Veckans nystart 2

 

 

 

 

 

 

Exempel 2 – Ahmed

Ahmed, 23 år var inte särskilt olik andra arbetslösa ungdomar när han en dag kom in till Jobbtorg Kista för att få hjälp och stöd att hitta ett jobb. Här fick han direkt ett engagerat och positivt bemötande och en 10 veckor lång praktikplats på Jobbtorg Skärholmen.

Genom sina goda språkkunskaper och med en alltid lika positiv och optimistisk inställning fick Ahmed en bra kontakt med många människor och framförallt många unga människor med ett lågt självförtroende och som stod långt från arbetsmarknaden. Ahmed lyckades så bra i sin praktik på Jobbtorg Skärholmen att hans praktik omvandlades till en fast ungdomsanställning på sex månader och därefter gick han vidare till nya utmaningar.

Ahmed berättar att mötet med arbetssökande är jätteviktigt och att det betydde så mycket för hans självförtroende som arbetssökande att han fick ett så fantastiskt bemötande på Jobbtorg Kista.

 –    Det viktigaste när man är arbetslös är att någon ser en och tror på en, då ökar självförtroendet säger Ahmed.

/

 

 

Utbyggd tunnelbana och trängselskatt

Inom kort kommer Stockholm stad att svar på finansdepartementets remiss ”Framställan omförändrad trängselskatt i Stockholm.” Denna remiss har sin grund i den Stockholmsförhandling som regeringen tagit initiativ till för att möjliggöra en utbyggnad av tunnelbanan i vårt län. Det som remissen föreslår är följande:

1. En höjning av den befintliga trängselskatten 06:30-09:29 och 15:00-18:30 till mellan 15 och 30 kronor. Mellanperioden ska vara som idag 10 kr. Maxbeloppetdag höjs till 90 kr.

2. Införande av trängselskatt på Essingeleden från 1.1 2016 (mot det som sagts tidigare när Förbifart Stockholm stå klart)

3. Införandet av trängselskatt på vid Slussen, på Centralbron och på Västerbron under högtrafik dvs det sk Saltsjö/Mälarsnittet.

4. Intäkterna ska anses som statens del av finansieringen av tunnelbaneutbyggnaden.

Ett införande av trängselskatter på saltsjö/mälarsnittet är inte rimligt. Däremot kan en höjning av trängselskatten (som varit oförändrad sedan 2006) vara rimlig och med tanke på den snabba befolkningstillväxten och därmed ökande trafikproblem som blivit följden på Essingeleden så kan det vara befogat att ett införande av trängselskatt på Essingeleden tidigareläggs. Detta under förutsättning att intäkterna från trängselskatten räknas som stockholmarnas bidrag till finansieringen av tunnelbaneutbyggnaden. Det innebär att staten måste bidra på ett tydligt sätt till finansieringen av tunnelbanans utbyggnad, inte så som föreslås i remissen.

Samtidigt som detta remissförfarande pågår förhandlingar kring tunnelbaneutbyggnaden, bostadsbyggande mm i anslutning till denna. Läs mer om detta här.

Sammanfattningsvis, detta är ett remissyttrande över ett förslag på finansiering av tunnelbaneutbyggnaden i Stockholm. Det är således inte så som det kan ha uppfattats i media att Stockholm stad vill höja trängselskatterna och införa trängselskatt på Esssingeleden. Det handlar om hur det går att få ihop ett paket för att finansiera en utbyggnad av tunnelbanan där denna remiss är en del av flera i arbetet. Det som kommer att avgöra hur det hela slutar är resultatet av den Stockholmsförhandlingar som pågår och där flera parter än Stockholm stad är involverade.

I vårt växande län är det viktigt att värna om framkomligheten. Trängselskatten har visat sig förbättra framkomligheten i Stockholm. Effekten att förslaget i remissen blir påtagligt mindre trängsel, likt under en sportlovsvecka, och fler kommer att välja att åka kollektivt. Samtidigt möjliggörs en kraftigt utbyggd tunnelbana till glädje för alla stockholmare

/

Elbilar framtidens modell – VW inträder nu på marknaden

Medverkade i dag på morgonen på ett möte om elbilar. Arrangör var VW som inom kort släpper två nya elbilar till marknaden e-up och en golf. Det är bra att det kommer nya modeller för även om det fortfarande är dyrt, trots regeringens supermiljöbildpremie, så ökar intresset inte minst hos företagen.

