Årets Nelson Mandela pris överlämnat

Mitt anförande – det talade ordet gäller

Varmt välkomna hit – stockholmare från hela världen!

I år är 150 år sedan näringsfriheten infördes i Sverige, en lagstiftning som betytt mycket för Sveriges utveckling. Rätten att själv få förverkliga sin ide genom att starta ett företag ses som ganska självklar idag – även om det finns en del som ifrågasätter den inom vård, skola och omsorg. Näringsfriheten gör det möjligt för människor att kunna försörja sig själva och erbjuda andra jobb. Kort sagt en grundpelare i dagens samhälle. Det insåg finansminister Gripenstedt, han såg att Sverige kunde så mycket mer. Så 1864 inleddes den Sverigeresa,  energiförsörjd tack vare näringsfriheten, som har tagit oss till en av världens ledande industrinationer, i en takt som nog bara har överträffats av Japan och möjligen Kina.

Idag ser vi hur stockholmsföretag lockar till sig talanger från hela världen. Människor kommer hit, jobbar och bidrar till den fantastiska tillväxt som sker i Stockholm och i vår region. Här finns en av Europas högsta sysselsättningsnivåer. Över 73% av stockholmarna 15-74 år är sysselsatta. En siffra att vara stolt över, men inte nöjd med. Alltjämt är det för många som vill ha ett jobb men som inte har det. Här har vi mer att göra. Men det är växande företag, nya företag, som kan lösa det problemet.

EU har inneburit att det är enklare för medborgare i medlemsländerna att röra sig fritt över nationsgränser. Det är en viktig förändring att slå vakt om. Det handlar i grunden om den fantastiska iden att människors rörlighet inte ska begränsas av varken fysiska murar och taggtrådar, eller nationalistiska krafter som stänger ute främmande kulturer.

Om det så handlar om att kunna flytta dit jobben eller kärleken finns, eller att lämna förtyck och förföljelse bakom sig, ska Sverige vara ett välkomnande land där nya drömmar får förverkligas. Vi som är här har alla olika bakgrund, erfarenheter och egna berättelser att dela med oss av. Var fjärde stockholmare är av utländsk bakgrund. Det är en del av det som byggt Stockholm så starkt.

Vart femte företag startas av människor med utländsk bakgrund. 204 olika nationaliteter finns i vår stad. Vår stad är en av Europas snabbast växande städer och för vår fortsatta konkurrenskraft är en väl fungerande arbetsmarknad helt avgörande.  För många företag är arbetskraftsinvandring avgörande för att kunna växa, det är helt enkelt är brist på rätt kompetens här hemma. Då är möjligheten att välkomna arbetskraft från andra länder en viktig förutsättning för fortsatt utveckling.

Därför har den förändring som genomfördes 2008 när alliansregeringen öppnade för arbetskraftsinvandring , betytt mycket för vår region. Den skapar förutsättningar för nya jobb.

 Stockholms öppenhet gentemot omvärlden är en viktig förutsättning för den starka tillväxtökningen. Tack vare den mångkulturella huvudstad Stockholm är, får vi möjligheten att ta till oss av många nya kulturer, språk och innovationer. Stockholmsfaddrar är ett exempel på detta. Ett mentorprojekt där nyanlända stockholmare matchas med etablerade stockholmare. Så kan vi underlätta för människor att lära sig svenska, snabbare känna sig hemma i Stockholm och kanske korta vägen till jobb. Projektet ger vinna-vinna möjligheter där alla lär av varandra.

Vi kan underlätta för människor att komma hit och bygga sig ett liv. Vi kan genom politiska beslut göra särskilda insatser för att välkomna alla in på arbetsmarknaden och ge alla Stockholmare chansen att vara med och bidra. Stockholm attraherar talanger.

En integrerad stad byggs genom att alla vi stockholmare dagligen jobbar tillsammans för ett öppet Stockholm som värnar tolerans och mångfald. Det handlar om attityder – din och min – gentemot våra medmänniskor. Civilsamhället spelar en avgörande roll i integrationsarbetet. Internationella Bekantskaper, som fick priset 2011, Meri Helena Forsberg, som fick det förra året och årets pristagare är lysande exempel på detta.

