Veckans nystart 22

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Exempel 22 – Wasan Abod

Wasan började läsa SFI (svenska för invandrare) 2010. Hon är utbildad arkitekt och läste intensivsvenska för arkitekter och fick jobb snabbt efter examen.

För Wasan betydde det mycket att få gå Sfinx – Svenska för ingenjörer. Därigenom fick hon plugga arkitekturens nyaste tekniker på svenska. Det uppdaterade hennes internationella utbildning och hade enligt henne själv precis det som krävs för hennes jobb. Wasan Abod var en av cirka 650 yrkesutbildade som studerade SFI för denna yrkesgrupp under 2010.

När Wasan deltog i arbetsmarknadsdagen på KTH fick hon erbjudanden från olika företag och efter några intervjuer bestämde hon sig för att börja jobba på företaget Projektengagemang, där hon arbetar idag. Idag jobbar hon som arkitekt och har olika uppdrag som handlar om projektering och planering av varierande projekt.

För Wasan hade hennes hårda arbete i skolan och på KTH, samt bra betyg och fina rekommendationsbrev från lärare, stor betydelse för att sedan få jobb som arkitekt i Stockholm.

Om tio år ser Wasan sig själv sprida den goda arkitekturen, inte bara i Sverige, men i hela världen.

/

 

Världens första Solelia-anläggning på KTH

Har precis varit och invigt en solcellsladdstation för elbilar på KTH. Det är Akademiska Hus och KTH som tillsammans står för denna anläggning. Solelia är ett spännande STING-företag som har utvecklat laddningen till att även bli en elförsörjningsdel. När bilar inte laddar så producerar ju el-cellerna ändå el – då förs det ut på nätet inom KTH-området.

Solelia producerar sina stationer i Täby och det vore ju verkligen kul om vi kunde få se fler av deras anläggningar i Stockholm och givetvis även på andra håll i Sverige och världen. Samarbetet mellan Akademiska Hus, KTH och STING är ett utmärkt exempel på hur kreativa ideer kan kanaliseras och faktiskt förverkligas. STING fungerar ju som en inkubator för KTH.

/

 

Rårört på Entreprenörsgalan Öst

Ikväll deltog jag på Founders Alliance möte öst. Där hade jag nöjet att dela ut priset till Årets Unga Entreprenör Öst. Den otröttligt entusiastiske initiativtagaren till Founders Alliance Niclas Carlsson var givetvis på plats, tillsammans med ca 170 andra medlemmar mfl. 4 unga entreprenörer vad nominerade och omröstningen gav vid handen att vinnaren blev den enda tjejen – imponerande Sally Voltaire. I maj förra året startade hon Rårört. Sedan dess har företaget omsatt 12 miljoner kronor. Niclas frågade om jag hade något råd till henne. Vad säger man till en person som har omsatt 12 miljoner på 10 månader? Jag sa – vad kan jag bidra med  – fortsätt som du börjat. det verkar ju gå rätt bra.

Kort sagt. Åter en stimulerande dag med företagare som är så viktiga för Stockholm.

/

 

20140327-005556.jpg

Tjänste- och servicesektorn är viktig för stockholmarnas vardag

Tisdagsbesöket gick till Frösunda Omsorg. Företaget fyller 20 år näste vecka och deras verksamhet är inriktad på assistanstjänster, LSS, arbete med funktionsnedsatta, individ- och familjeomsorg, äldreomsorg och ensamkommande flyktingbarn. De har ca 2500 kunder, 8.300 medarbetare och omsätter ca 3 miljarder kronor. en viktig verksamhet för många människor i vårt land. En stor del av deras verksamhet ligger i vår region Uppsala/Stockholm. Men det finns också verksamhet i Norge.

