Bra DN

Ibland undrar man hur saker blir till. DN har uppmärksammat att det finns cykelfält i bl a Farsta där det står trafikskyltar mitt i fältet. Det är bra att detta uppmärksammas och givetvis helt sanslöst att någon kan komma på tanken att göra en sådan lösning. Kort sagt livsfarligt. Lika konstigt är dock att det verkar finnas mönniskor som tror att politiker -och i detta fall jag -har godkänt dylika lösningar. Om vi från politiskt håll skulle vilja djävlas med cyklister -varför avsätter vi då 1miljard för cykelinfrastrukturinvesteringar?

Självfallet handlar detta exempel om undermåligt arbete från de som gjort jobbet och självfallet är det bra att liknande tokigheter -om det finns fler -uppmärksammas och tydliggörs. Det är många som är involverade i stadens exploateringar och uppenbart -tyvärr -så verkar det saknas sunt förnuft hos vissa. Resultatet talar för sig själv när det gäller det exemel som DN lyft fram.
/

Veckans nystart 27

 

 

 

 

 

 

Exempel 27 – Elina

Elina är 23 år och kom i kontakt med Stockholms stads projekt Merit via Arbetsförmedlingen. Hon hade sökt jobb ett tag men utan framgång. När hon såg att hon kunde erbjudas praktikplats via Merit tog hon chansen och hoppade på det tåget.

Merit startades 2010 med målet att underlätta ungas etablering på arbetsmarknaden, främja motivationen till studier eller arbete och förebygga utanförskap bland unga. Med en egen modell för unga arbetslösa och unga i utanförskap erbjuder projektet Merit skräddarsydda insatser för att få fler av dessa unga att ta del av utbildningar och insatser som redan finns. Efter att Elina hade varit på Merit fick hon ta del av en praktikplats på ICA där hon fick testa på alla möjliga olika arbetsuppgifter.

”Det har varit kul och skönt att vara ute på en arbetsplats igen. Det är en stor sak för mig just nu i och med att jag har haft det ganska jobbigt och det inte såg så ljust ut för mig innan. Nu känns det som att det kan lösa sig med såväl jobb som livet i stort.” Säger Elina.

Ett jobb är så mycket mer än bara en lön på kontot varje månad!

Stadens förnyelsepris åter till trafikkontoret

Förnyelsepriset är Stockholms stads pris för alla stadens verksamheter. Syftet är att uppmärksamma förnyelse och innovation. Fokus är på att förbättrat kvaliteten, ökat effektiviteten, bidragit till en hållbar utveckling eller förenklat arbetet. Allt i syfte att öka nyttan för stockholmarna. Priset är en statyett och 50 000 kronor.

I år belönas enheten för ÅVC och farligt avfall för sitt innovativa arbete med att göra det lättare för stockholmarna att värna miljön. I samverkan med studenter från KTH och en lokal konstruktör har enheten utarbetat en helt ny och unik produkt, en miljöstation som kan placeras i gatumiljö som kan vara tillgänglig 24-timmar om dygnet. Två viktiga aspekter i utvecklingen har varit att öka säkerheten, både för avlämnaren av avfallet och för de som hämtar avfallet, samt att tillgängligheten ska vara högre än idag. Stockholmarna får därmed ett säkrare och mer lättillgängligt sätt att bli av med farligt avfall.

I den nya miljöstationen lämnar du ditt farliga avfall genom en lucka. När du lämnat klart stängs luckan automatiskt. På så sätt slipper du komma i kontakt med andra kunders avfall. Det är bara utbildad personal som hanterar avfallet. Miljöstationen känner själv av när den börjar bli full och behöver en tömning.

Miljöstationen är ett utmärkt exempel på hur samarbete mellan staden, näringslivet och högre utbildning bidrar till Stockholms fortsatta utveckling och innovationskraft. Därför är det verkligen kul att denna idé som utarbetats i samarbete med studenter från KTH uppmärksammas.

Grattis till alla som deltagit i utvecklingsprojektet.
/

Hedersbelöningar en historisk dag

Idag ska jag dela ut hedersbeslöningar till 12 personer som jobbat i staden under 30 år. Det är en lång tid och det är svindlande vad mycket som har förändrats i Stockholm om man tittar tillbaka till 1984. En sak som dock är densamma är diskussionen om att det behövs en Förbifart. Den började redan i slutet på 1960-talet. Därför är det så oerhört glädjande att regeringen idag har gett klartecken till byggandet av Förbifart Stockholm. Som vi har väntat på detta besked!