1998 instiftade Stockholms stad Nelson Mandela-priset i syfte att uppmärksamma en person, ett projekt eller en förening som gjort något bra för ett mer integrerat Stockholm. Priser som dessa är viktiga då de uppmärksammar människor och organisationer som verkligen gör skillnad.

Årets pristagare har arbetat många år med att främja integration och tolerans. I ca 18 år har Frälsningsarméns kvinnocenter i Akalla jobbat för att bryta segregationen bland utrikesfödda kvinnor och stötta dem i att lära sig svenska och få jobb. Centret ger stöd åt barn till ensamstående föräldrar och barnfamiljer med mycket låga inkomster. Frälsningsarméns center är en mångkulturell träffpunkt som gör skillnad för många människor.

Verksamheten finansieras genom insamlingar och gåvor och verksamhetschef Ann-Christine Holten har varit ansvarig sedan starten. Hon har träffat och stöttat tusentals kvinnor från hela världen. Under åren har centret samlat över 90 nationaliteter. Ann-Christine Holten har genom sitt konkreta arbete visat att genom att skapa mötesplatser, stötta varandra, så skapas kontaktnät som kan sänka trösklarna in på arbetsmarknaden och öka förståelsen för olika kulturer.

Nelson Mandela sa en gång:

“It always seems impossible until it’s done.” Och Ann-Christine Holten har verkligen visat att det är möjligt. Människor gör skillnad och Du har gjort skillnad för många människor. Att Ditt arbete betytt mycket för många kan alla på centret vittna om. Likaså att Du är en rakt igenom god människa som vill göra gott för andra.

För detta vill vi från Stockholms stad tilldela Dig – Ann-Christine Holten -Nelson Mandelapriset 2014. Får jag be Dig att komma upp på scenen.

/

 

Kvinnocenter i Akalla viktigt initiativ för ökad integration – tilldelas Nelson Mandela-priset

Imorgon fredag hålls den årliga medborgarskapsceremonin här i stadshuset, där alla nyblivna medborgare välkomnas till Stockholm. Det är en fin ceremoni med tal och körmusik i Blå hallen. Då delas även det årliga Nelson Mandela-priset ut. Det är ett pris som instiftades av Stockholms stad 1998 för att uppmärksamma en person eller en organisation som har gjort särskilda insatser för ett mer integrerat Stockholm.

I år tilldelas Ann-Christine Holten, verksamhetschef för Frälsningsarméns kvinnocenter i Akalla Nelson Mandela-priset. Frälsningsarméns center är en mångkulturell träffpunkt som gör skillnad för många människor. I ca 18 år har Frälsningsarméns kvinnocenter i Akalla jobbat med att bryta segregationen bland utrikesfödda kvinnor och stötta dem i att lära sig svenska och få jobb. Sedan starten har Ann-Christine varit ansvarig för verksamheten.
När jag, tillsammans med bl a Dagens Nyheter, besökte detta kvinnocenter för ett par veckor sedan togs vi emot av en glad och välkomnande Ann-Christine Holten. Nyheten om Nelson Mandelapriset hade spridits snabBt så det varflera som kom indroppande för att gratulera när vi var där. Många kvinnor fanns också på plats och de intygade mycket spontant ich ärligt vilken stor betydelse som Ann-Christine Holten som person spelat för utvecklingen av deras liv. Det hon har gjort för dem har gjort skillnad.

I en tid när främlingsfientliga krafter är på frammarsch runt om i Europa, är initiativ från civilsamhället helt avgörande för en förbättrad integration. Därför är det mycket glädjande att detta års Nelson Mandela-pris går till Ann-Christine på Frälsningsarméns kvinnocenter i Akalla.

