Människor gör skillnad!

Röstat! Jättekul dag, kampanjande på morgonen. Positivt! Besökt Matteusskolan som jobbar med ett intressant projekt studi.se som nyttjar digitala verktyg på ett bra sätt. Matteusskolan har över huvudtaget en modern och framsynt ledning. Kul! Fler borde titta på vad som sker där.

Valstugan vid Sergels torg i drygt 2timmar -jättekul. Smet sedan upp till SUP_46 för att kolla mailen. Varmt mottagande från de spännande företag som sitter där -och bäst av allt-jag har fått ett eget passerkort!!!

Waitress går bra, kolla in deras app som gör det smidigt att beställa take away från restauranger utan att behöva stå i kö vid hämtning,
FundedByMe finns nu i ca 15 länder och i Sverige har deras tillkomst ökat på såddkapitalet markant.och dessutom bidragit till finansieringen av Martin Borgs nya film.
Relationdesk jobbar på för fullt, nyanställer och har stor glädje av valrörelsen just nu.
Efter denna uppfriskande paus bar det av till Kista för möte på Jobbtorg för unga. After work for work handlar om att företag bjuds in för att få info om vad jobbtorgen har att erbjuda. Det är alltid lika stimulerande möten.
Innan mötet hann jag gå en runda i Kistagallerian och fick då dessutom några samtal. Positiva sådana. Det är helt uppenbart att statsministerns tal om att vi ska öppna våra hjärtan har mottagits på just detta sätt bland många i vår stad med invandrarbakgrund. En härlig feedback på hans tal.

Åter i city råkade jag komma förbi Raoul Wallenbergs plats precis efter det att evenemanget Raoul Wallenberg Memorial Day avslutades. En man som verkligen öppnade sitt hjärta och visade ett otroligt civilkurage. Ett sannt föredöme.
Imorgon bär det av till Kista igen och då får mitt kampanjfordon tjänstgöra. Idag blev det tunnelbana -imorgon tandem!
/

Allt är snart möjligt -hinner politiken med?

Många gånger har jag på denna blogg skrivit om de spännande företag som finns i Stockholm. Så här i valtider är det lätt att glömma bort hur det var 2006 samma tid. Då fanns inte smartphones och det talades om att alltför få var intresserade av att starta företag. Idag har snart sagt alla smartphones, företagandet växer så det knakar i Stockholm. Vi har appar, det finns mängder med e-tjänster som Stockholm stad tillhandahåller, det finns valfrihet och många infrastruktursatsningar är på gång. Stockholms växer!

Tisdagens företagsbesök gick till Gavagai, ett av de nya spännade företag som tagit fram system för att hålla koll på vad som händer i sociala medier. Ett exempel på hur analyser av sk Big Data kan ske. Verktyget gör att det finns stora möjligheter för såväl offentlig som privat verksamhet att förutse vad som kan bli stora frågor. Tex har man konstaterat att det skrivs mycket om snuva på twitter och FB strax innan det står klart att influens brutit ut.

Företaget är inte så gammalt men växer. Precis som så många andra växande företag i Stockholm så har de svårt att hitta kompetens i Sverige. Därför är det väldigt viktigt för dem att systemet med arbetskraftsinvandring fungerar snabbt och effektivt. Jag kan säga att de hade en hel del övrigt att önska i denna del. De har förlorat personer som gärna ville komma och jobba hos dem pga att tillståndshanteringen tar för lång tid. De har till och med exempel på att en person som de hade klart med, men som väntade på att får tillstånd från myndigheten, valde att gå till ett annat stockholmsföretag som hade förmånen att få ta del av den ”gräddfil” som större företag fått när det gäller tillstånd till arbetskraftsinvandring. Jag har sagt det förrut och upprepar det gärna; jag kan inte förstå logiken i att små företag som är otroligt mycket mer beroende av att få rätt kompetens för att kunna växa, särbehandlas negativt jämfört med stora som inte alls är lika sårbara. Detta måste ändras! Det handlar om jobb här i Stockholm. Små företag som inte kan växa här riskerar vi att förlora – de flyttar helt enkelt till platser i världen där det är lättare att rekrytera.

