Slussen – en liten påminnelse

Det finns anledning att påminna om varför det är viktigt att bygga om Slussen. Detta med anledning av den debatt som nu kommit igång mot bakgrund av att vissa personer anser att de fastigheter som finns i utställningen påstås ta utsikten. De fastigheter som finns med i modellen är inte på något sätt färdigutformade. Det är volymstudier som bara markerar byggnader. Utformningen är på intet sätt klar. 

Trafikplatsen Slussen faller samman. Det är angeläget att komma igång med ombyggnationen. Denna bild illustrerar hur illa ställt det är med denna trafikplats som dagligen slussar lika många människor som bor i Göteborg. Över 400.000 passerar området en vanlig dag.

slussen

stort intresse för elbilar

Idag arrangerade staden och Vattenfall ett seminarium om elbilar. Intresset var stort för att lyssna på vad billeverantörerna har att erbjuda. NCC berättade att de har avtal med Volvo om ett antal elbilar. Den gemensamma upphandling som staden och Vattenfall jobbar med röner stort intresse. Indikationer tyder på ca 14.000 beställningar från ca 100 intressenter. Nu gäller det att de realiseras när upphandlingen genomförs i slutet av året.
/

Dubbdäcksförbud på Hornsgatan för barnvagnar och rullatorer

 

EU kommissionen drar Sverige inför EU domstolen eftersom Sverige inte genomfört de åtgärder som EU direktiven kräver för att uppfylla acceptabel luftkvalitet, bl a på Hornsgatan i Stockholm. Nya rön pekar på att det är alla mammor, pappor och äldre med barnvagnar och rullatorer som bidrar till den dåliga luften på Södermalm. Därför kommer Trafikkontoret få i uppdrag att se över om det är möjligt att förbjuda dubbdäck på dessa fordon.

Efter att ha fått nya uppgifter från bland annat Robert Collin på Aftonbladet om varför vi inte klarar luftkvaliteten i Stockholm har jag givit Trafikkontoret i uppdrag att se om det går att förbjuda dubbdäck på dessa fordon.

Glad Påsk!

DSC_0684

Än mer infrastruktur till Stockholm och intäkter från försäljningar

I samband med regeringens besked om regionens infrastruktursatsningar illustrerar oppositionen sin oenighet. Miljöpartiet och Vänsterpartiet i Stockholm visar tydligt att de är helt oförstående för stockholmarnas vardag och vad som krävs för att Stockholm ska växa på ett hållbart sätt. Redan idag finns det stora framkomlighetsproblem i Stockholmsregionen, hur ska det då inte se ut år 2030 när vi är 400.000 fler och det inte finns någon Förbifart som avlastar?

Sedan 2007 har Stockholms stad vuxit med 40 000 invånare och fram till 2030 kommer Stockholm växa med ett helt Göteborg. Det är uppenbart att socialdemokraternas samarbetspartners Vänsterpartiet och Miljöpartiet inte vill ta detta faktum på allvar och göra något åt de trafikproblem som Stockholmsregionens invånare lever med idag.

Det är oansvarigt av Miljöpartiet och Vänsterpartiet att utifrån ideologisk övertygelse bara fokusera på ett trafikslag i stället för att se till den verklighet som Stockholms invånare lever i. Stockholmsregionen är mer än Stockholms innerstad och därför krävs det både fler spår och vägar för att Stockholm ska vara en attraktiv och konkurrenskraftig region även i framtiden.

Blir Förbifart Stockholm och annan viktig väginfrastruktur inte verklighet kommer dagens trafiksituation att framstå som ett under av framkomlighet jämfört med den trafikinfarkt som alla analyser visar på utan den avlastning som Förbifarten innebär. Det är ett faktum att Stockholm växer och det går inte att hindra nya människor från att flytta till regionen, oavsett hur mycket Miljöpartiet och Vänsterpartiet försöker.

Till skillnad från Miljöpartiet och Vänsterpartiet avser alliansen att satsa på både väg och spår. Förutom bl a Förbifart Stockholm, som ju hanterar såväl kollektivtrafik, persontrafik som varutransporter, och Citybanan, så skjuter regeringen glädjande nog till statliga medel till projekt som tvärspårvägen Alvik – Solna, spårvägen Slussen – Saltsjöbaden och Roslagsbanan. Alla projekt som leder till bättre förutsättningar för en hållbar utveckling av en växande stockholmsregion.

