Earth hour conference i stadshuset

Idag har Earth Hour Conference ägt rum i stadshuset. En konferens arrangerad av WWF, Stockholm stad och SEB. WWF presenterade en rapport om städernas betydelse för miljö- och klimatfrågorna. Den är intressant och visar att den stora utmaningen ligger bland städer som har under 1 miljon invånare. De har inte alls samma beredskap som större städer för att hantera befolkningstillväxt på ett hållbart och klimatsmart sätt. Det är glädjande att Earth Hours-budskapet nu har breddats till att handla om konkreta exempel på vad städer kan bidra till i miljöarbetet.

Hamburg, Freiburgh, Malmö och Stockholm kunde berätta om vad vi gör på miljöområdet. Städer gör stor skillnad. Tex så är Stockholm ett utmärkt exempel på att det går att kombinera en befolkningstillväxt om 22 % sedan 1990 med en ekonomisk tillväxt och samtidigt minska växthusgasutsläppen med 25%.. 

Jag hann också med att tala på Byggherrarnas konferens i anslutning till deras årsmöte. De vill ta ledningen i samhällsbyggandet och vill stärka byggherrerollen  för ett hållbart och effektivt samhällsbyggande. Det är välkommet och ytterligare ett exempel på att det finns många som vill bidra till att förstärka Stockholms och Sveriges miljöprofil.

Vad kännetecknar ett fiasko?

”Fiasko för förbud mot dubbat på Hornsgatan” är rubriken i dagens Metro.  Intressant rubrik. Den som läser artikeln kan konstatera att det som Metro tycker är fiasko är att det bara är 10-15 personer som åkt fast för brott mot dubbdäcksförbudet. Visst är det oerhört trist att polisen inte prioriterar att lagarna ska efterföljas.

MEN, det konstateras också i artikeln att dubbdäcksanvändningen har minskat från tidigare 70%. Mycket talar för att det skett en stor minskning av andelen dubbdäck på Hornsgatan, preliminära mätningar från trafikkontoret tyder på att det är 40% som använder dubbdäck på Hornsgatan. Det är ännu för tidigt att dra några exakta slutsatser och det kan definitivt inte betraktas som ett fiasko. Snarare tyder det på att det skett en oerhörd beteendeförändring. Biltullarna anses vara en stor succe och de minskade trafiken i innerstan med 18 %. Om siffrorna på Hornsgatan är korrekta talar vi här om nästan en halvering. För mig är det viktigaste att åstadkomma en beteendeförändring och att klara luftkvaliteten. För Metro verkar det viktigaste vara att sätta dit folk.

/

Cykelstråk ska binda ihop ytter- och innerstaden

På tisdagens trafiknämnd har vi ett ärende om cykelsatsningar på Östermalm. I anslutning till detta ger majoriteten trafikkontoret i uppdrag att se över viktiga cykelstråk i staden, inte bara på Östermalm. Den förra majoritetens cykelplan gör en uppdelning mellan planer för innerstaden och planer för ytterstaden. Det känns inte så relevant i dagens läge. Cykelstråk är en fråga om infrastruktur och det är viktigt att vi får bra fungerande cykelstråk för pendlingscyklister som binder ihop innerstaden med ytterstaden och även grannkommunerna. Cykelstråk och pendlingscyklister är viktiga inslag i stockholmstrafiken och nu får trafikkontoret i uppdrag att binda ihop stråken. Vägverket har ansvaret för den regionala cykelplaneringen. Det är viktigt att trafikkontoret involverar Vägverket i arbetet för en bättre regional infrastruktur för cyklister.

/

Stort intresse för stadens miljöarbete på Mipim

Är för första gången på den stora fastighetsmässan i Cannes. Jag ska tala på tre olika seminarier. Dels ska jag berätta om Klimatpakten tillsammans med två Klimatpaktsföretag, Veidekke och Vasakronan. Hoppas det kommer att inspirera fler till att jobba på detta sätt.

Exportrådet har ett seminarium med rubriken ”Sweden – the role model for sustainable cities. Combining growth within sustainable development”. Sveriges ambassadör Gunnar Lund inleder och med på programmet är också representanter från Göteborg och Malmö. Anmälningslistan visar att det finns ett bra internationellt intresse för seminariet. Förhoppningsvis leder det till att svenska företag kan sälja mer av sitt kunnande internationellt. Det är ju det som ytterst är syftet med Exportrådets viktiga verksamhet. Stockholm kan genom konkreta ”showcases” bidra till denna export. Stockholm Business Region arrangerar också ett frukostmöte på tema ”Growth in the First European Green Capital”. Där detar jag i en panel tillsammans med bl a kollegan Kristina Alvendal och Sundbybergs kommunstyrelseordförande Helene Hellmark-Knutsson. Fullt program således.