Ann-Christine själv berättar att hon är väldigt glad och hedrad över att få ett sådant fint pris. Hon är glad över alla de kvinnor och barn hon under åren har fått träffa genom sitt arbete. De följer varandra i vardagen och delar både glädje och sorg. Över åren har hon träffat och gjort skillnad för över 1000 kvinnor från olika länder!

Det är en ära att få överlämna 2014 års Nelson Mandelapris till henne. Sverige och Stockholm behöver många som hon!
/

Företag skapar jobb och Alliansen fortsätter underlätta företagande!

Onsdagens val-kickoff med Alliansen illustrerade den enighet som finns och en rad förslag för hur jobben ska bli fler presenterades. När kommer vi att få se motsvarande arrangemang från oppositionen?

Samtidigt blir skiljelinjerna i svensk politik allt tydligare. Mijöpartiets kongress i helgen klargjorde det vi anat, de placerar sig långt ut på vänsterkanten. Löfven ger fortfarande inget besked i regeringsfrågan och i Stockholms stadshus är splittringen inom oppositionen tydlig i en rad frågor. Mot denna splittrade opposition står en enad allians med jobbfrågan i centrum.

Vi vill fortsätta ta ansvar för ett Stockholm och Sverige där alla behövs. Alliansens presenterade mål, att 5 miljoner ska vara i sysselsättning år 2020, är ett tufft mål och helt i linje med vår jobbpolitik. I Stockholms stad har sysselsättningen ökat både i antal och i andel – vår politik spelar roll för jobben! Stockholmsregionen är den region i Europa som ligger i topp när det gäller andelen sysselsatta. Över 73% av stockholmarna 15-74 år är stsselsatta.

Jobb skapas när efterfrågan på något ökar. I princip all sysselsättningsökning de senaste åren har tillkommit i privat sektor och 4 av 5 nya jobb skapas inom företag med färre än 50 anställda. Därför är Alliansens satsningar på unga företagare särskilt glädjande. Att få ner ungdomsarbetslösheten, även om den tillhör de lägsta i Europa, är en reell samhällsutmaning, som måste börja redan i skolan.

I Stockholm gör vi mycket för att förebygga utanförskap bland unga och ungdomsarbetslösheten här är lägre än både i Malmö och Göteborg. Dagens unga är morgondagens främsta resurs, att underlätta företagande för ungdomar är en förutsättning för en fortsatt stark tillväxt! Här är tre av de förslag Alliansen presenterade under onsdagen som rör unga entreprenörer:

→ Satsa på Ung Företagsamhet och Drivhuset: Satsningar på Ung Företagsamhet och Drivhuset bör ökas för att främja nyföretagande bland Sveriges elever och studenter. Ung Företagsamhet når varje år drygt 22 000 elever. Stiftelsen Drivhuset främjar entreprenörskap bland högskolestudenter. Alliansen vill höja och permanenta anslagen till dessa verksamheter. Samtidigt vill Alliansen tydliggöra att Drivhusets verksamhet även ska omfatta studenterna i Yrkeshögskolan.

→ Se över starta eget-bidraget: Starta eget-bidraget bör ses över så att fler unga kan omfattas. I dag kan unga 20-25 år få starta-eget-bidrag som del i jobbgarantin för unga. För att uppmuntra fler unga att starta företag vill vi att även unga under 20 år ska kunna få ta del av starta eget-bidraget.

→ Sänka kravet på aktiekapital för att sänka trösklarna för att starta aktiebolag: Världsbanken konstaterade nyligen att det höga kravet på aktiekapital verkar hämmande för nystart av aktiebolag. Regeringen vill nu se över möjligheten att sänka kravet på aktiekapital och därmed sänka trösklarna för att starta aktiebolag. Frågan bereds av Entreprenörskapsutredningen.

Läs mer på Alliansens hemsida.
/

Nya spännande projekt på Sjöstadsverket

Idag var det möte med Initiativet Hållbara Hav. Flera spännande anföranden. Jag hade nöjet att hälsa välkommen och det jag sa var följande:

Ers kungliga höghet, fru minister, mina damer och herrar,

Välkomna till denna lunch.