Digitaliseringen skapar enorma möjligheter och jag tror att det är många som inte ens förstår hur detta kommer att förändra vår tillvaro. Hur många var det som kunde förutse smartphones intåg och hur dessa verktyg skulle förändra vår tillvaro år 2007 när den introducerades på den svenska marknaden ? Valrörelsen 2010 hade jag en Ipad – inköpt i London för den hade inte introducerats ännu på den svenska marknaden. Då väckte det stor uppmärksamhet – idag är det ingen som reagerar över min minipadda.

Google är ett företag som verkligen tänker runt hörnet. Jag besökte dem på eftermiddagen. Ca 130 medarbetare av de ca 40.000 finns här. Egentligen borda alla politiker besöka ett företag som Google – de är spännande och de kan ge smakprov på vad en mer digitaliserad värld har att erbjuda. För det är hög tid att politiker sätter sig in i vad dessa förändringar de fakto innebär och hur det påverkar regelverk, integritetsfrågor mm. Jag var i förra veckan på en debatt arrangerad av IT- och Telekomföretagen. Den debatten handlade om många olika saker men det var mycket infrastruktur och diskussioner kring hur IT kan användas i undervisningen mm. Men vad digitaliseringen innebär i ett bredare perspektiv, hur det förändrar vårt samhälle, var det mycket lite diskussion om.

Det finns väldigt många etablerade strukturer i det svenska samhället som kommer att utsättas för utmaningar. Det handlar också om företag som ännu inte finns på nätet, vars varor inte kan köpas över internet. Hur förberedda är de på vad som komma skall och som redan har börjat?

Många frågor finns det och de finns inte på dagordningen i denna valrörelse. Även om alla sitter med Twitter, FB och kollar på sina smartphones och läsplattor……

/

Dagens Industri benar ut fakta och åsikter

Intressant artikel i Dagens Industri. Svartmålningen av Sverige har nu uppenbarligen gått för långt enligt allt fler. Därför är den faktaredovisning som DI gör i tisdagens tidning välkommen. I korthet säger den följande, vid en jämförelse mellan Sverige och Euroområdet. Utveckling sedan 2006.

1. BNP-tillväxten är långt högre i Sverige. I euroområdet som helhet är BNP lägre idag än 2009, den svenska produktionen är ca10% högre.
2. Sysselsättningsökningen i Sverige är unik. Sedan sept 2006 har sysselsättningen i Sve ökat med 300.000 personer. Jfr med euroområdet som tappat 500.000 jobb under samma period.
3. Arbetslösheten har ökat mer i euroområdet. I Sverige från 7% till 7,1 %. Europa från 8,2 till 11,5 %. Samtidigt har det skett en kraftig ökning av arbetskraften i Sverige medan deltagandet i arbetskraften minskat i övriga Europa.
4. Statsskulden faller i Sverige. Den accelererar i EMU. Den svenska statsskulden har fallit från 50% av BNP till 40% av BNP. Samtidigt har euroområdets upplåning ökat dramatiskt sedan 2006. Inget annat europeiskt land har lyckats med den svenska bedriften.
5. Förutsättningarna är bättre här. I världsbankens näringslivsranking är Sverige på 14:e plats och Tyskland 21:a.
6. Livet är bättre här. I OECDs Better Life Index hamnar Sverige på 3:e plats, medianlandet i Europa ligger långt under Sverige.

DI artikeln, som jag citerat ur ovan, borde läsas av många. Oppositionen kommer med all säkerhet att fortsätta svartmåla. S21-22 i DI tisdag.

Mp försöker profitera på människors olycka

Det är intressant att försöka få en seriös debatt med Mp om deras kampanj om att klimatförändringarna redan är här. De använder den hemska skogsbranden i Västmanland i sin valkampanj. Snacka om att kapitalisera på andra mönniskors olycka. Det är verkligen förfärligt det som dessa människor har drabbats av. Mp drar resolut slutsatsen i sin kampanj att skogsbranden beror på klimatförändringarna. En intressant slutsats som det finns skäl att efterfråga -på vilken grund drar ni denna slusats -var finns belägg för detta? Jag får inga svar, bara massa insinuationer om att M är ointresserade av klimatfrågor, andra typer av okvädningsord. Men inget svar på frågan på Twitter

Det känns inte särskilt seriöst. Hur svårt kan det vara att svara på den enkla frågan -vilket belägg har Mp för att branden i Västmanland beror på klimatföändringarna?