Assistentverksamheten är till stor del privat i Sverige. Vi hade ett mycket intressant samtal. Det är en väldigt utsatt verksamhet med den mediafokusering på framförallt privata verksamheter som äger rum idag. En debatt som dessvärre inte grundas på fakta utan mer utgår från att bekräfta en bild som man har fått för sig gäller. Det som framkommit när det gäller Caremafråga- nu i efterhand och som beskrivs väl i detta blogginlägg  – illustrerar tydlig hur lätt det är att sprida en felaktig bild av en händelse om man vill det. Men långt efter när skadan redan är skedd och renommet fullständigt förstört.

Omsorgsverksamhet är en viktig del av välfärdssamhället. Idag är det mycket av verksamheten som upphandlas av kommunerna. Dock har debatten lett till en stor försiktighet hos kommuner när de upphandlar. Det i sin tur innebär att det skapas mycket litet handlingsutrymme för entreprenörer att utveckla verksamheterna och hitta andra innovativa lösningar på hur saker kan hanteras , än de som redan är kända. Det är lätt att detaljstyra verksamheter i ett upphandlingsunderlag, svårare att faktiskt försöka att specificera vilken kvalitet som man faktisk önskar på den tjänst som upphandlas.

Alla vet att det kommer att vara stora utmaningar inom omsorgen de kommande årtiondena. Alla goda krafter behöver hjälpa till för att det ska kunna erbjudas god omsorg på alla olika välfärdsområden. Tisdagens besök och det samtal som jag hade gör mig bekymrad inför framtiden. Om debatten fortsätter som den är nu och den ena politikern efter den andra sätter upp mängder med detaljregler kring hur verksamheterna ska utföras så riskerar vi att få en situation där många privata aktörer avstår från att vara med på denna offentliga marknad och de som är kvar kommer att erbjuda en tjänst som inte alls utvecklas pga att beställarna inte skapar det utrymmet. De som drabbas av detta är ytterst de människor som behöver omsorgen-

Således – det ligger ett stort ansvar på alla offentliga aktörer att faktiskt våga tänka efter, att ta reda på fakta och att ge möjligheter för att välfärdstjänster ska kunna utvecklas även framöver på detta område. Ingen är betjänt av den sortens journalistik och offentliga myter som Hanne Köller skrev så förtjänstfullt om i söndagens DN. Och det ligger ett stort ansvar på politiker och andra beställare att faktiskt tänka igenom vilken kvalitet man vill ha på tjänsten och hur den ska följas upp, i stället för att ta den enkla vägen och detaljstyra.

/

Innovationsstipendiaterna gör Stockholm bättre

Tisdagsmorgonen var det en frukost med de som fick stadens innovationsstipendium strax innan jul. Det var ganska många som tagit sig till SUP46 på Regeringsgatan för att lyssna på stipendiaterna och vad som hänt sedan sist, dvs sedan de fick stipendiet. Det var verkligen en stimulerande återkoppling. Här i korthet läget

P2ALS -kategorin IT & Telekom var i ful färd med verksamheten och hade rekryterat medarbetare. En ny upplevelse för grundarna att hantera överförandet av företagets grundvärderingar till nya medarbetare som inte varit med från början.

Spontano – kategorin Besöksnäring – lanserade sin tjänst veckan efter stipendieutdelningen och de är i full gång. Nya event kopplas till tjänsten hela tiden.

Jiddr – kategorin tjänster – är på gång att lansera i full skala sin samtals app för ungdomar.

Easytap – kategorin vardagsprodukter – kunde visa upp sin tapplösning för bag in box och kunde också berätta att lansering i större skala förväntas ske under året.

HeProCalc – kategorin Life Science – är i gång med klinisk prövning och det ser mycket bra ut.

Nano Control – kategorin miljöteknik – är också på gång.

Alla vittnade om att Stockholm stads Innovationsstipendium har fungerat som en viktig dörröppnare, förutom det faktum att det också är ett kvitto på att idén är värd att satsa på.

Du kanske känner någon som har en smart idé, eller varför inte du själv? Ladda då inför årets Innovationsstipendieutlysning.