2010 utsågs Stockholm till Europas första miljöhuvudstad. Det fanns många skäl till detta men vår vattenrening var ett skäl. Henriksdals reningsverk invigdes 1941 och var då State of the art i världen. Vatten är viktigt och för Stockholm är rent vatten självfallet oerhört väsentligt. Mälaren är vårt dricksvatten, Östersjön är vårt hav ,med allt vad det har att erbjuda. Därför är vattenrening ständigt en viktig fråga. Mycket har hänt de senaste åren, och mycket görs. Forskningsanläggningen Hammarby Sjöstadsverk, granne med Henriksdals reningsverk, är en av tre platser i Europa där ny vattenreningsteknik kommer tas fram och testas.

Sjöstadsverket, som ursprungligen bygges som en testanläggning för 600 hushåll i Hammarby Sjöstad, och som staden skänkte till KTH, IVL för ett antal år sedan för en krona, är numera världsledande inom vattenreningsforskning.

Henriksdals reningsverk skall byggas om, vid om ombyggnaden kommer biomembranteknik att användas. Det innebär att man använder sig av sk semipermeabelt membran, för att förtydliga- membran som släpper igenom vatten, men inte större molekyler lösa i vätskan.

Den nya tekniken möjliggör alltså en rening som släpper igenom vatten, men inte större molekyler, därav den bättre reningen. Dessa membran är kompakta, vilket möjliggör en fördubbling av reningsverkens biologiska kapacitet, utan att nya volymer måste byggas. Tekniken innebär inte bara en bättre rening av avloppsvattnet utan också att det är möjligt att halvera nuvarande utsläppsnivåer!

Tekniken testas nu först i Sjöstadsverket. Där finns en skalenlig modell av Henriksdals reningsprocess. En realistisk testmiljö med resultat som är direkt applicerbara i det stora reningsverket. I Sjöstadsverket har Stockholms Vatten tillsammans med IVL (Svenska miljöinstitutet) genomfört provdrift av ett membran för att bättre veta hur biomembranteknik ska kunna användas på Stockholms avloppsvatten. Där har t.ex. även ett stort projekt för att ta reda på hur läkemedelsrester kan tas bort ur renat avloppsvatten genomförts.

Så om knappt 5 år är Henriksdals reningsverk redo att ta emot avloppsvatten från hela Stockholm! Detta tack vare den nya membrananläggningen, som kommer vara världens största anläggning för kommunalt vatten. Detta är stadens största infrastrukturprojekt för avloppsrensning någonsin.

Stockholmsområdets påverkan på skärgården och Östersjön har , tack vare en bättre avloppsrening och minskning av orenade utsläpp,  minskat över tid. Vissa utsläpp är idag så låga att de överskuggas av utloppet från Mälaren!  Men – låga utsläpp från land, har däremot inneburit att påverkan utifrån, från Östersjön, har fått allt större betydelse för vattenkvaliteten i Skärgården. För en förbättrad vattenkvalitet i Östersjön är det därför viktigt att övriga länder kring Östersjön bygger ut sin avloppsrensning minst till Stockholms nivå. De måste även begränsa sina utsläpp från exempelvis jordbruket. Ombyggnaden av Henriksdals reningsverk kommer ge avsevärda miljövinster för Östersjön genom minskade utsläpp.

En bra miljö förutsätter att alla länder tar sitt ansvar och att vi kan arbeta gemensamt mot stora klimatmål. Ett av de senaste projekten att ta plats i Sjöstadsverket är just ett europeiskt samarbetsprojekt med målet att hitta klimatsmarta lösningar för kommunal vattenrening. Vid årsskiftet bytte anläggningen namn till Sweden Water Innovation Center, för att understryka det faktum att det är ett internationellt center. På detta satsar EU miljoner.

Målet med det nya EU-projekt som Hammarby Sjöstadsverk deltar i: R3 Water, är att skapa ny teknik för klimatsmart vattenrening.