Under förra mandatperioden, när jag var miljöborgarråd, tog miljöförvaltningen i staden initiativ till Elbilsupphandlingen. Det är ett samarbete mellan Stockholms stad och Vattenfall vars syfte är att öka intresset bland fordonstillverkarna för att introducera elbilar på den svenska marknaden samt att främja användningen av elbilar och laddhybrider i Sverige. Initiativet blev lyckat och flera hundra kommuner, företag och organisationer anslöt sig till upphandlingen.

Initiativet har inneburit att elbilar lanserats på den svenska marknaden snabbare än vad som annars varit fallet. I nedanstående bild kan man klart och tydligt se den kraftiga utveckling som skett i Sverige i takt med införandet av Elbilsupphandlingen och den utbyggnad av elbilsinfrastrukturen, såsom laddstolpar, som skett bland annat i Stockholm. Bara på 9 månader har andelen elbilar ökat med hela 1186 bilar!  I staden som helhet finns idag 639 elbilar, vilket utgör cirka 23 procent av det totala antalet elbilar i landet.

Siffran för 2013 avser hur det såg ut den 30 september 2013

 

 

 

 

 

 

Källa: ELIS (Elbilar i Sverige)

Elbilsupphandlingen har lett till cirka 260 avropade fordon, cirka 10 % av det totala antalet elbilar i Sverige. Enligt utvärderingar som gjorts under 2012 är cirka 75 % av förare som tillkommit under 2012 om än mer positiva till elbilar än innan och nästan 65 % uppger att elbilen fungerar lika bra som en konventionell bil.

Stockholm Parkering har idag totalt 314 laddplatser och har som budgetuppdrag att stimulera användningen av elbilar genom att anlägga laddningsmöjligheter i bolagets anläggningar. Och fler och fler företag i innerstaden har laddstolpar – bland annat Preem macken på Norr Mälarstrand. I Norra Djurgårdsstaden planeras det för elbilar i detta miljöprofilsområde.

Regeringen inväntar FFF-utredningen som ska presentera sina förslag den 15 december i år. Vissa av de förslag som i dagsläget skulle kunna bli aktuella är bland annat bidrag de närmaste åren med 50 % av kostnaden för laddstolpar/laddstationer avsedda för normal laddning. 

Det känns bra att vi i Stockholms stad tidigt tog tag i frågan och faktiskt bidragit till ett ökat miljömedvetande bland människor, företag och organisationer. Med fler elbilar närmar vi oss en fossilbränslefri stad och en bullerfri stad.

/

 

Veckans nystart 1

 

 

 

 

 

 

 

Exempel 1  – Andrea

Andrea flyttade från Italien till Sverige när han träffade en svensk tjej. Som nyanländ i Sverige var Andrea orolig över hur han på ett enkelt och effektivt sätt skulle kunna ställa om från Italien till Sverige och den svenska arbetsmarknaden.

 Andrea började med att studera på sfi, svenska för invandrare  och gick sedan vidare till SIFA (intensiv   svenska för akademiker). Det tog endast ett och ett halvt år för Andrea att gå från betyg i sfi till att nå svensk högskolebehörighet och en tillsvidareanställning på det svenska konsultföretaget Vectura. 

– Först var det ovant och kändes osäkert, nu tycker jag om det, säger Andrea när han berättar om hur det var när han fick hjälp att ställa om till den svenska arbetsmarknaden.

Andreas snabba väg till jobb är ett av många inspirerande exempel på hur verksamheter som sfi och SIFA bidrar till att hjälpa människor att snabbt komma in i samhället. Andrea är inte ensam. Åtta av tio som läser SIFA går vidare till jobb eller studier inom två år.

 

Ät kanelbullen och hylla de som protesterade för 30 år sedan

Idag för 30 år sedan genomfördes den största demonstrationen i Sveriges historia. 4 oktober-demonstrationen mot löntagarfonder samlade närmare 100.000 personer i Stockholm. Ett aldrig sinande demonstrationståg som gick från Humlegården till riksdagen. Företagare från hela landet reste till huvudstaden för att protestera mot den socialdemokratiska regeringens förslag om att införa löntagarfonder. Protester överlämnades till partiledarna.

Detta var en väldigt viktig dag för den fria företagsamheten i Sverige. Idag känns det mycket avlägset och säkert svårt att förstå hur tidsandan var för de som inte var med. Men det engagemang som löntagarfondsdebatten väckte i Sverige, bland såväl företagare som allmänhet, tror jag har spelat stor roll för utvecklingen i vårt land sedan dess. Regeringen Bildt avskaffade löntagarfonderna som en av sina första åtgärder.