Sanningen verkar vara den att det inte finns något sådant belägg-för om det fanns vore det ju enklast att visa på det.
/

Miljöpartiet menar allvar med att lägga ner Bromma flygplats

Bromma flygplats är mycket viktig för Stockholm och för Sverige. Skulle flygplatsen läggas ner hotas tillväxten och konkurrenskraften – i Stockholm men inte minst i övriga Sverige. Det är många andra flygplatser runt om i landet som hotas av nedläggning om Bromma stängs. Det har Stockholms Handelskammare visat i en rapport och det har också bekräftats av oroliga kommunpolitiker runt om i landet, varav ett flertal är socialdemokrater Jag förstår deras oro, för en snabb tillgänlighet är viktigt för konkurrenskraften.

En snabb förbindelse mellan Umeå och Stockholm, där man sedan smidigt kan byta till ett flyg till Bryssel är otroligt mycket värt för Umeå och stadens konkurrenskraft. Detsamma gäller tex Kalmar och Sundsvall. Snabb access till Stockholm för företag, jobb mm är otroligt viktigt. Det innebär att människor kan bo kvar på andra orter i landet och samtidigt ta del av det utbud som finns i Stockholm i form av intressanta job, oavsett om du är företagare eller anställd. Utan tillväxt och konkurrenskraft kommer företag att slås ut och inga nya företag att startas upp – det vill säga jobb försvinner och nya jobb kommer inte att skapas.

Vi vill att Bromma flygplats ska vara kvar. Det vill inte Miljöpartiet och Vänsterpartiet och socialdemokraterna är splittrade i frågan. Miljöpartiet basunerar idag ut nyheten att en nedläggning av Bromma skapar en massa jobb tack vare att de vill att det ska byggas bostäder. En orealistisk jobbsiffra har Sten Nordin konstaterat .Mitt enkla tillägg till detta är – det är ju bra om människor har jobb, det är lite svårt att leva på bostäder. Med Mps argumentation så skulle det ju kunna skapas jättemycket jobb om vi river Centralen, river upp järnvägsrälsen och bygger bostäder där. Bromma flyget bidrar till att det skapas nya jobb i Stockholm.  Bostäder kan vi bygga på andra platser.  Valet är ditt.

Yrkesutbildningar viktig väg till egen försörjning

På torsdagen besökte jag STFG (Stockholms transport- och fordonstekniska gymnasium). Skolan är ett utmärkt exempel på hur väl samverkan mellan näringslivet och skolor kan fungera. På skolan finns yrkesgymnasium, yrkesvux och sfx ( svenska för invandrare med lastbilskörkort). Yrkesutbildningen svenska för lastbilsförare är verkligen framgångsrik. Den erbjuds personer med erfarenhet av yrket från sitt hemland, där språkundervisning kombineras med teoretisk och praktisk yrkesutbildning.

Vi vet att yrkesutbildningar är ett viktigt medel för att korta vägen mellan utbildning och jobb och för att möta arbetsmarknadens efterfrågan. 2013 fick ca 90 % av eleverna från yrkesvuxenutbildningen i Stockholm jobb direkt efter sin utbildning. Resultatet talar för sig självt och därför tycker vi -Moderaterna i Stockholms stad – att det även fortsättningsvis ska satsaspå dessa yrkesutbildningar.

Vid mitt besök såg jag hur motiverade såväl gymnasieeleverna som vuxeneleverna var för sin utbildning. Självfallet är det oerhört motiverande för personer med utländsk bakgrund, som stått länge utanför arbetsmarknaden, att nu få möjlighet att få ett jobb. Det fina med yrkesutbildningarna är att de kan möta kompetenskraven på arbetsmarknaden. Det samarbete som finns med Scania, där de upplåter bilar för undervisning och även använder skolan för egen internutbildning, innebär givetvis att eleverna får möjlighet att testa det som är allra modernast. Dessutom ger det Scania utmärkta rekryteringsmöjligheter. En äkta vinna-vinna situation.
Det finns även samarbete med andra företag inom fordonsbranschen. Och varvningen av praktik och teori gör också att tillämpningen av kunskaperna ju kommer direkt.

