Lättare att få personnummer viktigt för Sthlm

Är på Sverigemöte i Göteborg. Nås då av det för Sthlms tillväxtföretag beskedet, inte minst inom IT, som söker kompetens internationellt, att vi moderater vill göra det lättare för experter som kommer från andra EU-länder att få svenskt personnummer för kortare vistelser än ett år.

Idag är det svårt för en expert som är här mindre än ett år att få personnummer. Utan personnummer är det svårt att få till exempel ett bankkonto. Det blir ett moment 22. Det är viktigt att ändra på. Därför är dagens utspel mycket bra. I den globala konkurrensen är det lätt att välja bort Sverige för talanger. Om vi har för höga trösklar för att etablera en tillvaro här så väljs vi helt enkelt bort. Det har Sverige inte råd med./

Veckans nystart 23

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Exempel 23 –  Samira Awiye Guuled 

Hon kom ensam till Sverige från Somalia 2007 och hade då varken utbildning eller arbetslivserfarenhet. Efter fem år i Sverige kom hon i kontakt med Jobbstart och fick höra om Stockholm stads äldrevärdar. Idag är Samira en av tre äldrevärdar på Serafens äldreboende på Kungsholmen. Nu till våren börjar hon läsa till undersköterska, ett yrke med goda framtidsutsikter i ett Sverige där allt fler lever allt längre samtidigt som rapporter kommer om arbetskraftsbrist inom omsorgen. Hon är idag 33 år, ensamstående med två små barn och kände länge att det var svårt att komma in i det svenska arbetslivet. Att arbeta med omsorg var dock något hon tänkt på redan som liten. Så när möjligheten att bli äldrevärd togs upp vid en träff med matcharen på Jobbtorg Stockholm nappade Samira direkt.

-Jag ser ljust på framtiden nu. Här på Serafen har jag fått språket, ett sammanhang och jag har lärt mig massor. Och det bästa av allt är att jag känner hur jag verkligen gör nytta. Det här jobbet spelar roll, beskriver hon. Serafen har närmare 180 boende och flera varianter av avdelningar som till exempel korttidsvård, profilboenden och vård- och omsorgsboende.

Samira vill fortsätta arbeta inom vård- och omsorg och vill i framtiden allra helst bli sjuksköterska.

/

Kortfakta

Jobbtorg Matchning och Rekryteringsprogrammet har här i samarbete med äldreförvaltningen och Åsö vuxengymnasium skapat en ny effektiv yrkesförberedande kurs inom vård och omsorg. Under våren 2013 deltog 11 aspiranter från Jobbtorg Stockholm i en 12 veckor lång yrkesförberedande kurs med tre delmoment; yrkesförberedande introduktion, yrkeskurs på Åsö vuxengymnasium samt det arbetsplatsförlagda kursmomentet inom äldreomsorgen i Stockholms stad. De deltagare som fullföljde alla moment i kursen erbjöds en anställning på ett år inom äldreomsorgen. Kursdeltagarna anställdes som Äldrevärdar och arbetar framförallt som en extra resurs på arbetsplatsen.

10.000 körsbärsträd planteras i Stockholm

De som följer min blogg vet att jag gillar träd. Därför känns det himla roligt att idag kunna berätta att stockholmarna kommer att kunna njuta av körsbärslundar framförallt i västerort och söderort. Idag planterade jag det första nya ungträdet av de 10 000 träd som kommer planteras i västerort och söderort under året. Detta innebär att Moderaternas vallöfte om ett nytt träd för varje färdigställd bostad, det vill säga cirka 15 000 träd, nu infrias!

Träden kommer att planteras med hjälp av en ny maskin, som vanligtvis används vid anläggning av dräneringsledningar på till exempel golfbanor. Nu kommer den även att användas för att skapa växtbäddar för ungträd, vilket ger en snabb och kostnadseffektiv plantering.

Ungträden som planteras tillhör körsbärssläktet Prenus Avium, som är ett sötkörsbär – bigaråer i dess förädlade form. De nyplanterade träden blommar första gången om ca 2 år. Men redan i höst kommer trädet få en fantastisk scharlakansfärg.