 Idag finns det ett stort intresse för att starta företag, inte minst i Stockholmsregionen. Vår stad och region uppmärksammas runt om i världen för innovationskraften och kreativiteten. Igår var jag på invigningen av SUP 46 (Start-up people of Sweden). En ny spännande plats mitt i city för nystartade företag. Flera hundra investerare, företagare och andra fanns på plats för att inspektera och supporta denna nya mötes- och arbetsplats för nystartade företag. 15 företag finns redan på plats, varav några STING-företag, och fler är på ingång. Företagare behöver träffa företagare, och här finns nu en mötesplats mitt i City.  

 Idag finns det över 125.000 registrerade företag i Stockholm stad. Sammantaget har de 601.101 anställda. 117.201 av dessa har sin arbetsplats i City, som därmed också är det största företagsområdet i staden.

 Det många inte tänker på är att en stor andel av företagen i Stockholm är företag med färre än 50 anställda. Företagarna kom nyligen med en rapport som visade att 4 av 5 jobb skapas i dessa företag och att dessa företag också är viktiga för kommunernas skatteintäkter. Tex så tillhör Stockholm en av de 10 kommuner i landet som har högst skatteintäkter från små företag. Det är givetvis mycket positivt. En annan sak som är positiv är också att vårens Småföretagarbarometer visar att det finns ett stort intresse bland dessa företag för att växa, 8 av 10 företag med färre än 50 anställda vill växa. Det är en mycket viktig förändring av inställningen bland företagen.

Från Stockholm stads sida vill vi givetvis att fler ska starta företag och därför genomförs en satsning ”Start-Up Stockholm”. Det  är ett initiativ av Stockholms NyföretagarCentrum i samarbete med sju huvudpartners; Stockholms stad, Almi Företagspartner, Länsstyrelsen, Tillväxtverket, SEB, PwC och Trygg-Hansa. Den har pågått ett drygt år och vi kan se att det ger resultat. Dagens Industri konstaterade nyligen att Stockholm är bäst på nyföretagande.

 Ett av de områden som växt mest i Stockholm under senare tid är informations- och kommunikationsteknologin (ICT). Vinnova och IT-företagen konstaterade nyligen i en rapport att Stockholms län har en mycket hög koncentration av denna typ av företag. Här jobbar hälften av alla de som är anställda inom ICT-företagen i Sverige. 6 % av alla i åldrarna 16-64 år är anställda inom ICT-sektorn i Stockholms län. Lägg därtill till att just denna sektor är en viktig komponent och en drivande kraft i utvecklingen av många andra branscher och offentliga verksamheter. Det kan också illustreras genom att titta på utvecklingen av antalet jobb i Kista, ett av världens ledande ICT-kluster. Där har jobbtillväxten varit 30% 2000-2011, jämfört med 10% i riket och 14% i staden under samma period.

Till detta kan läggas det som ekonomen Enrico Moretti konstaterar i sin bok ”The new geografi of  jobs” – att på varje nytt jobb inom ICT-sektorn (med högkvalificerad arbetskraft) så tillkommer ca 5 jobb inom andra branscher som tex servicenäringar mm. Så vi ska vara tacksamma för att dessa företag startas  och utvecklas i Stockholm. För de drar med sig mycket positiv tillväxt. Ett annat viktigt område för Stockholm är Gaming. En stor del av den snabbt växande spelindustrin finns här i vår region.

Jag skulle kunna hålla på ganska länge och rada upp positiva nyheter kring det som händer i vår stad och region just nu. Få om ens någon kunde ana detta när de 100.000 vandrade från Humlegården till Riksdagen för 30 år sedan för att protestera mor socialdemokraternas försök till att socialisera företagen i vårt land. Som tur var stoppades dumheterna.

 Företagarna konstaterar i sin rapport att de små företagen har skapat mer än 800.000 nya jobb i Sverige under perioden 1990-2012. Vid årsskiftet 1990-1991 hade Sverige 391.000 privata företag (varav 386.000 hade färre än 50 anställda). År 2013 år finns det drygt 900.000 registrerade företag med färre än 50 anställda. En enorm utveckling. Jag kommer att göra allt för att se till att denna fanstastiska utveckling fortsätter. För vad det faktiskt innebär är att många människor får möjlighet att förverkliga sina ideer och samtidigt skapa jobb åt andra. Snacka om vinna- vinna situation. Och det innebär också att fler kommer att kunna köpa tjänster och varor. Som tex en kanelbulle….