1984 var Slussen betydligt fräschare och mer funktionell än dagens sönderfallande sluss. Därför är det också kul att kunna visa stockholmarna hur Nya Slussen kommer att se ut i och med att ett informationscenter om Nya Slussen har öppnats idag. Det invigdes av alliansens gruppledare i stadshuset. Passa på att gå dit och titta på hur det kommer att bli när det som nu pågår vid Slussen blir klart.

1984 hade Stockholm ca 650.000 invånare. Idag är vi över 900.000 invånare. Då far det mycket fokus i den inhemska politiken på hur stadens tillväxt skulle stoppas. Den socialdemokratiska regeringen införde pris- och hyresstopp. Det fanns knappt någon privat tjänstesektor. Vård, skola omsorg – allt skulle skötas enbart av offentlig sektor. Den som inte var nöjd kunde inte välja något annan. Telefonen som vi hade i bostaden var fast och ägdes av Televerket. Flyttade du så tog det flera veckor innan du fick en ny telefon installerad.

På Tv hade vi två kanalera att välja bland i statstelevisionens utbud och slog vi på radion så var det statsligt även där.

Fruktskålar med färsk frukt var en ovanlig syn och dyrt. Många av de färska grönsaker och frukter som vi idag är vana vid fanns inte alls att få tag på i affärerna.

På kontoren fanns det skrivmaskiner och de riktigt lyxiga hade IMB elekrtrisk maskin med radderband och utbytbar skrivkula.

En resa till Thaliand var få förunnat och inrikesflyget var det få som hade råd att nyttja.

Ja tittar man tillbaka så är det oerhört mycket som har förändrats i Stockholm. För att inte tala om hur kommunens roll har förändrats. Det finns många privata alternativ att välja på för stockholmarna inom vård, skola och omsorg. Tillgängligheten till stadens information är i princip 24 timmar tack vare nätet. Du kan betala din parkering via appen Betala P, du kan anmäla fel som du ser i den offentliga miljon via appen Tyck till. Ja listan kan göras riktigt lång.

Tidningen Fokus har i sitt senaste nummer utnämnt Stockholm till Bästa kommun att bo i.

Dreamhack kommer till Stockholm i höst och Kungsträdgården ska fräschas upp – och nu ska jag gå och hylla medarbetare i staden!

 

Kraftig jobbtillväxt i Stockholm

Stockholms Handelskammares ”Stockholmsbarometer”, som presenterades under tisdagen, är en glädjande läsning. Den visar på den högsta ökningen i antalet anställda i länet på två år. Kraften i den tillväxt som sker här är stark, trots den mycket omfattande internationella konjunkturnedgång som blev följden av finanskrisen, och Stockholm stad har en högre sysselsättning idag än 2006. Antalet anställda i Stockholms län uppmäter första kvartalet 2014 ett nettotal på 10, vilket kan jämföras med lägsta nettotalet efter krisen 2008, som var -42.

Vi kan läsa förljande i Stockholmsbarometern; ”Återhämtningen skedde nästan lika fort år 2010, varför en situation med jobblös tillväxt såsom var fallet åren 2004-2006 kunde undvikas.” Detta är dessutom den första ökningen av arbetskraften under de senaste sex kvartalen.

Under första kvartalet 2014 ökade antalet anställda inom de flesta branscher i länet och arbetsmarknaden i Stockholm förväntas, enligt barometern, växa ännu snabbare under nästa kvartal , sysselsättningen förväntas nå den högsta tillväxten på nästan tre år. Under de senare åren har Stockholmsekonomin konstant utvecklats starkare än jämfört med resten av landet.

Detta är glädjande siffror för såväl staden som länet och den visar att Alliansens politik för fler jobb ger resultat. När handeln ökar och företagen växer blir jobben fler. Det är den mest grundläggande byggstenen i en lyckad arbetsmarknadspolitik. Stockholm är, och ska fortsätta vara den stad där nya idéer kläcks, där företag startas och där nya innovationer får utrymme. Bara tillsammans kan vi bidra till en ännu starkare arbetsmarknad i det Stockholm där alla behövs! Läs hela Stockholmsbarometern här.

