Välkommet besked från regeringen

Idag meddelade regeringen att de ska tillsätta en utredning kring partikelhalterna i luften i bla Stockholm. Detta är ett problem som måste hanteras och staden har länge efterfrågat möjligheter att införa dubbdäcksavgifter. I utredningsuppdraget ingår att titta på hur detta skulle kunna genomföras och hur de skulle utformas. Regeringen väljer dock att kalla det för en dubbdäcksskatt.
I Norge har ett avgiftsystem minskat dubbdäcksanvändningen radikalt och därmed positivt påverkat luftkvaliteten. I väntan på utredningens förslag jobbar staden vidare för att klara luftkvaliteten, med hopp om hjälp från stockholmsbilisterna genom att de väljer bort dubbdäck.
/

Nu är det sommarjobbsdags

Nu kan de ungdomar som är födda 96, 97, 98 och inte har fyllt 18 år den första juni söka sommarjobb i Stockholm stad. Detta är ett utmärkt tillfälle för alla de som inte har andra kontakter med arbetsmarknaden att få en erfarenhet från hur det fungerar på en arbetsplats.  Vi vet att trösklarna är högre för unga nyutexaminerade som inte har fått in en fot på arbetsmarknaden sedan tidigare, att etablera sig. Vi tror på Stockholms unga, och för att fler unga ska få en fot på arbetsmarknaden satsar Stockholms stad sedan flera år på att erbjuda sommarjobb. I år har vi som målsättningen att anställa 5500 ungdomar inom stadens verksamheter. Vi prioriterar sommarjobb till ungdomar i ytterstaden som ofta har svagare koppling till arbetsmarknaden.

Vissa kommuner går ut och lovar sommarjobb till alla ungdomar. Det gör inte vi. Varför då kan man undra. Det enkla skälet är att det är viktigt att de sommarjobb som erbjuds är av bra kvalitet och att staden kan erbjuda handledning. Det visar sig också att detta uppskattas av ungdomarna. 2013 var 9 av 10 ungdomar nöjda med sitt sommarjobb. Även i år kommer nöjdheten med sommarjobben att följas upp genom en enkät.

Jag vill gärna se att många företag också erbjuder unga sommarjobb. Jag vet att det sker. Allt fler ser sommarjobben som en möjlighet att etablera kontakt med unga som sedan kan leda till en anställning. Majoriteten av alla nya jobb kommer i företag med färre än 50 anställda. Sommarjobb kan faktiskt vara ett sätt att förebygga arbetslöshet bland unga. Därför är det viktigt att många arbetsgivare vågar satsa på unga, trots att de inte alltid har tidigare arbetslivserfarenhet.

Det ligger i allas intresse att skapa möjligheter för unga på arbetsmarknaden, att ge dem goda förutsättningar att växa med ansvar och steg för steg utvecklas i sin yrkesroll. Unga bidrar med unika perspektiv och nya erfarenheter som berikar alla verksamheter. De sommarjobb som erbjuds i Stockholm stad finns inom barnomsorg, följt av äldreomsorg och arbete utomhus (parkskötsel/städning), arbete inom hus (städning/administration/kontor)

Snabba svar på frågor om sommarjobben får ungdomarna på facebook.com/sommarjobbistockholm

/

En dag i tech-tecken

Dagen började i Kista, Ericsson Studio där den första LM Ericsson-telefonen från 1890-talet fram till dagens spännande produkter som gör Ericsson till en av världens ledande företag inom telecom. Skälet till besöket på Ericssons studio var styrelsemöte för Electrum.

Samtidigt som vi hade möte kom ett twitter om att Stockholm har den högsta andelen high-tech jobb i Europa. Hela 18% av arbetskraften i Stockholm är enligt denna rapport – beställd av Google – relaterad till IT. Rapporten påpekar också såväl Ericssons som Kista Science Citys betydelse för denna utveckling.

På styrelsemötet fick jag också lära mig att det största ICT-baserade medtech klustret nu återfinns i Kista.

