FundedByMe blev mitt 100:e företagsbesök

När jag valdes till borgarråd i oktober 2006 beslutade jag mig för att ha som mål att göra ett företagsbesök varje tisdag. Som heltidspolitiker är det lätt att fastna i den egna verksamheten och då riskerar du att missa mycket av det som sker ”utanför de kommunala väggarna”. Till att börja med var det mycket fokus på företag inom miljöområdet men genom åren har det blivit mycket blandat.

Det är fantastiskt stimulerande att göra dessa besök och jag är ganska nöjd med att jag lyckats avsätta rätt många tisdagar för besök. Denna veckas besök är det 100-ade. När jag tittar bakåt kan jag konstatera att det skett en otrolig utveckling när det gäller nystartandet i Stockholm. Det känns som att starta företag är helt annat ett reellt alternativ för väldigt många fler stockholmare idag jämfört med för 8-10 år sedan. Det vittnar KTH och KTH Innovation om liksom Stockholms Universitets SU Innovation. Vi ser det ju också i statistiken över nystartade företag. Många nya tjänste-och serviceföretag till stockholmarnas glädje, den otroliga utvecklingen inom UT och mobilområdet och spelbranschen är bara några exempel.

FundedByMe är ett relativt ungt företag vars affärside är crowdsoursing. De erbjuder en plattform där investerare och företag kan mötas. De är idag , enligt dem själva, Europas snabbast växande plattform för denna typ av matchmaking. Ett intressant alternativ för entreprenörer att hitta finansiärer och för privatpersoner som vill bidra till att goda företagsideer kan förverkligas. Jag tror att många är intresserade av att få denna tidiga kontakt med företagen och därmed också få följa dem på ett kanske lite annorlunda sätt än som aktieägare i ett noterat företag.FundedByMe sitter i SUP46 lokaler mitt i City.

Kul att det 100-ade besöket råkade bli till ett företag med nya finansieringsideer för nystartade företag. Det är också ett av många nystartade företag som startats av personer med bakgrund från andra länder. En illustration av vad den mångfald som vi har i vår stad bidrar till. Vi ska vara glada att de väljer att starta och vara verksamma här.

Och den inställning som finns bland företagen på plats sammanfattas kort och gott på nedanstående bild.

20131207-145219.jpg

Snabbare och lättare p-betalning med ny app

                

 Idag lanserade jag den nya parkeringsappen Betala P, där stockholmare på att snabbt och effektivt sätt kan betala för sin parkering på gatumarken inom hela Stockholms stad. Inga ytterligare avgifter tillkommer och parkeringstaxan är densamma som i en parkeringsautomat. Den stora fördelen med detta är att du som kund enbart betalar för faktisk använda parkeringstid och kan avsluta parkeringstiden om du kommer tillbaka till bilen tidigare än väntat. Många känner igen sig i situationen att p-tiden håller på att gå ut när  mötet inte är avslutat eller du står i kassakö för att betala i en affär. Denna stress slipper de som som har laddat ner appen. Då kan parkeringstiden förlängas via mobilen.

Tjänsten går att använda oavsett mobiloperatör eller mobilmärke. Nu går det att betala med mobilen på alla gatuparkeringsplatser i Stockholm. Det gäller såväl för besöks- som boendeparkeringsbiljett. Tekniken hjälper oss i tillvaron. Denna app gör det enkelt att göra rätt.

På sikt innebär detta att staden successivt kan avveckla parkeringsautomaterna som är dyra i drift. Vid en avveckling kan vi lägga skattebetalarnas pengar på en mer attraktiv stadsmiljö för stockholmarna istället.

Jag blev själv förvånad när jag insåg hur liten del av p-avgifterna som betalas med mynt i dag i Stockholm. Nedanstående diagram visar hur utvecklingen sett ut sedan januari 2010. Som synes har mynten minskat avsevärt medan betalning med kontokort ökat. Jag är rätt säker på att betalningen via mobilen nu kommer att öka när det finns en kostnadsfri parkeringsapp. Det återstår att se om jag får rätt i denna framtidsspaning.