Så håll till godo. Trafikplatsen Örbyleden/Nynäsvägen/Tyresövägen är ett exempel på plats som har utpekats som planteringsställe för körbärslundar. Den platsen är ju inte alltför kul idag tycker jag – så träd som blommar i maj och som lyser rött till hösten är ett bra tillskott.

 

Stockholms besökare får ett nytt Visitor Center imorgon

Idag har jag haft en förvisning av det nya Stockholm Visitor Center som öppnar imorgon i Kulturhuset. Ett mycket centralt läge som förhoppningsvis kan locka in fler besökare som därmed får ta del av bra information om vad som finns att göra som besökare i Stockholm och i regionen. Stockholm är idag ett av Europas snabbast växande besöksmål. Totalt gjordes 11 miljoner kommersiella övernattningar 2013. Under 2013 gjordes 444.000 besök i turistbyrån, då lokaliserad på Vasagatan. Kulturhuset Stadsteatern hade 2012 2,9 miljoner besökare. Det är lätt att inse att den samlokalisering som nu sker av dessa verksamheter kan skapa äkta vinna-vinna situationer. Här kommer också privata aktörer inom evenemang, transporter mm som har koppling till besöksnäringen, att kunna presentera vad de har att erbjuda.

I anslutning att jag idag deltog i förvisningen av Stockholm Visitor Center passade jag också på att presentera en undersökning som genomfördes i samband med att Avicii genomförde sin konsert på Tele2 arenan den 1 mars iår.  De 38.000 besökarna spenderade ca 45 miljoner kronor. 57 procent av besökarna kom från andra delar av landet än vårt län. Av dessa övernattade 6 av 10 på hotell, 6 av 10 gick på restaurang och åt och 3 av 10 shoppade. En liten illustration av hur en konsert med en attraktiv artist kan generera mycket pengar till andra delar av besöksnäringen. Det motsvarar 32 helårsarbetstillfällen.

Totalt är det ca 22.000 årsarbetsplatser inom besöksnäringen i Stockholm. Således en viktig bransch för många stockholmare.

/

 

Stockholm behöver fler företagare

Det kan låta märkligt att påstå det som jag säger i rubriken men det är sant. Trots att Stockholm just nu uppmärksammas världen runt för sitt Start-up fenomen så kan vi inte sitta nöjda. Det behövs ständigt nya företag.

Några som har bra koll på hur tillväxten av nya företag ser ut och även hur konkurrenssituationen ser ut runt om i världen är Creandum.  Deras måtto är bl a ”We invest in the best innovative and fast-growing companies, companies that can change industries and are led by the people that make it happen.” Det var ett mycket intressant besök för det gav en bra bild av hur konkurrenssituationen ser ut idag på denna marknad. Den är global för Creandum precis som för många andra företag. Norden är hett i USA och Creandum noterar en påtagligt högre närvaro av internationella investerare i Sverige idag jämfört med för 5-10 år sedan. Denna konkurrens kräver ett annat arbetssätt än vad som var fallet tidigare. Idag är det entreprenörerna som ofta väljer vilka de vill samarbeta med. I vart fall om man talar om de som har störst framgångspotential. Och valet står mellan investerare från hela världen.  Creandum har lyckat rätt väl, de har många spännande företag i sin portfölj. Deras förhållningssätt till dessa företag, och inte minst de entreprenörer som startat företagen,  är också intressant. De bygger långsiktigt förtroende.

På min fråga vad som är viktigt att göra lokalt för att behålla och förstärka den konkurrenskraft som finns just nu i Stockholm, inte minst inom ICT’, så var svaret; se till att det finns ett ekosystem som är konkurrenskraftigt i alla delar- Det handlar bl a om bostäder för medarbetare, samarbete med akademier, bra utbildningar, lagar, skatter, investeringsförutsättningar, näringslivsklimat. Fåmansbolagsreglerna lyftes som en klar nackdel för Sveriges del när det gäller att stimulera företag till att växa.