Oppositionens politik, som innebär ökade kostnader för att anställa unga, försämringar av RUT-avdragen och ökat fokus på bidrag i stället för jobb, riskerar verkligen att vända den positivba utveckling som vi nu ser. Såväl handeln som hotell och restaurangbranschen varnar för vilka konsekvenser som oppositionens politik kan få för unga på arbetsmarknaden och ungas möjligheter att komma in på arbetsmarknaden. Branscher som båda är stora arbetsgivare i Stockholm.

/

Stockholm som start-up stad

Förra veckan var en mycket intressant vecka i företagandets tecken. Kul att Stockholm tog rejäla kliv i Svenskt Näringslivs ranking av Företagsklimatet.

I torsdags arrangerade Fastighetsägarna i Stockholm ett frukostmöte om Stockholm som start-up stad. I anslutning till detta presenterade de en rapport som visade att bostadsbristen i Stockholmsregionen utgör ett klart hot för en fortsatt tillväxt i regionen. Företag har svårt att rekrytera medarbetare när det är bostädsbrist. I dagens globala värld riskerar det att leda till att företagen väljer en annan etablering. Jag tycker att det blev ett intressant samtal där det tydligt framgick att det måste till en mängd olika åtgärder för att lösa problemet.

Den reglering av bostadsmarknaden – framförallt hyresmarknaden – som vi har i Sverige påverkar intresset för att bygga hyresrätter och påverkar rörligheten på bostadsmarknaden. De stora möjligheter som enskilda har att överklaga detaljplaner mm gör att det kan ta lång tid från det att bostadsbehovet uppstår till det att byggandet kommer igång.Något som givetvis gör att planeringen är sårbar, speciellt i lägen som det vi nu har, där befolkningsökningen och inflyttningen kommit mycket snabbare än någon kunde förutse. 2007 räknade man med att Stockholm stad skulle passera 850.000 invånare år 2016.  Stockholm stad passerade för någon månad sedan 900.000.

Flyttskatten påverkar också rörligheten. Klart är dock att bostadsfrågan och tillgång på bostäder är en otroligt viktig fråga för att stockholmsregionen ska vara attraktiv och konkurrenskraftig i ett internationellt perspektiv. Från majoritetens sida beslutar vi för fullt om nya markanvisningar och detaljplaner. Men dessvärre kan inte Stockholm stad lösa bostadsbristen ensamt, det vill till att det byggs nya bostäder i alla kommuner i länet.

Torsdagseftermiddagen ägnade jag åt STING-dagen. Det är alltid lika stimulerande att lyssna på de nya företag som presenterar sig på denna dag. Nu var det totalt 70 som fanns på plats och presenterade sig för ca 130 potentiella investerare från olika delar av världen. Det är rekord i intresse från investerare och så har också STING blivit uppmärksammad som en av de framgångsrikaste inkubatorerna i Europa. Och att Stockholm i sig är het som start-up stad just nu minskade knappast intresset för att komma hit. Jacob de Geer på iZettle och Stina Ehrensvärd på Yubico var inspirerande talare för de många åhörarna, varav många var start-up företagare.

Det är fantastiskt att Stockholm har blivit en så het stad för nya företag. Kreativiteten och entreprenörskapet blomstrar. Det gäller att se till att detta fortsätter här. Attraktiviteten handlar om en mängd olika saker men en viktig del är just det faktum att det finns så många nya företag. Det skapar ringar på vattnet och lockar fler att våga ta steget. För att företagen ska vara kvar här och växa krävs det kapital och det krävs kompetens. Från stadens sida kan vi bidra med att se till att det är lätt att vara verksam här och att leva här. Därför är det oerhört viktigt med bostäder, en väl fungerande infrastruktur, utbudet av tjänster till såväl företag som familj och naturligtvis nöjesutbud, naturen och en bra utbildning.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Det utbyggda öppna fibernät för bredbandsnät som finns i Stockholm betyder mycket för den IT-utveckling som vi ser just nu. Spelbranschen, IT-tjänster, appar mm.

SUP 46 stimulerar fler entreprenörer, liksom Tyler Crowley med sina Sthlmtech meetup. STINGs nya acceleratorprogram Fastforward är också en spännande del i det ekosystem som växer i Stockholm. Även etablerade företag som Bonniers bidrar med sin Bonnier Accelerator. Och det finns säkert fler.

