S-politiken hotar jobbtillväxten i Stockholm

Tjänstesektorns utveckling har stor betydelse för tillväxten, inte minst i vår region. Stockholm är en av Europas snabbast växande städer och motorn i Sveriges ekonomi. Totalt ökade lönesumman i tjänstesektorn med 4,8 procent i Stockholms län fjärde kvartalet 2013. Tjänster som handel, företagskonsulter, företagstjänster, hotell och restaurang, vård och omsorg, finans, FoU samt telekommunikation svarar för omkring 70 procent av antalet företag och andelen av den privata sysselsättningen i Stockholm.

Alliansregeringen har genomfört omfattande reformer som stimulerar tjänstesektorn, exempelvis avskaffat apoteksmonopolet och infört skolpeng och barnomsorgspeng, vilket alla bidragit till att utveckla tjänstesektorn. Med RUT-avdraget har det blivit mer lönsamt att starta och driva företag inom en kvinnodominerad bransch, samtidigt som var tredje småbarnsfamilj i Stockholm fått en enklare vardag. För att inte tala om alla de som fått in en fot på arbetsmarnaden via RUT-företagen och alla pensionärer som också är kunder till företagen.

Tillvaron har blivit enklare för många tack vare dessa företag. Totalt i Sverige har RUT-reformen bidragit till nära 9 000 nya vita heltidsjobb, varav drygt en tredjedel i Stockholm. Drygt en halv miljon svenskar utnyttjade avdraget under förra året. Statistik från Skatteverket visar antalet användare och beloppen ökade med drygt 13 procent i Stockholms län förra året, och 10 procent i resten av landet. Samtidigt vill oppositionen kraftigt begränsa RUT-avdraget, vilket inte bara sätter käppar i hjulen för mångas vardag, utan hotar jobb och företagande för framförallt kvinnor.

Stockholmsregionen anses vara en av världens mest innovativa regioner, mycket tack vare våra framgångsrika tjänsteföretag. Tack vare olika kundkontakter och uppdrag kan de bidra till att sprida nya ideer och de tar med sig erfarenheter från kund till kund. Det gör att många av dessa företag är viktiga aktörer. Med sin kompetens och kreativitet bidrar de till ett innovativt klimat. Detta är en anledning till varför det viktigt att kommuner via upphandling av välfärdstjänster och/eller via LOV ( lagen om valfrihet) skapar goda förutsättningar för den privata tjänstesektorn.

För Stockholms fortsatta tillväxt och konkurrenskraft är tjänstesektorn helt avgörande. Med oppositionens jobbfientliga politik höjs trösklarna inom branscher som är viktiga framförallt för kvinnor och unga människor, men de vill även begränsa antalet välfärdsutövare och bedriva mer verksamhet i egen regi. Det skulle inte bara slå hårt mot de privata företag som i dag är etablerade, utan även hota innovationsklimatet och hindra nya idéer från att få fäste.

Läs mer i Dagens Samhälle! här.

Välkomna besked från arbetsförmedlingen

Nya siffror från Arbetsförmedlingen visar att Stockholms län har lägst ungdomsarbetslöshet i Sverige. Gapet mellan Alliansstyrda Stockholms stad och (s)-styrda Malmö och Göteborg kvarstår. Dock har vi kvar stora utmaningar i Stockholm stad där arbetslösheten bland unga är 8,5 %, att jämföra med i Göteborg 13,1 % och i Malmö 22,8 %. Sysselsättningsgraden i Stockholm är idag 74% och 96 000 nya jobb har vuxit fram sedan 2006. Samtidigt har vi haft en stor befolkningsökning.

Men vi är långt ifrån nöjda. Inte förrän alla unga som vill och kan arbeta har ett jobb att gå till. För parallellt med att siffrorna för ungdomsarbetslösheten generellt pekar åt rätt håll, kvarstår utmaningen i att få dem som står längst från arbetsmarknaden i arbete.

Alliansregeringen har genomfört en rad reformer som har gjort det både enklare och mer lönsamt att anställa unga, det har givetvis spelat roll för ungas jobb. Men vi måste samtidigt vara ärliga med de hinder vi fortfarande ser på arbetsmarknaden: är du ung och saknar erfarenhet från tidigare jobb är arbetsmarknaden tuff och svår att ta sig in på. För de som inte ens har en gymnasieutbildning är det än tuffare.