En annan utbildning som erbjuds är truckförare för lager. Även det ett bristyrke i Stockholm. Jag tittade på en kille som började utbildningen för två veckor sedan och som redan körde så bra att han var klar för uppkörning. Tuffa testkörningar krävs innan utbildaren släpper fram personer till uppkörning. Men detta var uppenbarligen en person med talang. Att han dessutom var supermotiverad för uppdraget gjorde ju knappast saken sämre.
De extra platser som kom till efter krisen har haft stor effekt för att korta vägen mellan utbildning och jobb. Samverkan mellan företag, utbildning och SFI är ett framgångsrecept för alla parter, därför vill vi fortsätta satsa på detta.

Toca Boca gör lek till lärande

Idag besökte jag företaget ett av Stockholm internationellt uppmärksammade företag. Toca Boca skapar digitala leksaker för barn via sina appar. Målgruppen är barn i åldern ca 2-8 år. Det vill säga – barnen kan leka med samma produkt men på olika sätt. Det finns inte några nivåer i spelen – du kan inte vinna eller förlora utan det bygger på att stimulera kreativitet och ett lektänk.

Vuxna exempelvis upplever spelet bäst om de spelar med sina barn, vilket också leder till att blir en social interaktion dem emellan. Särskilt intressant är att de fått in mycket beröm från föräldrar till autistiska barn som kan interagera med sina kamrater eller syskon tack vare spelen, vilket är helt fantastiskt!
Spelen är även okomplicerade på det sättet att språket inte utgör en barriär utan istället använder de sig av ljud såsom skratt och dylikt. De har helt enkelt utgått från tänket att barn från hela världen faktiskt leker med samma typ av leksaker.

Företaget har sin bas i Stockholm med 30 anställda men finns även i San Francisco och Toronto och deras appar distribueras i 160 länder.

Toca Boca ägs av Bonnier, som vågade investera i två medarbetares ide, utan att riktigt veta hur slutprodukten skulle bli. De trodde helt enkelt på idén och ville satsa. Toca Boca har haft tur. Många unga företagare kan vittna om hur svårt det är att hitta någon som vågar satsa tidigt på en halvfärdig idé.

Via ett gott samarbete med Apple, korta ledtider för att få ok på nya appar för introduktion i Appstore, så har de nu ett bra utgångsläge inför framtiden. Smart nog har de också ” fokusgrupper” för att testa nya appideer. Kul grej att småbarn får vara med och utveckla produkter som sedan erbjuds över hela världen.

Från detta besök gick jag sedan till en debatt som IT & Telekomföretagen arrangerade under rubriken ”Satsar politikerna på framtiden?”om digitaliseringen och de stora förändringar som den innebär i samhället i stort. Sverige betraktas som en av de ledande IT-nationerna med 3G, 4G, en utbreddd digitaliseringen, en omfattande internetanvändning, smartphonesanvändning mm. Men i den politiska debatten hörs ganska lite om hur detta kommer att förändra utbudet av tjänster, service, krav på offentlig sektor mm. Det är symtomatiskt att detta inte frågor som finns på agendan i valrörelsen.

En sak är säker, att Toca Bocas digitala leksaker ger barnen helt andra förutsättningar att konkret ta del av den digitala revolution som nu pågår. En förändring som många vuxna, beslutsfattare, tjänstemän mfl har svårt att se och ta till sig. Men om vi inte förstår och har förmåga att tänka nytt och nyttja de nya möjligheterna så riskerar vi helt klart att halka efter och därmed också förlora attraktionskraft och talanger.

/

S politik hotar tusentals jobb

Tillsammans med m-kollegorna i stadshuset hade jag möjlighet att träffa krögaren PG Nilsson och stjärnkocken Tommy Myllymäki för att diskutera restaurangbranschens framtid i Stockholm och övriga landet. PG Nilsson berättade att momsfrågan -s vill ju fördubbla momsen på restaurangmaten – är otroligt viktig för restaurangerna. Idag är det damma moms på maten om du köper den i affären -färdigpackade rätter-och på restaurang. Få s igenom sin skattehöjning blir det mycket dyrare att köpa maten på restaurang. Självfallet riskerar denna snedvridning av konkurrensen jobben. I Stockholm handlar det om många jobb.

S hävdar att de vill minska ungdomsarbetslösheten. Samtidigt innebär deras politik, med höjd moms/straffbeskattning av restauranger och höjda arbetsgivaravgifter, att ungdomsjobb försvinner. Antalet sysselsätta inom PG Nilssons tre restauranger har nästan fördubblats sedan momssänkningen för några år sedan. Totalt handlar det idag om 500 sysselsatta och 42 procent av de anställda på Sturehof, Riche och Taverna Brillo är under 25 år.