Vilken politik som förs spelar roll för jobb och tillväxt

Stockholms stad utsågs 2013 till årets tillväxtkommun. Här finns Sveriges bredaste arbetsmarknad med ett varierat näringsliv och mångfald av företag och branscher. Här uppfylls drömmar och här finns karriärvägar. Till Stockholm söker sig kompetens från hela Sverige och hela världen. Stockholms stad tog emot knappt en tredjedel av alla beviljade arbetstillstånd under 2009-2012.

Mellan 2006 och fram till mitten av 2008 minskade arbetslösheten både i riket och i Stockholms stad, för att sedan öka igen i och med Lehman Brother-kraschen och den efterföljande internationella ekonomiska krisen. Trots omfattande internationell kris har det samlade utanförskapet fortsatt att minska jämfört med läget innan 2006 års val. Sedan 2005 har hela 96 000 nya jobb skapats i Stockholms stad. Det är fler än i Malmö och Göteborg tillsammans. 2008 skapade alliansen i stadshuset Jobbtorg Stockholm. Vi ville ha ett mer målinriktat arbete gentemot människor som har arbetsförmåga och är beroende av försörjningsstöd. Vi var helt enkelt inte nöjda med Arbetsförmedlingens arbete mot denna målgrupp. Sedan starten har stadens Jobbtorg rustat 18 000 personer från utanförskap till egenförsörjning.

I veckan presenterades Länsstyrelsens ”Läget i länet” för 2014 års första kvartal. Sysselsättningsgraden i Stockholm står sig fortsatt stark och är ca 10 % högre än i S-styrda kommunerna Malmö och Göteborg. Sett till hela EU (eurostats statistik) har Stockholmsregionen den högsta sysselsättningsgraden – vid sidan av Åland. Jobb skapas dock inte ut ur det tomma intet utan är beroende av företag och drivande entreprenörer.

I veckan släppte Svenskt Näringsliv sin ranking över företagsklimat i Sveriges kommuner. Stockholm har klättrat 19 placeringar sedan förra året och totalt 110 placeringar sedan s, v och mp styrde Stockholm. Dessutom har den totala företagsamheten ökat sedan 2006, framförallt ökat bland kvinnor. Sedan 2006 har antalet företag per 1000 invånare i Stockholms stad ökat från 46 till 53!

Vi lever i ett en global och transparant värld, där konkurrensen är stenhård – i synnerhet för ett litet land i Norden. Stockholms konkurrenskraft är med andra ord beroende av internationell tillgänglighet – det måste vara lätt att resa hit och att resa härifrån. Arlanda och Bromma flygplats är nyckelspelare i detta arbete. Goda flygmöjligheter är vitala för att locka hit fler besökare, människor med hög kompetens och fler investeringar i syfte att skapa en mer attraktiv region där företag vill etablera sig.

Politik spelar roll. Därför är det märkligt att s, mp och v inte synas när de talar om jobbskapande. Deras politik innebär ju ökade kostnader för att anställa, inte minst unga, och även hot när det gäller stockholmsregionens tillgönglighet ich därmed konkurrenskraft. Både mp och v vill lägga ner Bromma flygplats – även s har varit inne på det spåret men eftersom deras olika falanger ständigt står i strid med varandra är det svårt att veta vad som kommer hända. Deras kompisar i opposition mp är därutöver generellt skeptisk till flyglinjer och vill hindra Arlandas utveckling.

Oppositionens vilja att lägga ner Bromma flygplats och begränsa in- och utflygningar till Arlanda skulle vara förödande för Stockholmsregionens tillväxt och arbetsmarknad. Vi inom Moderaterna och alliansens inser vi snarare behöver snarare kraftsamla för att få till nya flyglinjer till Stockholmsregionen för att stärka vår konkurrenskraft och öka arbetstillfällen.

Vilket Stockholm vill du se?
/

Veckans nystart 26

 

 

 

 

 

 

 

Exempel 26 – Rasmus Wahlberg

”När jag träffade min nuvarande arbetsgivare första gången visste de nog inte vilken kompetens jag faktiskt har. Men de var nyfikna och öppna, jag fick visa vad jag kunde”.

Det berättar Rasmus Wahlberg som arbetar på Arbetsmiljöverkets webbredaktion. Han har en medfödd cp-skada som ger rörelsehinder.