I Stockholm gör vi mycket för att korta vägen till jobb och för att välkomna fler i gemenskapen av att ha ett arbete och därmed vara med och bidra i det Stockholm där alla behövs. 2013 erbjöd vi 6 000 unga människor jobb inom stadens verksamheter, målsättningen för 2014 är densamma och arbetet i att matcha arbetssökande ungdom med rätt arbetsplats är i full gång, detta är ett viktigt steg i att fler unga ska få en fot in på arbetsmarknaden. Genom Stockholms Jobbtorg har 18 000 Stockholmare som stått långt från arbetsmarknaden gått från utanförskap till egenförsörjning. Vi välkomnar att nu även (s) stödjer Jobbtorgens verksamhet. Mp vill däremot ha bort dem.

Politiken kan genom förenklad lagstiftning och omfattande reformer skapa förutsättningar för att jobben ska bli fler. I grunden handlar det dock om att vi måste ha ett näringsliv som går bra och vill anställa. Det är så som arbetslösheten sjunker. Trots lågkonjunktur har sysselsättningen ökat i Stockholm. Det ska vi vara glada för.

RUT-företagen har bidragit till detta, de många framgångsrika IT-företagen, sänkningen av restaurangmomsen och kostnaderna för att anställa unga är andra viktiga delar. Sedan har det givetvis spelat roll att alla människor har fått mer pengar kvar i plånboken tack vare jobbskatteavdragen. Det handlar om tusentals kronor per månad för tex en undersköterska. Pengar som stockholmarna kan använda för att handla, resa eller göra annat för. Vilket i sin tur bidrar till jobb inom handel, restaurangbranschen mm.

Alliansregeringen höjer nu skatten på alkohol och tobak med syftet att minska användningen. Socialdemokraterna vill också höja skatter men deras skattehöjningar ska göra det dubbelt så dyrt att anställa unga och dyrare att  gå på restaurang. Är det någon som tror att det får någon annan effekt än att det blir än svårare för unga att få jobb? 

 /

Veckans nystart 24

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Exempel 24 – Ewelina

Ewelina studerade till resekonsult på Frans Schartaus Handelsinstitut. Bara någon vecka efter redovisat examensarbete om SAS varumärke började hon arbeta som representant för företaget Aviareps vid Östermalmstorg. Det jobbet fick hon efter bara 2 veckors praktik.

Nyckeln till att många av Frans Schartaus Handelsinstituts studenter får jobb så snabbt är en god branschkontakt. De har kontakt med ett par hundra företag inom resebranschen, varav ett femtiotal är återkommande. En del av dessa företag tar emot praktikanter varje termin och många av studenterna får sedan jobb där de har praktiserat.

Frans Schartaus Handelsinstitut strävar efter att ha en utbildning i världsklass som är väl förankrad i verkligheten. Målen är att alla studenter ska ta examen, få ett jobb och att arbetslivet ska bli försedda med rätt kompetens.

Sedan Ewelina kom till Sverige från Polen har hon varvat studier med arbete och talar nu felfri svenska. Hennes karriär har bara börjat.

–          Om 10 år är jag kvar i turistbranschen, men arbetar som konsult i ett eget bolag, på både den svenska och den polska marknaden, säger Ewelina

 

 

Migrationsverkets författningssamling och behovet av arbetskraft

I min egenskap av borgarråd får jag alla möjliga sorters post. Stundtals information om nya författningar. Det mesta skickar jag vidare till de som är mest berörda. Men för någon månad sedan damp ”Migrationsverkets författningssamling MIGRFS 02/2014 med rubriken ”Migrationsverkets föreskrifter om förteckning över slag av arbeten inom vilka det finns stor efterfrågan på arbetskraft” – beslutade den 18 februari 2014.

Av denna framgår det att Migrationsverket – efter att ha hört Arbetsförmedlingen, Rikspolisstyrelsen och UD – fastsällt en förteckning över vilka slag av arbeten inom vilka det finns en stor efterfrågan på arbetskraft. Listan – som ju är beslutet – består av 75 olika yrken som tex asjuksköterskor inom akutsjukvård, lärare i grundskolans senare år ,testare- och testledare, civilingenjörer mfl.

