Hur får oppositionen ihop det?

Löpet för dagens Metro är bra tycker jag. den säger ganska mycket – skatten kommer att höjas om s, v mp får chansen. Och det är inte bara en skatt – utan många skatter. Bensinskatten hörde vi om häromdagen. Dessutom ska elbolagens ”övervinster” beskattas. Det handlar bl a om Vattenfall. Men konsumenterna ska inte drabbas bedyrar Maria Wetterstrand. Jag har tre frågor med anledning av detta:

1. Vem äger Vattenfall?

2. Vem beslutar om avkastningskravet?

3. Tror Wetterstrand verkligen att en kostnadsökning inte kommer att få betalas av konsumenterna?

Idag har jag medverkat på ett Energiseminarium som Fortum och staden arrangerar gemensamt. Det var oerhört inspirerande att lyssna på Tomas Wall från Fortum som berätade om det smartgrids projekt som ABB och Fortum har gemensamt i Norra Djurgårdsstaden. Deras inriktning är helt klart att detta ska bli ett projekt i världsklass.

Det slog mig när jag lyssnade på Tomas att det har hänt så oerhört mycket på utvecklingsområdet under denna mandatperioden. När vi fattade beslutet i kommunfullmäktige om miljöprogrammet för staden under hösten 2007 så hade vi målet att det ska etableras två nya miljöprofilområden i Stockholm. De ska vara Hammarby Sjöstads efterföljare. Det var en anledning till varför det genomfördes en utvärdering av Hammarby Sjöstad.  Vi ville lära oss av misstagen. Det som har hänt de senaste ären är att Norra Djurgårdsstaden har utpekats som ett miljöprofilområden. Miljömålen har utvecklats i samverkan med näringslivet och akademierna. Det finns ett jätteengagemang bland företag från olika branscher för att delta i utvecklingen av Norra Djurgårdsstaden. De ser nämligen vilken affärspotential som finns i detta i nästa steg.

Kronprinsessan har invigt Norra Djurgårdsstadens Innovation och Clinton Climate Foundation har utsett Norra Djurgårdsstaden till ett av de 18 olika utvecklingsprojekt som man utpekat som spjutspetsprojekt när det gäller hållbar stadsutveckling i världen. Miljömålen fossilbränslefritt 2030 och max 1,5 ton CO2-utsläpp per invånare sätter gränserna.

Allt detta har vi drivit på och det är fantastiskt att se vilket engagemang och framtidstro som finns runt projektet. Och detta är bara ett exempel på allt som sker i Stockholm på hållbarhetsområdet. Och detta är ett exempel på varför EU-kommissionen ansåg att vi skulle uppmärksammas som Europas första miljöhuvudstad. Vi har mycket ambisiösa planer för framtiden. Norra Djurgårdsstaden är ett lysande exempel på detta. Och oppositionen bara gnäller för det sker inte på deras sätt. Men låt dom gnälla.

Glad valborg!

Lysande beslut av SL om kollektivtrafik på vatten

SLs styrelse beslutade igår om att  testa kollektivtrafik på vatten mellan Liding och Nacka strand. SL:s vd Göran Gunnarsson fick uppdrag att se till att den privatdrivna pendelbåten ”Ballerina” blir en del av lokaltrafiken. SL-kortet ska gälla från slutet av augusti, och dagens trafik – morgonrusning och eftermiddagsrusning – byggs ut till timmestrafik hela dagen.

Strålande SL!

/

Tell-hus och kampanj

Oppositionen har verkligen hur mycket pengar som helst (dvs andras pengar). Nu vill de ösa pengar över kommunerna trots att SKL själva meddelade häromdagen att ekonomin såg bra ut. Höghastighetståg utlovas med snabb leverans. Undras om de har tänkt på logistiken i Stockholm där det ju byggs en Citybana och där Slussen ska byggas om under de kommande 10 åren…..Finns det någon gräns för överbudspolitiken?