Det behövs fler som Dimitris, Ludvig, Josefin, Vilho, Jonas och Adrian. De är personer som dessa som skapar förutsättningar för tillväxt och fler jobb.

/

 

Fler äter ute i Stockholm – fler har fått mer i plånboken

Läser i dagens Metro nyheten att var tredje matkrona går till krogen. Det baseras på en analys som företaget Delfi Marknadspartner har gjort. Vi som rör oss i Stockholm kan också konstatera att det är betydligt fullare på restaurangerna idag än för 8-10 år sedan. Det har flera olika förklaringar men självfallet spelar jobbskatteavdragen och det faktum att människor har fått mer pengar i plånboken roll. Lägg sedan till detta sänkningen av restaurangmomsen och sänkningen av arbetsgivaravgiften för unga så förstår man några viktiga skäl till denna utveckling. I Stockholm Business Regions konjunkturbaromenter kvartal 3 2013 konstaterar också kraftig ökning av lönesumman för hotell och restaurangbranschen i Stockholm stad.

Metros nyhet är en glad nyhet. Det betyder många jobb för Stockholm och för Sverige. Vi vet att restaurangbranschen är en viktig ingång till arbetsmarknaden för många ungdomar. Det som har hänt under senare år innebär de facto att många fler har fått jobb i branschen och att jobben också har blivit tryggare.

I fredags träffade jag en restaurangägare som var bekymrad. Han var inte bekymrad för nuläget utan för vad som skulle hända om det blev maktskifte och socialdemokraterna fick igenom sina kostnadshöjningar för branschen, höjda arbetsgivaravgifter och höjd moms. Han planerar för att öppna ytterligare en restaurang men vågar inte innan valet – risken är för hög om det skulle bli en ny regering.

Under de senaste åren har han öppnat flera nya restauranger i Stockholm och ökat antalet medarbetare från 20 till 60 personer. Denna restaurangägare är bara ett exempel av många. Det är viktigt att fler får klart för sig vilka effekter som de socialdemokratiska förslagen till fördubbling av arbetsgivaravgiften för att anställa unga och en fördubbling av momsen innebär, det handlar om jobben inom denna bransch. För visst spelar priset roll för restauranggästerna. Visita har tydliggjort detta i sin informationskampanj Dubbelstöten.

Den sänkta restaurangmomsens effekter

Effekter för jobben

Stockholm har blivit bättre – fler jobb – bättre utbud av restauranger – tryggare restaurangjobb. Låt inte (s) förstöra detta. Se till att den företagare som jag träffade i fredags, och fler med honom, kan fortsätta att utveckla sina verksamheter – till alla stockholmares glädje!

/

 

Stockholm har blivit bättre

2013 utsågs Stockholm till årets tillväxtkommun. Det är inte utan skäl. Stockholm är idag en av Europas snabbast växande region. Här finns Sveriges bredaste arbetsmarknad med ett varierat näringsliv och mångfald av företag och branscher är en förklaring. Den start-up boom som råder i Stockholm inom IT, spelföretag, musik, tjänstesektorn växer uppmärksamhet i internationell media och attraherar människor och investerare från hela världen.

Stockholm stad har vuxit med nästan ett Umeå -117.000 invånare -sedan 1 jan 2007. Människor flyttar hit från övriga delen av landet och framförallt från andra delar av världen. De stockholmare som skaffar barn bor kvar i stan. Här finns över 50.000 barn i förskoleåldern. I Stockholm uppfylls drömmar och här skapas karriärvägar. Vi tar tacksamt emot den kompetens som kommer. Arbetskraftsinvandringen är mycket viktig för näringslivet i Stockholm. Stockholm står för hela 28 % av alla beviljade arbetstillstånd under 2009-2012. Den förändring som Alliansregeringen gjort på detta område är väldigt viktig. Den innebär att företag själva kan rekrytera från hela världen utan att en myndighet gör bedömningen om det ” behövs” eller ej. Förr gjorde Arbetsförmedlingen den bedömningen, efter hörande av facken. De som rekryteras till Stockholmsföretagen är välutbildade och bidrar till tillväxten. Näringslivet i Stockholm ställer höga krav på kompetens och är mer tjänsteinriktat än i övriga landet.

