholms ledning är så hemska för att vi inte deltar i European Solar Days. Hon menar att staden ska ta fram en plan för solenergi och att stadens tak ska täckas med solceller. Miljöpartiet verkar ha missat att det händer en massa som inte styrs av staden. På torsdag invigs Kungsbrohuset, ett tydligt miljöprofilerat hus som har många smarta energilösningar där bla fönsterkonstruktioner, ventilationssystem mm gör huset energieffektivt. Jernhusen har fått mycket uppmärksamhet för denna fastighet. På fredag ska jag delta i en annan invigning av det första LEED certifierade flerfamiljshuset i Stockholm, i förra veckan deltog jag vid Veidekkes invigning av sitt Tellhus-projekt i Västertorp. I torsdags i förra veckan arrangerade staden och Fortum ett Energiseminarium där bla ABB och Fortums gemensamma smartgrip-projekt i Norra Djurgårdsstaden presenterades. Det baseras på det faktum att vi har ställt som krav att fastigheterna i Norra Djurgårdsstaden ska generera egen fastighetsel baserad på förnyelsebar energi samt leverera överskott till det smarta elnätet. Ett helt unikt krav i byggsammanhang som väckt stor internationell uppmärksamhet.
Det är min bestämda uppfattning att man måste uppmuntra många olika tekniker för att nå våra tuffa miljömål. Miljöpartiet har stirrat sig blinda på en teknik och de förstår inte att det finns andra aktörer än kommunen. Så jobbar inte vi. Och vi ser ett enormt engagemang bland företagen att bidra till ett miljövänligare Stockholm. Inte minst i arbetet med utvecklingen av Norra Djurgårdsstaden.
/
Vilka är de rika som ska betala hela kalaset?
Marknadsföring är de röd/gröna bra på så det gäller att granska vad deras förslag faktiskt innebär och inte tro på det de säger. Anna Dahlberg har en intressant artikel i dagens Expressen där hon gör just det. Dessutom har hon talat med Gunnar Wetterberg, tidigare medarbetare till s-finansministrar, på SACO och han har mycket kloka synpunkter på effekterna av den röd/gröna skattepolitiken. eller vad sägs om följande;
”För vilka är dessa rikingar som de rödgröna ska klämma åt? Det krävs inga märkvärdiga yrken för att komma upp i 40 000 kronor i månadslön, som är gränsen för när jobbskatteavdraget ska börja plockas bort.Drygt 40 procent av Sacos medlemmar över 40 år tillhör denna skara. Civilingenjörer och läkare har till och med en medellön som ligger över gränsen. Den som både har skaffat sig en akademisk utbildning och tagit ett chefsjobb kan nästan vara säker på att straffas av de rödgröna.
Sverige beskattar redan i dag höginkomsttagare hårdare än något annat land i världen. Fram till årsskiftet ledde Danmark marginalskatteligan, men vårt grannland insåg att situationen var ohållbar och genomförde en kraftig sänkning.
Om de rödgröna vinner valet går alltså Sverige i motsatt riktning. 59 kronor av varje extra intjänad hundralapp för en mellanchef på Ericsson eller en barnläkare ska gå bort i skatt. Så ser de rödgrönas version av rättvisa ut.
”Det är en skatt på driftiga människor som hugger i lite extra. Även byggjobbare som arbetar vitt kan komma upp i dessa inkomstlägen. På många sätt är detta en skatt på heltidsarbete”, säger Gunnar Wetterberg, kolumnist på denna sida och samhällspolitisk chef på Saco.
Effekten av så drakoniska skatter är kända. Det lönar sig inte längre att jobba extra. Det blir oattraktivt att ta krävande chefsjobb när du inte ens får behålla hälften av lönepåslaget. Dessutom ökar intresset för att skatteplanera.
Sverige kryllar av domare, läkare, ekonomer, journalister med flera som har skaffat sig ett bolag vid sidan av för att dra in extrainkomster. Andra säger upp sig från sitt ordinarie arbete och gör comeback i rollen som konsult.
”Detta utarmar det svenska näringslivet på bra chefer. Folk flyr chefsjobben. Det är oerhört mycket gullande med småföretagare och entreprenörer i debatten, men ingen talar om vikten av bra mellanchefer, som har varit en av våra konkurrensfördelar”, säger Gunnar Wetterberg.”