Kollegan Joakim Larsson har idag konstaterat att möjligheterna till friköp är en mycket god affär för alla stockholmare. Vinsten från ombildningarna är idag drygt 16 miljarder kronor för våra kommunala bostadsbolag. Det är intäkter som ger våra bostadsbolag ekonomiska muskler att göra stora investeringar, samt genomföra en historisk upprustning för de hyresgäster som bor kvar i de kommunala hyresrätterna genom renoveringar och energieffektiviseringar.

Glad påsk!

Blir det Ja eller Nej med vänstern?

Idag skriver finansborgarrådet Sten Nordin (M) och finanslandstingsrådet Catharina Elmsäter-Svärd (M) ett öppet brev till Mona Salin, Maria Wetterstrand (MP), Peter Eriksson (MP) och Lars Ohly (V) för att få besked om vad som händer med regionens historiska trafikuppgörelse om de tre vänsterpartierna efter valet är i majoritet för att bilda regering.

 

”Socialdemokraterna i Stockholm har deklarerat att man har för avsikt att köra över sina potentiella koalitionspartners i frågan om Förbifart Stockholm. Det välkomnar vi. Men finansieringen vilar på Riksdagens bord. Därför krävs besked om vad vänsterpartierna vill nationellt.”

 

Brevet bifogas nedan i sin helhet samt som PDF.

Till Mona Sahlin, Maria Wetterstrand, Peter Eriksson, Lars Ohly

Vi kräver besked om Stockholms infrastruktur

Alliansens partiledare har nu tillkännagivit sitt beslut om den trafik-slagsövergripande nationella planen för 2010_2021 samt de ekono-miska ramarna för länsplanerna. Beslutet innebär att 482 miljarder kronor investeras i nya spår, vägar och kollektivtrafik i hela landet.

För Stockholmsregionens del innebär det att Stockholmsöverenskom-melsens investeringar på cirka 100 miljarder kronor, som inbegriper bland annat Förbifart Stockholm, Citybanan, Mälarbanan och Norra Länken, blir verklighet.

Varje dag pendlar mer än hundratusen stockholmare mellan de norra och södra delarna av Stockholm för jobb och studier. Förbifart Stock-holm kommer att knyta ihop regionens norra och södra delar. Att För-bifarten byggs är därmed ett av de absolut viktigaste integrationspro-jekten för Stockholm under de kommande åren.

Dessa satsningar är centrala för hela landets framtidsutsikter för fler jobb och ekonomisk tillväxt. Därför är långsiktigheten i planeringen av betydelse för omvärldens tilltro till Stockholms och Sveriges utveckling.

Moderaterna, Folkpartiet, Kristdemokraterna och Centerpartiet står lokalt och regionalt bakom regeringens beslut. Företrädare för allians-partierna i Stockholms stad och län har i handling visat det genom att ställa upp på en historiskt stor regional medfinansiering.

Som det ser ut i dag förutsätter förverkligandet av Stockholmsöverens-kommelsen att allianspartierna får förnyat förtroende. Vad som skulle hända vid ett maktskifte är däremot ytterst oklart. Miljöpartiet och Vänsterpartiet har tydligt markerat motstånd mot framför allt Förbifart Stockholm. Därmed hotar de att spräcka uppgörelsen, som också ger mer vägburen kollektivtrafik via Förbifarten och stora spårsatsningar.

Socialdemokraterna i Stockholm har deklarerat att man har för avsikt att köra över sina potentiella koalitionspartners i frågan om Förbifart Stockholm. Det välkomnar vi. Men finansieringen vilar på Riksdagens bord. Därför krävs besked om vad vänsterpartierna vill nationellt.

Vi är djupt oroade av denna ovisshet, som äventyrar långsiktigheten i Stockholmsregionens och landets utveckling. Därför vill vi ha besked från vänsteroppositionen. Kan vi lita på att Socialdemokraternas ”ja” till Förbifart Stockholm förblir ett ja vid ett maktskifte? Är det Socialde-mokraternas ja eller Miljöpartiets och Vänsterpartiets nej som gäller? Väljarna förtjänar ett ärligt svar inför valet i september.

Sten Nordin     (M)             Catharina Elmsäter-Svärd (M)

Finansborgarråd         Finanslandstingsråd

Därför behövs en hamn i Norvik

Inledningstalade på en konferens som Delegationen för hållbara städer höll idag i Stockholm. En viktig verksamhet med fokus på renovering av det befintliga bostadsbeståndet. Här finns mycket att göra när det gäller miljö och energieffektiviseringar.