Creandum är ett exempel på bolag som väldigt många människor inte känner till att det finns och än mindre förstår varför det är viktigt med denna typ av företag. En väl fungerande kapitalförsörjning är otroligt viktigt och här fyller Creandum en väsentlig roll som också är viktig för Stockholmsregionen. Vi vill ju att de smarta entreprenörerna som kommer på sina ideer här ska stanna här och utveckla företagen här. Om de hittar samarbetspartners lokalt så är chansen större att det också blir så.

Dagens möte var mycket tankeväckande.

Därifrån – via ett möte om framkomlighetsstrategin i Kulturhuset och därefter ett kort välkomstanförande inför de som samlats för att delta i den remisskonferens som arrangerades idag kring leverans- och godsstrategin – gick stegen vidare till Röda rummet på Berns.

Där sammanträdde nämligen juryn vars uppdrag vara att utse den person och innovation/företagsidé som skulle få möjlighet att resa till Singularity University i sommar. Deras Graduate Studies programme  samlar spännade människor från hela världen som genom möten, diskussioner mm ägnar sin kreativitet åt att utveckla nya ideer och knäcka svåra problem.  Allt i syfte att göra världen bättre.

Stockholm stad är med för första gången och sponsrar tävlingen ”Urban resilience Challenge” för att utse en person som får åka för stadens räkning. Det var en kul eftermiddag som resulterade i att jag hade glädjen att kungöra vinnaren Virpal Singh med RoboSweper, ett självgående avfallshanteringsfordon.

Det är med viss avund som jag konstaterar att han med all säkerhet kommer att få en upplevelse för livet, och ett nätverk för livet. Förhoppningsvis får även Stockholm glädje av detta. För han kommer att stimulera fler att få ta del av samma upplevelse. Och ju fler som vill våga visa sina talanger, desto bättre för Stockholm.

/

 

Ditt val gör skillnad

Dagens samtal på Kulturhuset handlade om godsleveranserna och vikten av att dessa kommer fram i staden. Med mig på plats fanns Joachim Glassel från Svensk Handel, Torbjörn Heierson från Sveriges Åkeriförtag och Bo Wikare, från fastighetsföretaget Hufvudstaden. Vi diskuterade bland annat stadens godsstrategi, som nu är ute på bred remiss, och dess innehåll samt de utmaningar som finns vad gäller leveranser i Stockholms stad. Glassel talade bland annat om vikten att se till helheten och inte enbart se till transporter inom staden utan även transporterna ut ur staden och analysera e-handelns påverkan på transporterna i staden.

Heierson påtalade att lastplatser inte fredas vid av- och pålastning. Det gör att man måste stanna på andra ställen och riskerar då att få böter. Dessutom försämras säkerheten i och med att förare inte har kontroll över fordonen på samma sätt om man måste lossa tex runt hörnet. Många utsätts för brott vid omlastning av varor. Wikare menade att Hufvudstadens hyresgäster önskar en trevligare gatu- och stadsmiljö, vilket är svårt idag med alla transporter och lastbilar som blockerar gator och fönster. Han vill också att se att fler använder de parkeringsgarage som faktiskt finns i city så att ytorna frigörs.

Jag är glad för att vi nu har fått igång en process där trafikkontoret, handeln, fastighetsägarna, transportföretagen mfl tillsammans försöker hitta bra lösningar för leveranstransporter i staden. Det kan handla om bättre utnyttjande av lastfar i City, om leveranser vid andra tider på dygnet, eller andra typer av åtgärder. Vi har en stor utmaning i staden – tjänster och service behöver få plats på begränsade ytor.

/

 

Framkomlighetsutställningen börjar närma sig sitt slut och avslutas på fredag, efter sju veckor på Kulturhuset. Det har varit jätteintressant och lärorikt samt kul att träffa och prata med alla som kom förbi och ställde frågor. Ett stort tack till alla som deltagit, till Kulturhuset och till trafikkontorets medarbetare, som ordnade detta.

 

Även om Framkomlighetsutställningen snart är slut innebär inte att utmaningarna med framkomligheten består. Här av vi alla ett ansvar. Genom att lämna bilen hemma och istället gå, cykla eller åka kollektivtrafik kan alla stockholmare dra sitt strå till stacken och bidra till en ökad framkomlighet.