Jag tror att få stockholmare har en bild av hur stark utvecklingen har varit i Stockholm sedan 2005. Sysselsättningen ökat med 96 000 i Stockholm stad. Det är mer än både Malmö och Göteborg tillsammans. Minns att det under denna tidsperiod har varit en internationell tuff lågkonjunktur. Trots ekonomisk kris var sysselsättningsgraden högre i Stockholms stad år 2009, än den var i högkonjunktur år 2005. Vi har sänkt skatten, vilket inte minst är viktigt för de som tjänar minst, samtidigt som skatteintäkterna har ökat, eftersom att fler har fått ett jobb att gå till.

Samtidigt som tillväxten är kraftfull, samtidigt som företagen klagar över svårigheten att hitta kompetent arbetskraft så finns det ett utanförskap som är en stor utmaning. Även om ungdomsarbetslösheten i Stockholms stad är låg i förhållande till exempelvis Malmö och Göteborg så måste den ner. Vi ger oss inte förrän de unga som vill och kan arbeta har ett jobb att gå till. Det handlar bl a om att fokusera på insatser, att hindra att unga i tidig ålder fastnar i utanförskap.
Inom ramen för det kommunala uppföljningsansvaret når staden idag fler 16–19-åringar än 2009. Tack vare ytterligare resurser har Jobbtorgens uppsökande verksamheten nästan fördubblats 2013-2014. En nyligen genomförd kartläggning, första någonsin, av unga i åldern 16-29 som varken arbetar eller studerar, och saknar känd aktivitet ,visar att 15 % har förgymnasial utbildning som högsta utbildningsnivå.

Skolans roll när det gäller att motivera och förbereda elever för resten av livet kan inte nog understrykas. Det är i tidig ålder som avhopp, skoltrötthet kan motverkas. För att minska utanförskapet i den kartlagda gruppen genomförs lämpliga insatser för gruppen 16-19 år. Syftet är att så många som möjligt fullföljer sina gymnasiestudier. För de äldre åldrarna är ytterligare samverkan mellan exempelvis jobbtorg, sfi och komvux viktiga åtgärder.

2008 startades Jobbtorg Stockholm. Alliansen hade tröttnat på att Arbetsförmedlingens arbete inte gav tillräckligt bra resultat när det gäller att minska utanförskapet bland de som var beroende av ekonomiskt bistånd. Sedan starten har Stockholms jobbtorg stöttat 18 000 människor från utanförskap till egen försörjning. En fantastisk förändring av livssituationen hos alla dessa stockholmare. Tack vare ett arbetssätt med fokus på tidig matchning så avslutas nu ca 4 av 10 aspiranter inom tre månader, dvs har försörjning. Endast 24 procent hade en inskrivningstid som överstiger ett år, vilket är den lägsta andelen sedan år 2010.

Att fler har ett jobb att gå till är naturligtvis bra för Stockholm som konkurrenskraftig stad. Men framförallt innebär det att fler har fått möjligheten att själva få ta ansvar över sina liv och sin vardag. Det är genom ökade möjligheter och eget ansvar som starka, självständiga individer kan utvecklas. Alla behövs i byggandet av ett ännu bättre Stockholm.

20140322-123157.jpg

Veckans nystart 21

Denna veckas nystart skiljer sig lite från de vanliga. Skälet är att jag vill dela med mig av en verksamhet som i dagarna fyller 1 år.