Eftermiddagens företagsbesök gick till Tobii, ett av många intressanta företag som är sprungna från KTH. Deras fantastiska teknik som går ut på att du styr datorn med ögonen, var du tittar på skärmen, är helt fantastisk. Deras lösningar har bokstavligen revolutionerat livet för många gravt funktionshindrade människors runt om i världen. Kan du bara titta så kan du faktiskt skriva en bok med hjälp av tekniken, eller måla tavlor.

Kvällen vigdes åt Sthlm Tech meetup. Ett lysande exempel på allt som händer i Stockholm just nu på start-up området. Och inte bara på start-up. På Sthlm Tech möts såväl nya som ”gamla” företag. Det är just detta som är spännande, mötesplatser för etablerade och nya företag, kryddat med som ikväll – företag som Bonniers, Accel, Creandum och andra intresserade investerare. Auditoriet på Hilton var fullsatt och mer än det, människor trängdes längs väggarna.

Tyler Crowley höll i det hela på ett strålande sätt. Jag fick möjlighet att berätta om att staden idag presenterat Open Stockholm Award 2014. På frågan hur länge jag varit borgarråd kunde jag konstatera att mycket har hänt sedan hösten 2006 när jag blev borgarråd. Tex så lanserades Iphone våren 2007. Sedan dess har oerhört mycket hänt när det gäller utveckling av internet, GPS och smartphones, appar, internet of things mm. Och Stockholms kreativa människor har hållit sig väl framme i denna utveckling. Det har underlättats av det väl utbyggda öppna fibernät som finns i Stockholm sedan 1990-talets slut. Att staden har satsat på öppen data , e-tjänster mm har också spelat in.  Alla skolor har fiberuppkoppling, nästan alla flerfamiljsfastigheter, kontorsbyggnader, kort sagt tämligen unikt i världen.

Det vi behöver göra nu är att marknadsföra detta än mer och bygga vidare på att utveckla arenor och tillämpning av tekniken. Testbädd för 5G i Kista är bara ett exempel. Jag passade också på att lyfta fram SUP_46 som ett lysande initiativ som jag tror betyder mycket för nyföretagandet i Stockholm.

Att lyssna på de olika pitcharna var också kul och jag kan konstatera att det inte är lätt att sälja något som man utvecklat själv. Det gäller att ha en viss distans och lyfta fram det som är det mest väsentliga.

Sist men inte minst – Bonniers Accelerator som presenterades idag ska bli spännande att följa.

Tack Tylor för ditt initiativ att skapa denna mötesplats – det faktum att det vara många hundra på plats en tisdagkväll visar att den behövs. Tack för detta och tack till alla andra som bidrar till att Stockholm är en så spännande och innovativ stad i dessa tider.

/

20140305-001214.jpg

20140305-001356.jpg

Sergels Torg och en attraktiv stad

Så var det dags för den tredje veckan av Framkomlighetsutställningen och idag körde vi en dialog om stadens utveckling och citys attraktivitet. Mina gäster idag var Alexander Ståhle som är forskare från KTH, Karolin Forsling från AMF Fastigheter och Jerker Söderlind från City i Samverkan. Många intressant reflektioner och synpunkter kom upp. Alla var för det första eniga om att gång-, cykel-, kollektiv- och godstrafik behöver prioriteras i gatuutrymmet. Bland annat uppdagades det att enbart mellan 4-5 procent använder bilen för att handla i City, en bild som många stockholmare kanske inte känner till och ytterligare ett bevis på att vi är inne på helt rätt spår. Därutöver diskuterades det också att vi behöver bygga tätare och utvidga innerstaden; sammankoppla gångstråken bättre så att folk kan promenera; utöka samarbetet mellan staden och fastighetsägare med mera. Se min sammanfattning av dagen här.

Alla var också överens om att Sergels Torg behöver bli en tryggare och trevligare mötesplats. Därför är det särskilt roligt att kunna berätta att Trafikkontoret ska arbeta för möjliggöra just det till årets sommar.

En fråga som km upp under samtalet är det som skett i New York under de senaste åren. Fler uteserveringar mfl platser där bilar fått maka på sig till förmån för människor. Det som inte kommit fram i debatten är att dessa förändringar är på vissa villkor. Det är initiav från medborgare, de ska visa att förslagen är väl förankrade i grannområdet och de ska visa att de kan ta ansvar för att de sköts. Detta är således inte krav från vissa personer på att staden ska genomföra förändringarna, vilket man lätt kan få uppfattning om när detta diskuteras här i Stockholm.
/

Vilka ska bort Lena Hallengren?