Veckans nystart 9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Exempel 9 – Tariq

Tariq Allaham jobbar sedan hösten 2011 som arkitekt på Cedervall arkitektkontor. Hans väg till jobb har bland annat gått via SIFA – intensivsvenska för akademiker.

Innan Tariq kom till Stockholm hade han ett eget arkitektkontor i Syrien, samt en femårig arkitektutbildning från Damaskus universitet. Dessutom hade han sju års arbetslivserfarenhet från Saudiarabien. När han kom till Sverige sökte han inledningsvis jobb där kunskaper i engelska skulle räcka. Det visade sig vara mycket svårt, vilket innebar att han började med svenska för akademiker. Där fick han också kunskap om att jobbansökningar i Sverige ofta består av ett personligt brev – något som skiljer sig från jobbansökningar i Syrien.

– Jag fick min sfi-examen samtidigt som jag blev anställd här på Cedervalls arkitektkontor, berättar han.

Planerna framöver är att fortsätta utvecklas och ta en Masters Degree i grön arkitektur.

– I Sverige finns stora möjligheter att fortsätta utbilda sig. Det är positivt att kunna nya saker inom området, säger Tariq.

/

 

 

DN har fel -villaägare som matsorterar straffas inte

Det råder en del missuppfattningar när det gäller förslaget till ny hushållsavfallstaxa i Stockholm. DN skriver idag att duktiga sopsorterare får betala mer med den nya taxan. Det är inte korrekt. Det är nämligen så att förslaget innebär att det utsorterade matavfallet blir gratis och taxan för hämtning av övrigt avfall höjs inte lika mycket som för alla andra. Den korrekta nyheten är således att alla stockholmare får höjd taxa men för villaägare blir matavfallstaxan gratis och vikttaxan höjs inte lika mycket som för andra.

Orsaken till höjningen av taxan är flerfaldig. Upphandlingen av insamlingen av alla hushållssopor har inneburit en högre kostnad, de avtal som löper har en indexreglering som faller ut, återöppning av återvinningscentral i Vanadisberget och en kraftig ökning av mängden insamlat matavfall ( över 160% på ett år). Sammantaget måste detta finansieras via taxan. Därför tvingas staden nu höja taxan med 8,7% istället för de 5,9% som beräknades i förra årets flerårsbudget.

Det vore bra om DN hörde av sig till undertecknad innan så stockholmarna slipper att få en felaktig information om taxan. Villaägare som väljer att sortera ut sitt matavfall kommer att subventioneras av alla andra stockholmare, även nästa år. Till detta kan också läggas att tex boende i Linköping betalar ca 3 ggr mer/år i hushållstaxa jfr med en stockholmare.

Läs förslaget här.

En dag full av härliga möten och möjligheter

Denna onsdag började med ett kort möte i stadshuset. sedan begav jag mig till Kistamässan för att inviga Möjligheternas dag. En dag arrangerad av arbetsmarknadsförvaltningen i staden vars syfte är att visa vilka möjligheter som staden, och andra aktörer, har att erbjuda till unga som gamla i denna stad. Här fanns Petter, rapparen, som berättade om sina svårigheter att hitta rätt. Här fanns Djurgårdsandan som berättade om det fantastiska samarbete som de startat tillsammans med jobbtorg och stadsdelsnämnd för att fånga upp unga människor med hjälp av idrotten. Här fanns SYV-ar, Coacher, Jobbtorg och många många andra. Och här fanns framförallt mängder med besökare. Det var i sanning en stimulerande timma som jag spenderade där.

På eftermiddagen – efter en intervju med ABC och efter att ha talat med ytterligare media – bar det av till Vinsta. Där har företagsgruppen tagit ett utmärkt initiativ. I Vinstaområdet finns det 321 företag. Många av dessa företag är inte kända av de som bor runt omkring. Många är kanske inte ens kända av andra företag. Därför beslöt man att bjuda in alla grannar mfl till öppet hus. Jag var där för att inviga även denna begivenhet. Fler borde göra på detta sätt, Vi vet att många skolungdomar inte känner till mycket om företag och vilka företag som finns alldeles i närheten. Min erfarenhet är att detta inte alls bara gäller barn och ungdomar. Det gäller även vuxna. Företag skapar tillväxt och företag skapar jobb. Därför måste de vara en synlig del av människors vardag. Så för mig var det inte ett svårt beslut att säga att jag kommer. Och som vanligt jättestimulerande att gå runt och tala med företagen som passade på att presentera sig i lokalerna.

