Glädjande läsning om Stockholmregionens arbetsmarknadsläge

I dagarna presenterade Länsstyrelsen ny arbetsmarknadsstatistik i en kvartalsrapport: Läget i Länet, oktober 2013.

 Det var mycket glädjande läsning i rapporten. Här följer några nedslag:

  •  Antal sysselsatta har ökat med knappt 25.000 under 2013 i länet. Det innebär att sysselsättningsgraden (15-74 år) nu är uppe i 70,5 procent. I Stockholms stad är sysselsättningsgraden hela 73,8 procent.
  • Stockholmsregionen har fortfarande klart högst sysselsättningsgrad jämfört med Västra Götaland (68 procent), Skåne (64,9 procent) och riket (66,8 procent.)
  • Arbetslösheten minskar till 6,6 procent i länet och till 6,2 procent i staden. I (S)-styrda Göteborg och Malmö är arbetslösheten 8,5 procent respektive 13,3 procent.
  • Stockholms län har lägst andel långtidsarbetslösa av Europas samtliga regioner.
  • Ungdomsarbetslösheten i Stockholmsregionen sjunker markant och är den lägsta som har noterats under de 19 kvartal som statistiken omfattar.

 Till sist kan man läsa att drygt 9.000 företag startade i Stockholms stad under årets första tre kvartal. Det innebär att Stockholm tillsammans med Danderyd har flest nystartade företag i förhållande till befolkningen, 16-64 år. Det bådar gott inför framtiden.

 Nu är det mindre än ett år kvar till både riksdags- och kommunalval. Under de senaste sju åren har vi tagit ansvar för ett växande Stockholm trots den värsta ekonomiska krisen sedan 1930-talet. Genom en aktiv arbetslinje har vi lagt grunden som möjliggör att jobben växer till. Mot detta står oppositionspartierna med varierande grader av skattehöjningar på företagande och jobb. Restaurangmomsen ska höjas, det blir dyrare att anställa unga, en eventuell inskränkning i femte jobbskatteavdraget kommer drabba tusentals arbetande stockholmare. Lägg därtill bl a  att den oheliga alliansen mellan S, SD, V och MP försöker stoppa förändringen av brytpunkten för den statliga skatten, en skatt som i mycket stor utsträckning redan idag betalas av stockholmarna. På vilket sätt blir jobben fler av detta (S)?/

S, v och mp oeniga i viktiga infrastrukturfrågor

Det är intressant att se vad oppositionen anser om för staden viktiga utvecklingsfrågor på infrastrukturområdet. DN kommenterade idag det faktum att de har olika nivåer på sina skattehöjningar i sina budgetar för 2014 med att det ska nog gå att komma överens. Men nu kan vi lägga till följande frågor som de som vill regera tillsammans är oeniga om

S vill har Förbifart Stockholm, Mp och V säger nej

Mp och V vill ha fortsatt utbyggnad av Spårväg City  – S vill avbryta utbyggnaden

Mp och V vill ha biltullar vid Slussen, Centralbron och Västerbron , S säger nej.

Det är mycket välkommet att dessa skillnader på ett för stockholmarna så viktigt område som infrastrukturen, nu tydligt framgår i god tid innan valet.

 

Kulturaffischeringen får fortsätta

Vid dagens trafik- och renhållningsnämnd har vi ett ärende om sk ”snäppramar” på elskåp. Ett försök har genomförts och nu vill trafikkontoret inte att det ska fortsätta. Från alliansens sida har vi följande förslag till beslut som rimligen också kommer att bli nämndens beslut vid dagens sammanträde. 

Trafik- och renhållningsnämnden

2013-10-30

 Ärende 23

Snäppramar på elskåp. Utvärdering av försök och förslag till beslut

 

Ulla Hamilton m.fl. (M)

Mark Klamberg (FP)

Jonas Naddebo (C)

Göran Oljeqvist (KD)

 

 Förslag till beslut

  • Trafik- och renhållningsnämnden ger Trafikkontoret i uppdrag att omförhandla stadens avtal rörande Fortums elskåp med Fortum.
  • Trafik- och renhållningsnämnden ger Trafikkontoret i uppdrag att återkomma till nämnden när nytt avtal har kommit till stånd.  
  •  Trafik- och renhållningsnämnden uppdrar åt Trafikkontoret att förlänga försöksverksamheten med affischering i snäppramar på Fortums elskåp och tillstyrka polistillstånd för affischering på elskåp.
  •  Trafik- och renhållningsnämnden beslutar om omedelbar justering