Idag har Stockholm, Nynäshamn och länsstyrelsen i Stockholm var och en för sig utvecklat sin överklagan av Miljödomstolens avslag på Stockholms hamnars tillstånds för ett nytt hamnläge vid Norviksudden i Nynäshamn. Investeringen i Norvik ska ses ur ett 50-100 års perspektiv. Det är ett beslut i klass med byggandet av tunnelbanan, fjärrvärmenätet och Essingeleden. Stora viktiga beslut som har inneburit mycket för miljön och för regionens utveckling. Mycket talar för att Stockholmsregionen 2050 kommer att ha vuxit med ett Stockholm, dvs ytterligare 800.000 invånare. Det ställer krav på en hållbar leverans av varor till detta växande område. Sjöfarten är ett miljövänligt alternativ och Norviksudden, med dess djuphamn, närhet till den marknad som efterfrågar produkterna och kort inseglingsväg. 

Idag har regeringen ochs presenterat sin stora inhfrastruktursatsning – över 480 miljarder kronor. Det är välkommet. Samtidigt kunde vi höra Maria Wetterstrands kommentar, Förbifarten ska stoppas. Ett tydligt besked om att Carin Jämtins förhoppning om att hon ska kunna rädda Förbifarten inte är något alls att lita på.

Tisdag innebär företagsbesök. Dagens gick till Ekomarine. Ett litet företag som tagit fram den enda giftfria båtbottenfärgen. Neptune Formula. Den innehåller inga kemikalier och bygger på att mikroorganismer bryter ner proteiner i färgen. Denna process reducerar syrenivån närmast skrovet och förhindrar därmed påväxt. Tekniken är patenterad och båtbottenfärgen är särskilt framtagen för Östersjön och insjöar.  Ytterligare ett exempel på att det är företag och enskilda individer som är viktiga i miljöarbetet. Undras hur många som väljer denna båtbottenfärg detta miljöhuvudstadsår?

/

Oppositionens politik Nej, nej, nej

På kommunfullmäktige ikväll har vi beslutat om två försäljningar. Stockholm Hamnars dotterbolag Stockholms Stuveri och Bemanning AB till Logistikentreprenader Sverige AB som ny ägare. En ny utveckling öppnar sig nu för detta bolag som jobbat mycket målmedvetet för att få ordning på ekonomin och bli konkurrenskraftigt. Kundernas tilltro till verksamheten visas av att Tallink/Silja slutit ett femårsavtal och Viking ett treårsavtal med det nya bolaget. Oppositionen ser dock inte vilka möjligheter som denna utveckling innebär för bolaget och dess medarbetare utan håller envist fast vid att verksamheten ska ligga kvar i kommunal regi. Detta samtidigt som deras partikamrater i Göteborgs Hamnar genomför liknande förändringar. S-Mp ideologin ser uppenbarligen olika ut i Stockholm och Göteborg. För enligt oppositionen gör vi bara dessa förändringar av ideologiska skäl. Att en ny ägare innebär helt andra utvecklingsmöjligheter och att tex Logistikentreprenader nu kan komma att lägga anbud på hamnverksamheten i Göteborg bryr sig inte oppositionen om. Ideologin kommunalt ägd väger tyngre än jobben.

Det andra bolaget är Stockholm Vattens fordonsgasbolag. Scandinavian Biogas Fuels International AB köper biogasanläggningen. Stockholm Vatten kommer att sälja rågas till bolaget och det skapas nu möjlighet för en utveckling av biogasmarknaden i Stockholm. Oppositionen är givetvis emot detta också. I deras värld kan inte privata bolag ha en vilja att utveckla verksamheter.I deras värld är det bara kommunala investeringar som kan leda till en utveckling av biogasmarknaden. Där har de fel. Det säger även Scandinavian Biogas ordförande Göran Persson.

Till slut, Carin Jämtin är upprörd över att privatperoner kan tjäna pengar på friköpen av hyresfastigheter. Det hon inte säger är att försäljningen av den fastighet, i vilken den bostadsrätt som hon är upprörd över reavinsten av, inbringade en reavinst till det kommunala bostadsbolaget om 287 miljoner kronor. Pengar som nu kan användas till bl a nyinvesteringar och energieffektiviseringar i det befintliga beståndet. 

Allra sist, Carin Jämtin säger idag på DN.se att hon ska klara hem Förbifarten (tack för dagens besked regeringen!) om det blir en röd-grön majoritet. Det lät inte riktigt så på Åsa Romsson (mp) vid dagens fullmäktigesammanträde för att uttrycka sig milt. Det säkraste sättet att förverkliga Förbifarten är att se till att det blir fortsatt borgerlig majoritet. Allt annat riskerar Förbifartens förverkligande.