Dagens tredje invigning ägde rum på Dramaten, i Lejonkulan. Ikväll var det nämligen premiär på Rebecca Forsbergs Women in science. Hon har ett samarbete med Stockholms universitets Institution för data och systemvetenskap, lokaliserad i Kista, Kungl. Konsthögskolan och Kungl. Musikhög­skolan. Det är ett spännande samarbete som bl a syftar till att koppla ihop teater, IT-teknik på ett kreativt sätt. Kvällens föreställning och de kommande, kan följas på mobiler eller webb på flera håll i världen.

Jag är övertygad om att Stockholm, med våra fantastiska förutsättningar skulle kunna bli banbrytande på flera områden. Här finns ett av världens främsta ICT-kluster i Kista, här finns många av världens ledande spelbolag, här finns 19 universitet och högskolor varav tre lärarutbildningar, här finns framstående musiker och kulturskapare. Vad skulle inte alla dessa kunna åstadkomma tillsammans i form av en helt annorlunda pedagogik i undervisningen i inte minst grundskolan. Vilka möjligheter öppnar inte detta för att fånga upp skoltrötta elever så att vi slipper det resursslöseri med mänsklig resurser som avhoppen och misslyckade skolgångar faktiskt innebär. Projekt som detta – där pionjärer som Rebecca Forsberg krokar arm med gamla etablerade institutioner som Stockholms universitet och Dramaten, inger hopp för nytänkande och kreativitet på fler områden.

Tack alla för en stimulerande dag!/

 

20131129-001322.jpg

Nu är Stockholm julsmyckat igen

Nu skänker åter den av stockholmarna så uppskattade julbelysningen ljus och utsmyckning till den offentliga miljön i Stockholm. Detta som är en del av #Stockholmsjul, i samarbete med City i Samverkan. Projektet är en av Europas största satsningar på julbelysning och i år har 644 942 energisnåla ljus i hela Stockholm City. Energin som går åt motsvarar den energi som 500 stockholmare förbrukar när de brygger kaffe under en timme på en dag och släpper inte heller ut någon koldioxid. Just belysning är något som uppskattas av många eftersom det bidrar till en trevlig atmosfär, särskilt under dessa mörka vintermånader. Nästa år kommer vi satsa på julbelysning även i ytterstaden och på ett särskilt ljusprogram, med upplysning och ljuskonst på broar, öppna platser, parker och fastigheter i staden.

I detta projekt krokar vi arm med SOS Barnbyar och Stockholms Stadsmission. Du som vill som donera pengar till dem kan göra det på ett mycket enkelt sätt:
SOS Barnbyar: Sms:a SOS50 till 72930 så ger du 50 kr
Stockholms Stadsmission: Sms:a HEM till 72980 så skänker du 50 kr till deras arbete med hemlöshet
En skön #Stockholmsjul till alla.
/

Arbetskraftsinvandring avgörande för många stockholmsföretag

Lyssnar på nyheterna från Sverigedemokraternas landsmöte. Är förundrad och bedrövad över att de inte förstår hur viktig tex arbetskraftsinvandringen är för företagen, inte minst i Stockholm. Dessutom skulle sjukvården, äldreomsorgen mfl verksamheter inom offentlig sektor ha stora leveransproblem om de inte hade kunnat anställa alla duktiga människor med utländsk bakgrund som finns i Stockholm. Vi har en viktig uppgift att sprida denna kunskap till stockholmarna.