Idag har jag haft kampanjmorgon på Söder. Det är tacksamt att dela ut information om vårt arbete för att säkrta luftkvaliteten på Hornsgatan och arbetet för att säkra infrastrukturpaketet om 100 miljarder kronor, inklusive Förbifarten. Oppositionen är verkligen ute och cyklar i infrastrukturfrågan i Stockholm.

Sten Nordon och jag invigde Veidekkes bostadsbygge Brf Snökristallen i Västertorp. Där ska deras koncept Tell-hus förverkligas. Det innebär en halvering av koldioxidförbrukningen. Samtidigt var det också invigning av Veidekke och Cramos koncept med fjärrvärmeanslutning av byggbarackerna. Ett koncept som kommit fram inom ramen för Klimatpakten och det är ett utmärkt exempel på vad som kan hända när företag från olika branscher träffas. Nya ideer kommer fram. I detta fall innebär de nya ideerna en produktutveckling för Cramo och en möjlighet för såväl Veidekke som Cramo att bidra till minskade växthusgasutsläpp. Det handlar om såväl under byggtiden, när fastigheterna är klara under boendetiden. 

/

Inte bara Förbifarten som riskeras av Jämtin mfl

(S) riskerar Södertörns utveckling

Moderata gruppledare i Södertörns åtta kommuner om det socialdemokratiska utspelet om folkomröstning om förbifarten:

– Det är ett svek mot Stockholm och Södertörn att äventyra Förbifart Stockholm efter allt det politiska förhandlingsarbete som lagts ned, över blockgränserna. Förbifarten ska knyta samman de norra och södra delarna av länet. När (S) ställer förbifarten på spel riskerar hela Södertörn att förlora i konkurrenskraft och attraktivitet. Obalansen mellan norr och söder förvärras. Det visas inte minst av att den stora utvidgningen som planeras i Kungens Kurva, som beräknas skapa 10-15 000 nya jobb, men också i Södertälje, Haninge, Botkyrka och andra delar av Södertörn blir det svårare att ta sig norrut, förbi Stockholm och upp till Arlanda.

Förslaget om Förbifart Stockholm är resultatet av många års politiskt arbete inom hela Stockholmsregionen, inte minst Södertörnskommunerna. Det är också resultatet av en medfinansiering från regionen genom trängselskattepengar. För Stockholmarna och alla andra länsbor har vi nu nått fram till det unika tillfället då även staten är beredda att bidra med stora pengar för att lösa infrastrukturproblemen i området. I det läget väljer socialdemokraterna att prioritera sitt samarbete med (MP) och (V) på riksplanet.

– Att riskera den viktigaste satsningen i Stockholmsregionen det här århundradet är att försämra Södertörns utvecklingspotential och ett stort svek mot invånarna.

Det säger:

 Lennart Kalderén (M) _ Kommunstyrelsens ordförande i Salem, 070-623 29 00

 Daniel Dronjak Nordqvist (M)_ Kommunstyrelsens ordförande i Huddinge, 0708-790 300

 Marita Lärnestad (M)_ Oppositionsråd i Södertälje, 0766-482 764

 Anders Petersson (M)_Oppositionsråd i Botkyrka, 0708892111

 Gilbert de Wendel (M)_ Kommunstyrelsens ordförande i Haninge, 070-5254144

 Fredrik Saweståhl (M)_ Kommunstyrelsens ordförande i Tyresö, 070-4889131

 Roland Dehlin (M)_ Oppositionsråd i Nynäshamn, 070-1529162

 Effe Östman (M)_ Gruppledare i Nykvarn, 0709940501

Stockholm fortsätter att växa och oppositionen vill skjuta upp infrastruktursatsning

2009 växte stockholmsregionen med 39.000 invånare. Regionen står för över 40% av befolkningstillväxten i landet. I takt med att vi växer så blir det allt mer angeläget med infrastrukturinvesteringar. Det är med medvetenheten om att det riskerar att bli totalkaos i regionen om vi inte får nya spår och vägar på plats, som regionens kommuner och landstinget har samlat sig runt ett historiskt åtgärdspaket för de kommande 10 åren. Det omfattar investeringar i spår och väg på 100 miljarder kronor.