/

Underhåll mm

Har idag intervjuats av TV4 Stockholm om underhållet på stadens gator. Det är uppenbart att den gångna vintern har gått hårt åt vägarna i hela landet och det gäller även Stockholm. Hur mycket vägarna tar stryk pga tjälen är dock för tidigt att säga. Reportern hävdade att trafikkontoret sagt att det skulle behövas ca 1,7 miljarder kronor för att klara underhållet på stadens gator. En intressant siffra som inte förekommit i något av de budgetunderlag som jag fått från kontoret.

Drift och underhållsfrågor är knepiga frågor och det har allför länge saknats en strategi på detta område i staden. Här har många olika majoriteter syndat. Men nu är det på väg fram en sådan till trafiknämnden. Vi kommer inom kort att fatta beslut om en drift- och underhållsstrategi. Det har inte funnits någon sådan tidigare. Med den som underlag kan sedan prioriteringar göras vad beträffar underhåll, reinvesteringer mm. Då får alla en mycket bättre bild av hur underhålls och reinvesteringsbehovet ser ut. Och dessutom kommer det att finnas ett bra underlag i budgetarbetet. Stockholm har 148 mil gator, 211 mil gång- och cykelbanor, ca 800 brokonstruktioner, 7,6 km vägtunnlar, ca 145.000 belysningspunkter och 538 trafiksignaler. I takt med att vi får allt fler tunnlar så kommer driftkostnaderna att öka betydligt framöver så en strategi behövs.

/

Många inspirerande inslag på Nordbygg

Torsdag eftermiddag hade jag glädjen att besöka Nordbygg på Stockholmsmässan. Jag delade ut Stora inneklimatpriset till Jeff Electronics AB. Juryn hade satt upp fyra viktiga kriterier för vinnaren, kriterier som verkligen passade mig som hand i handsken. Det handlade om att det ska vara innovativt, kommersiellt, förbättra inomhusklimatet och minska energianvändningen. Det är precis den typen av lösningar som vi behöver mer av, innovativa, kommersiella, energieffektiva och miljöbefrämjande. Kul!

Och det fanns fler goda exempel på den kreativitet som finns i näringslivet. Det känns som hela byggbranschen är på hugget på miljöområdet. Det är bra.

Det som jag tyckte var särskilt kul var att det fanns en monter med mycket praktiska tips på hur befintliga flerbostadshus kan renoveras och energieffektiviseras. Där ligger den stora utmaningen – att minska energiförbrukningen i det befintliga bostadsbeståndet. Staden har ju avsatt 10 miljarder kronor under 5 år för att renovera 9.000 jägenheter i Svenska Bostäders bestånd på Järvafältet. Ett viktigt projekt som kan leda till att de företag som deltar i detta sedan kan sälja sin kompetens vidare i övriga delen av världen. En tredjedel av alla bostadsfastigheter som byggte i Europa efter andra väldskriget är samma typ av fastigheter som de på Järvaområdet. Snacka om marknadspotential för de som deltar i upprustningsprogrammet!

Passade också på att gå runt lite på mässan, guidad av några trevliga experter. Mycket inspirerande.

/

Moderaterna högst förtroende för jobben

Trevlig nyhet i morse att moderaterna var det starkaste partiet när det gäller jobben. Det finns fog för det. Oppositionens krav på att avskaffa RUT-avdragen är knappast någon höjdare ur jobbhänseende. Och det är inte det enda exemplet. På kommunstyrelsen idag kom det återremitterade ärendet om försäljningen av Stockholm Vattens gasdotterbolag upp igen. Oppositionen använde sin minoritetsmöjlighet på senaste kommunfullmäktigesammanträdet för att återremmittera och på så sätt förhala ärendet. De är emot och vill avslå. De vill befästa den de facto monopolsituation som finns på gasmarknaden i Stockholm. Det är ingen betjänt av. En ny aktör kan bredda konkurrensen och medverka till att vi får en bättre fungerande fordonsgasmarknad i Stockholm. 

Intresset är stort för Stockholm, Europas första miljöhuvudstad. Jag har fem talarframträdanden denna vecka på det temat. Dessutom finns det ett mycket stort intresse från andra länder för studiebesök i Stockholm. Det är kul. På så sätt kan vi dela med oss, få del av andras arbete och kanske också ge företagen möjlighet att sälja sitt kunnande till andra städer i Europa. 

/