Kraften är enorm i den tillväxt som sker i Stockholm, och det ska vi vara glada för. Under årets första tre kvartal står stockholmsregionen för 35 % av alla nystartade företag i Sverige, varav drygt 9.000 i Stockholms stad (25/dag). Hälften av alla ICT-företag och spel-företag i Sverige finns här. Här finns bl a lifescience, cleantech, Tictail, Dice, Mojang, King, Klarna, Spotify, iZettle och Skype för att bara nämna några av alla de företag som nämns när det ”start-up under” som finns i Stockholm omtalas runt om i världen.

Vart och en av dessa företag verkar på en global marknad. De är inte beroende av att vara i Stockholm. De finns här tack vare en kreativ innovativ miljö, ett bredbandsnät med hög kapacitet som täcker i princip alla fastigheter och definitivt alla skolor, och tack vare den kompetens som finns här. Sysselsättningsnivån i Stockholm är den högsta i landet och den höga nivån gäller också bland de 201 olika nationaliteter som finns i vår stad.

Men för att tillgodose de växande företagens kompetensbehov är arbetskraftsinvandring viktig. Det vittnar många företag om. I år har det hittills – enligt Migrationsverket – kommit 4.785 personer till länet. Av dessa har 3.760 kommit till arbetsplatser i Stockholm stad. Av de som kommit till länet är nära 2/3 (3.021)  personer med teoretisk specialkompetens. Jag vågar gissa att nästan alla dessa inryms i de som kommit till staden. Detta visar vilken enorm betydelse som reformen för arbetskraftsinvandring har för tillväxten i vår region. Dessa rekryteringar är detsamma som tillväxtmöjligheter. De som pläderar för att strypa arbetskraftsinvandringen spelar rysk roulette med företagens tillväxtmöjligheter och därmed jobben i Stockholm. Det är ett viktigt budskap att föra ut. Vi får inte låta Sverigedemokraternas inskränkta syn bli en sanning.
/

Veckans nystart 8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Exempel 8 – Cecilia

2008 råkade Cecilia ut för en motorcykelolycka som gjorde henne förlamad i stora delar av benen. Livet förändrades dramatiskt och planerna på att arbeta som bartender slogs i spillror. Efter stöd av en nära vän bytte Cecilia bana och ansökte till Åsö vuxengymnasium för att studera till undersköterska. ”Det är ett av de bästa val jag gjort” säger Cecilia.

Vuxenutbildningen innebär möjlighet till förändring och möjlighet att rusta sig för en krävande arbetsmarknad. Inom den kommunala vuxenutbildningen finns 22 externa utbildningsanordnare utöver egenregiverksamheten. På Åsö vuxengymnasium studerar cirka 6 000 studenter varje år. Cecilia är en av dem.

– Jag är helt säker på att jag valt rätt framtidsyrke och jag ser fram emot varje steg att komma dit, säger hon.

Cecilia berättar att hon trivs jättebra på skolan. Kurserna är intressanta och de praktiska övningarna har lärt henne att tro mer på sin egen förmåga. Hennes lärare Helena och Margot betyder mycket.

– Tack vare dem vågar jag prova på allting. De har trott på mig och har aldrig fått mig att känna att det finns något jag inte klarar, säger hon.

/

 

Enorm kraft i arbetsmarknaden i Stockholm – men mer finns att göra för att minska utanförskapet

Vid dagens budgetdebatt passade jag på att framföra följande minst sagt relevanta fakta kring hur det ser ut på arbetsmarknaden i Stockholm. Om man lyssnar på oppositionen och då framförallt socialdemokraterna så svartmålar de allt vad de kan när det gäller arbetsmarknaden. De väljer ut maj 2008 som utgångspunkt för att få det att framstå som att utvecklingen är katastrofal. Och visst har det varit en kraftig förändring av arbetsmarknaden efter Lehman Brother krisen i september 2008 –  men utifrån ett längre perspektiv har det varit än värre. Är bilden svår att läsa- klicka på den.