Regeringen kvitterade sin del av finansieringen strax innan påsk och de har också gett tillåtlighet till Förbifarten. I detta läge gör då oppositionen det oerhörda att de riskerar hela detta paket genom att helt enkelt lyfta upp ett av de viktiga projekten ur det samlade paket som är förankrat i länets samtliga kommuner och i regeringen. De vill ha folkomröstning om Förbifarten 2012 och alternativen ska vara ”Kollektivtrafik” eller ”Motorväg”. Hur ska någon kunna välja mellan dessa två alternativ när det faktiskt är så att det ska gå kollektivtrafik på Förbifarten? Och dessutom så innebär ju deras agerande att det blir mindre infrastruktur för pengarna. Enbart förseningen som en folkomröstning skulle innebära- om de mot alla odds skulle vinna valet- beräknas till minst 1 miljard kronor. Nej valet den 19 september måste bli ett val om en rimlig framtid för stockholmarna. En viktig förutsättning för att många stockholmare ska få sin vardag att gå ihop är att det finns en väl fungerande infrastruktur. Oppositionen äventyrar nu – genom sin oförmåga att komma överens internt – hela det paket som de facto skulle kunna innebära rejäla förbättringar för såväl kollektivtrafiken, distributionstrafiken och privatbilismen. För att inte tala om innerstadsmiljön. Låt dem inte få chansen att förstöra den av stockholmarna så hett eftertraktade 100 miljarderssatsningen på spår och vägar i regionen.

/

Hela infrastrukturpaketet hotat pga sossarnas totalhaveri

Jonas Eliasson, professor på KTH, har en intressant debattartikel på DN-nätet. Där konstaterar han att utspelet från de rödgröna riskerar hela den historiska infrastruktursatsning på 100 miljarder kronor under de kommande 10 åren. Och visst är det så. Paketet hänger ihop. Medfinansiering från kommunerna baseras på helheten. Tar man bort en del  Förbifarten så är risken uppenbar att allt rasar. Och då blir det vare sig spår eller vägar. Undras vad Sahlin och Jämtin säger om det – ”Tänkte inte på det…”  kanske.

Den rödgröna bristen på förmåga att visa ledarskap i en för regionen så oerhört viktig fråga som den framtida infrastrukturen är sorglig att betrakta, mycket sorglig.

/

Totalhaveri för Jämtin

Idag kom det väntade beskedet. Det är miljöpartiet som bestämmer i oppositionen. Mona Sahlin och Carin Jämtin har varit ute och talat om att de ska förverkliga Förbifarten. Dagens rödgröna överenskommelse – en folkomröstning om Förbifarten 2012 – visar att socialdemokraternas ord inte är att lita på när det gäller infrastrukturfrågor i Stockholm. Det är miljöpartiet som dikterar villkoren. 

Förbifarten behövs. Den borgerliga regeringen har sagt ok till tillåtligheten. Det finns ingen anledning att ha folkomröstning i frågan. Vi vet, via opinionsundersökningar att det finns ett mycket starkt stöd för Förbifarten bland stockholmarna.

Dagens rödgröna överenskommelse visar vilken rödgrön röra det är kring infrastrukturen hos oppositionen. Dagens överenskommelse skickar ett tydligt budskap – den som vill se Förbifarten förverkligad ska rösta borgerligt. För en röst på oppositionen är detsamma som ett nej till Förbifarten. Carin Jämtin är inte att lita på när det gäller infrastruktursatsningar i Stockholm. Vi bygger, vi levererar. Det kan man lita på.