Så mycket Expressens ledare idag. Villaägarföreningen konstaterade också igår att 8 av 10 fastigheter som ska drabbas av fastighetsskatt finns i Stockholms län. Sammantaget innebär gårdagens klargörande av politiken från de rödgrönas sida att det finns många skäl för stockholms läns invånare att välja bort det alternativet i valet i höst. Och då har jag inte ens nämnt Förbifarten och infrastruktursatsningarna…..
/
Idag blev alternativen tydligare för stockholmarna – FN utpekar Stockholm som föredöme
Idag har de röd/gröna partierna presenterat sitt budgetalternativ. En sak står säker. Det blir dyrt för stockholmarna. En stor andel av stockholmarna tillhör inkomstgrupper som överstiger 40.000 kronor och som ska klämmas åt med extra skattehöjningar. Enligt Villaägarna så finns 8 av 10 av de fastigheter som drabbas av fastighetsskatt i vår region. Trängselskatt ska införas på Essingeleden redan i slutet av 2011, bort med RUT-avdraget är bara några exempel.
Men allvarligt är dock också att det är ett tydligt avsteg från jobblinjen. De satsar på bidragssverige. Det är ingen hållbar linje för dens svenska ekonomin och välfärden. 3 miljoner löntagare kommer att få höjda skatter. Till detta ska läggas de skattehöjningar som annonserats på såväl det kommunala som det landstingskommunala området.
Stockholm har utsetts av FN som föredöme i hur man tar hand om grönområden i en växande storstadsregion. Inom ramen för Urbis ska ett antal utvalda städer visa hur en växande storstad samtidigt kan ta hänsyn till grönområden. ABC berättade om detta i ett inslag ikväll.
Vilket syfte har SvD?
I dagens Svenska Dagbladet finns det en stor artikel om buller i staden. I den artikeln gör journalisterna en ful grej när det gäller citat från mig. Jag får frågan om tyst asfalt kan vara ett sätt att komma till rätta med buller. Då konstaterar jag att den tysta asfalten inte håller särskilt länge så det är ingen långsiktig lösning på bullerproblemen. Då får jag frågan av journalisten om man kan använda ”dubbdäcksverktyget” (dvs reglering av dubbdäcksanvändningen) för att förbjuda dubbdäck så att man kan arbeta med andra typer av vägbeläggningar. Då svarar jag att jag inte har tänkt på dubbdäcken ur ett bullerperspektiv men det klart att det hänger ihop. Jag påpekar också att om man ska göra något radikalt åt bullerproblematiken så måste man göra något åt fordonen som sådana, dvs angripa källan. Att de sedan lägger in citatet ”Jag har inte tänkt på dubbdäcken i ett bullerperspektiv” i artikeln ger en felaktig bild av samtalet. Alla som har följt debatten om dubbdäcksanvändningen och luftkvaliteten vet att det är just luftkvalitetsfrågan som är skälet till regleringen av dubbdäcksanvändningen på Hornsgatan – inte bullerfrågan. Att ta ett citat från mig där jag konstaterar just detta och framställa det som om jag inte tänkt på att dubbdäck bullrar är knappast ärligt återgivande av en intervjusituation.
/
Intressant mediavinkling
Medias rapportering av Greklands ekonomiska kris är intressant. Man kan ju välja att presentera problemet på olika sätt. Ekots rapportering under 1 maj handlade om att det var protester mot regeringens nedskärningspolitik. Man skulle också kunna beskriva regeringens politik som försök att rädda Grekland och grekerna från ekonomisk kollaps. Intressant illustration av vilken skillnad några ordval kan göra.
/
En annan 1 maj aktivitet
När andra samlades för att marschera på första maj samlades moderater på Liljeholmstorget för att plocka skräp runt Trekanten. Vi fick tydliga exempel på att stockholmarna är dåliga på att plocka upp efter sig. Särskilt rökarna. Jag har ofta hört påståendena att ”det finns ju inga papperskorgar så var ska man göra av fimpen?”. Längs Trekanten finns det många trevliga parksoffor, mellan dessa soffor finns det papperskorgar. Trots detta var det mängder av fimpar på marken framför sofforna. Så nog är det beteendet som man i första hand ska hantera när det gäller rökarna. Det är inte ok att slänga fimpar på marken!
Vi fick många positiva reaktioner från flanerande stockholmare. Det var trevligt – och snyggt blev det!