 Att därutöver anföra följande:

 En ren stadsmiljö och god tillgång till kultur utgör några av fundamenten i en vacker och levande stad. Den illegala affischeringen har sedan länge bidragit till att förfula stadsmiljön, samtidigt som det saknats andra möjligheter för delar av det fria kulturlivet att marknadsföra sig på ett effektivt och ekonomiskt förmånligt sätt. Genom att möjliggöra för det fria kulturlivet att göra reklam för sin verksamhet på ett legalt och ordnat sätt, såsom snäppramar på elskåp, har man försökt att kombinera dessa två kontraster.

 Det avtal som idag finns mellan staden och Fortum förhindrar permanent utnyttjande av ytan för reklamändamål. Därför behöver ett nytt avtal mellan Fortum och Trafikkontoret tas fram. Tills dess att ett nytt avtal är på plats bör dock företaget Recadero AB, som i dagförvaltar snäppramarna, ha möjlighet att fortsätta sin verksamhet.

 

Interxion – datahallarnas Stokab

I Bonnierfastigheters tryckeribyggnad i Akalla möts verkligen den nya och den gamla världen. De tre stora tidningstryckpressarna behövs inte alla och nu får istället Interxion – den operatörsneutrala datacenteraktören – successivt inta lokalerna med sina datahallar.Varför är det intressant med ett datacenter i Stockholm kan man undra. Peder Bank och Mats Nilsson Hahne svarade raskt på frågan genom att konstatera att Stockholm är en av Europas ledande städer när det gäller IT-kommunikation, kapacitet, tillgänglighet, säkerhet mm. För att citera från deras egen hemsida: ”Sverige är ett fantastiskt land för digitala affärer. Här finns en utmärkt infrastruktur, stabil ekonomi och goda förbindelser med Europa, Nordamerika och Ryssland.”  

Vi som ständigt nyttjar de tjänster som Interxion och deras kunder erbjuder funderar inte speciellt mycket på hur informationen kommer till och från våra smarta mobiler, ipads, pc-ar mm. Men det är mycket som måste fungera för att vi ska få det vi vill ha. Säkerheten är naturligtvis rigorös och en viktig konkurrensfråga för dessa kundrelationer. En annan fråga som är allt viktigare är miljön och hur företag som tex Interxion ser på sitt miljöarbete. Datahallar använder oerhört mycket energi, de behöver kyla och de avger värme. I Akalla har Interxion ett avtal med Fortum Värme, som levererar kyla till fastigheten, som innebär att de levererar tillbaka uppvärmd luft. Det kan handla om 8 grader in och 20 grader ut. Ett utmärkt sätt att ta tillvara på överskottsvärmen i datahallarna.

Interxion erbjuder, liksom Stokab, kapacitet. De konkurrerar inte med operatörer vilket gör att det är många operatörer som är kunder hos dem. Något som naturligtvis är en fördel i och med att det kan locka andra kunder. Kunder som kanske vill ha närhet til sin operatör. 

Stockholm är ledande inom ICT och Kista Science City är ett av delande ICT-klustren i världen. Här växer bokstavligen nya företag fram hela tiden. Att ett företag som Interxion lokaliserar sig i närheten av denna spännande miljö är verkligen ett kvitto på att vi är konkurrenskraftiga. Det gäller att se till att vi är det även imorgon. Därför är det också viktigt att staden hela tiden har kontakt med den typen av företag som Interxion representerar – de har örat mot såväl den globala rälsen som den lokala.

/

9 företag i New York

Skriver detta på planet hem från några dagar i New York. I tisdags arrangerade Sthlm stad ”Stockholm:Smart.Savvy.Sustainable.” På plats fanns ca 150 personer för att lyssna på bla 9 startupföretag som presenterade sig. I publiken fanns ett antal potentiella investerare. Företagen som åkt över för att presenteraa sig var
Internet of sports – företag med modellersom kan bistå idrottare, men också användas i rehabiliteringssammanhang. läs här
Mutewatch – klockan som väcker dig utan att väcka andra och som hjälper tex moderatorer att på ett diskret sätt hålla koll på tiden.Läs här
Innotel/Condorcorp -är detta lösningen som gör EUs roamingdirektiv helt obsolet? Denna app kopplar automatiskt samtal till en lägre kodtnad. Läs här
Nordic Factory Solutions/Bannerflow – en webbaserad applikation för att skapa banners online. Kanske en intressant produkt inför stundande valrörelser?. läs här
Manodo – hjälper dig att hålla koll på energiförbrukningen via bla en IPTV applikation som utvecklats med TeliaSonera. läs här
Studentcompetition – en community där människor kan visa sin kompetens och därmed knyta nya kontakter. läs här
Mozoomi – har en ny modell för annonsering i mobiler, en helt egen variant. läs här
Streetmedia7 – har utvecklat en plattform för nästa generation lokal social mobil handel. läs här
Vamos – är en hjälp för turisten eller för den som bor i stan. En app där du kan stoppa in all information du behöver , en eventkompass. läs här