/STOCKHOLMSPOLITIK PRINT CMYK

Miljööverdomstolen säger ja till Norvikprövning

Idag kom ett välkommet besked från Miljööverdomstolen. De säger ja till att pröva tillståndsansökan om miljöhamn i Norviksudden. Ett viktigt besked för miljön och för en hållbar utveckling i stockholmsregionen.  

Mariatorget kommer att få ”självtömmande” papperskorgar. En sopsugsanläggning kopplas till papperskorgarna i Mariatorget. Det gör att papperskorgarna töms med automatik när de blir fulla. Fastigheter runt om torget kommer också att kunna koppla sig till sopsugssystemet. Ett miljösmart sätt att bidra till ett renare och snyggare Stockholm. Förhoppningsvis leder det till mindre skräp på marken, definitivt leder det till färre transporter eftersom sopbilen inte behöver komma lika ofta. Till senhösten grävs ledningarna ner och därefter försvinner möjligheten att skylla på att papperskorgarna är fulla – i vart fall i Mariatorget. På sikt kan vi förhoppningsvis få sopsugssystem i andra parket runt om i staden.

Klimatpakten växer hela tiden. Idag hade jag signeringslunch och då ansöt sig bl a ÅF, Öhmans, Hifab, Tengbom och Botkyrka Offset AB. Det är alltid lika stimulerande att lyssna på hur företagen medvetet jobbar med miljöfrågorna i den egna verksamheten. Hur många vet tex att Öhman, fondkommissionsföretaget, är ett klimatneutralt företag?

Under eftermiddagen träffade jag också USAs ambassadör Matthew Barzun. Intresset för miljö- och teknikfrågor är något som vi absolut har tillsammans och det är välkommet att utländska representanter i Stockholm har ett så stort engagemang i det som görs på dessa områden. De kan verkligen hjälpa till med att sprida kunskap om vilken kompetens som finns bland företagen i Stockholm inom bl a dessa områden. Det är bra för alla och inte minst för företagens affärer!

Trevlig helg!

Miljöpartier försöker att skapa konflikt om lånecyklarna

2010-04-14

 
Idag har Miljöpartiet skickat ut följande pressmeddelande. Mina kommentarer till deras förslag finns med versaler nedan. De jobbar hårt för att framställa det som att vi moderater inte är intresserade av cyklisterna. Men det är inte korrekt. Vi anser att cyklister är viktiga och vi jobbar för att de, liksom bilister, kollektivtrafiken och distributionstrafiken ska få goda förutsättningar i staden. Vi agerar när det gäller lånecyklarna. Ett exempel på detta är att vi på trafiknämnden i nästa vecka kommer att förlänga avtalet med Clear Channel.

Miljöpartiets PRM – Miljöpartiet kräver att Moderaterna agerar i frågan om lånecyklar

 
– Det är anmärkningsvärt att Moderaterna inte prioriterar de populära lånecyklarna och sedan skyller ifrån sig när de får kritik. Miljö- och trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) måste ta sitt ansvar, säger Emilia Hagberg, (MP), gruppledare Miljöpartiet de gröna i Stockholms stad.
 
Idag lägger Miljöpartiet de gröna fram en skrivelse i kommunstyrelsen med krav på fler stationer till lånecyklar. Enligt avtal skulle 2000 cyklar vara utplacerade på 160 stationer och erbjudas stockholmare och turister. Uthyrningen av cyklar ökar stadigt varje år och för 2010 räknar man med 30 000 låntagare. Trots stor efterfrågan finns idag bara hälften så många cykelstationer, och därmed står 1000 lånecyklar oanvända i lager.

För att bygga ut antalet lånecykelstationer i enlighet med avtalet behöver 90 parkeringsplatser tas i anspråk, vilket motsvarar 3 promille av Stockholms alla parkeringsplatser.