Jag kom att tänka på denna lista när jag fick information om en utmärkt kampanj som Almega just startat. Den handlar om vikten av att vi har en väl fungerande kompetensförsörjning och hur viktig en väl fungerande arbetskraftsinvandring är för tillväxten. Almega visar mycket tydligt hur en person kan generera betydligt fler jobb. Jag har lyft denna fråga ett antal gånger i på denna blogg och på andra håll. Kompetensförsörjningen för stockholmsföretagen är oerhört viktig. De konstatera också att vi har en minskande andel av inrikes födda i Sverige i yrkesaktiv ålder, så även att det skälet behöver vi har en öppenhet för kompetens från andra länder.

Förra året beviljades ca 15.357 arbetstillstånd i Sverige, 5616 i Stockholms län. Av de som beviljades i Stockholms län stod Stockholm stad för 4.436 personer och hela 3.545 av dessa handlade om specialistutbildade personer. Detta är en viktig anledning till varför företagen växer i Stockholm.

Fungerar inte kompetensförsörjningen så hotas tillväxten. Socialdemokraterna krokar nu arm med facket. Tillsammans fiskar de i grumliga vatten och säger att ”företagen måste först anställa de som är arbetslösa i Sverige” innan de ska få möjlighet att rekrytera från andra länder. Skulle en sådan politik genomföras så kan jag lova att många företag skulle välja att flytta. De kan inte vara beroende av nyckfulla bedömningar från andra. Själv tycker jag att det känns ganska märkligt redan med det system som vi har nu – där man efter hörande av UD, Arbetsförmedlingen och Rikspolisstyrelsen gör en bedömning av hur företagens behov ser ut. Men det är trots allt ett steg i rätt riktning jämfört med hur det var tidigare – när facken i princip hade vetorätt.

Men kolla in Almegas utmärkta kampanj – den är mycket tänkvärd. Eller för att citera Anna Kindberg Batra ” Vi moderater säger inte go home – vi säger go to work”.  Det är så man skapar förutsättningar för tillväxt.

/

 

Låt oss se till att utländska turister får ta del av smarta Stockholm

Jag tar del av informationen om att antalet besökare ökar med 10 procent i februari 2014 jämfört med förra året (se mitt förra blogginlägg..) direkt efter ett spännande möte med mobilteleoperatörerna Telenor och Tele2. Jag bjöd in representanter för mobilteleoperatörerna för att diskutera med dem om hur de ser på sin roll när det gäller att bidra till att visa vilken fantastisk infrastruktur som Stockholm erbjuder när det gäller mobiltelefoni och tjänster. Här finns förmodligen världens främsta 4G nät. Ett väl utbyggt bredbandsnät. Många har säkert läst om alla häftiga app- och IT-företgag som finns här. Men dessvärre är det alltför få utländska besökare som tar del av det utbud som finns. De flesta stänger av sina smartphones pga att de inte kan förutse kostnaderna. Roamingavgifterna avskräcker.

Vi diskuterade hur vi,  tillsammans med andra aktörer som tex hotellen, skulle kunna erbjuda det utbud som stockholmarna kan använda sig av varje dag, och därmed konkret kunna visa för besökare hur långt fram Stockholm är när det gäller mobiltelefoni, appar mm. Synd att inte alla operatörer kunde hörsamma min inbjudan. Men mötet var mycket bra och vi kommer med all säkerhet att snart se konkreta resultat av detta. För Stockholm är en stad i världsklass när det gäller mobil infrastruktur och mobila tjänster. Det är trist om inte utländska besökare kan få ta del av detta. För den som kan använda sig av utbudet åker givetvis hem och berättar om staden som inte bara är oerhört vacker, har ett fantastiskt utbud av restauranger mm utan som också ger möjlighet till att vara uppkopplad till tjänster mm till ett rimligt pris.

Kanske finns det någon smart entreprenör där ute som vill göra ett app-paket med appar som erbjuder ”Best experience Stockholm.”

/

/

10 procent fler gästnätter – bra för hela Stockholm

Många vill till Stockholm i världen!

Det står klart när statistiken för besöksnäringen för februari 2014 nu är klar. Stockholm fortsätter att vara motorn i svensk besöksnäring. Under februari gjordes 679 000 övernattningar på Stockholms boendeanläggningar, vilket är en ökning med 10 procent i jämförelse med samma månad under föregående år. Ökningen i riket som helhet under februari låg på 4 procent. Ökningen kommer främst från nya marknader utanför Europa men även nationella och nordiska övernattningar ökar.