Rasmus gjorde ett massutskick till 40 arbetsgivare där han kort beskrev sig själv och vad han var bra på. Arbetsmiljöverket svarade och ville träffas. De såg kompetensen bakom hans funktionshinder och han fick han jobb som webbassistent. Rasmus berättar att både arbetsplatsen och hans kollegor är väldigt öppna, han får mycket ansvar och riktiga arbetsuppgifter. Rasmus råd till arbetsgivare som idag funderar på att anställa personer med funktionshinder är att se förbi de praktiska hindren.

”Det här är mitt första riktiga jobb och det bästa är att ha arbetskamrater och ett sammanhang.”
Rasmus hoppas på att få jobba kvar på Arbetsmiljöverket. Han jobbar idag halvtid, tre dagar i veckan, vilket han tycker känns bra. I ett längre perspektiv ser han sig själv jobba inom webbdesign och programmering -det är han är bra på.

/

 

 

Allt bättre företagsklimat i Sthlm

Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet presenteradesunder tisdagen. Stockholmsföretagens betygsättning av klimatet i Stockholm är glädjande. Aldrig tidigare har det rankats så högt i denna mätning. Resan från 132 plats 2006 till 22 är verkligen ett välkommet kvitto på alliansen i Stockholms arbete för ett näringslivsklimat som är konkurrenskraftigt såväl nationellt som internationellt.

Ett bra näringslivsklimat handlar om att alla delar av kommunens verksamheter måsta dra åt samma håll. Fokus på bra service, kompetensförsörjningsfrågor och att det ska vara lätt qtt starta och driva företag i Stockholm.

Läs mer om rapporten här.

Ett exempel på stadens arbete för ett bättre företagsklimat är tillståndsguiden.
/

System med stockholmsfaddrar knyter band mellan ”nya” och ”gamla” stockholmarei

Stockholm behöver fler mötesplatser för nyanlända och personer som har bott i Stockholm en längre tid. Sedan tidigare samverkar staden med Internationella Bekantskaper i anslutning till SFI-undervisningen. Nu tillkommer ytterligare ett projekt som staden satsar på: Stockholmsfadder. Allt handlar om att öka förutsättningarna att skapa nya kontakter, lära känna en annan kultur och bara öva på att prata svenska. Målet är att minst 100 nya bekantskaper ska kunna etableras under 2014.

 Alla som anmäler intresse, vilket du kan göra här, kallas till intervju. Medarbetare på arbetsmarknadsförvaltningen försöker sedan matcha personer som har liknande intresse, ålder och kön. Även familjer kan vara med i projektet, som då i första hand paras ihop med dem som har samma intressen och barn i ungefär samma åldrar.

Allt sker på ideell basis, men det första mötet arrangeras av medarbetare inom Stockholms stad. Därefter är ambitionen att träffas tre gånger under de första två månaderna. Sedan sker en uppföljning för att se att det fungerar – matchningen är viktig för att skapa en ömsesidig kontakt där båda kan lära av varandra.

Möten mellan människor som inte känner varandra och därtill kanske också kommer från olika kulturer, kan behöva lite hjälp på   vägen. Därför är matchningen mellan adept och fadder viktig. Det intygade dessutom flera av de Stockholmsfaddrar och adepter som jag träffade nyligen. För dem var matchningen en bra start på kontakten.

Vissa av de som jag träffade hade bara träffats en gång tidigare, men den genuina glädje och värme de utstrålade visade att matchningarna var lyckade. Stockholmsfaddrar, liksom Internationella Bekantskaper, är verkligen vinna-vinna koncept. De tillför minst lika mycket till de som bott i Stockholm en längre tid som för de nyanlända. Det vidgar vyer. Det skapar nya vänskaper och knyter samman kontaktnät.

Det var verkligen inspirerande att träffa faddrar och adepter. Deras förväntan och glädje över att delta projektet var stor. En av Stockholmsfaddrarna berättade att hon vill skapa ett kontaktnät hon inte hade innan och att hon vill vara en länk in till arbetsmarknaden, samtidigt som hon hoppas på att spräcka den bubbla hon lever i genom att lära sig mer om en ny kultur.

En av de nyanlända berättade att hon genom Stockholmsfaddrar hoppas på att snabbare lära sig svenska genom att bara få prata.  Men framför allt tycktes alla vara överens om en sak: att projektet är ömsesidigt och att de ser varandra som kompisar.

Läs mer i dagens DN om projektet.

/