Historiska cykelsatsningar – mp bara svartmålar

Måndagens kommunfullmäktige var det susta innan valet. Det märktes. Det fanns ingen hejd på vilket elände det är i Stockholm -inte minst när det gäller förhållandena för cyklister -enligt miljöpartiet. INGET har skett enligt mps Hellden. Ärendet Strategi för ökad cykling i Stockholms stad.
var uppe för beslut. (S) tycker allt är bra men mer behöver göras – oklart vad; (MP) vill ha mer av allt och hävdar att vi satsar för lite och (V) som mer eller mindre är inne på samma spår.

Låt mig då klargöra för hur det faktiskt ser ut i praktiken. I enlighet med framkomlighetsstrategin antog staden en cykelplan där Trafikkontoret noggrant gått igenom den cykelinfrastruktur som finns och klargjort vad som behöver göras för att förbättra och utöka cykelinfrastrukturen i Stockholm. Genom den historiska cykelmiljarden (som gäller mellan 2012-2018) har vi också kunnat – och kommer fortsätta – att investera i en god och pålitlig infrastruktur. 700 mnkr av dessa har gått till trafik- och renhållningsnämnden och 300 mnkr till Exploateringsnämnden, som ansvarar för byggandet av infrastrukturen i nya bostadsområden.

Bara under denna mandatperiod har trafik- och renhållningsnämnden investerat 418 miljoner i cykelinfrastruktur och i våras togs beslut om närmare en halv miljard i cykelinvesteringar. Ni kan även läsa mer på stadens hemsida om cykelprojekt som är under utredning. Daniel Helldén (MP) klagade under gårdagen att cykelbanorna är för smala och borde breddas. Till skillnad från Miljöpartiet ser trafikkontoret till hur verkligheten faktiskt ser och anpassar cykelbanorna utefter det – vilket också står klart och tydligt i Cykelplanen att så bör ske. Miljöpartiet vill förbjuda all biltrafik medan vi anser att all trafik behövs – särskilt all gods- och leveranstrafik som behöver köra på vägarna – och därför anpassar vi vägarna utefter detta.

Bara under våren har vi fattat beslut om totalt 548 mnkr. Detta inkluderar 2000 cykelparkeringar, cykelåtgärder på Götgatan trafiksignaler och grön
våg , beläggningsåtgärder, breddning av Skanstullsbron cykel jour , nya vägvisningsskyltar m.m. Vi har även underlättat för cykling under vinter tid. genom förbättrat underhåll på prioriterade huvudcykelstråk då fler och fler faktiskt cyklar även på vintern, vilket är glädjande.

I arbetet med ett sammanhängande cykelstråk har vi inlett samarbete inletts med grannkommuner. Detta borde gjorts för länge sedan, men nu görs det. Exempelvis Töresjövägen i samarbete med Tyresö kommun och Ältabergsvägen som byggs nu och som går mellan Nacka och Stockholm. I samarbete med Solna, Sundbyberg, Sollentuna, Järfälla och Trafikverket pågår ett arbete för att ordna bra cykellösningar till och från Kista.

I Stockholms stad finns det över 10 000 cykelparkeringar. 2009 – 2014 har alliansen satsat på 4205 cykelparkeringar runtom i hela staden! Ni kan se en karta över alla cykelparkeringar som byggts mellan 2010 och 2014 på
hemsidan.
I innerstaden är det särskilt svårt att hitta platser i den offentliga miljön för fler cykelparkeringar. Därför är det viktigt att privata fastighetsägare är intresserade av att bidra till fler cykelparkeringar. Många av deras hyresgäster har säkert medarbetare som skulle uppskatta säkra cykelparkeringar i anslutning till arbetsplatsen.

Det är svårt att få med allt som vi faktiskt gör i ett enda blogginlägg men detta är i alla fall en överblick. Och vårt arbete fortsätter. Det är just det strategiärendet handlar om. Att i ett växande Stockholm måste framkomligheten värnas och cykeln är ett yteffektivt trafikslag.

Imorgon onsdag ska jag på en intressant frukost där cykelinfrastrukturen i 84 städer i världen har jämförts. Ryktet förtäljer att Stockholm ligger bra till.
/

Bromma viktig valfråga för hela landet

Idag upplever Stockholm en boom när det gäller nyföretagande, inflyttning och investeringar och många stora företag har sina huvudkontor i Stockholm. För att vara konkurrenskraftig i en global värld ör god tillgänglighet absolut nödvändigt. Mot bakgrund av detta är det ett reellt hot mot jobben och tillväxten i Stockholm och Sverig när miljöpartiet driver att Bromma ska läggas ner. Stockholms Handelskammare har presenterat en rapport som visar att minst 24 000 jobb skulle försvinna i Sverige om Miljöpartiet och Vänsterpartiet får som de vill. Miljöpartiet och Vänsterpartiet driver frågan om nedläggning stenhårt, och Socialdemokraterna är splittrade internt.