Av de 679.000 övernattningarna så tog boendeanläggningar i Stockholm stad emot ca 466.700, varav 157.600 var utländska besökare. Den kraftigaste ökningen i Stockholm – hela +39 procent – stod besökare från utom Europa för.

Stockholm är en av Europas populäraste weekenddestinationer och ökningen visar på att Stockholm har en stark attraktionskraft som året runt destination även på nya marknader. En förbättrad internationell tillgänglighet är avgörande för Stockholms fortsatta tillväxt som både besöks- och investeringsregion. Och satsningen inom Connect Sweden på att stärka flygtillgängligheten från Indien och Asien är helt rätt. Jag tänker då närmast på satsningarna inom Connect Sweden som lett till att Emirates har dagliga avgångar mellan Dubai och Stockholm*.

Med ökad hotellkapacitet i Stockholm finns det utrymme för ytterligare tillväxt under både hög och lågsäsong. I förra veckan öppnade ett nytt hotell i Stockholm, Miss Clara Hotel på Sveavägen och ytterligare hotell planerar att öppna under våren.

 

*Med direktlinjen från Dubai kan resenärer resa med Emirates linjenät från Mellanöstern, Asien, Australien och Afrika till Stockholm med bara en mellanlandning.

 

 

Blomsterprogrammet presenterat och blommor planterade

Idag var det dags att presentera färgtemat för årets blomsterprogram, som är ett mycket uppskattat inslag i stockholmarnas stadsmiljö. Det måleriska färgtemat går i varma orangea toner med accenter i komplementfärgen violett – en färgkombination som återkommer på flera ställen i den impressionistiske konstnären Claude Monets trädgård i Giverny liksom i hans tavlor.

Det handlar om nästan 250 000 lökar och plantor i 762 urnor och 25 rabatter på över 250 platser runtom i hela staden. Utplanteringen sker i tre omgångar – vår, sommar och höst. De första blommorna, som jag hade förmånen att plantera idag utanför stadshuset, var penséer och alunrot, som är växter som brukar klara av lite kyla som dagen till ära bjöd på.

Blommor är uppskattat bland stockholmarna och sedan några år tillbaka har sommarblomsterplanteringarna formgetts av landskapsarkitekteten Hildegun Nilsson Varhelyi och landskapsarkitekten Rebecka Grönjord i nära samarbete med Trafikkontorets landskapsarkitekt Britt-Marie Alvén. Britt-Marie var med idag och bistod med att såväl hålla i paraplyet medan jag planterade, som att guida så att allt blev som det var tänkt. Det är alltid roligt att få vara med och presentera blomsterprogrammet.

I år var det en särskild överraskning att trafikkontoret valt tema Monet. Det råkar nämligen vara en av mina personliga favoriter. Jag hoppas att många av stockholmarna njuter av ett blommande Stockholm lika mycket som jag.

/

 

Jobbet börjar redan i skolan – en viktig insikt för alla unga

Idag är sysselsättningsgraden i Stockholms stad ca 74%. Att fler har ett jobb att gå till har många orsaker. Men en viktig är stadens arbete för att minska utanförskapet. I det arbetet har Jobbtorg Stockholm en viktig roll. Hela 18 000 personer har gått från försörjningsstöd till egen försörjning sedan starten 2008.

Vi moderater har verkligen profilerat oss när det gäller arbetslinjen. Det är viktigt att skapa förutsättningar för att männiksor kan försörja sig själva, via en anställning eller via eget företag. För unga har det blivit en högre tröskel att komma in på arbetsmarknaden. Och saknar du utbildning på gymnasienivå så är den tröskeln än högre.

Att fånga upp alla i grundskolan, att hitta motivationen för att få de grundläggande kunskaper som behövs och att också läsa vidare på gymnasieutbildning är viktigt för att få en framtid på arbetsmarknaden. För i grunden börjar jobbet redan i skolan. En viktig väg för att öka motivationen hos många unga är att konkretisera varför vissa kunskaper behövs. Det sker bäst genom att ”arbetsmarknaden kommer in i skolan”. Det kan handla om praktikmöjligheter men framförallt måste alla bli duktigare på att förmedla information om hur arbetsmarknaden ser ut, vilka kunskaper som krävs och vilka yrken som saknar arbetskraft.