Tommy Myllymäki har själv flera verksamheter och han konstaterade att enbart s momshöjning i sig motsvara höjda kostnader som innebär att personalstyrkan måste minskas. Det innebär färre jobb och påverkar också den kvaliteten.

S skattehöjningar innebär, för krögaren PG Nilssons tre verksamheter, 25 miljoner kronor. Jag undrar om verkligen (s) förstår vilka effekter som deras skattehöjningar får. De brabbar direkt en bransch som anställer unga och anställer personer med utländsk bakgrund. En bransch som är mycket viktig på Stockholms arbetsmarknad och som växt betydligt under senare år. Det handlar om många nya jobb som tillkommit.

Socialdemokraternas snack om önskan om att minska arbetslösheten har noll trovärdighet! Detta exempel handlar om några verksamheter i Stockholm. Det är hög tid att svenska folket får klart för sig att jobb hotas inom detta område. Besöksnäringen i Stockholm har fler årssysselsatta än Ericsson och Scaniaullahamilton.se/files/2014/08/IMG_1646.jpg”>

IMG_1646-0.JPG

M-löfte ökar antalet bostäder Stockholm – buller hanteras

I sitt sommartal i lördags gav Fredrik Reinfeldt raka och tydliga besked till stockholmarna – byggreglerna kommer att ändras. Idag är det viktiga skäl till varför bostadsbyggandet släpar efter. Byggprocessen får inte sinkas, överklagandeprocessen som finns idag innebär att det i praktiken tar upp till 8 år för att få bostäder färdigbyggda i Stockholm. Hans välkomna besked var att detta kommer ändras. Enbart de som är sakintressenter ska ha rätt att överklaga, instanser slopas för överklagande och avgifter införas. Idag får den som vill bygga stå hela kostnaden för förseningen, det är inte rimligt.

Han uppmärksammade också att kravet på parkeringsplatser vid nybyggnationer inte behövs i en tät stad. Han konstaterade också att det bullrar i en storstad och att det måste få bullra i en storstad. Krav ska givetvis finnas men de är för hårda och för många och därför kommer bullergränserna att ändras.

Jag tror inte att det är många som känner till att gränserna för buller mäts vid fasaden. De flesta tror nog att det är inne i lägenheten/bostaden. Men så är det inte. De allra flesta bostäder som finns idag i innerstan i Stockholm skulle inte ha blivit byggda om gränsvärdena för buller hade gällt då. Att det sedan är tyst inne i lägenheten spelar ingen roll. Bullret mäts utanför idag istället för inne i själva lägenheten där människorna faktiskt bor.

Han öppnade också för att slopa regeln om tysta sidor, vilket ökar möjligheten att bygga fler mindre lägenheter. På trafiknämnden nästa vecka har vi ett ärende upp om nya riktvärden för trafikbuller som regeringen har skickat ut på remiss och som ligger i linje med ovanstående. Jag misstänker att Miljöpartiet i bruklig ordning kommer att rasa åt detta. Daniel Helldén twittrade ” Reinfeldts lösning är mer motorvägar, mer bilar mer buller… och därmed mindre bullerregler”.

Jag tror att de flesta stockholmare vill ha tyst inne i sin bostad men har full förståelse för att det kan låta en del på gator och torg. Att stänga ute stadens buller från bostaden  är inget problem med dagens teknik. Utomhusbuller accepteras för det är tätheten och närheten till det spännande utbud som en tät storstad som Stockholm kan erbjuda som många vill ha.

Vi vet att dagens bullerregler inte passar i en storstad. Idag hindrar de bostasdbyggande. Detta regelverk vill Mp behålla. Tyst sida idag innebär att färre smålägenheter byggs och istället byggs större lägenheter för att kunna komma runt bullerkraven. Genom att slopa detta i storstäder kommer fler mindre lägenheter att kunna byggas – framförallt gynnar detta unga samt många av våra stora företag som behöver locka hit kompetens och som idag har svårt att hitta boende till sina anställda. Även detta motsätter sig MP. Med alliansen i spetsen kommer vi  få till stånd fler bostäder för ett växande Stockholm och för ett Stockholm som gör det möjligt.  Valet är ditt i september. /