MP hänvisar i debatten till en rapport från Trafikverket och hävdar att Brommatrafiken kan flyttas över till Arlanda. Det stämmer inte för det första; Arlanda är fullt i peak (rusningstrafik). För det andra så är just Brommas konkurrensfördel att den har bra flygtider just under peak 7-9 på morgonen och senem, och det går snabbt att ta sig dit och därifrån. Detta är anledningen till att minst 70% av resenärerna är affärsresenärer. Personer som bor i Sundsvall, Trollhättan, Växjö, Kalmar eller Umeå och behöver ta sig snabbt och smidigt till Stockholm i jobbet eller för att faktiskt jobba i Stockholm. Det är inte troligt att dessa resenärer kommer att resa på andra tider än just peak.

Sverige är en liten öppen ekonomi som är beroende av handel, och med långa avstånd inom landet och till våra viktiga marknader. En nedläggning skulle slå direkt mot Stockholmsregionens konkurrenskraft och därmed tillväxtmöjligheter dvs jobben.

Enligt PWC:s senaste rappport ”Cities of Opportunity” ligger Stockholm på topp 10-listan. Det som är vår största blck om foten är just den internationella tillgängligheten. Arlanda behöver fler direktlinjer. Ommp får som de vill, att Bromma läggs ner, så kan en del flyg givetvis flyttas dit även om inte alla får plats. Men det innebär att möjligheterna att attrahera internationella direktlinjer försvåras om inte helt enkelt omöjliggörs pga platsbrist. Det är dessa samband som mp inte ser, eller inte vill se. En citynära flygplats behövs som ett komplement till Arlanda för att fler ska kunna ta sig till och från Stockholm.

För att vara konkurrenskraftiga nu och även i framtiden måste vi ha bra flygförbindelser inom landet och mot resten av världen och då måste vi ha kvar Bromma flygplats
/

Skärpet plockar inte upp sig självt

Sommaren är äntligen här och då passar många av oss på att vara ute i parkerna och njuta av värmen. Med mer picknic i parkerna innebär dessvärre också att nedskräpningen ökar. Det skulle inte få den effekten om var och en tog ansvar för att ta hand om sitt skräp. Men dessvärre är det alltför många stockholmare som anser att någon annan ska plocka upp efter honom/henne. Eftersom Alliansen har en hög ambitionsnivå när det gäller att hålla Stockholm rent och snyggt så har vi infört parkvärdar. 300 sommarjobbande ungdomar hjälper till att hålla rent och snyggt i stadens parker. I år har antalet sommarjobb utökats med 100 från förra årets 200.

Varje år spenderar vi cirka 100 miljoner kronor på att hålla staden ren och snygg . En summa som skulle kunna vara lägre om var och en tog ansvar för den offentliga miljön och plockade upp efter sig och unvek att slänga skräp på marken.

Årligen plockas det upp 5 000 ton skräp och det handlar om alltifrån hushållssopor till tuggummin och cigarettfimpar.

Idag lanserade jag därför sommarens skräpkampanj, som kommer att pågå under de kommande två veckorna, för att uppmuntra alla stockholmare att använda de 11 000 papperskorgar som finns runtom i staden.

I jämförelse med andra storstäder är Stockholm en mycket ren huvudstad och förra årets skräpmätning visar att skräpet faktiskt minskar och sedan 2009 har skärpet minskat med 29 %. Det är bra men vi kan alla bli bättre så tänk gärna på det nästa gång du är ute i parkerna – du kan skillnad.

Veckans Nystart 28

Exempel 28 -Sommarjobb kan ge en nystart för unga.
Sedan några år tillbaka satsar Stockholm stad mycket medvetet för att erbjuda ungdomar sommarjobb för en meningsfull sysselsättning. Vi vill skapa möjlighetför unga som kanske inte själva har goda kontakter på arbetsmarknaden.

Vi vet att arbetsmarknaden är tuff för unga utan tidigare erfarenhet, därför erbjuds i år rekordmånga unga sommarjobb. Hela 6 515 ungdomar födda 1996-1998 har i år erbjudits sommarjobb inom stadens nämnder och bolag.