På svenska står R3 Water för återvinning av vatten, resurseffektivitet och återhämtning av näringsämnen i vattnet. Förhoppningen är att projektet kan bidra till att göra något åt den globala vattenbristen. Detta vill man bland annat uppnå genom att med ny teknik kunna återanvända vatten och näringsämnen som annars går till spillo. Dagens energikrävande reningsverk ska i framtiden i stället kunna producera egen el. Projektet löper under 3,5 år och Spanien och Belgien är också med tillsammans med Sweden Water Innovation Center. Vi är nog många som följer detta projekt med stort intresse.

/

 

Tillhör skolan den kreativa branschen?

Idag deltog jag i ett intressant möte i Kista. Det handlade om spel och lärandet. I Stockholm finns det tre lärarutbildningar och många grund- och gymnasieskolor. Här finns också ett av de intressantaste spelutvecklingsklustren i världen. Vi vet att en stor andel av befolkningen ägnar sig åt spel i någon form. Inte minst är det många unga som spelar dataspel av olika slag. Detta kan de hålla på med i timmar. Samtidigt finns det många exempel på att skolan har svårt att fånga intresset hos många unga. Många unga tränar upp många olika kompetenser och får kunskaper, som kanske inte ens efterfrågas av skolan.

Jag är övertygad om att det finns mycket att lära från speluppbyggnad och den pedagogik och psykologi som används av spelutvecklarna. Det finns också en del intressant forskning på området – bl a inom Karolinska Institutet. Det kommer också allt fler rön som visar att spel är bra för att hålla hjärnan igång när man blir äldre.

Vid dagens möte fick vi några konkreta exempel på hur driftiga lärare – eldsjälar – hittat sina egna metoder i undervisningen och därmed lyckats fånga intresset hos elever som tidigare varit näst intill ointresserade av skolan. De har hittat fram till eleverna genom att närma sig dem via deras egna referenser – spelvärlden. Det finns dock utmaningar i att inom ramen för dagens rätt hårt reglerade skoldag förverkliga undervisningsmodeller som går utöver det kända och vana.

Att vara lärare i dagens samhälle och dagens skola är en helt annan utmaning än vi sett tidigare. Det gäller att fånga elevernas intresse och hålla kvar det. Jag undrar om det inte är så att dagens läraryrke ställer helt andra krav på kreativitet. Det talas mycket om hur viktigt det pedagogiska inslaget är i skolan och visst är det så. Men hur många är det som talar om läraryrket som ett kreativt yrke?

Det var en tanke som slog mig idag när jag lyssnade på alla kloka och intressanta inlägg, varav många på olika sätt vittnade om att det visst finns anledning att hitta vägar för samverkan mellan de ”olika världarna – skolan och spelbranschen.

Jag undrar om dagens lärare ser sig som verksamma inom ett kreativt yrke? Och hur ser de tre lärarutbildningarna på läraren som ett kreativt yrke? Det vore intressant att veta.

Om man ska döma av det eftersnack som var – och det faktum att många dröjde sig kvar för att tala vidare – så fungerade mötet som ide- och tankeväckare. Förhoppningsvis kommer det en kreativ fortsättning på detta! Att det uppstår fler länkar mellan skolan och spelbranschen. För här borde det finnas god potential med tanke på vad som redan finns i Stockholm.

//

Nu testas tysta leveranser nattetid

Jag har tidigare bloggat om ett projekt som kallas ”Off peak-leveranser”, som utgör en del av de projekt som ingår i stadens leveransstrategi. Tanken är att kunna utnyttja fler av dygnets timmar för leveranser till livsmedelsbutiker och restauranger mellan klockan 22.00 och klockan 06.00.

Idag hade jag förmånen att i inviga pilotprojektet. En ny och tyst elhybrid-lastbil används i projektet. Stockholms stad har gett dispens från nattförbudet mellan klockan 22.00 och 06.00 för tunga lastbilar till denna elhybrid-lastbil under projekttiden, som pågår under två år.