Tittar på Agenda och där pläderar Lena Hallengren (s) för att politiker ska begränsa privata aktörer inom vården. Intressant tycker jag som nyss läst detta som Peppe Engberg konstaterat i Resume.

Jag citerar en del av det han skriver och undrar
1. vilka av dessa som Hallengren vill få bort
2. Vad de som valt dessa vårdleverantörer tycker om att bli av med sitt val
3. Vad de som jobbar i dessa verksameter tycker…

Nu till Peppe Engbergs beskrivning av hur det ser ut på vårdområdet i Sverige idag.

För så här är det: Det finns 11 000 privata vårdinrättningar. Fyra av 10 patientbesök i primärvården görs på privata vårdcentraler. Knappt 500 av cirka 1200 vårdcentralen i landet drivs i privat regi. 23 procent av alla utförda hemtjänsttimmar utfördes av privatanställd personal 2012.

Cirka 30 procent av alla patientbesök görs numera hos en privat vårdgivare. Hemtjänst och äldreboende: ca 20 procent privat. Personlig assistans: 60 procent privat. HVB-hem: drygt 50 procent privat.

Nästan 125 000 personer arbetar på privata företag i vård- och omsorgsbranschen. Enligt SCB är lönerna högre än hos offentliga arbetsgivare.

Mer statistik: Enligt SKL:s nationella patientenkät är 16 av landets 20 bästa vårdcentraler privata. Både kunder och personal trivs bättre i den privata välfärden än i den som drivs av kommuner och landsting. Jobbhälsobarometern för år 2012 visar att hälften av de privat anställda i vård och omsorg anser att ledningens förmåga att leda och utveckla verksamheten är god. Bara var femte offentligt anställd tror på sin ledning.

Slutsats: Det privata står idag för cirka en tredjedel av vården. Och kvalitén på den privata vården är lika bra – kanske till och med bättre än den offentliga.”

Undras om Lena Hallengren (s) vet att det faktiskt ser ut så här. Om hon vet det undrar jag varför hon vill dra undan benen för de som valt, de som jobbar och de som driver dessa verksamheter.
/

Ständigt arbete för bättre lösningar

I fredags presenterade jag en ny container vid Lövsta Återvinningscentral (ÅVC). Idag bullrar det mycket vid ÅVC vilket gör att det måste vara över 200 m avstånd till bebyggelse. Det är trångt i ett växande Stockholm och därför är det viktigt att ständigt jobba för smarta lösningar. Kan bullret från bl a containrarna minska så kan också bullerzonen minskas. Den container som nu ska testas i Lövsta kan förhoppningsvis minska bullret så att bullerzonen kan halveras. Det skulle i så fall öka möjligheterna att bygga bostäder närmare ÅVC och även bygga nya mindre ÅVC i nya bostadsområden. Och vi vet att stockholmarna är bra på att använda sina ÅVC.

För Lövstas del handlar det om ökade ytor som motsvarar ca 2.300 bostäder.
Att det är skillnad på bullret illustreras väl i detta ABC-inslag.
/

Veckans nystart 18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Exempel 18 – Maria

Maria tog tillvara på sin andra chans. Från en lite trasslig uppväxt är hon på god väg att slutföra gymnasiet vid Åsö vuxenutbildning. Under uppväxten fick hon ofta höra att hon var ”ordblind” och inte hade något läshuvud. Det var en bidragande orsak till att hon slutade gå till skolan redan i grundskolan. Hon hoppade av gymnasiet redan efter första terminen och började jobba i butik. Nio år senare är Maria gift och har tre barn.

– Jag fick lust att utmana mitt öde. Jag tog mod till mig och sökte en kurs till ekonomiassistent på Lernia. Jag hade pluggat som en galning och fått enormt mycket hjälp av en kurskamrat för att klara detta. Då bestämde jag mig för att skaffa gymnasie-kompetens, säger Maria.