De flesta sommarjobb som staden erbjuder är på förskolor, i äldreomsorgen och med skötsel och städning utomhus. Att unga har en meningsfull sysselsättning även på sommaren är ett viktigt medel för att bryta utanförskap och bygga broar till arbetsmarknaden.

Läs mer i tisdagens Dagens Nyheter, ABC, eller Sveriges Radio.

Spännande nya appar för stockholmarna tack vare unikt initiativ

2012 annonserades Sveriges första förkommersiella innovationsupphandling. iTS innovation Kista är ett gemensamt initiativ från Stockholm stad, Trafikverket, Kista Science City, SLL Trafikförvaltningen och Vinnova. Utmaningen handlade om att, i ett växande Stockholm med allt vad det innebär av infrastrukturbyggen, köer mm, underlätta för människor att finna resvägsinformation. Idag presenterade de tre vinnarna sina app-lösningar. Du kan se deras pressvisningen här.

Mårten Wiman med appen ”Busskollen”: Mårten Wiman och hans team utvecklar en applikation som underlättar kollektivtrafikresande genom att ge resenärer en bättre översikt över trafikläget.
Ladda ner Busskollen via Google Play här.

Darcy AB med appen ”Pendler”: Darcy AB:s lösning utvecklar en digital tjänst för stockholmarna som visar individanpassad trafikinformation och störningar utifrån var användaren bor, jobbar och har möten under dagen.
Ladda ner Pendler via App Store här. och via Google Play här.

Veridict AB med appen ”Nova”: Nova är en talstyrd app som hjälper stockholmarna med information om bl.a. tåg, tunnelbana, väder, trafikkameror och biltullar. Nova kan också hjälpa till att navigera till fots eller med bil i Stockholmsområdet.
Ladda ner Nova via Windows Phone här.

Jag är övertygad om vi kommer att få se fler liknande initiativ framöver. För att hitta lösningar på problem så är det bättre att lägga upp problemen på bordet och bjuda in till lösningar än att försöka göra det själv. Öppen data, en öppen attityd till att bjuda in de innovativa och kreativa krafter är framtidens melodi. Ett ändrat arbetssätt åt detta håll innebär att kommuner, landsting mfl på ett konstruktivt sätt kan bidra till ett bättre näringslivsklimat, en mer innovativ och kreativ miljö mm.

Med ITS innovation Kista har Stockholm stad slagit in på den vägen, och jag tror och hoppas att det även gäller de andra initiativtagarna till den första förkommersiella innovationsupphandlingen i Sverige.
/

Rekordmånga sommarjobb iår igen

Stockholms stad erbjuder i år rekordmånga 6 515 ungdomar sommarjobb inom stadens nämnder och bolag. Det är i år unga födda 1996-1998 som erbjuds en fot in på arbetsmarknaden genom jobb i staden. Flest jobb är det i år inom förskolan och äldreomsorgen.

Ett sommarjobb ger såväl arbetslivserfarenhet som kontaktnät och en meningsfull sysselsättning. Ett sommarjobb kan vara just den erfarenhet som en ung människa behöver för att inte riskera utanförskap i framtiden.
Ungdomsarbetslösheten är en av vår tids största samhällsutmaningar.

I Stockholm arbetar vi för att sänka trösklarna in på arbetsmarknaden för unga människor. En meningsfull sysselsättning även under sommaren är ett viktigt medel för att få in en fot på arbetsmarknaden, inte minst för många unga som inte har egna kontaktnät på arbetsmarknaden. Stockholm stad ser det som en investering framtiden.
Prognosen är att ca 6000 ungdomar kommer att sommarjobba i stadens förvaltningar 2014. Till detta kommer cirka 300 sommarjobb i stadens bolag.

9716 ungdomar i rätt åldersmålgrupp har ansökt om sommarjobb varav 6515 ungdomar har erbjudits sommarjobb (67 % av de sökande), varav hittills 3315 har skrivit på ett anställningsavtal, 2791 är matchade med ett arbetstillfälle och 409 ungdomar har tackat nej.

2013 fick 5696 unga sommarjobb inom staden
/

Arbetsförmedlingen: Stockholms län är landets sysselsättningsmotor

Idag släpptes Arbetsförmedlingens prognos över arbetsmarknaden i Stockholms län 2014 och 2015. Den visar på fortsatt god sysselsättningsökning i länet. Jobben blir fler och arbetslösheten minskar i Stockholms län. Enligt prognosen väntas antalet sysselsatta sammanlagt öka med 56 000 personer medan inskrivna arbetslösa minskar med 9 500. Det skulle motsvara en relativ arbetslöshet på 5,6 procent i Stockholms län vid utgången av 2015.