En viktig anledning till varför arbetsmarknadsförvaltningens arbete ger goda resultat är att medarbetarna hela tiden utgår från individanpassade lösningar. Alla kommuner har ett sk ”uppföljningsansvar” för 16-19 åringar. Det syftar till att hålla koll så att ingen ung person hamnar utanför. I Stockholm stad är det ca 35.000 ungdomar i denna grupp varav de som inte studerar, arbetar eller har annan känd aktivitet uppgår till ca 350.  I syfte att nå den senare gruppen startade staden i mars 2013 en öppen verksamhet för unga i åldern 16-19 år. Aim håller till på Åsögatan på Södermalm och är öppen för drop-in-besök, där de unga erbjuds allt från fikacoaching och CV-workshops, till vägledning, studieinformation och kanske praktik. Från starten till slutet av 2013 besöktes Aim av ca 125 ungdomar. 70 % av dessa gick vidare till någon längre insats som FILUR, Merit, Ungdomsanställning eller Enskede Gårds gymnasium. Parallellt med den öppna verksamheten finns lokala samordnare vid stadens alla jobbtorg, som unga kan kontakta, om det passar denne bättre.

Jag besökte Aim i går och fick åter bekräftat hur viktigt det är att ha ett individanpassat fokus. Det finns lika många lösningar som det finns ungdomar. Aim handlar om att bygga förtroende och bygga relationer. Vill inte ungdomarna ändra på sin situation så går det inte. Vill man minska utanförskapet – och minska risken för utanförskap, så är det viktigt att försöka nå dessa unga som varken arbetar eller studerar och saknar känd aktivitet.

Jag talade med en ung kille som hoppat av gymnasiet. Han var less på skolan. Ett brev hem till honom med information om Aim väckte hans intresse. Han gick dit, träffade en studie- och yrkesvägledare som hjälpte honom att inse vad han behövde göra för att förverkliga de mål han har. Nu studerar han på komvux för att komplettera sina ämnesbetyg. När han väl har sin gymnasiexamen finns basen för det som krävs för att förverkliga yrkesvalet. På min fråga om han inte hade träffat studie- och yrkesvägledare i grundskolan svarade han att – Jo, men de hade ju inte tid att prata med mig så som de har här.

Aim bygger på förtroende, individperspektiv och fokus på att rusta individen. Det kan handla om studier, praktikplatser mm. Det är en plats där unga känner trygghet samtidigt som det ställs krav på dem. Många tror att det är ett quick fix att få människor tillbaka till studier, jobb. Men det krävs tid, mental förberedelse och på Aim finns medarbetare som tar sig an detta. Idag når arbetsmarknadsförvaltningens olika verksamheter fler unga än 2009, när uppföljningsansvaret fanns inom utbildningsförvaltningen.

Till Aim på Åsögatan kan unga komma precis som de är, och få hjälp efter just sina behov och förutsättningar. Att kunna erbjuda unga som varken arbetar eller studerar individanpassat stöd och handledning till sysselsättning är en viktig åtgärd för att öka sysselsättningen bland unga.

Det är en viktig verksamhet. Men jag kan inte låta bli att tänka tanken – Hur kommer det sig att det inte finns en väl fungerande individanpassad studie- och yrkesvägledning – eller för den delen karriärcoachning – i grundskolan? Tänk så många som skulle kunna fångas upp och därmed slippa den erfarenheten som killen som jag träffade idag har haft. Han har hittat sin motivation nu. Men tänk om han hade kunnat få den redan i grundskolan – genom att få diskutera sina framtidsdrömmar med en som kunde berättat för honom vad som krävs för att han ska kunna uppfylla dem.

/

 

Mps motstånd mot Förbifart Stockholm och Bromma fortsätter

Idag har vi haft trafik- och renhållningsnämnd. Kan konstatera att Socialdemokraternas samarbetspartners Miljöpartiet och Vänsterpartiet åter är mycket tydliga i sitt motstånd till förverkligandet av Förbifart Stockholm. Jag hoppas verkligen att stockholmarna förstår att den som vill vara säker på att Förbifart Stockholm förverkligas ska rösta på alliansen. Oavsett vad (s) säger i frågan kommer stoppandet av Förbifart Stockholm definitivt att vara en av de främsta förhandlingskraven från mp och v – om de får chansen efter valet.