Under våren 2011 fick Maria beskedet att hon var dyslektiker. Hon läste under den perioden in gymnasieutbildningen på Åsö vuxenutbildning. Skolans lärare och specialpedagog hjälper Maria att nå sina mål.

– Engelska är mitt absolut sämsta ämne. Tack vare mina lärare har jag lärt mig skriva olika typer av texter vilket är enormt värdefullt. Av 11 betyg jag hittills fått är 9 mvg, säger Maria.

Marias mål är att bli hälsopedagog i framtiden. Hon rekommenderar Åsö vuxengymnasium varmt till andra som behöver läsa in grund- eller gymnasiebehörigheten.

/

Veridict – ett spännade företag i Stockholm

Nyss tillbaka från ett inspirerande möte hos Veridict AB. De har en hänförande utsikt mot Brunnsviken åt ena hållet, Sveavägen mot city åt andra hållet och med Universitetet och  KTH inom synhåll. Här på gränsen till världens enda Nationalstadspark sitter ett spännande företag som specialiserat sig på talteknologi.  De lösningar som utvecklar gör det oerhört enkelt att få information utan att du behöver knappa in en massa på din smartphone. Du ställer helt enkelt en fråga tex ”När går det tåg till Linköping på morgonen den 3 mars?”. Inom kort har du ett svar på din mobil från ”Nova”. Via GPS positioneringen utgår Nova från varifrån du vill åka, om du inte anger annat. Det finna massor med annan information som du kan få och du kan också utföra tjänster. Det illustreras i denna film.

Veridict AB är ett utmärkt exempel på vad smarta personer kan göra om de får tillgång till öppen data information som tex tidtabeller för resor mm. Det är viktigt för Stockholm stad att stimulera denna utveckling och därför kommer vi att släppa mer data inom kort, en fortsättning på Open Stockholm Award 2012.

I höstas var jag i Bryssel och talade vid en hearing som EU-kommissionen anordnade. Syftet var att diskutera hur man bäst får till stånd en all-europeisk reseplanerare, förenklar resandet över landsgränser med olika transportslag och får till stånd gemensamma biljettsystem oavsett land och färdsätt. Då var jag tydlig i budskapet – Stockholm menar att detta i grunden är en fråga som kan lösas om policyn om Öppen data tillämpas. Dagens möte med Veridict gör mig än mer övertygad om detta. Välkommen hit kommissionen och titta!

En fråga som dock är ett problem även i Sverige är att  Lantmäteriet inte släpper adressdata så att det går att utveckla tjänster som är pålitliga när det gäller gatunummer. Detta är en anledning till varför det ofta blir fel när vi använder tjänster som utvecklats av tex Google. De har förmodligen inte tillgång till förstahandsdata.

Jag tycker att IT-minister Anna-Karin Hatt ska besöka Veridict så att de kan berättaför henne hur viktigt det är att företags som dem – svenska företag – får tillgång till den grunddata som finns hos Lantmäteriet. Det skulle ju innebära att vi som använder oss av dessa tjänster får en mer pålitlig tjänst. Och det skulle innebära betydligt bättre möjligheter för bl a svenska företag att utveckla bra tjänster.

Kort sagt – ett spännande företag som IT-ministern bör besöka så fort som hon kommer hem från mobilmässan i Barcelona.

/

Alexander Seward och Anders Lindström tillsammans med mig.

Fler p-garage viktigt för ökade framkomlighet

Idag var det dags för min andra vecka på Framkomlighetsutställningen. Tema idag är parkering. Parkeringsplanen antogs av kommunfullmäktige förra året och utgör en av del av Framkomlighetsstrategin. Huvudsyftet är att öka framkomligheten på Stockholms gator och att öka tillgängligheten till parkering, dvs. att göra det lättare att hitta en parkeringsplats där och när man behöver den. Hälften av de som bor i innerstaden har sin bil i privat garage, 4 av 10 parkerar på gatan. Varje dygn står det ca 30.000 bilar parkerade längs med innerstadens gator, sk kantensparkeringar. När det blir trängre på gatorna- framförallt på de stora huvudgatorna där bussarna går – måste vi fundera på hur ytan används på mest effektivt sätt. Så mycket yta som möjligt behövs för rörlig trafik. Idag tar långtidsparkerade bilar upp 2 filer på flera av våra stora huvudgator. Det gör det också svårare att hitta en korttidsparkering för enklare ärenden.