Projektet är möjligt tack vare samarbetet med Lidl, Volvo lastvagnar och Svebol logistics. Lidl (vars butiker medverkar och som lagt om sina ruttbeställningar av godset), Volvo Lastvagnar (som bidrar med elhybrid-lastbilen) och Svebol Logistics (åkeriet).

Under den välbesökta invigningen intervjuade jag de berörda aktörerna och det är onekligen ett projekt som alla brinner för och många andra har ögonen på. Katarina Rosenqvist och Mikael Hemmingsen från Lidl berättade att det är fem av deras citybutiker som deltar och att projektet är viktigt för deras hållbarhetsarbete. Detta är projekt är det första av sitt slag för dem och deras tyska ägare har visat stort intresse för projektet.

Christina Eriksson, från Volvo lastvagnar, berättade lite mer om själva elhybrid-lastbilen, som återvinner bromsenergi under hela körningen. Det vill säga, bilen laddas snabbt och laddas ur i takt med bromsning och acceleration. Genom lastbilen spar de bränsle på mellan 15-20%.

Martin Svedin från åkeriföretaget Svebol Logistics berättade att de får bättre förutsättningar genom projektet. Den opålitliga framkomligheten i stadstrafiken gör att de ha fler lastbilar ute för att garantera att varorna kommer fram i tid.

Vid demonstrationen av elhybrid-lastbilen förklarades det att detta är den första lastbilen som är peak certifierad – lasthissens ljudnivå är halverad bland annat och själva golvet på hissen tystar också ner ljudnivån.

Detta är onekligen ett av de viktigaste projekten just. Många vittnar om den problematik som idag finns för åkeriföretagen vad gäller framkomlighet i Stockholms innerstad. Jag är glad för det intresse som aktörerna själva visar för arbetet med leveransstrategins olika delar. Eftersom projektet är långt – 2 år – så kan fler aktörer tillkomma under projekttiden, vilket jag hoppas sker. Det är enbart tillsammans med näringslivet, transportföretagen och forskare som vi kan hitta nya och innovativa lösningar på de framkomlighetsutmaningar som vi har. Det ska bli spännande att se hur projektet utvecklas och förhoppningsvis öka framkomligheten för Stockholms viktiga godstransporter.
/

20140602-223904-81544071.jpg

20140602-223903-81543270.jpg
Foto Lennart Johansson

Ett tryggt och snyggt Stockholm för alla

Stockholm ska vara en trygg och trevlig stad att vistas och bo i. Här spelar den offentliga miljön en mycket viktig roll. Klotter, skräp och mörka platser skapar otrygghet.

I ett land där människor längtar efter solljus och värme under nästan 6 månader är det inte förvånande att stockholmarna också uppskattar en upplyst stad med bra gatu- och parkbelysning. Något som också bidrar till ökad trygghet. I Stockholms stad har vi sedan många år tillbaka satsat på att förbättra och utöka belysningen runtom i staden – både på miljöeffektiva och konstnärligt kreativa sätt. På dagens trafik- och renhållningsnämnd beslutade vi om en ny övergripande ljusstrategi för Stockholms offentliga belysningsmiljöer. I budget för 2014 har majoriteten satsat 12 Mkr på ökad belysning i hela staden, inklusive julbelysning i ytterstaden. Vi ska även, genom samverkan med Stockholms läns landsting, bidra till en tryggare och renare resemiljö i anslutning till tunnelbanestationer.

Alllt sedan alliansen vann valet 2006 har vi jobbat tydligt för ett tryggare och snyggare Stockholm. Beslut om nolltolerans för klotter tog av kommunfullmäktige hösten 2007. Klotterpolicyn kompletterades med en 24-timmarsgaranti för klottersanering, vilket innebär att varje inrapportering av klotter ska vara åtgärdat inom 24 timmar under förutsättning att det skett på fastigheter som staden har rådighet över. Vi har även gjort det lättare för stockholmarna att felanmäla bland annat klotter genom vår nya Tyck till –app, som lanserade i februari. Där kan du på ett lätt och smidigt sett kan felanmäla via telefonens kamera- och gps-funktion.