Blir vi bättre på detta kan riktiga vinna-vinna situationer skapas. Arbetsmarknadens behov kan mötas samtidigt som fler unga får ett jobb att gå till. Det kan i sin tur leda till att människor  i högre utsträckning studerar på utbildningar som leder till jobb.

Att anställa är alltid ett risktagande, särskilt för mindre företag. Att anställa personer utan erfarenhet är då ett än större risktagande för många företag. Det är en anledning till varför Alliansregeringen halverat arbetsgivaravgifterna för unga under 26 och sänkt restaurangmomsen. Något som enligt Visita har lett till att ca 10.000 nya jobb har skapats inom en bransch som ofta är ett första steg på arbetsmarknaden för unga människor. Tittar vi på ökningen av antalet anställda inom åldergruppen 16-24 år gick vart fjärde nytt jobb till restaurangbranschen.

I Stockholms län var det över 1.200 unga som fick jobb tack vare detta 2012. Fler vågade helt enkelt anställa unga människor bidrar såklart till att fler vågar anställa en ung. Socialdemokraterna vill nu höja kostnaderna för att anställa unga, liksom höja restaurangmomsen. Det kallar Visita för Dubbelstöten. Det motsvarar ungefär det antal som idag är arbetslösa i Rinkeby/Kista, Spånga/Tensta och Hässelby/Vällingby.  Det är svårt att få ihop socialdemokraternas politik på jobbområdet. Deras tal om omsorgen om de unga klingar märkligt mot bakgrund av att deras politik innebär en kraftig höjning av kostnaderna för att anställa unga.

/

 

 

Oppositionens politik björntjänst för bla skolan

Läser en mycket intressant artikel i dagens DN.
Två nationalekonomer har analyserat oppositionens politik mot bakgrund av att såväl s, v som mp säger sig vilja höja marginalskatterna för högre inkomster för att få fram mer resurser till offentlig sektor. Detta ifrågasätts i artikeln och deras konsekvensanalys av förslagen är mycket intressant. En viktig del i alliansregeringens politik kring jobbskatteavdragen är ju att öka incitamenten för att jobba. Och det har fungerat. Över 350.000 fler efterfrågar nu jobb. Skatteintäkterna har ökat och offentlig sektor har fått mer pengar.
I artikeln konstaterar skribenterna att höjda marginalskatter ökar progressiviteten vilket leder till minskat intresse för människor att jobba. Vänsterpartiets skattepolitik innebär att sysselsättningen sjunker med motsvarande 30.000 heltidsjobb. Det leder till minskade skatteintäkter från såväl arbetsgivaravgifter, moms som inkomstskatt.

De konstaterar att mot bakgrund av dessa dynamiska effekter så realiseras endast 14 procent av Mps skattehöjningar, 34 procent av vänsterpartiets och i princip inget av socialdemokraternas. Kort sagt – deras skattehöjningar är en björntjänst för svensk ekonomi.
Artikelförfattarna har också intressanta relektioner kring värnskattens effekter på höjningen av lärarlönerna och på det faktum att oensionärerna borde ha ett intresse av att det finns en god tillväxt i ekonomin så att inte bromsen i pensionssystemet slår till.

Vi som var på Sverigemötet och lyssnade på statsministern vet att skatteintäkterna i Sverige har ökat med 40 miljarder kronor och hela Sveriges ekonomi har växt med ca 400 miljarder kronor under alliansregeringens tid. Det motsvarar kostnaderna för hela sjukvården, grundskolan och gymnasieskolan i Sverige. Samtidigt har en undersköterska -tack vare jobbskatteavdrag mm -fått 4000 kr mer i månaden att röra sig med. En rejäl oinkomstökning. Och det är inte bara undersköterskan. Utan många andra har fått mer pengar i plånboken, vilket i sin tur leder till ökad efterfrågan, ökad konsumtion. För att inte tala om Rut-avdragen som verkligen gjort tillvaron bättre för många människor. Såväl de som köper tjäbsterna som de som utför dem.

