Näringslivets skolforum gör verkligen många bra saker. Den 23 oktober arrangerade de ett seminarium om skolledarskap. För detta ändamål hade Damian Brunker, tidigare rektor för Internationella Engelska skolan i Eskilstuna, skrivit om sina erfarenheter från att ha varit rektor 2020-2024 i en av landets största grundskolor ”Failure notice – en rektors vittnesmål från en utsatt skola.” IES i Eskilstuna är belägen i Fröslunda, ett av landets 59 socialt utsatta områden. 2024 hade 80 procent av eleverna utländsk bakgrund.
Han kom till en skola med stora problem. På skolgården pågick knarkhandel. Skadegörelsen på skolan var stor, fönsterrutor krossades under helger, skoldatorer stals, handfat på toaletterna skadades så att det förorsakade översvämningar, väggar slogs sönder inomhus osv. Han beskriver att han snabbt insåg att han behövde installera ett kamerasystem för att få koll på vad som hände i skolans stora lokaler och för att få bukt med skadegörelsen. Att installera kameror kräver tillstånd. En process som tog ett och ett halvt år innan kamerorna var på plats. Han beskriver ansökningsprocessen som en byråkratisk fars. Varje kameraplacering måste motiveras och därtill förklaras varför behovet vägde tyngre än elevernas personliga integritet. ”Vi befann oss i en nödsituation – men myndigheterna var för långsamma”. Skolan hotades faktiskt av gängkriminella.
Han skriver om en vardag där han själv och medarbetare i skolan blev hotade av gängföreträdare. Till att börja med anmälde de hoten men insåg snabbt att de ytterst fick klara sig själva. Han understryker vikten av att snabbt kunna ta bort individer från skolan om det uppstår konflikter som involverar personal och elever som är involverade i gängkriminalitet. Gänget ställer alltid upp för individen och tvekar inte att använda hot och våld.
Skollagen ger möjlighet att stänga av ett barn under högst en vecka i taget, högst två gånger per termin. Helt otillräckligt enligt Damian. Han skriver ”I situationer där människors liv är i fara anser jag att skolor måste ha makten att fatta dessa beslut så snabbt som möjligt, utan att begränsas eller hindras av en långsam byråkratisk process. Reaktionerna från sociala myndigheter eller polis är ofta långsamma.” Han pläderar för akutskolor med anpassad läroplan som en lösning. Men det förutsätter lagändring.
Ett mycket tänkvärt avsnitt är där han skriver om hur det kan skapas en gemensam kultur i en skola. Utan en gemensam kultur förblir värdegrundsdokumenten rena pappersprodukter konstaterar han.
Damian Brunkers skolkultur bottnar i fyra ord – disciplin, kunskap, skolanda och gemenskap. I rapporten beskrivs vad som menas med dessa ord och hur de jobbade med att förankra detta i skolan. Dessa delar av rapporten borde läsas av alla som jobbar i en skola, eller är huvudman för en skola.
Jag vill avsluta detta långa blogginlägg med att citera Damian;
”Mina erfarenheter som rektor på en skola i ett socialt utsatt område leder mig till slutsatsen att Sverige befinner sig i en integrations- och utbildningskris. Den sammantagna situationen kommer inte att lösas genom mindre justeringar av befintliga lagar, regler och andra ramar som styr svenska skolor. Det behövs ett omfattande skifte bort från den nuvarande utbildningsfilosofin och tankesättet till skolan till ett nytt paradigm. Den skola jag ledde nådde inte framgångar för att vi noggrant följde Skolverkets riktlinjer, eller sökte svar i skollagen, eller enbart anställde behörig personal utbildad i Sverige. Skolan lyckades i det utsatta området Fröslunda, just eftersom den var en friskola. Vi hade friheten att skapa vår egen pedagogiska idé, vår vision och vår internationella kultur, anpassad till de utmaningar vi mötte. ”
Damian Brunker presenterar sig själv som irländare, britt och svensk. Kanske är det därför han vågar vara tydligt kring vad som är ett viktigt ledarskap i skolan. Han har erfarenhet från flera utmanade skolor i norra och östra England. No excuse är en ledstjärna för honom. Men den svenska lagstiftningen tillåter inte att den modellen implementeras. Men kulturen ”strikt men snällt”, med tydliga regler kring vad som gäller i skolan, för såväl medarbetare som elever och föräldrar har uppenbarligen varit en stor hjälp på vägen. Liksom en skolhuvudman som varit ett tydligt stöd i arbetet som rektor på en skola med mycket utmanande förutsättningar.
ps – du kan se hela seminariet här. ds