Sedan Alliansen vann valet 2006 har sysselsättningen i Stockholms stad ökat både procentuellt och i antal – vart femte jobb har tillkommit efter 2006! Det är tack vare en politik som sätter individ och efterfrågan på arbetsmarknaden i centrum. Enligt prognosen väntas antalet anställda öka starkt inom t.ex. Hotell- och restaurangbranschen, vilket är mycket glädjande då restaurangjobb många gånger är ett viktigt första steg på arbetsmarknaden för unga människor. Alliansregeringens sänkning av restaurangmomsen har spelat roll för jobben! Låt inte socialdemokraterna stoppa den goda jobbutvceckling som vi ser på detta område genom att göra det dyrare att anställa och dyrare att äta på restaurang.

Stockholm är en av Europas snabbast växande städer, många människor väljer att flytta hit för att skapa sig ett liv, eller för att starta företag. Det ställer stora krav på Stockholms arbetsmarknad och företagsklimat. Kraften i Stockholms arbetsmarknas illustreras väl i det faktum att stora delar av den inflyttande befolkningen är sysselsatta och företagsklimatet är betydligt bättre idag jämfört med 2006.

Vidare konstateras i prognosen att matchningen på arbetsmarknaden måste bli bättre. Skolan har ett viktigt ansvar i att rusta elever inför framtida studie- och arbetsliv, elever måste i högre utsträckning än idag få information om hur arbetsmarknaden ser ut och vilken efterfrågan som finns. Inom Jobbtorg Stockholm jobbar vi framgångsrikt med matchning mot arbetsmarknaden, allt för att tillvarata all den kompetens som finns här i Stockholm!

Läs hela prognosen här!

/

 

Att attrahera kompetens och talang helt avgörande

Idag och framöver kommer det att vara en tuff kamp om att attrahera kompetenta människor. Vi ser det idag i form av tex att premiärministern i Storbritannien och New Yorks borgmästera bjuder in talanger/entreprenörer till möten för att erbjuda dem möjligheter att etablera sig i landet/staden.I en transparent värld blir det allt enklare att jämföra och välja var man vill bo och verka. Stockholm och Sverige måste vara med i denna ”talangjakt”. Den förändring som alliansregeringen gjorde 2008 av reglerna för arbetskraftsinvandring har betytt oerhört mycket, inte minst för företagen i stockholmsregionen. Många specialister inom framförallt IT-området har kommit hit tack vare denna förenkling. Hela var tredje IT-specialist kommer från Indien.

Många företag vittnar om hur svårt det är att hitta kompetens i Sverige och att därför arbetskraftsinvandringen är av stor betydelse. Men den borde kunna fungera än bättre. Idag tar det 11-15 månader att få ett besked. Det är lång tid, särskilt för ett litet företag som kanske är beroende av just det kompetenstillskottet för att kunna växa ytterligare.

Från Stockholm stads sida har vi lyft frågan om talangattraktion och idag presenterades en undersökning som Oxford Research gjort bland 1000 personer som kommit till Stockholm. Det är en intressant undersökning som visar på såväl styrkor som svagheter. Det är viktigt att vi nu bygger vidare på denna kunskapen och tar tag i de hinder som finns. En viktig fråga är information. Många vittnar om att det är svårt att hitta information om hur det är att leva och bo i Stockholm. Därför lanseras nu Moving to Stockholm.

Hela 70% av de beviljade arbetstillstånden under 2009-2012 i Stockholm stad handlar om kvalificerade yrken. Vinnova presenterade för något år sedan en intressant studie in informations och kommunikationsbranschen. Den visade att ca 50% av alla anställda inom IKT finns i Stockholmsregionen. Antalet anställda inom branschen i stockholmsregionen, i relation till antalet invånare 16-64 år är nästan dubbelt så många jämfört med andra län i landet. Hela 6% av befolkningen jobbar inom IKT. Behöver jag påpeka att det då är oerhört viktigt för hela regionen och Sverige att dessa företag hittar rätt kompetens? Lägg därtill Enrico Morettis intressanta bok The new geography of jobs, i vilken han konstaterar att det för varje högkvalificerat IT-jobb tillkommer fem ytterligare inom bl a tjänste- och servicesektorn. Så här talar vi om förutsättningar för jobbtillväxt. Kan inte företagen växa här pga kompetensbrist,  så kan de växa någon annan stans. Därför är detta viktigt för Stockholm.