Miljöpartiet passar också på att åter framföra att Bromma flygplats ska läggas ner. Detta är ytterligare en fråga som är en viktig skiljelinje i valet i höst. Alliansen menar att det är mycket viktigt för Stockholm och Stockholmsregionen att ha en citynära flygplats som Bromma. Vi är verksamma i en avlägsen del av världen. Tillgänglighet är viktigt och tillgänglighet för denna region handlar mycket om flyg. Idag upplever Stockholm en boom när det gäller nyföretagande, inflyttning och investeringar. För att vara konkurrenskraftiga även i framtiden måste vi ha bra flygförbindelser. Miljöpartiets politik i denna del hotar regionens tillväxtmöjligheter.  Många av de företag som växer och går bra i Stockholm har goda möjligheter att etablera sig på annat håll i världen, om inte förutsättningarna är goda här. Det är viktigt att ha i åtanke.

Den tillväxt som vi ser i Stockholm idag kommer inte av sig självt. Den beror på den politik som förs. En politik som baseras på tilltron till människors kreativitet och att mångfald är bra för ett samhälle. Till skillnad från en politik som handlar om att reglera och begränsa.

Nämnde jag förresten att socialdemokraterna på dagens nämnd kritiserade det faktum att trafikkontoret upphandlat arbeten från ett privat företag. Enligt (s) ska trafikkontoret utföra arbetena i egen regi. Ett litet exempel på hur inställningen till företag kan påverka näringslivsklimatet i en kommun. Vi vill se ett växande näringsliv, s vill uppenbarligen se en växande offentlig sektor, även på områden där det finns en marknad med många aktörer. 

Låt oss se till att många stockholmare får kunskap om dessa viktiga skillnader mellan oppositionens och alliansens politik.

/

Norra Djurgårdsstaden Innovation sprider kunskap om Stockholm

Dagens besök gick till Norra Djurgårdsstaden Innovation (NDI). Jag var med när verksamheten invigdes för några år sedan av Kronprinsessan Victoria. Nu var det dags för mig att göra en uppdatering av hur verksamheten går. Det var verkligen ett uppmuntrande och inspirerande besök.

Stockholm är begåvat med många spännande företag. Många har utvecklat smarta lösningar inom bygg- och energiområdet men har svårt att komma i kontakt med bygg- och fastighetsbolag. Miljöprofilområdet Norra Djurgårdsstaden är ju ett stadsutvecklingsprojekt med höga miljömål, inte minst på energiområdet. Därför var det riktigt roligt att få information om de forum som nu etablerats för bl a fastighetsbolag, byggföretag och företag från STING. Det kan skapa riktiga vinna vinna situationer. Relativt nystartade företag kan ha lösningar på problem som etablerade företag presenterar. Nya kontakter skapas, affärer blir verklighet och samtidigt byggs det vidare på miljöprofileringen av Stockholm.

Det är många internationellt besökare som kommer till NDI. Även detta är naturligtvis mycket bra. Genom att tydliggöra vilka företag som har levererat vilka lösningar till fastigheterna i Norra Djurgårdsstaden så skapas också affärsmöjligheter för dessa företag.

Det stadsutvecklingsarbete som sker i Norra Djurgårdsstaden är en innovation i sig. Genom att i ett mycket tidigt skede bjuda in intressenter, fastighets- och byggföreträdare, till att sätta miljömål mm för området så har ett nytt arbetssätt utvecklats inom staden. Det är med all säkerhet en utmaning för många av de som jobbar inom staden med stadsutvecklingsprojekt, att jobba på ett mer involverande sätt med branscherna. Men jag är övertygad om att detta är ett arbetssätt som vi kommer att få se mer av i framtiden. Det är utvecklings- och innovationsdrivet.

Kort sagt – ett stimulerande uppdateringsmöte på Norra Djurgårdsstaden Innovation. Finns också på Facebook. Men ett besök på plats rekommenderas!

/