Nolltoleransen för klotter har märkligt nog blivit väldigt provocerande. Jag är dock övertygad om att den uppskattas av stockholmarna. Under 2013 genomförde trafikkontoret en medborgarundersökning som bland annat visat att mer än 80 procent är mycket eller ganska negativa till klotter på fasader och andra allmänna platser i sitt bostadsområde samt på tunnelbanetåg/pendeltåg. I likhet med oss anser stockholmare att vi inte ska acceptera att människor tar sig rätten att klottra på annan egendom. Det finns med andra ord ett starkt stöd för vårt målmedvetna arbetet för att skapa en tryggare stadsmiljö för stockholmarna och för besökare. Vi tar ett helhetsgrepp över stadsmiljön där äganderätten respekteras och värnas.

En nedklottrad och mörk stadsmiljö eller en ren och trygg stad. Vilket Stockholm vill du se?

/

Förverkligas infrastruktursatsningarna om det bli maktskifte?

Idag invigdes den nya sträckningen för E18 vid Hjulsta-Kista. Detta är ett av många exempel på viktiga infrastruktursatsningar som alliansen har genomfört. För det är lätt att glömma att det som nu görs är historiska satsningar i den tidigare eftersatta infrastrukturen i Stockholm.

Det är viktigt att inse att detta är en utveckling som den splittrade oppositionen mycket väl kan sätta punkt för eftersom de är oeniga om de flesta av de planerade projekten;
· Vi har tagit ett historiskt beslut om en tunnelbaneutbyggnad med 9 nya stationer. Tunnelbanan kommer underlätta många stockholmares vardag och öka framkomligheten i hela Stockholm. V röstade mot det nya t-baneavtalet i kommunfullmäktige och Socialdemokraterna vill riva upp finansieringen i Stockholmspaketet.
· Förbifart Stockholm är på gång och kommer avlasta innerstaden från trafik och förbättra innerstadsluften i den täta stadsmiljön då fordon som inte har målpunkt i city kan köra runt staden. Bussarna kan köra till andra delar av regionen snabbare än idag. Miljöpartiet och Vänsterpartiet är tydliga med att de inte sätter sig i en regering som bygger Förbifart Stockholm. De vill stoppa Förbifart Stockholm.
· Alliansregeringen utreder en östlig förbindelse. Det innebär att Stockholm äntligen kan få en ringled, som många andra storstäder. Även detta motsätter sig Mp och V.
· Det enda oppositionspartierna verkar någorlunda överens om är en nedläggning av Stockholms cityflygplats Bromma. En nedläggning skulle vara ett hårt slag mot Stockholmsregionens tillväxtmöjligheter och fler jobb.

I en debattartikel, som Dagens Samhälle publicerar idag, ställer Sten Nordin och jag följande mycket relevanta frågor till oppositionen. Och vi ser fram emot ett gemensamt svar från Mp, V och S
1. Blir det någon ny tunnelbana till Nacka, Järfälla och Solna?
2. Vad händer med Förbifarten?
3. Blir det någon Östlig förbindelse?
4. Kommer den rödgröna oppositionen att lägga ner Bromma flygplats?

Det ska onekligen bli intressant att se vad vi får för besked. Stockholms stad och hela regionens tillväxt är helt klart i farozonen om oppositionen vinner i höst. Jag vet vilket Stockholm jag vill se efter valet i september. Vilket Stockholm vill du se?
/

Bromma, tillgänglighet och konkurrenskraft

Jag välkomnar den debatt som nu kommit om Bromma flygplats eftersom den tydliggör för stockholmarna att Brommas framtid är i fara. Jag tror att det är många som inte känner till att Bromma Flygplats hotas om det blir maktskifte i höstens val. Både MP och V hårt driver frågan om en nedläggning av flygplatsen. Och eftersom (S) i Stockholm är splittrat i frågan, även om Magdalena Andersson försöker ge sken av att de vill behålla Bromma, så är hotet reellt.