Oppositionen stoppar gasutveckling

Vid kvällens kommunfullmäktigesammanträde vägrade oppositionen att fatta beslut om försäljning av Stuveriet och Stockholm Vattens gasbolag. Bordläggning var skälet för Stuveriet. De ”var trötta för det var sent” klockan var efter 22. Men under kvällen hade de varit väl medvetna om att dessa ärenden var på föredragningslistan och trots detta förlängde de debatterna i de föregående ärendena. Sedan har de dessutom mage att påstå att vi ”bara driver försäljningen av ideologiska skäl”. Och vad är skälen till att de säger nej till försäljning då? Ja det handlar knappast om att de vill se bättre utvecklingsmöjligheter för medarbetarna i Stuveriet eller en bättre fungerande fordonsgasmarknad i Stockholm.  Det handlar bara om ideologi!

Stuveriets köpare har redan visat vilka goda utvecklingsmöjligheter det finns för denna verksamhet inom ramen för de nya ägarna och det är bara att beklaga att oppositionen på detta sätt- pga att de är trötta och vill gå hem – försätter medarbetarna i Stuveriet i situationen att de måste vänta ytterligare på att få den nya ägaren på plats.

När det gäller gasbolaget så återremitterade de ärendet pga ”en hel del oklarheter” och man vill ha ”svar på olika viktiga frågor”. Ingen av frågorna har ställts till mig under hand under kvällen och märkligt nog så var det bara vänsterpartiets representant som hade några frågor när ärendet behandlades i koncernstyrelsen. S och Mp yrkade bara avslag rakt av. Så intresserade var de av att få mer information i ärendet. Men under kvällens lopp så kom de uppenbarligen på att de kunde förhala möjligheten för nya aktörer att komma in på biogasmarknaden i Stockholm. De har ju redan tidigare tydligt visat att de är monopolister på detta område och förespråkar att det är kommunen som ska hantera hela biogasutvecklingen,. De verkar inte inse att en viktig anledning till problemen på dagens fordonsgasmarknad i Stockholm är just bristen på konkurrens. Vi tackar s, v och mp för att de nu förhalar en förändring av denna situation. När de sedan påstår att det är ett oseriöst företag som är köpare så tar man sig för pannan. Jan Valeskog (s) kallade Scandinavian Biogas Fuels International AB ”små privata lycksökare”. Jag undrar vad bolagets ordförande förre statsministern Göran Persson tycker om det epitetet….

…och vad anser de i Sydkorea och Varberg och Uppsala….

Mälarens reglering mm

Efter snö kommer tö och allt vad det innebär. Mälarens reglering är en viktig fråga för stockholmarna med omnejd. Inte bara för att det är vår dricksvattenreservoar. Det handlar ju också om att se till att den ”hålls på plats” på rätt sätt. en utmaning inte minst en vinter som denna när det kommit mycket snö. Sedan flera år tillbaka har staden jobbat med risk och sårbarhetsfrågor med tillägget klimatperspektivet. Jag presenterade i december 2009 det aktuella läget i arbetet och hur staden kommer att jobba vidare med dessa frågor i samarbete med bl a SMHI.

Ombyggnationerna vid Slussen är också en viktig del i detta arbete och den omprövning av vattendomen som ingår i det arbetet. Det handlar inte bara om regleringen av Mälaren utan detta mycket långsiktiga arbete handlar också om att titta på risken för saltvatteninträngning i Mälaren under de kommande 100 åren. Det finns inget alternativ på dessa områden, beredsakpen måste vara god och planeringen måste göras med beaktande av dessa frågor. Därför står de också högt på argendan i arbetet med ett växande Stockholm.

/

Efterlängtat genomslag

Konferens på IVA om energifrågor och sol, vind och vatten idag. Jag inledningstalade om stadens arbete kring energieffektiviseringar inom befintligt bostadsbestånd, vilka planer vi har för nya områden och vad andra aktörer inom bygg och fastighetsbranschen gör på sitt håll för att bidra till en effektiv energianvändning i Stockholm.

Efter detta möte bar det av direkt till Kräftriket och ner i underjorden. i maj 2007 togs det första spadtaget för Norra Länkenbygget. Jag var inte med då, men idag fick jag vara med vid genomslaget. Åsa Torstensson, infrastrukturministern, Lena Erixon, Vägverkets generaldirektör och undertecknad sprängde salvan som innebar att genomslaget i huvudtunnlarna under Lill-Jansskogen. Det var många som var där och bevittnade detta historiska ögonblick. Detta infrastrukturprojekt började att diskuteras på 1960-talet. Upphandlingen skedde 1996 och efter mycket om och men togs första spadtaget i maj 2007. Stockholm behöver verkligen denna länk. Staden växer, regionen växer och det är en allt tuffare trafiksituation. Idag går det ca 34.000 fordon-/dygn på Valhallavägen, nästan 50.000 fordon /dygn passerar Norrtull och över 41.000 fordon Cederdalsgatan. Med tanke på de utvecklingsplaner som finns för Norra stationsområdet, Norra Djurgårdsstaden och Daleneum på Lidingö så är verkligen Norra Klänken ett hett efterlängtat tillskott till stockholmsregionens infrastruktur. Den kommer att stå klar i slutet av 2015. 

Sedan första spadtaget togs har bara Stockholm stad vuxit med över 40.000 invånare, nästan ett Lidingö! Det är hissnande siffror. Och en sak som är oerhört imponerande är den logistikförmåga som Vägverket och deras konsultet visar varje dag vid bl a Norrtull. Det är djupt imponerande att trafiken kan flyta så bra som den trots allt gör mitt under bygget. Nästan 50.000 fordon/dygn. Tack för detta säger jag!