I Stockholm finns också många huvudkontor för internationella företag. Även detta är en viktig aspek när det gäller att attrahera och behålla kompetens och talanger. Handelskammaren brukar ofta lyfta fram att 11 av de 14 huvudkontor som finns i Sverige är lokaliserade till Stockholm. Det är få städer i världen som har så många huvudkontor.

Således – arbetet med att attrahera talander och att ta bort hinder har börjar. Det känns mycket bra att det finns ett nära samarbete med de expats som finns i Stockholm.Genom dem, och Oxford Research undersökning, får vi bra input och nya viktiga perspektiv på vad som behöver göras för att Stockholm ska vara fortsatt attraktivt och vara med i toppen när det gäller den globala kampen om kompetensen.

Att gå de krafter till mötes som vill strypa arbetskraftsinvandringen till Sverige är detsamma som natt säga nej till tillväxt och jobb i Stockholm. Det är viktigt att inse detta. Därför är socialdemokraternas karmkrokk med LO i denna viktiga fråga mycket allvarlig och ett hot mot stockholmsförletagens och därmed också Sveriges jobb- och tillväxtmöjligheter.

/

/

Stockholm School of Entrepreneurship

Tisdagens besök gick till Stockholm School of Entrepreneurship. Ännu en verksamhet som uppmärksammats internationellt men som inte är särskilt känd i Stockholm.  2013 rankades Stockholm School of Entrepreneurship som det bäste tvärvetenskapliga entreprenörskapcentret i världen. Skolan är ett vikigt inslag i nystartsverksamheten i Stockholm. Verksamheten startade på initiativ av KTH, Handelshögskolan och Karolinska Institutet och tack vare en generös donation från Erling Perssons familjestiftelse kunde verksamheten inrättas som en oberoende organisation. Idag finns även Stockholms Universitet och Konstfack med.

Verksamheten har stiomulerat hundratals startups och examinerat tusentals studenter. Idag utbildar de i entreprenörskap från de fem akademierna. Siffrorna talar sitt tydliga språk när det gäller resultatet, 1,7 nya företag per alumnientreprenör, 19% av alumnis sitter i företagsstyrelser. När det gäller företag som kommit ur denna verskamhet kan man nämna GlocalNet, Tasteline, SoundCloud, Klarna är bara några exempel.

Det är ett fantastiskt ekosystem som Stockholm School of Entrepreneurship bidrar till i Stockholm. Nyföretagandet väcker internationell uppverksamhet. Det finns all anledning att vi från stadens sida blir duktigare på att lyfta fram det arbete som sker inom ramen för Stockholm School of Entrepreneurship och dess effekter på nyföretagandet och företagandet i Stockholm och Sverige och det internationella nätverk som finns tack vare detta.

/

Stockholm ökar med en kvarts miljon gästnätter

Stockholm upplever en kraftig tillväxt när det gäller antalet gästnätter, framförallt från utlandet. Jag har sagt det förrut men det tål att upprepas -turismen är betydelsefull för att skapa nya arbetstillfällen och utveckla utbudet av service till medborgarna Stockholm.

Under årets första fyra månader hade Stockholms län närmare 3 miljoner gästnätter. Det är mer än en kvarts miljon mer än under samma period föregående år och en ökning med 10 procent. Under samma period har antalet internationella övernattningarna har ökat med 16 procent. Ökningen kommer framförallt från marknader utanför Europa såsom USA och Asien, men viktiga marknader som Tyskland växer också. I Sverige som helhet ökade antalet gästnätter med 4 procent under motsvarande period. Ökningen i Stockholm stad uppgick till 8 procent. Det visar april månads besöksrapport i Stockholm.

I år inföll påsken i april, vilket brukar innebära en lägre beläggning. Under april månad gjordes 831 000 gästnätter ( varav 582 297 i Stockholm stad) en ökning med 10 procent. Andelen utländska gästnätter steg med 22 procent i jämförelse med samma period under föregående år. En av anledningarna till ökningen är Den europeiska urologkongressen EAU som ägde rum i Stockholm i början av påskveckan med närmare tio tusen deltagare.

Stockholm fortsätter att vara motorn i svensk besöksnäring. De senaste tio åren har antalet gästnätter fördubblats. Och målsättningen är att nå 15 miljoner gästnätter till 2020. Under 2013 hade Stockholm närmare 11 miljoner gästnätter.

Noterbart är att de privata besökarna ökar mycket mer än affärsbesökare.

Du kan läsa hela den intressanta rapporten här.
/