För oss moderater är detta förslag ett klart dråpslag lmot Stockholmsregionens tillgänglighet. I en allt globalare värld är goda förbindelser till och från andra delar av världen otroligt viktigt. Det handlar om att vara konkurrenskraftig för lokalisering av företag i Stockholm och det är viktigt för att locka hit såväl kapital som kompetens. Ingen annan stad i Norden har så många företag sina huvudkontor som Stockholm. Det ska vi vara glada för. Men det är inte givet att det kommer att vara så i framtiden. Det lockar till sig tjänste- och servicepersonal och kompetens.

Utan Bromma flygplats skulle Arlandas möjligheter att utvecklas försvinna.Bromma har idag över 2 miljoner passagerare. För mig är det obegripligt att oppositionen inte förstår – eller vill förstå – att tillgängligheten hänger intimt ihop med antalet jobbtillfällen i Stockholm.

Vi vet att Bromma flygplats behövs. Det är därför som avtalet med Swedavia har förlängts. Det innebär att Swedavia kan göra de oinvesteringar som behövs för att flygplatsen ska ha en hög standard såväl miljö- som säkerhets- och hållbarhetsmässigt. Näringslivet uppskattar affärsflygets möjligheter på Bromma.

Den tillväxt som vi ser i Stockholm idag kommer inte av sig självt. Den beror på den politik som förs. En politik som baseras på tilltron till människors kreativitet, företagande och att mångfald är bra för ett samhälle. Valet i höst handlar om att fortsätta på den väg som Stockholm slagit in på under Alliansens ledning, en politik som lett till att Stockholm idag har en av Europas högsta sysselsättningsnivå, en politik som gjort det möjligt att ta emot över 100.000 nya stockholmare och en politik som gör att nyföretagandet blomstrar i Stockholm. Denna politik står mot oppositionens, som står för att reglera och begränsa. Vi vet av tidigare erfarenheter att Socialdemokraterna blivit tvungna att backa i viktiga infrastrukturfrågor på grund av Miljöpartiet.

Vilket Stockholm vill du se efter valet i september?

/

Kraftig förbättring av PM10-halterna under 2014

Av trafik- och renhållningsnämndens tertialrapport 1, som tas på nästa nämnd, framgår det att luftkvaliteten har blivit bättre i WStockholm första kvartalet 2014 jfr med 2013.  44 överträdelser under januari till april 2014 jämfört med 145 överträdelser under samma mätperiod 2013. Det visar att stadens kraftiga åtgärder för att få ner halterna har gett resultat!

  2013-01-01 – 2013-04-09 2014-01-01 – 2014-04-09
Odengatan

Mätstation   saknades

4

Folkungagatan

35

9

Hornsgatan

25

9

Sveavägen 59

22

9

Sveavägen 83

33

11

Norrlandsgatan

30

2

Totalt

145

44

I 2014 års budget satsar vi totalt 41 miljoner kronor extra för att intensifiera arbetet för en renare luft för stockholmarna. De mest effektiva åtgärderna har varit utökad dammbindning på Stockholms gator och trafikleder samt vakuumsugning. Under mars månad i år har även försök gjorts med CMA+KF (CalciumMagnesiumAcetat+KaliumFormiat) på en del av Sveavägen och under april spreds även CMA kvartersvis i ett område runt Sveavägen.

Men vi behöver få ner halterna mer. Jag har sagt det förr och jag säger det igen –  det är dubbdäcksanvändningen som är  den enskilt viktigaste faktorn för att staden överskrider EU:s gränsvärden luftpartiklarna PM10. Regeringen har öppnat för att utreda stadens önskemål om en dubbdäcksavgift, vilket är glädjande. Men grunden handlar det om det egna valet.  Varje bilist kan själv bidra till stockholmsluftens kvalitet. Det handlar om att dubbdäcksanvändningen måste minska.

/