 

Imorgon öppnar lånecykelstationerna för säsongen

För 9:e säsongen kan stockholmare och besökare cykla runt i staden på de lånecyklar som erbjuds 1 april till 31 oktober. Förra året genomfördes nästan 1 miljon cykelturer med de 1.000 cyklar som då fanns på plats.

I år utökas såväl antalet stationer som antalet cyklar. Imorgon öppnar 108 stationer och det planeras ytterligare 23 för 2014. Antalet lånecyklar kommer att öka från dagens ca 1.000 till 1.600 under året. För första gången finns det nu också stationer i ytterstaden.

Systemet har också utvecklat en app – City Bikes in Stockholm – som gör att du kan se var det finns lediga platser. En av de 8 nya stationerna är den som jag invigde idag vid Liljeholmens station.

Så passa på och utnyttja detta allt mer populära transportsätt.

/foto Lennart Johansson

Hur står det till med klorna?

I fredags lanserade jag stadens årliga dubbdäckskampanj, med syftet att få fler stockholmare att välja dubbfria däck. Senast den 15 april ska dubbdäcken av. Vi har fått en nästan snöfri vinter och en tidig vår i år. Då är det särskilt viktigt att byta så snart som möjligt, eftersom dubbdäck på torr asfalt bidrar till högre PM10-halter.

Eftersom det alltjämt är för höga partikelhalter i luften måste staden jobba på flea fronter för att få ner halterna. Det handlar om bl a dammbindning, som sänker dygnsmedelhalten av PM10-partiklar med 20 – 40 %. Trafikkontoret inledde redan under oktober år 2013 en ambitiös dammbindning på 34 gator med höga halter av PM10 i Stockholm, mycket tack vare den milda vintern med torrt vägunderlag. Dammbindning och i kombination med vakuumsugning har varit särskilt lyckosamma i år, då vi har haft få överskridanden.

Bästa, för skattebetalarna det billigaste ,sättet att sänka PM10-halterna i stockholmsluften är genom det egna valet. Vi har alla ett gemensamt ansvar för luftkvaliteten i staden och var och ens däckval påverkar luften.
Se gärna min youtube-film från fredagens lansering där jag berättar mer.
.

20140401-003254.jpg
Foto: Lennart Johansson. I bakgrunden syns också vakuumsugbilen.

Fler cykelparkeringar lockar fler cyklister

På trafik- och renhållningsnämnden den 8 april 2014 kommer vi att fatta beslut om 2224 nya cykelparkeringar, som ska sättas upp under 2014. De är fördelade över hela staden: 46 på Kungsholmen, 114 på Östermalm, 312 på Södermalm, 430 på Norrmalm, 378 i Västerort och 994 i Söderort.

Med ett växande Stockholm och ett begränsat gatuutrymme behöver fler lämna bilen hemma och istället använda sig av andra transportmedel såsom cykel och kollektivtrafik. Med fler cykelparkeringar kommer det bli enklare och smidigare för fler stockholmare cykla i staden.

I 2014 års budget har trafikkontoret fått i uppdrag att inrätta drygt 2000 nya cykelparkeringar. Det är en kraftigt ökad ambitionstakt, jämfört med tidigare ca 500 cykelparkeringsplatser/år. Det är en tuff uppgift för trafikkontoret eftersom gatuutrymmet just är begränsat. En fördelning av cykelparkeringsplatserna sker därför så att ca 1 600 parkeringar uppförs på traditionellt sätt med pollare. Ca 400 cykelparkeringar anläggs på yta som idag upplåts för bilparkeringsplatser eller där det idag råder p-förbud, som exempelvis på platser närmare korsningen där bilar inte kan parkera på grund av skymd sikt och på platser där körbanan inte kan användas till något annat idag än cykelparkeringar.

Jag har vid flera tillfällen påpekat vikten av att fastighetsägare som tex har kontor i innerstaden, skapar utrymme för cykelparkeringar i sin fastighet för dina hyresgäster. Glädjande nog finns det ett klart ökat intresse hos fastighetsägarna. En förbättrad framkomlighet förutsätter samarbete på många håll. Kommunen klarar inte detta ensam.

/