 

 

 

 

 

 

 

Ungdomsarbetslösheten har ökat även i Stockholm efter Lehmankraschen. Men arbetsförmedlingens oktobersiffror visar att arbetslösa eller i program med aktivitetsstöd i gruppen 18-24 år är 5,6%, att jämföra med tex 13,7% i Malmö och 8,6% i Göteborg. Utmaningarna när det gäller ungdomsarbetslösheten skiljer sig beroende på stadsdel. Det är därför som vi satsar i budgeten för att nå 16-19 åringar och för att fånga upp 20-24 åringar. Vid sidan om detta måste naturligtvis skolan bli duktigare på att fånga upp ungdomar som riskerar att falla ur skolan redan på grundskolenivå. Den som inte har gymnasiekompetens har mycket svårt att etablera sig på dagens och morgondagens arbetsmarknad. Med detta sagt finns det hopp om att fler som inte fått in sin fot ska kunna få det med rätt stöd. För det finns en enorm kraft i utvecklingen på arbetsmarknaden i vår region.

Kraften i utvecklingen kan illustrerar med det som har hänt sedan den nuvarande alliansen tillträdde i stadshuset efter valet 2006, dvs tredje kvartalet.  Sedan dess har antalet sysselsatta  ökat med + 81 700  i staden. Antalet personer i arbetskraften har ökat med +87.600 under samma tidsperiod.

  • Arbetslösheten var 6,1 % i staden 2006 när vi tillträdde. Idag uppgår den till 6,2% . Det innebär att det är 5.900 fler som är arbetslösa än när vi tillträdde. Detta illustrerar vilken fantastisk förmåga som arbetsmarknaden här har att sysselsätta människor. Det illustrerar också att det finns mer att göra för att minska utanförskapet. Värt att påminna om är att vi talar om en tidsperiod där det har varit en kraftig lågkonjunktur, och där det fortfarande är mycket skakigt i världsekonomin.

Några ytterligare fakta illustrerar detta

  • I Sthlm stad är sysselsättningsgraden 73,8 %.
  • 66,8% i riket.
  • Sysselsättningsgraden (15-74 år) i stockholmsregionen är klart högst i landet 70,5 %.
  • Sthlms län har lägst andel långtidsarbetslösa av Europas samtliga regioner.
  • Ungdomsarbetslösheten i Sthlmsregionen sjunker markant  – den lägsta som har noterats under de 19 kvartal som statistiken omfattar. 17% varav minst 50% är heltidsstuderande.

Är bilden svår att läsa- klicka på den.

 

S och v sommarjobbsbluffar

Det (S) och (V) erbjuder unga är ingenting annat än en sommarjobbsbluff

Både (S) och (V) lovar att alla unga som söker ett sommarjobb ska få det i stadens verksamheter. Det låter fint, men är i själva verket en bluff -löftet är inte finansierat. Mångmiljonbelopp saknas i finansieringen. Det är inte bara oansvarigt att lägga fram ett dåligt underbyggt förslag, utan också vilseledande gentemot Stockholms unga.

Oppositionen har frågat arbetsmarknadsförvaltningen om vad en sommarjobbsgaranti skulle kosta. På nämndsammanträdet i september fick vi klara besked; lönekostnader på minst 152,6 Mkr. Fakta hindrar inte (s) och (v) att lova mer än vad de kan leverera till Stockholms unga.
Förvaltningens besked är tydligt:

·  Sommaren 2013 fick rekordmånga unga stockholmare chansen att sommarjobba inom stadens förvaltningar och bolag. Lönekostnaderna uppgick då till 49,6 Mkr
·   Inför sommaren 2014 beräknas antalet unga 16 – 20 år uppgå till 42.787 personer.
·   Om en lika stor andel av ungdomarna ansöker om sommarjobb 2014 som i år beräknas lönekostnaderna till 152,6 Mkr.

Enkel matematik visar att (S) extra finansiering på 18 Mkr inte räcker särskilt långt. 85 Mkr saknas. (V) vill höja skatten 4 gånger mer än (S), de skjuter till 35 Mkr till sommarjobbsgarantin. (V) saknar 68 Mkr!

(S) och (V) sommarjobbsbluff måste synas. Det är viktigt att väljarna får besked om hur deras politik ska finansieras? Lurar ytterligare skattehöjningar runt hörnet?