Företagen fick en hel del spännande kontakter och jag hoppas att det bidrar till att de når framgång. Stockholm och startup-företag har verkligen ett gott rykte i New York och USA.
/

Veckans nystart exempel 4

20131019-141957.jpg

Exemel 4 Maya och Martin

Maya och Martin är två av de ungdomar som deltog i den yrkeskurs med inriktning mot service och handel som sattes upp av projektet Merit. Efter genomförd kurs var det en majoritet av deltagarna som var sysselsatta och hade egen försörjning endast tre månader efter kursslut.

Goda meriter ger unga jobb. Det var den grundläggande inställningen och analysen som fick den Europeiska socialfonden att lansera projektet Merit.

Projektet och kursen riktar sig främst till unga människor mellan 16-29 år och tanken är att samla unga människor från alla delar av samhället såväl tjejer som killar med rötter från alla delar av världen, bosatta i alla delar av staden.

En viktig del av framgångskonceptet har visat sig vara programmets coacher som på ett engagerat sätt presenterat och genomfört kursen med hög kvalité och med en imponerande pedagogik. Det har genererat en hög närvaro bland deltagarna som har upplevt kurserna intressanta och relevanta och framförallt känt hur deras självförtroende och tro på framtiden har växt och stärkts under kursens gång.

Hur klarar sig den svenska sysselsättningsandelen i EU-konkurrensen?

Det talas mycket om problemen på den svenska arbetsmarknaden. Och visst finns det utmaningar. Men i ett internationellt EU-perspektiv har Sverige den högsta sysselsättningen. Eurostat visar detta. Högre andel 2012 än 2006. Värt att notera, och värt att framhålla då det vissar att det finns hopp även för människor i utanförskap. Alla behövs,
Läs fakta här

Veckans nystart 3

 

 

 

 

 

 

 

 

Exempel 3  – Malin

Den här veckan vill jag berätta om Malin. Hon är utbildad kock och hade arbetat i en rad kända restaurangkedjor världen över när hon kom tillbaka till Sverige och började fundera på vad hon skulle vilja arbeta med långsiktigt.

 Malin ville bosätta sig i Sverige och delvis byta bana men ändå kunna använda sig av den långa erfarenhet hon förvärvat inom restaurangbranschen.

 Hon valde att studera Food & Beverage Management vid Frans Schartaus handelsinstitut i Stockholm och kunde på det sättet lägga till ett ledarskapsperspektiv på sin arbetslivserfarenhet. Utbildningen ledde till att Malin fick jobb som hotellchef.

 Möjligheten att bredda sin kompetens eller skola om sig ges till många människor varje år genom stadens yrkeshögskoleutbildningar. Många får chansen att utbilda sig i de områden de vill arbeta inom, vilket underlättar den så viktiga rörligheten på arbetsmarknaden i Stockholms stad.

 

 

Mångmiljonsatsning på Stockholms unga

 I dag har Stockholms budget för 2014 presenterats. Även om läget på arbetsmarknaden i Stockholm ser allt bättre ut så finns det en del kvar att göra för att minska utanförskapet. Arbetsförmedlingen visade i sina siffror för september 2013 att Stockholms län har den tredje lägsta arbetslösheten i riket med 7 % (Stockholm stad ligger ngt högre med 7,2%). Staden kraftsamlar nu – 30 miljoner kronor satsas på en mängd olika insatser för att korta vägen till jobb eller studier för unga stockholmare.

Vi ser att fler unga vuxna behöver stöttning till jobb eller studier. Därför breddar vi målgruppen till att inkludera alla unga upp till 25 år som kommer i kontakt med stadens uppsökande verksamhet. Alla unga garanteras en insats från första dagen: studie- och yrkesvägledning, särskilda ungdomsmatchare och en utökad möjlighet till praktik och ungdomsanställning.