– Det handlar om prioriteringar. För oss är det viktigt att Stockholm satsar på cyklar. Tyvärr är det så att Moderaterna konsekvent säger nej till allt som påverkar biltrafiken på något sätt. Deras omoderna trafikpolitik kostar i form av ökad trängsel, ökade utsläpp, färre cykelvägar och mindre kollektivtrafik, säger Emilia Hagberg (MP).

– Vi kräver att Ulla Hamilton i ett första steg skyndsamt tar fram lånecykelstationer på de fem områden där det är allra mest akut: vid Centralstationen, på Birger Jarlsgatan, vid Östermalmstorg, på Djurgården samt i City. Därefter ska systemet byggas ut även till ytterstaden, säger Emilia Hagberg (MP).

DE 5 TYDLIGASTE PROBLEMOMRÅDENA I INNERSTADEN:

1. Centralstationen. Lånecykelstationen togs bort pga Citybanan och det behöver därför skapas nya stationer, både i anslutning till utgången mot Vasagatan och mot Klarabergsviadukten. De närmaste stationerna finns idag på Bryggargatan och utanför Sheraton, vilket är alldeles för långt bort. DET ÄR PÅ GÅNG EN STATION UTANFÖR CENTRALEN, I SAMARBETE MED JERNHUSEN.

2. Birger Jarlsgatan. Det finns idag inga stationer på Birger Jarlsgatan. Det behövs minst tre stationer. HÄR VAR DET PÅ GÅNG EN VID STUREPLAN OCH EN VID HUMLEGÅRDEN. 
3. Östermalmstorg. Det finns inga lånecykelstationer i närheten, närmaste station är Norrmalmstorg eller Fältöversten. Generellt behövs det fler stationer på hela Östermalm. När systemet byggdes upp låg ”småbygglov” på stadsdelsnämnderna. På Östermalm gillade varken dåvarande ordförande eller chefstjänstemän idén med lånecyklar, vilket fortfarande märks genom färre stationer i den stadsdelen jämfört med övriga. STADEN TITTAR PÅ DETTA. DOCK FINNS DET EN HEL DEL SOM HAR SYNPUNKTER PÅ ATT STATIONER SÄTTS UPP PÅ STADENS TORG.

4. Djurgården. Det finns en liten station i Allmänna gränd (stadens mark). Ansökan om att bygga ut denna station har fått avslag från Trafikkontoret (det är ingen reklamskylt som ska byggas så det räcker med marklov). Djurgårdsförvaltningen har i flera omgångar sagt nej. Det är framförallt turisterna som vill ha möjlighet att ställa ifrån sig cykeln när de besöker Djurgården. DET PÅGÅR DISKUSSIONER MELLAN CLEAR CHANNEL OCH DJURGÅRDSFÖRVALTNINGEN FÖR ATT HITTA PLATSER PÅ DJURGÅREDN. STADEN ÄGER INTE MARKEN DÄR.

5. City. I City finns ett nätverk av lånecykelstationer, men nätverket behöver förtätas. Cyklister vill inte gå mer än absolut nödvändigt från det att de ställt ifrån sig cykeln till sin målpunkt. Idealet vore att det är 300 till 500 meter mellan stationerna i city. Idag är det snarare 800 meter upp till kilometer mellan stationerna. DET LÅTER PÅ MP SOM OM DET FINNS HUR MYCKET YTA SOM HELST I CITY. SÅ ÄR DET INTE. DET VIKTIGA FÖR STATIONERNA ÄR JU ATT DE ÄR RÄTT BELÄGNA I FÖRHÅLLANDE TILL VART MÄNNISKOR VILL TA SIG. INTE AVSTÅNDET STATIONERNA EMELLAN.

Om Miljöpartiet fick bestämma så skulle inte bara 90 parkeringsplatser utan betydligt flera försvinna. Deras ambition är ju att få bort bilarna från innerstaden. Och då blir det givetvis mycket enklare att hitta platser för lånecykelstationer. Frågan är om det är så stockholmarna vill ha det?

/