Sökandet efter en  p-plats begränsar också framkomligheten för andra bilister och kollektivtrafiken. För att öka framkomligheten för alla trafikslag behöver vi få fler långtidsparkerare i garage – det frigör både utrymme och p-platser för korttidsparkerare.

Jag tror inte att vi kan tänka bort privatbilismen i framtidens Stockholm. Dock är det viktigt att i ett växande Stockholm planera för parkeringar i garage. Detta av två skäl, det är fullt på gatorna och på flera av gatorna behövs den yta som finna för rörlig trafik. I vart fall under dagtid.

Inbjudna gäster idag var Christian Rockberger, VD för Stockholm Parkering, och Bertil Moldén, VD för Bil Sweden. Vi hade ett givande samtal. Stockholm Parkering har 14 garage på gång, varav 8 planeras i innerstaden, vilket behövs. Vi behöver ersätta gatuparkeringsplatser som försvinner med garageplatser. Därför är det glädjande att vi börjar komma framåt i arbetet med fler innerstadsgarage, särskilt på Östermalm där fyra av de planerade garagen kommer byggas. De befintliga garagen är idag helt fullbelagda. Jag är också övertygad om att vi kommer att få se tjänster som innebär att de som har garage i sina fastigheter, tex bostadsrättsföreningar, får en bättre beläggning på dessa under dygnet.

Bertil Moldén, vars organisation Bil Sweden har deltagit i flera av de olika remissrundor som varit kopplade till Framkomlighetsstrategins olika delar, tycker i princip att Framkomlighetsstrategin är bra. Bil Sweden ser gärna att fler åker kollektivt, cyklar eller går. De, precis som jag, inser att det alltid kommer att finnas stockholmare som behöver använda bilen och då gynnas givetvis även de av en ökad framkomlighet och fler tillgängliga korttidsparkeringar.

Se en kort film om mötet här.

/

 

Glädjande prognos från Handelskammaren

Idag har Stockholms Handelskammare presenterat sin Stockholmsbarometer för kvartal 4 2013. SvD rubricerar dess resultat som  Nu kommer jobben till Stockholm. Det är nästan svårt att förstå vilken kraft som finns i Stockholmsregionen just nu. Förra året ökade befolkningen i Stockholm stad med 16.485 personer, ca hälften av dessa är nyfödda, resten inflyttning från Sverige och övriga världen.

Samtidigt visar Länsstyrelsens nyligen presenterade Läget i länet februari 2014 samma bild. Antalet sysselsatta i Stockholm stad har ökat med 16.800 under den senaste tolvmånadsperioden. Handelskammaren konstaterar att framtidstron är störst inom uppdragsverksamhet och IT. Det förtjänas att understrykas att detta är viktiga branscher för Stockholmsregionen. Konsultbranschen är ett viktigt ”smörjmedel” på arbetsmarknaden. Den stimulerar såväl kreativitet som innovationer och dess styrka är en viktig förklaring till varför Stockholmsregionen står sig stark i internationellt jämförelser när det gäller bl a innovationskraft. Stockholmsbarometern lyfter också fram jobbskatteavdragets betydelse för ekonomins utveckling i vår region.

Byggandet släpar alltjämt för mycket mot bakgrund av det behov som finns. Men från stadens sida jobbas det nu intensivt för att få igång så mycket byggande som möjligt.

Stockholm passerade nyligen 900.000 gränsen. Så många stockholmare har det aldrig funnits tidigare. 1.1 2007 var vi 782.885 invånare. Då visade befolkningsprognosen på att Stockholm skulle ha 852.125 invånare 2016. Nu är vi 900.000 2014.

Ingen har kunnat förutse att Stockholm skulle växa med nästan ett Umeå (Umeå har ca 118.300 invånare) sedan 2007 – eller med mer än ett Lund (114.300 invånare). 117.000 fler på 7 år. Det är nästan ofattbart.

Så nog är det bra att Stockholmsbarometern visar på jobbtillväxt.

/