Så dagens DN-artikel är mycket viktig. Det är inte så att det finns ett likhetstecken mellan höjda skatter och mer pengar till offentlig sektor. Höjda skatter påverkar efterfrågan och utbud. Den insikten används när det gäller alkohol och tobak. När ska oppositionen komma till insikt om att det gäller även på arbetsmarknaden?

Skatteintäkerna är idag större än någonsin i Sverige, enligt Peter Norman. Samtidigt har skattetrycket sjunkit till 44 procent av BNP. Låt inte oppositionen få möjlighet att förstöra den kraft som finns i Sveriges ekonomi och den keaft som finns i arbetslinjen och i att stimulera drivkrafter hos individer och företag.

/

 

Stockholms ( s) gör utspel om saker som redan görs

1. S föreslår: ”Sätt Stockholm i arbete – fokus unga”
De vill förlänga kommunens uppföljningsansvar från dagens 16-19 till att omfatta även 20-25 år.
-> i vår budget 2014 har vi redan infört detta. Kul att de gillar vår politik, trots högt tonläge. Var är deras politik?

2. S föreslår Jobbtorg ung i södra Stockholm
-> Vi har ett Jobbtorg för unga som ligger i Kista och den öppna verksamheten AIM på Söder som vänder sig till unga 16-19. De har nära samarbete med jobbtorgen i hela stan. Dagens Nyheter uppmärksammade detta nyligen.Det är bra att de gillar våra Jobbtorg, men vad händer om de ska styra med MP som vill lägga ner Jobbtorgen?

3. De föreslår praktikplatser och lärlingsjobb i samarbete med näringslivet
-> Finns redan! Nu inför vi dessutom Alliansregeringens satsning på YA-jobb för unga inom omsorgen i Stockholm. Jag är förvånad över att (s) inte har bättre koll på vad arbetsmarknadsförvaltningen gör. Borde man inte ha koll på det innan man gör politiska utspel?

4. De föreslår 500-800 nya platser i vuxenutbildningen
-> Vi storsatsar på vuxenutbildningen i budget 2014. Den innehåller satsning om 9 miljoner kronor på lärarlöner inom vuxenutbildningen, utöver förra årets satsningar på 7,6 Mkr på nya kurser och 5 Mkr förstärkning som ligger kvar- totalt 21,6 Mkr. Det handlar om kvalitet, för bättre kunskap och att utveckla fler bristyrkesutbildningar. Idag har vi ca 6700 helårsplatser och ca 20 000 som läser/år.

5. De garanterar sommarjobb för alla ungdomar.
->Detta är ett ofinansierat löfte som fanns med redan i s budgetförslag för 2014. Minst 85 Mkr saknas enligt beräkningar från Arbetsmarknadsförvaltningen, baserat på att lika många söker som 2013, vilket är lågt räknat. Det är lätt att lova men saknas finansiering så blir det tomma löften.

6. S lanserar ett ”Jobbprogram med 1600 riktiga jobb för att bryta sysslolösheten. Deras förslag innebär:
· Kollektivavtalsenlig lön
· 80 procent tjänstgöring -resten utbildning
· Det ska vara individuell matchning och stärka den kommunala servicen, exempelvis resurser i skolan, assisterande vårdpersonal, resurs på fritids, skötsel av stadsmiljö
· Dessa 1600 jobb ska fördelas på stadsdelsförvaltningar, fackförvaltningar och kommunala bolag.

-> Alliansregeringen har tagit initiativ till avtal mellan arbetsmarknadens parter och regeringen om. Dessa sk YA-jobb har vi tagit upp i stadens budget för 2014. Dessa avtal baseras -till dkillnad från dagens s-utspel -på en överenskommelse mellan arbetsmarknadens parter. Där gäller 75% jobb och 25% studier, kollektivavtalsenlig lön. Min fråga är -ska dagens utspel tolkas som att s i Stadshuset vill riva upp detta avtal som stöds av kommunal och Sveriges Kommuner och Landsting?

Summan av det hela -dagens utspel väcker snarare frågan om (s) över huvud taget är intresserad av det arbete som Jobbtorgen och arbetsmarknadsförvaltningen gör. För uppenbarligen har de inte koll på det uppdrag förvaltningen har och det arbete som görs.

Glömde en sak -de vill höja skatten för att anställa unga. Kolla in dubbelstöten.

/

.