Stockholms stad beslutar också att gå i frontlinjen för regeringens satsning på yrkesintroduktionsanställningar, genom att stadens förvaltningar och bolag uppmanas att erbjuda fler unga med yrkesutbildning en fot in i stadens verksamheter.

Vidare kommer stadens framgångsrika metoder i att stärka ungas självkänsla som arbetats fram i projekten Merit och Filur att implementeras i stadens ordinarie verksamhet. Uppföljningsansvaret som omfattar 16-19-åringar som varken studerar eller arbetar utvecklas också vidare under 2014.

Det är Stockholms unga som är stadens framtid. Därför är det av största vikt att skolan gör vad den kan för att ungdomar fullföljer grundskolan och gymnasiet. Vid sidan om detta måste staden sätta in åtgärder som vi vet är effektiva för att stötta de unga som behöver stöd att komma vidare till jobb eller studier. Det säkrar vi nu i och med den nya mångmiljonsatsningen på unga under 2014.

 Länk till pressmeddelande med mer fakta

/

 

Omfattande arbete med energieffektivisering i stadens miljöarbete

 Det pågår mycket arbete i det tysta i en stad som Stockholm. Ett område som inte är så uppmärksammat är energieffektivisering i det befintliga fastighetsbeståndet. Staden har använt mycket av de intäkter som staden fått genom beståndsförsäljningarer. Intäkter om 23 Miljarder kr används nu till bl a energieffektivisering inom det ska miljonprogrammet. Vi räknar med att minska energiförbrukningen med 70% i de fastigheter som ingår i projektet. Nedan presenteras några av de åtgärder som görs i övrigt.

Hållbara Järva med pilot projekt med Svenska Bostäder. Här presenterade min kollega Joakim Larsson en satsning som innebär att Järva kommer att blir Sveriges solcellstätaste stadsdel.

Staden investerar i energieffektivisering av miljonprogramsområdena till ett belopp om ca 14 mdr under en fem års period

Staden har ett avtal med fastighetsägarföreningen om att hjälpa till och få privata fastighetsägare att minska energiförbrukningen.

 Stadens Energicentrum (EC) bistår staden och andra med råd.

 Inom ramen för Hållbara Hökarängen driver Stockholmshem en fördjupad miljösatsning som syftar till att, tillsammans med de som bor och verkar i Hökarängen, minska förbrukningen av energi och andra resurser. Projektet drivs i samarbete med SUST (Sustainable Innovations) och med bidrag från Energimyndigheten. SEI (Stockholm Environment Institute) anlitas för att forska och mäta resultat i anslutning till projektet. Ett antal delprojekt har startats som tex. bilpool, urban odling, energieffektivisering i hemmet, energirådgivning (hembesök från miljöförvaltningens energirådgivare.

Fortum Värme bygger just nu Europas – kanske världens – största bioeldade kraftvärmeverk i Norra Djurgårdstaden. En investering på mer än 4 miljarder kronor, som är ett led i att få bort kolet som bränsle till Värtanverket.

 Norra Djurgårdsstaden, stadens miljöprofilområde med tuffa miljömål. 

Stockholms klimatpakt, ett nätverk som idag består av över 180 företag. Syftet är att tillsammans, utifrån respektive förutsättningar, arbeta för att minska den egna miljöpåverkan och därmed förstärka stadens miljöprofil. 

Nybyggda hus, på av staden markanvisad mark, får ha en energianvändning på max 55 kWh/m2 och år (nästan 40 % lägre än de statliga nybyggnadsreglerna (BBR)).

 Kyrkogårdsförvaltningen har installerar LED- belysning på samtliga begravningsplatser. Först ut var världsarvet Skogskyrkogården. 

 Fastighetskontoret avslutar 2013 ett treårigt energieffektiviseringsprojekt. Ca halva fastighetsbeståndet. Mål 30% effektivisering. 

Gatubelysningen byts till energieffektivare belysning.

Initiativet med elbilsupphandlingen är givetvis också ett viktigt exempel på miljöområdet.

Den nyligen beslutade biogasstrategin är ytterligare ett exempel.

Detta var bara några exempel på vad som sker i staden på detta område.

Till detta ska läggas det arbete och de investeringar som många privata fastighetsägare gör i det befintliga fastighetsbeståndet.

/