/

Se smällen här! 

Oaser i Stockholm

Utanför mitt fönster har isen spruckit upp på Riddarfjärden och vattnet syns åter glittra i solskenet. Det finns hopp om vår!

På tal om vår och grönska så har jag, tillsammans med Hanna Broberg, ordförande i Norrmalms stadsdelsnämnd, idag presenterat en upprustning av Bellevue-parken i Nationsalstadsparken. Det är ett bra exempel på hur vi i staden kombinerar gammalt med nytt. Det byggs nya bostadsområden, varav Norra stationsområdet i kanten av Nationalstadsparken är ett. Men vi rustar också gammalt. Norrbros återinvigning i januari 2010 är ett exempel på detta. Upprustningen av Bellevueparken ett annat exempel. Den senare tar sin utgångspunkt i den gamla generalplan som Piper gjorde 1784. den finns inte bevarad, i origional men väl en kopia från 1809. Den engelska parken ska nu återskapas liksom böljande grönområden norr och söder om värtabanan (pelouser) och utblickarna (Belle vue) över Brunnsviken ska åter komma till sin rätt. Lekytor, strandpromenader och en tydlig begränsning av biltrafiken i parken är andra åtgärder som kommer att vidtas i det arbete som genomförs i samverkan med bl a trafikkontoret, norrmalms stadsdelsnämnd, idrottsförvaltningen, exploateringskontoret och fastighetskontoret.

Områdets upprustning finansieras delvis via Norra länken-bygget och det hela kommer att stå klart när Norra Länken är klar.  Det är fantastiskt att på detta sätt kunna relatera tillbaka till de planer som fanns för över 200 år sedan.

/

Miljöpartiet och bilarna

Yvonne Ruwaida säger idag i tidningen att hon anser det vara fel att bilar ska stå gratis på nätterna. DN konstaterar också att miljöpartiet avviker ganska kraftigt när det gäller parkeringspolitiken. Det kan man nog säga. I deras budgetförstag till 2009 ville de dra in 250 miljoner kronor mer i avgifter från bilisterna. Alla ska betala p-avgifter alltid i hela stan, ytterstad såväl som innerstad.  Boendeparkeringsavgifterna vill de också höja med flera hundra kronor/månad. 

Ett citat från kommunfullmäktiges protokoll den 14 december 2009 visar detta tydligt. Texten kommer från en reservation undertecknad Yvonne Ruwaida (mp). ”Det är bra att parkeringsavgifterna höjs. Vi anser inte att höjningen är tillräcklig och vill därför uppdra åt trafik- och renhållningskontoret att ta fram ett förslag till införande av differentierade parkeringsavgifter på all gatumark i staden.

Vi vill använda parkeringsavgifterna för att styra mot bilsnål samhällsplanering, minskad efterfrågan på gatuparkering och styra mot parkering i garage. Staden bör inte, vilket är fallet idag, subventionera parkeringsplatser med skattebetalarnas pengar och därmed snedvrida konkurrensen med enskilda parkerings- och garageägare. Stadens parkeringsavgifter ska baseras på rådande marknadsmässiga markpriser. Det ska inte vara gratis att parkera på gatumark och parkeringsavgifter ska tas ut dygnet runt. Därför ska ett förslag till differentierad timtaxa, boende- och nyttoparkeringsavgift tas fram.

Boendeparkeringsavgiften bör höjas till 900 kr/månad i innerstaden. I närförort (Gullmarsplan, Globenområdet, Bromma/Alviksplan, Liljeholmen Gröndal) bör en boendeparkeringsavgift på 300 kr/månad tas ut och i övriga ytterstaden en boendeparkeringsavgift på 100 kr/månad.”

Alla ska mad således!

Isidor lotsar i snöigt och isigt Stockholm

Fastighetsägarna i Stockholm har i samråd med Stockholms Stad, Polisen, Plåtslagarna mfl, tagit fram ett nytt system för att varna för snö- is ras. Systemet, kallat Isidor, är en ny svensk uppfinning, som  löser de problem som funnits med tidigare plankor, bockar och flaggor som används för att varna för takras.  Isidor är tydligt och varnar och guidar fotgängarna via den säkraste vägen på trottoaren. Det informerar stockholmarna om hur man går säkrast genom stan. Förhoppningsvis kan detta spridas och därmed kan vi få än säkrare situation för fotgängare mfl under vinterhalvåret i Stockholm. Det är viktigt att informera tydligt om hur man går på trottoarer under vintern och därför har också Stockholms Stad varit med och tagit fram en lösning på problemen kring hur man ska varna för farorna från ovan.

Isidor är ett utmärkt exempel på samarbete mellan staden och fastighetsägarna. För att inte tala om att det är ett lysande exempel på hur viktigt det är att det finns företag och innovativa människor som hittar bra lösningar på problem. Jag hoppas att Isidor kan bli en säljsuccé i såväl Sverige som utomlands!

/