/

 

”Veckans Nystart” visar goda exempel som kan inspirera

Varje fredag med start i dag kommer jag att dela med mig av berättelser från personer som gjort en nystart i livet. I Stockholm har många personer i svåra situationer förändrat sina liv i en positiv riktning. Ingen kan berätta historien om en nystart bättre än alla de som har varit med om en livsförändring. De här personerna inspirerar – och därför vill jag dela med mig av deras berättelser.

Under fliken ”Veckans nystart” finns berättelserna.  Där kan du också anmäla dig till nyhetsbrevet ”Veckans nystart”. Nyhetsbrevet kommer ut varje fredag.

 Dagens nystart handlar om Andrea från Italien. Han läste intensivsvenska för akademiker, SIFA,  och fick efter ett och ett halvt år svensk högskolebehörighet. I dag arbetar han på det svenska konsultföretaget Vectura.

 Gemensamt för alla nystarter är att individerna har en stark, egen drivkraft. Den drivkraften i kombination med stadens stöttning gör att det finns många goda berättelser att berätta.  Trevlig läsning! och sprid gärna informationen vidare.

/

 

 

Utbyte av ideer och metoder viktigt i kampen mot utanförskap

Att stötta arbetslösa som går på ekonomiskt bistånd till egen försörjning är en utmaning för de flesta av Europas städer. Just nu befinner sig runt 300 representanter från bland annat Nederländerna, Storbritannien, Frankrike, Tyskland och Spanien i Stockholm för att ta del av Stockholms stads framgångsrika arbetsmarknadskoncept.

Med ett Europa i djup finanskris och skenande arbetslöshet är goda råd dyra. I tre dagar med start idag befinner sig 300 deltagare från projektet TransNet i Stockholm för att lära av varandra när det gäller metoder och erfarenheter i att bryta utanförskap på arbetsmarknaden. Stockholms stad har gedigen erfarenhet att dela med sig av på området, och blir som värdstad föregångsexempel på många områden.

När Jobbtorg Stockholm drog igång 2008 var det för att lokalt hitta vägar att minska utanförskapet, någonting som nu blivit en trend runt om i Sverige och Europa. Uppdraget är att utifrån individens förutsättningar finna den kortaste vägen till egen försörjning. Det stärker individens självkänsla, och bidrar till att stärka ekonomin. Till en början gick 15 personer om dagen från Jobbtorgen till en egen försörjning, lika många som varje dag under regeringen Perssons (S) tid gick till utanförskap i form av förtidspension. Framgångarna har fortsatt sedan dess. Under 2012 gick 56 procent vidare till jobb eller studier, vilket är nytt rekord.

Nyckeln till framgång är skräddarsydda lösningar för varje individ. Aspiranterna – som de jobbsökande kallas – får inom fem dagar ett eget team som fokuserar på matchning mellan aspirant och arbetsgivare. Jobbtorgen har väl utvecklade kontakter med näringslivet och deras matchare har byggt upp ett förtroende hos företagen när det gäller att hitta rätt kompetens hos aspiranterna.

Mycket är gjort, men det finns fortsatta utmaningar att ta tag i. Människor är olika. Vissa individer i vissa grupper behöver mer hjälp och stöttning. Ungdomar som har avbrutit sina studier, nyanlända och långtidsarbetslösa är tre exempel. Nya metoder och verktyg prövas inom olika projekt för att förbättra insatserna. Ett exempel är projektet Filur som arbetar med att stärka ungdomars självkänsla innan de matchas mot arbetsmarknaden. Resultaten är mycket goda – mer än 78 procent av aspiranterna gick vidare till jobb eller studier enligt en mätning från januari 2013.

Målsättningen är solklar – alla stockholmare som vill och kan ska ha ett jobb att gå till. De kommande dagarnas konferens är ett led i detta arbete.

/

Förbifart Stockholm välkomnas av stockholmarna

I dagens DN kunde vi läsa om en intressant undersökning om stockholmarnas inställning till byggandet av Förbifart Stockholm. En stor majoritet stödjer infrastrukturprojektet. 7 av 10 stoclkholmarna vill att den byggs, endast 16% säger nej. Till och med bland miljöpartisterna är det fler som vill ha Förbifart Stockholm än som är emot.

I helgen informerade Radio Stockholm om det avtal som slutits mellan Trafikverket och Stockholm stads arbetsmarknadsförvaltning. Det innebär att de entreprenörer som upphandlas av Trafikverket för Förbifartsbygget ska informeras om möjligheten att ta emot personer från Jobbtorg Stockholm som lärlingar, på praktikplatser eller liknande. Byggandet av Förbifart Stockholm beräknas sysselsätta ca 4.000 personer under ca 10 års tid. Många olika entreprenörer kommer att delta i arbete.

Så Förbifart Stockholm är inte bara ett viktigt infrastrukturprojekt som innebär att de olika delarna av regionen knyts ihop. En led i tunnel för såväl kollektivtrafik, leveranstrafik som för privatbilism. Det innebär också ett viktigt tillskott i form av sysselsättning. Denna sysselsättning öppnar nu också möjligheter för personer i utanförskap att faktiskt få in en fot på arbetsmarknaden. Tala om vinna-vinna situation. 

Miljöpartiet i Stockholm har bestämt sig för att försöka att stoppa projektet. Dagens opinionsundersökning visar att de har mycket litet stöd för detta sitt agerande. Förbifart Stockholm har ett starkt stöd.

/

Innovationsupphandling spännande möjlighet för många – även Arbetsförmedlingen?

Idag har jag, tillsammans med Vinnovas generaldirektör Charlotte Brogren och trafiklandstingsrådet Christer Wennerholm, presenterat tre vinnare i den innovationstävling som Stockholm stad, Kista Science City, SL, Vinnova, Trafikverket och ITS Sverige utlyste i form av en förkommersiell upphandling, i november 2012. Syftet med innovationstävlingen är att intressera aktörer för att utveckla lösningar som gör att stockholmarna kan få än bättre information om framkomlighet mm i anslutning till infrastrukturbyggen. Grunden för upphandlingen är den ombyggnation som sker i Kista med omnejd.

Genom smarta telefoner, webb ska stockholmarna snabbt kunna avgöra vilken färdväg och färdsätt som är det bästa just nu för att  komma fram inom en förutsägbar tid. De tre vinnarna, en enskild firma och två små AB, får nu 3 miljoner kronor sammantaget och tid på sig till midsommar 2014 att vidareutveckla sina respektive ideer.

Det ska bli spännande att se vad de kommer fram till. En tanke med innovationstävlingen är att lösningarna ska kunna vara applicerbara på andra infrastrukturprojekt. Vi vet att framkomlighet är en viktig fråga för stockholmarna. Därför kan kanske någon, eller varför inte alla, lösningar kunna komma till användning vid tex Slussens ombyggnad.

Stockholm är en av de mest innovativa regionerna i världen. Det är viktigt att vi befäster och utvecklar den positionen. Genom initiativ som detta kan de offentliga aktörerna stimulera marknadens aktörer till nya spännande innovationer. Till stockholmarnas och andras nytta och glädje.

Tänk om tex Arbetsförmedlingen skulle använda sig av denna teknik, en innovationsupphandling som fokuserar på att hitta smarta lösningar för att få människor i arbete. Det skulle med all säkerhet leda till att lösningar som arbetsförmedlingen inte alls kommit på i sin nuvarande upphandlingsmodell, skulle komma fram. Till fromma för såväl de som hamnat utanför arbetsmarknaden som arbetsförmedlingen och de potentiella arbetsgivarna. Värför inte börja i liten skala i Stockholm?

/

 

 

Förbifart Sthlm kan ge steg in på arbetsmarknaden för människor i utanförskap

Det är mycket glädjande att det nu finns ett avtal mellan Trafikverkets projekt Förbifart Stockholm och Stockholms stad som ger nya möjligheter att få jobb för dem som står utanför arbetsmarknaden.
E4 Förbifart Stockholm är ett av Sveriges största vägprojekt som under en lång tid kommer ha en betydande påverkan på arbetsmarknaden i Stockholm. Avtalet innebär att Trafikverket kommer att underlätta för arbetssökande att komma i kontakt med de entreprenadföretag som kommer att bygga Förbifart Stockholm.

Förbifarten är viktig för Stockholm och stockholmarna och kommer gynna framkomligheten i hela regionen. Bygget beräknas sysselsätta upp till 4000 personer. Nu skapas också möjligheter för arbetssökande till lågtröskeljobb, lärlingar från gymnasieskola eller komvux och akademiker
med delvis eller helt utländsk utbildning i och med att projekt Förbifart Stockholm ska initiera kontakter mellan arbetsmarknadsenheten och entreprenörerna och uppmuntra dem att skriva en överenskommelse med staden om social hänsyn. Stockholms stad ska presentera lämpliga arbetssökande och även erbjuda kompetensutveckling där så krävs för att uppfylla entreprenörens behov.

Ett utmärkt exempel på hur olika delar av samhället kan samverka för att minska utanförskapet.
/